Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر رسیده، گفت: با اقدامات دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۴، تراز این دریاچه نسبت به کمترین میزان ثبت شده، یک متر و ۲۱ سانتی‌متر افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومتر مربع رسیده است، گفت: کمترین وسعت ثبت شده برای دریاچه ارومیه یک هزار و ۳۳۵ کیلومتر مربع بود که هم اینک این میزان نسبت به کمترین حجم ثبت شده در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با میزان آب دریاچه ارومیه نیز گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نیز از مرز سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از ۵ برابر شده است.

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حقابه به دریاچه سرازیر شد، افزود: شاهد افزایش دوباره تراز دریاچه ارومیه با سرازیر شدن حقابه آن طی هفته‌های آتی خواهیم بود.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی تا پایان امسال و توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و میزان تبخیر آب آن در فصل گرما سبب کاهش تراز آن می‌شود، گفت: طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب جبران میزان تبخیری این دریاچه شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه تراز آن حدود یک متر افزایش یابد.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

بنابه گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کد خبر 466590

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دریاچه ارومیه احیای دریاچه ارومیه حقابه محيط زيست تراز اکولوژیک طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ستاد احیای دریاچه ارومیه یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم صادرات و واردات افزایش داشته است

به گزارش خبرنگار مهر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیات دولت در حضور خبرنگاران گفت: فروردین ماه، ماهی است که کشورهای خارجی برخلاف کشورمان، چندان تعطیل نیستند و طبیعتاً انتظار می‌رفت تراز تجاری فروردین ماه که همیشه در گذشته منفی و کمتر بود به همان صورت باشد، ولی خوشبختانه در فروردین ۱۴۰۳، هم تراز به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته و هم حجم صادرات و واردات افزایش داشته است.

وی‌افزود: ان‌شاءالله این نشانه‌ای باشد بر سالی که نکوست از بهارش پیداست و امیدواریم با همین دست فرمان امسال را با منابع ارزی خوبی جلو ببریم.

در حال تکمیل…

کد خبر 6100253

دیگر خبرها

  • حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • افزایش ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد