Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی خودش ساقی بود و مواد مورد نیاز بقیه معتادان را تهیه می کرد و همین ساقی بودن باعث شد تا خودش هم در این منجلاب خانمان سوز بیفتد.

فریده ۴۰ سال سن دارد و ۵۵ روز است که از مواد پاک شده است؛ هنگامی که ساقی بوده همیشه سعی می کند تا بهترین مواد را خریداری کند و دست مشتری بدهد چراکه تعدادی از مشتری هایش افراد آبروداری بودند که به کیفیت مواد هم تاکید خیلی زیادی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین برای تهیه مواد خوب به شهرهای زابل و زاهدان نیز سفر می کرده تا جنس خوب دست مشتری هایش بدهند؛ از هر جور موادی می فروخت از شیره تریاک گرفته تا کریستال و شیشه.

هر روز رفت و آمد زیادی جلوی در خانه فریده بود از آژانس و پیک گرفته که مشتری های به قول خودش آبرو دار می فرستادند تا مواد را به دست آن ها برساند تا معتادانی که هیچ چیز نداشتند و در به در بودند.

همیشه دردسر با معتادهایی داشت که از طبقه پایین بودند؛ هیچ پولی برای خرید مواد نداشتند و انتظار داشتند که نسیه به آن ها مواد داده شود و اگر مواد داده نمی شد محکم به در می کوبیدند و می گفتند می خواستی ساقی نشوی و حالا که ساقی شده ای باید مواد ما را هم تامین کنی.

البته مشتری های با آبرویش هم نسیه مواد می بردند ولی آخر ماه که حقوق به حسابشان واریز می شد پولش را پرداخت می کردند اما عملا ۷۰ درصد از مشتری هایش که مواد نسیه می برند پولش را برنمی گرداندند.

فریده در مورد اینکه چطور به فکر آن افتاد که مواد را ترک کند نیز می گوید: به هیچ عنوان به فکر ترک کردن مواد نبودم اما یک روز که پسرم ۱۸ ساله بود از من خواست حالاکه بابا ترک کرده تو هم ترک کن، دیگر از مردم خجالت می کشیم اما من گوشم بدهکار نبود که دیدم یک سیخ نسبتا قطور برداشته و می گوید می خواهم آن را داغ کنم و من هم مواد بکشم.

بعد از اینکه سیخ داغ شد، سیخ را برداشت و بر روی بدنش گذاشت و گفت مامان تا هر زمان که مواد استفاده کنی این سیخ هم بر روی بدن هم چسبیده خواهد شد؛ تو که ما را کشتی، یا باید ترک کنی و یا باید هر روز شاهد این چنین صحنه هایی باشی که همین امر باعث شد تا ترک کنم.

می ترسم از کمپ خارج شوم

فاطمه چهار ماه است که از اعتیاد رهایی پیدا کرده اما به هیچ عنوان دوست ندارد از کمپ کلبه سبز خارج شود چراکه از بیرون رفتنش می ترسد.

۱۰ سال پیش کارتن خواب واقعی در شهر شیروان بوده که بنا به گفته خودش سر و وضعش به گونه ای بوده که اگر می دیدیمش حالمان به هم می خورد و یک بار طی این مدت ترک کرده اما دوباره لغزش داشته است.

الان خسته ام این را فاطمه می گوید و ادامه می دهد: دیگر دوست ندارم به سوی مواد کشیده شوم اما بعد از خارج شدنم از کمپ هیچ جایی برای رفتن ندارم و بیرون هم پر از مواد است و خدا خدا می کنم که اجازه دهند تا هر زمان که اوضاعم درست باشد در همین کمپ باقی بمانم.

دولت باید به فکر بهبودیافتگان از اعتیاد هم باشد فکر جامعه نسبت به معتادان و بهبودیافتگان خوب نیست بنابراین باید برای ما نیز امکاناتی مهیا شود که بعد از خروج کمپ با یک آرامش همانند مابقی افراد جامعه زندگی کنیم نه اینکه بعد از خروج ترک نزد خانواده ای بازگردیم که خود عامل معتاد شدن ما هستند و یا اینکه هیچ جا و مکانی نداشته باشیم و پناهگاهمان پاتوق هایی باشد که دوباره بعد از آن لغزش و آن همه هزینه و سختی به فنا برود.

امکان تشکیل زندگی همراه با خانواده ام را ندارم

نسترن هم که چهار سال است که اعتیاد را ترک کرده و بهبودیافته محسوب می شود، می گوید اوضاع زندگی ام خوب نیست که از کمب خارج شوم، شوهرم هم معتاد بوده اما ترک کرده و اکنون در یکی از آشپرخانه های شهر شیروان کار می کند و شب در اتاقی که در همان آشپزخانه است، می خوابد.

دو پسر دارم که یکی در بهزیستی مشهد و دیگری در منزل یکی از بستگانم زندگی می کنند، خیلی دوست دارم جایی داشته باشم که به همراه شوهر و فرزندانم زندگی کنم اما شرایط به گونه ای نیست که خانه ای را اجاره کنم، ماه پیش از بردارم در مشهد ۱۰ میلیون تومان قرض گرفتم تا در آنجا منزلی را اجاره کنم اما هر چقدر جست و جو کردم منزلی که بتوانم با ۱۰ میلیون تومان رهن کنم پیدا نکردم و از طرف دیگر اجاره ها هم کمتر از یک میلیون تومان نبود برای همین دوباره به کمپ برگشتم اما تنها خواسته ام حمایت از بهبودیافتگان برای تشکیل یک زندگی بدون مواد مخدر است.

۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات اشتغالزای ارزان قیمت در اختیار بهبودیافتگان از اعتیاد قرار گیرد

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز می گوید: ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات اشتغالزای ارزان قیمت در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به اعتیاد و بازگشت معتاد بهبود یافته به اجتماع دارد، می افزاید: اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی طرحی با هدف مهارت آموزی، ایجاد اشتغال و هزینه درست اعتبارات اشتغالزای پیش بینی شده یک یا چند تعاونی متشکل از خانواده های آسیب دیده از اعتیاد به فوریت تشکیل دهد تا از انجام کار انفرادی جلوگیری شود.

شجاعی با بیان اینکه تا زمانی که اشتغال پایدار و محیط امن کار  ایجاد نشود اعتیاد درمان نمی شود، تصریح می کند: باید فرد معتاد دستگیر شده شناسایی و درمان شود و به سمت تعاونی ها برای اشتغال سوق داده شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال برای معتادان بهبود یافته و خانواده های آنان جدی هستم و همه باید وارد میدان عملیاتی شوند، تاکید می کند: با ریشه کنی اعتیاد بساط بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی جمع می شود که آموزش و توصیه به تنهایی جواب نمی دهد و فرد باید وارد چرخه اشتغال شود.

تفکرات کاذبی که زنان را در گرداب مواد مخدر صنعتی سوق می دهد

سعید آیتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا می گوید: درگیر شدن قشر جوان و به خصوص زنان به مواد مخدر صنعتی یکی از دغدغه های موجود در استان است.

وی با اشاره به این‌که بیشتر معتادان خراسان شمالی معتاد به مواد مخدر سنتی هستند، اظهار می کند: اما در این میان اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نیز وجود دارد که بیشتر در قشر جوان دیده می شود و از این میان اعتیاد زنان جوان به این مواد نگران کننده تر است.

وی با بیان اینکه اعتقادات کاذب نسبت به مواد مخدر صنعتی موجب می شود تا آن ها بیشتر به استعمال این مواد گرایش پیدا کنند، می افزاید: اعتقاداتی همچون استفاده این مواد موجب خوش تیپی، لاغری و ... می شود سبب می شود تا تعدادی از زنان را دامن گیر این مواد کند.

آیتی در ادامه با بیان این مطلب که فقر و بیکاری و گرایش تعدادی از جوانان به سمت فساد بر مصرف مواد مخدر صنعتی تاثیر می‌گذارد و با اشاره به افزایش قیمت مواد مخدر سنتی بیان می کند: قیمت مواد مخدر صنعتی و سنتی افزایش پیدا کرده؛ اما افزایش قیمت مواد مخدر سنتی می تواند یکی از عواملی باشد که افراد معتاد به سمت استفاده از مواد مخدر صنعتی سوق پیدا کنند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: براساس بررسی های صورت گرفته شش دهم درصد از جمعیت زنان در کشور معتاد هستند و در خراسان شمالی ۱.۴ درصد از جمعیت معتاد استان را زنان تشکیل می دهند.

حمایت از بهبودیافتگان از اعتیاد در خراسان شمالی چندان جا نیفتاده است

آیتی در ادامه می گوید: حمایت از بهبودیافتگان از اعتیاد در این استان چندان جا نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای بهبودیافتگان از اعتیاد به خصوص در قشر بانوان، حمایت های اجتماعی و اقتصادی است، اظهارمی کند: یکی از مهمترین نیازهای این افراد اشتغال است تا بتوانند ادامه زندگی دهند و دوباره به چرخه استعمال مواد مخدر بازنگردند.

وی می افزاید: یکی از عواملی که سبب می شود تا معتادان، مانایی نداشته باشند و دوباره به چرخه اعتیاد بازگردند، نبود حمایت و اشتغال است.

آیتی ادامه می دهد: متاسفانه هنوز نگاه ها حتی به بهبودبافتگان از اعتیاد منفی است و همین نگاه منفی سبب شده تا بسیاری از کارفرماها از بکارگیری این افراد خودداری کنند.

وی اظهارمی دارد: پرداخت تسهیلات اشتغال به بهبودیافتگان یکی از راه های حمایت از این افراد است که باید سازوکاری برای این اقدام اندیشید تا این افراد نیز بتوانند با توجه به موقعیت و شرایطی که از این تسهیلات استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت بکارگیری بهبودیافتگان از اعتیاد از کارفرما حمایت ها بیمه ای و ... از سوی دولت انجام می شود، می گوید: در این استان تاکنون دو کارگاه تولیدی بهبودیافتگان از اعتیاد را به کار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اعتیاد بهبودیافتگان اعتیاد زنان خراسان شمالي بهبودیافتگان از اعتیاد مواد مخدر صنعتی خراسان شمالی مواد مخدر ترک کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال

مظفر رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با هماهنگی و صدور دستورات قضایی لازم از سوی دادستانی خلخال و رصد اطلاعاتی از سوی مراجع نظامی و امنیتی از دو نفر آقا و خانم در مسیر سرچم به اردبیل 10 کیلو موادمخدر از نوع شیشه کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه این میزان موادمخدر در یک خودروی سواری جاسازی شده بود، خاطرنشان کرد: ماموران نظامی و امنیتی موفق به کشف و ضبط این موادمخدر شدند.

دادستان شهرستان خلخال گفت: متهمان دستگیر و با دستور قضایی روانه زندان شدند و پرونده نیز برای انجام تحقیقات مقدماتی بیشتر در حال رسیدگی و تکمیل شدن است.

کد خبر 6094760

دیگر خبرها

  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم