Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند نماز را برای ما واجب کرده که به واسطه‌ آن وجود ما را از تکبر پاک نگه ‌دارد، تواضع مقابل والدین و اهل‌بیت(ع) سبب رفعت انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «میثم علی‌پناه» شامگاه دو‌شنبه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) از چند جهت قابل بحث و بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ابتدای این خطبه حضرت زهرا(س) به تشریع فلسفه احکام الهی اختصاص می‌دهند نکاتی را بیان می‌کنند که درباره عبادات به کار ما می‌آید.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایش حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه، عنوان کرد: «اگر خداوند نماز را برای ما واجب کرده خواسته به واسطه‌ آن وجود ما را از تکبر پاک نگه ‌دارد»؛ یعنی هر کس که هستی و هر جایی که هستی باید در مقابل خداوند متواضع باشید.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه عبادات ما با عبادات اهل‌بیت(ع) به هیچ وجه قابل قیاس نیست، اظهار کرد: مراقب باشیم که نماز و عبادات ما سبب تکبر ما نشود. اگر عبادت سبب تواضع ما نشود از ریل حقیقی خود خارج شده است.

وی ادامه داد: شیطان همواره سعی می‌کند انسان را با اعمال نیکی که انجام داده گمراه کند و او را نسبت به خود متکبر سازد در حالی که خداوند نماز را قرار داده که با سجده مقابل او و به خاک افتادن بدانید که شما هیچ چیزی نیستید بنابراین نباید تکبر بورزید.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: «من تعجب می‌کنم از کسی که به خاطر چند عمل خیز ناچیز مغرور می‌شود در حالی که نمی‌داند آیا عاقبت‌به‌خیر خواهد شد یا نه»؛ پیامبر(ص) فرمودند مومن تا زمان مرگ نگران عاقبت به خیری خود است.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه توفقیات الهی در انجام اعمال خیر و صالح نباید سبب تکبر ما شود، عنوان کرد: بزرگترین مانع بر سر راه سالک تکبر است؛ قرآن کریم نخستین صفتی که برای عبادالرحمن معرفی می‌کند تواضع است، آنها تکبر نمی‌کنند و فخر نمی‌فروشند.

وی افزود: تا زمانی که انسان خودبین‌ باشد خدابین نخواهد شد، انسان در مقابل خداوند بسیار متکبر است، میزان توقف ما در دنیا معلوم نیست مراقب باشیم.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) گفت: «تعجب می‌کنم از متکبر فخرفروشی که ابتدای خلفت او نطفه‌ای بدبو بوده در آخر کار هم به مرداری بدبو تبدیل می‌شود که نباید روی زمین بماند.

حجت‌الاسلام علی‌پناه ادامه داد: هر زمان به این نتیجه رسیدیم که در نظام خلقت ما چیزی نیستیم تازه عقل ما به کار افتاده است،  قرآن می‌فرماید شما بزرگتر هستید یا آسمان هفت‌طبقه؛ اینقدر روی زمین محکم گام برمدارید و به خود مغرور نباشید.

وی با بیان اینکه بشر از علم چیزی در دست ندارد چطور این همه به خود مغرور می‌شود، عنوان کرد: عناوین و اعتبارات دنیوی را کنار بگذارید، اگر تحصیلات دینی سبب تواضع شما شود شما رشد کردید در غیر این صورت دچار خسارت می‌شوید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در هر موقعیتی مقابل خداوند تواضع کنید به سعادت می‌رسید، گفت: تواضع در مواجهه با پدر و مادر برکات زیادی دارد، دست و پای پدر و مادر خود را بپوسید، در محافل اهل‌بیت(ع) تواضع کنید و دنبال کارهایی باشید که کسی نسبت به آن رغبت ندارد، هرچه مقابل اهل‌بیت(ع) تواضع کنید رفعت خواهید یافت. بسیاری از علمای بزرگ شیعه با عظمتی که داشتند مقابل هیات‌ و روضه‌های اهل‌بیت(ع) طوری تواضع می‌کردند که گویا هیچ چیزی نیستند.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: اقامه نماز نماز جماعت نماز استاد حوزه علمیه خداوند نماز حجت الاسلام اهل بیت ع علی پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی؛ احترام واجب است! + عکس

توهین به شان زنان در هیچ جای دنیا کار مورد تاییدی نیست.

طرفداری | پیمان بابایی از زنان پرسپولیسی حمایت کرد.

یکی از لیدرهای سپاهان در جریان بازی این تیم برابر پرسپولیس، به زنان سرخ‌پوش توهین کرد که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

این لیدر پس از اینکه دستگیر شد در ویدیویی بابت رفتار خود عذرخواهی کرد. پیمان بابایی بازیکن استقلال با انتشار یک استوری اینستاگرامی از زنان پرسپولیسی حمایت و از رفتار این لیدر انتقاد کرد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی؛ احترام واجب است! + عکس
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند
  • اعطای بسته حمایتی معاونت علمی به یکصد استاد منتخب
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است
  • رامین رضاییان: احترام هواداران پرسپولیس همیشه برای من واجب است و در قلب من هستند / فیلم
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند