Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به مرور زمان بعد معرفتی دین کاهش و بعد مناسکی و شعائری دین افزایش پیدا کرده‌است و این موضوع سبب شده مردم به منفعت‌طلبی، خواص سور و مناسک دینی اهتمام ویژه‌ای بورزند.

علیرضا آزاد در گفت‌وگو با ایسنا در نقد خواص و فضائل سور قرآن کریم اظهار کرد: جناب شیخ صدوق در کتاب «ثواب‌الاعمال» بیش از صد روایت درمورد خواص و فضائل سور بیان کرده‌است و در مواقعی نیز این خواص و فضائل توأم با یکدیگر گفته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این روایات از طریق شیعه بیان شده‌اند؛ به طوری که روایات فضائل و خواص در مذهب شیعه چند برابر اهل سنت وجود دارد، همانطور که در طب اسلامی نیز شیعه ده‌ها برابر اهل سنت روایت بیان می‌کند.

وی ادامه داد: «حسن‌بن‌علی‌بن ابی حمزه بطائنی» عالمی شیعی است که شیخ صدوق این روایات را از او نقل می‌کند و جناب کشی که صاحب یکی از چهار کتاب اصلی رجالی شیعه است، استاد بسیاری از علمای بزرگ شیعه نیز محسوب می‌شود و به علاوه کتاب او نزدیک‌ترین کتاب به دوره معصومین شناخته ‌شده‌است، در کتاب رجالی شیعه می‌گوید «او کذاب و ملعون است و در ادامه نیز درخصوص روایات خواص و فضائل سور می‌فرماید: من حتی نقل کردن یک حدیث از آن را جایز نمی‌دانم».

این استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: علامه مجلسی جزء علمایی محسوب می‌شوند که نسبت به احادیث بسیار آسان‌گیر هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان روایت و یا حدیثی را رد نکنند. ایشان نیز درباره روایات خواص و فضائل سور می‌فرمایند: ما یقین داریم که امثال این روایات دروغ است. درکنار این که این مسائل به لحاظ علمی کاملاً واضح هستند، این سوال باقی می‌ماند که چرا مردم تا این اندازه به روایات خواص آیات توجه نشان می‌دهند؟
 

آزاد خاطرنشان کرد: به طوری که این تصور ایجاد شده‌است که مشکلات اقتصادی، خانوادگی، نظامی، مملکتی، جسمانی و ... با خواندن آیه‌ای برطرف خواهدشد. به نظر من این دلایل برای رشد مقوله خواص سور در برابر افول موضوع فضائل سور به وجود آمده‌است. در چنین شرایطی با توجه به این که فضائل سور رو به افول هستند، چرا خواص سور رو به رشد هستند؟
 

وی افزود: به نظر می‌رسد امروزه عموماً انسان‌ها نگاه منفعت‌طلبانه به موضوعات مختلف پیدا کرده‌اند. انسان‌ها در گذشته نیز منفعت‌طلب بوده‌اند اما امروزه درجه منفعت‌طلبی بیش‌تر شده‌است. همانطور که بیان کردیم در گذشته به دنبال انتظارات خدا از انسان بوده‌ایم و در حال حاضر به دنبال انتظارات بشر از دین هستیم و می‌خواهیم بدانیم دین چه فایده‌ای برای ما دارد؛ به طوری که قصد داریم تا حد امکان دین را به ابزار تبدیل کنیم.
 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: درواقع دین، آمال فکری نبوده و در نظر عده‌ی زیادی ابزاری عملی به حساب می‌آید. لذا چنانچه آیه‌ای از قرآن انسانی را شفا دهد، تعبیر خوبی از دین ایجاد می‌شود اما اگر این آیه انسانی را شفا نداده و این که نگاه افراد به انسان‌ها، طبیعت، آسمان و ... را تغییر داده و متفاوت سازد، خیلی مورد توجه و معیار قرار نمی‌گیرد؛ به تعبیری ما در پی منفعت عینی هستیم.
 

آزاد تصریح کرد: دین امروز تا حد زیادی از بعد معرفتی فاصله می‌گیرد و به بعد مناسکی و شعائری متمایل می‌شود. به عنوان مثال تعداد کمی از افراد به دنبال تفسیر قرآن هستند اما بسیاری از افراد معتکف می‌شوند، کمتر کسی می‌تواند درخصوص حضرت ابوالفضل (ع) و تأثیر ایشان بر زندگی خود بنویسد اما خیلی از افراد به پیاده‌روی اربعین می‌روند. این‌ موارد نمونه‌ای از دین مناسکی و شعائری است که از ساحت معرفت به ساحت رفتار و عمل سوق پیدا می‌کند.
 

وی تشریح کرد: زیارت و مناسک، بخشی از دین و لازمه آن هستند در حالی که معرفت دینی نیز لازم است و باید وجود داشته‌باشد. اما ما به تدریج و به مرور زمان از بعد معرفتی کاسته و به بعد مناسکی می‌افزاییم و این موضوعات در قالب کتاب «گنج‌های معنوی» نمایان می‌شوند. به شکلی که تفسیر «المیزان» به اندازه کتاب «گنج‌های معنوی» به چاپ نرسیده‌است که این موضوع بیانگر این است که رویکرد قرآنی ما به کدام سمت پیش می‌رود.

این استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بسیاری از افراد این رویکرد و نگرش را کاربردی‌سازی قرآن می‌دانند؛ در حالی که این نگرش سطحی‌ترین نگاه به کاربردی‌سازی است. در دینی که به جای خدا، انسان محور قرار می‌گیرد، منفعت‌طلبی، مناسک‌جویی و خواص سور اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

آزاد بیان کرد: اگر ما باور داشته‌باشیم که جسم و روح دو روی یک سکه هستند، مسائل روحی و جسمی به یکدیگر تنیده‌اند و روح و جسم هر دو بر یکدیگر تأثیرگذار هستند، تا حدی باید به خواص آیات و سور نیز در کنار وجود بعد معرفتی توجه داشته‌باشیم. به این معنی که فهم و درک آیات، توجه به بعد معرفتی آیات و تعالی روح از طریق این آیات قطعاً آثار جسمانی نیز در پی خواهدداشت.

وی اظهار کرد: مخصوصاً اگر باور ما در تعریف جسم و روح، دوگانگی موجود در تعاریفی که از بسیاری متکلمین شنیده‌ایم، نباشد بلکه با رویکرد ملاصدرا به این موضوع توجه کنیم. تعریف ملاصدرا از جسم و روح کمی متفاوت از تعریف ما در این خصوص است. به طوری که ملاصدرا جسم را همان روح در صورت نازله و روح را همان جسم در صورت عالیه می‌داند و جسم و روح را دو مرحله از یک چیز می‌داند. در این نگرش قطعاً علقه بیشتری میان این دو مشاهده کرده و تأثیرات خواص مادی آیات با تأثیرات معرفتی آن‌ها مرتبط خواهدبود.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که مبحث ساختار سور عمر زیادی در مباحث قرآنی ندارد، گفت: شاید حدود 10 یا 15 سال است که موضوع ساختار سور مورد توجه قرار گرفته‌است. به طوری که افرادی با استفاده از متون گذشته و کتاب‌های اشخاصی مانند «بقائی» و ... سعی کرده‌اند موضوعی مطرح کنند مبنی بر این که هر سوره یک نکته محوری و یک ساختار معنایی دارند.

آزاد ادامه داد: امروزه نیز کسانی موضوع گنج‌نامه یا تزاروس قرآنی را بررسی می‌کنند تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی به سراغ طراحی ساختار سوره بروند. اما آنچه بیان می‌کنم مربوط به هوش مصنوعی نیست زیرا حاصل عملکرد هوش مصنوعی وارد این قضایا نشده‌است و در واقع آنچه بیان می‌شود تدبرهایی با ایده‌ای جدید و روشی سنتی به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: یک مبنا و محور برای تمام 34 آیه سوره لقمان در نظر گرفته شده‌است. در این مبنا و محور بیان می‌شود که در زندگی دنیا از دستورات خدای واحد پیروی شود. این تم توحیدی و تسلیمی، مبنا و محور اصلی سوره لقمان است که به پنج زیرمجموعه و زیرشاخه معنایی تبدیل شده‌است و هر یک از آن‌ها دسته‌ای از آیات این سوره را در برگرفته‌ است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر مبنای تفسیر سنتی گفته می‌شده‌است که محورها و عمده پیام‌های این سوره درخصوص بیان اهمیت قرآن، تقسیم انسان‌ها به انواع گوناگون و بیان سرنوشت هریک از آن‌ها، معجزات علمی قرآن، نصایح و موعظه‌های حکیمانه، دلایل ایمان به مبدأ و معاد و بیان علم خداوند است. به عنوان مثال در تفسیر آقای قرائتی پیش از شروع تفسیر هر سوره به بیان برخی از موضوعات محوری می‌پردازد.

آزاد عنوان کرد: اما باید توجه داشت که آنچه مفسران سنتی دراین‌باره بیان می‌کنند برپایه هیچ تحلیل محتوا و تحلیل‌های نرم‌افزاری نبوده بلکه نوعی از تجربه است. اما من سعی کردم برخی مقالات و مفادی را بیان کنم که به شما کمک کند تا در هر سوره‌ای به سراغ تحلیل‌های دقیق‌تری بروید. به عنوان مثال خانم صرفی در مقاله‌ای با عنوان «تبیین انسجام محتوایی سوره لقمان با روش تحلیل محتوای کیفی» با بررسی نسبتاً علمی به این نتیجه دست یافته‌است که محور اصلی در سوره لقمان، مدح حکمت و چگونگی حصول آن است. هم‌چنین سه محور قرآن کتاب حکیم و حکمت‌پرور، لقمان و شایستگی رسیدن به حکمت توحیدی و اسباب حصول حکمت توحیدی به عنوان سه محور فرعی این سوره بیان شده‌اند.

وی تصریح کرد: مقاله بسیار عالمانه آقای دکتر خاک‌پور که یکی از اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند، مقاله‌ای بسیار زیبا در تحلیل کلیت سوره لقمان است و تحت عنوان « تحلیل متن‌شناختی سوره لقمان براساس نظریه کنش و گفتار سرل» در سال 97 به چاپ رسیده‌است. نویسنده این مقاله، بند بند آیات را تفکیک کرده و آیات را نیز شکسته‌است؛ به طوری که مجموعاً 107 کنش را در این سوره فهرست کرده‌است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: او براساس کنش و گفتار سرل که تمام کنش‌ها را در پنج دسته قرار می‌دهد، پراکنش کنش‌ها در آیات سوره لقمان را آمارگیری می‌کند. سرل معتقد است کنش‌ها در پنج تیپ اظهاری، ترغیبی، تعهدی، عاطفی و اعلامی قرار می‌گیرند. در سوره لقمان 57 درصد کنش‌ها ترغیبی، 21 درصد آن‌ها اظهاری، 20 درصد عاطفی و یک درصد تعهدی است و کنش اعلامی نیز در این سوره وجود ندارد.

آزاد تشریح کرد: اما متأسفانه در تعدادی از تفسیرهای سوره لقمان، شخص مفسر در ضمن تفسیر خود 80 درصد از کنش‌های اعلامی استفاده می‌کند، در حالی که سوره کنش اعلامی ندارد. عدم وجود کنش اعلامی در این سوره به این دلیل است که سوره لقمان مکی است و سعی دارد در مردم رغبت و تمایل ایجاد کرده و دل‌ها را نرم سازد و قصد ندارد الزاماً دستور بدهد. در سوره‌هایی که هدف آن‌ها اخلاقی است، قطعاً کنش‌های ترغیبی، اظهاری و عاطفی بیش‌تری وجود دارد. تفسیر کاربردی قرآن درواقع به این معنی است که چگونگی تبلیغ دین توسط خداوند را در نظر گرفته و ما نیز همین مشی را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است استفاده از نظریه شخصی غربی که استادی (بنجامین باسلر) یهودی نیز داشته‌است، درمورد تفسیر قرآن برای برخی دوستان تعجب‌برانگیز باشد و عجیب به نظر برسد و این سؤال ایجاد شود که چرا نظریات ادبا مسلمان مورد استفاده قرار نگرفته‌است؟

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این باره می‌توان بیان کرد که آیا ادبا اسلامی که ما براساس دیدگاه‌های صرفی، نحوی و بلاغی آن‌ها قرآن را تفسیر می‌کنیم، مؤمن درجه یک بوده‌اند؟ در حالی که برخی از این ادیبان در شراب‌خواری مشهور بوده‌، اما در در علم نحو تخصص داشته و عالم بوده‌اند و در طول تاریخ علما از آراء و نظرات نحوی و ادبی آن‌ها استفاده کرده‌اند.

آزاد گفت: به طوری که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه برای بیان مراتب اخلاق و انسانیت چهار بار به شعر عرب جاهلی بت‌پرست استشهاد کرده‌اند؛ بدین صورت که شعر عرب جاهلی را بیان کرده و استفاده درستی از آن می‌کنند. درواقع به دلیل بت‌پرست بودن و شراب‌خوار بودن افراد، شعر و یا نظریات ادبی آن‌ها را کنار نمی‌گذارند. به این ترتیب بهره‌گیری از اندوخته‌های دانش بشری که توسط هر فردی و با هر دین و مذهبی به دست‌آمده‌است، برای مباحث تحلیل و نقد ادبی متون گوناگون ایرادی ندارد و چنانچه این دست‌یافته‌ها در بعد زبان و فهم ما می‌گنجد باید مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا حیف است که خود را از دستاوردهای بزرگ علم زبان‌شناسی محروم کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دين قرآن کريم سوره لقمان بعد معرفتی جسم و روح انسان ها کنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۷۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها

اگرچه میلگرد A2 و A3 در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

میلگرد A2 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم میلگرد A2 بسیار پرمصرف است و بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی (عمدتا برای آرماتوربندی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گرید در دسته‌ میلگردهای آجدار قرار می‌گیرد که به آن آجدار نیمه سخت و آرماتور نیز گفته می‌شود. از نمونه‌های این گرید می‌توان به میلگرد آناهیتا گیلان اشاره کرد. آج‌های روی سطح این میلگرد کمک می‌کند تا میلگرد چسبندگی خوبی به بتن داشته باشد و استحکام سازه افزایش یابد. 

میلگردهای A2 از انعطاف‌پذیری قابل قبولی بهره می‌برند و در برابر ضربه نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. البته امکان استفاده از این میلگرد در صنایع و آهنگری وجود ندارد؛ چرا که نمی‌توان عمل جوشکاری روی آن انجام داد. با این حال، این میلگرد را به راحتی می‌توان برش زد. این نوع میلگرد از حداقل استحکام کششی 500 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و استحکام تسلیم 340 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بهره می‌برد.

میلگرد A3 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

میلگرد A3 بیشترین مصرف را در بین انواع میلگردها دارد و به عنوان یکی از متریال‌های اصلی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نمونه‌های این گرید می‌توان میلگرد نیشابور خراسان را نام برد. این میلگرد از مقاومت کششی بسیار خوبی بهره می‌برد و برای پروژه‌هایی که به مقاومت کششی بالایی نیاز است، از آن استفاده می‌شود. سختی و قابلیت جوش‌پذیری بالا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد A3 به حساب می‌آیند. از نظر خواص مکانیکی، میلگرد A3 دارای حداقل استحکام کششی 600 و استحکام تسلیم 400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. ناگفته نماند که روی سطح این محصول، آج‌‌هایی به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) قرار می‌گیرد.

 مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد A2 و A3

 اکنون که با این دو گرید از میلگرد آشنا شدید، در ادامه مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شکل ظاهری

این دو گرید از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند و روی هر کدام از آن‌ها آج‌های متفاوتی حک می‌شود. روی سطح میلگرد A2، آج‌ها به صورت موازی و منفرد حک می‌شود؛ این در حالی است که آج‌ها در میلگردهای A3 به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) است.

افراد با استفاده از شکل ظاهری و آج‌های تشکیل‌شده روی سطح میلگرد می‌توانند تشخیص دهند که میلگردها از چه نوع گریدی هستند. راه دیگر تشخیص گرید میلگردها این است که چه حروفی روی آن‌ها حک شده باشد؛ اگر حرف C باشد، استاندارد میلگرد از نوع A3 و اگر حرف J نوشته شده باشد، میلگرد از نوع A2 است.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع میلگرد، در قیمت است و افراد برای خرید هر کدام از آن‌ها باید هزینه‌های متفاوتی را پرداخت کنند. اگر از تاثیرگذاری برند تولید کننده و میزان عرضه تقاضا در قیمت روز میلگرد صرف نظر کنیم، قیمت هر کیلوگرم میلگرد A3 گران‌تر از A2 است. با این حال این امکان وجود دارد که قیمت میلگرد A2 یک کارخانه کمی گران‌تر از میلگرد A3 کارخانه‌ای دیگر باشد.

 خواص مکانیکی

مهم‌‎ترین تفاوت میلگردهای A2 و A3 در خواص مکانیکی است. خواص مکانیکی هر کدام از این دو میلگرد باعث شده تا برای کاربردهای مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. خواص مکانیکی میلگردها شامل استحکام کششی، استحکام تسلیم، میزبان خمش، خستگی و جوش پذیری می‌شود.  

کاربرد

همانور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، امکان انجام عملیات جوشکاری روی میلگردهای A2 وجود ندارد و به همین دلیل از این گرید نمی‌توان در آهنگری و صنعت استفاده کرد. معمولا در ساختمان‌سازی سبک، ساخت انواع خاموت، تیرچه، ستون و تیر از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. برای مثال میلگرد 16 نیشابور ساختاری ترد دارد و بیشترین کاربردش در ساخت و ساز و ساختمان سازی است. در آرماتوربندی و برای اتصال طولی میلگردها نیز از A3 استفاده می‌کنند. البته باز توصیه می‌شود که عملیات جوشکاری نیز روی این محصول انجام نشود.

جمع‌بندی

میلگردها از جمله مهم‌ترین مواد برای ساختمان‌سازی و ساخت و ساز است که در گریدهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. فعالان حوزه ساختمان با در نظر گرفتن نیاز  و کاربرد خود، معمولا از میلگرد A2 یا A3 را خریداری می‌کنند. البته هر یک از این گریدها در پارامترهای شکل ظاهری قیمت، خواص مکانیکی و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. در همین راستا، قبل از خرید بهتر است که مشخصات هر کدام از این میلگردها را بشناسید تا با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

منبع: توسعه سازه فولاد ایرانیان | تسفا

دیگر خبرها

  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • آقای بهرام افشاری، در ماجرای اخیر پایتخت، بی‌معرفتی کردید
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب