Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز عباس قربانعلی‌بیک* :

آزمون انسانی واکسن ایرانی کرونا پس از پذیرش در آزمون های آزمایشگاهی و حیوانی روز سه شنبه نهم دی ماه آغاز شد.

به گزارش وبدا (سایت وزارت بهداشت)، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، در حاشیه مراسم آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، بیان کرد: امروز یکی از روزهای بسیار امیدوار کننده برای ملت ایران است و روزی است که ما بعد از مدت ها تلاش و پیگیری همکاران و دانشمندان برجسته کشور در حوزه تکنولوژی و داروهای بایوتک، واکسن کووید 19 را بعد از طی مراحل مختلفی، اعم از مطالعات و مدل های حیوانی، تولید کردند و خوشبختانه توانستیم اولین تزریق را بر روی انسان انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تهیه واکسن کرونا با تکیه بر توان و غرور ملی آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنده این افتخار را داشتم که به عنوان یک ایمونولوژیست، سال ها در زمینه ارتقای واکسن سازی این کشور خدمت کنم.

در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی شان را با واکسن های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن ساز آسیا بودیم و به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می کردیم.

اگر مروری بر روش دستیابی به واکسن کرونا داشته باشیم همگونی بالایی میان این روش با روش گسترش یک فناوری صنعتی اعم از صنایع فضایی، هوایی دریایی، جاده ای و صنایع ریلی می یابیم که در اینجا به آن می پردازیم.

سایت ناسا سازمان ملی فضا و هوانوردی (NASA)، برای توسعه و گسترش یک فناوری و آمادگی آن برای بهره برداری (TRL) گام های نه گانه زیر را نشان و توضیح داده که در اینجا به آن می پردازیم:

اصول پایه مشاهده و گزارش می شوند   مفهوم فناوری و کاربرد آن فرموله میشود اثبات ویژگیهای گلوگاهی بصورت تجربی و تحلیلی  اعتبار سنجی اجزا در محیط آزمایشگاهی اعتبار سنجی اجزا در محیط مربوطه  آزمایش نمونه یا مدل سامانه یا بخشهای آن در محیط مرتبط زمین یا فضا نمایش نمونه در محیط فضایی تکمیل سامانه واقعی در ارزیابی و اعتبار سنجی در محیط زمین یا فضا استفاده از نمونه واقعی در ماموریت و بهره برداری

شبکه راه آهن انگلیس نیز در تعریف سطح آمادگی فناوری (TRL) در 24 مه 2016 به این نه سطح اشاره می نماید:

بارور شدن ایده تکنولوژی و توسعه با تحقیقات آزمایشگاهی و رایانه ای Idea آزمون ها و مدل سازی رایانه‌ای برای ممیزی و راستی آزمایی در راستای کاربرد مورد انتظار  Invention اثبات مفهوم با روش های متقن و قابل تکرار  Proof of concept تکنولوژی در مقابل انتظارات سطح بالا در محیط آزمایشگاهی یا تجربی اعتبار یافته  Development تکنولوژی در مقابل خواسته های کاربران در محیط شبهه واقعی قابل مشاهده اعتبار یافته  Validation کارآیی نمونه های اولیه در محیط شبهه واقعی نمایش داده می شود Demonstration محصولات استاندارد برای کار در محیط اجرایی تایید صلاحیت می‌شوند Qualification نمونه‌های اولیه برای بهره‌برداری در شرایط تجاری به کار گرفته می‌شوند First of class نمونه های مکرر و قابل تکرار برای بهره برداری در شرایط تجاری همراه با بهبود بکار گرفته می شوند  Production

تجربه تولید محصولات ریلی نشان می دهد توانایی متخصصان کشور برای توسعه محصولات بومی ریلی می تواند برای رفع تنگناها به کار گرفته شود و با رویکردهای شایسته می توان به دستاوردهای بیشتر اقتصاد مقاومتی در بخش ریلی امید بست. 

نگاهی به محصولات موفق داخلی در صنعت ریلی مانند واگن، علائم، ریل، لکوموتیو و اجزای آنها نشان دهنده توانایی صنعت و صنعتگران ما است اما نباید در این جایگاه بایستیم و به رسیدن به محصول مشابه که بسیاری فناوری نیم قرن گذشته هستند بسنده کنیم بلکه باید با رویکرد بهبود پیوسته (برای بلوغ تولیدات) گام های خود را استوارتر و تندتر نماییم.

فایل پیوست

* کارشناس حمل و نقل

عباس قربانعلی‌بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل ریلی واکسن کرونا واکسن کرونا ایرانی فناوری ریلی بهره برداری واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۸۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، امین عبداله‌زاده اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با هدف فراهم نمودن بستر مناسب جهت حمایت و کمک به تسریع فرایند تبدیل ایده به محصول و ساخت نمونه اولیه محصولات فناورانه، اقدام به راه اندازی ساختاری تحت عنوان " شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی" کرده است.

وی بیان کرد: تمرکز این شبکه بر ساخت و تولید محصول است و با تجربه مشابه اجرا شده در سال‌های گذشته، با عنوان ایجاد "شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی" که مبتنی بر ایجاد زیرساخت‌های سنجش و آزمون است، متفاوت است.

عبداله زاده تصریح کرد: در این شبکه ذینفعان زیست‌بوم نوآوری، با ثبت و معرفی زیرساخت‌ها و تجهیزات فیزیکی و نرم افزاری خود می‌توانند از خدمات قابل ارائه توسط این شبکه بهره‌مند شوند، که زیرساخت‌ها و تجهیزات میتواند شامل: دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت نمونه اولیه، انواع پرینترهای سه بعدی، تجهیزات ساخت مواد مرکب (کامپوزیت‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های جوشکاری، پرس‌کاری و فرز، تجهیزات مرتبط با قالب‌سازی و دستگاه تزریق پلاستیک، دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق، دستگاه‌های ساخت تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، دستگاه‌های تجهیزات نوری و اپتیکی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی مورد استفاده برای ساخت و راه اندازی تجهیزات، تجهیزات ارتباطی و شبکه و ... است.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری افزود: با عنایت به موارد مذکور، "شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی" با فراهم نمودن اطلاعات از ظرفیت‌های موجود زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری هر یک از ذی‌نفعان زیست‌بوم نوآوری، بستر مناسبی را در جهت ایجاد فضاهای نوآورانه جهت ارتقاء ظرفیت صنعتی‌سازی، توسعه نوآوری و حمایت از تولید ایده‌های فناورانه و خلق سریع نمونه محصول، در قالب " فب لب‌های فناوری و ساخت" در پارک‌های علم و فناوری، فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به فب‌لب خاطرنشان کرد: "فب‌لب" Fabrication Laboratory محیط مناسبی است که زمینه همکاری مشترک میان مهندسان، طراحان، برنامه نویسان و افراد علاقه‌مند به همه ابزارها و منابع لازم را برای تبدیل ایده‌ها به تولید سریع نمونه محصول فراهم می سازد.

عبداله زاده در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: "فب لب" نه تنها یک مکان فیزیکی است، بلکه یک فرهنگ نوآورانه برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده‌ها را ایجاد می کند و ترویج خلاقیت و نوآوری، ایجاد محیط مهارت‌محور، تشکیل جامعه فنی، تسهیل تبادل دانش، تشویق به تولید مشترک، ترکیب دانش علمی و عملی، پیشرفت در حوزه‌های چند رشته‌های، تشکیل پلتفرمی برای استارتاپ‌های فنی و انتقال دانش از دانشگاه به صنعت را فراهم می‌نمایند و بر این اساس گام موثری در جهت تسریع و تسهیل فرایندهای ساخت و تولید نمونه محصول و حرکت در راستای تجاری‌سازی و تحقق اقتصاد دانش بنیان را فراهم خواهد ساخت.

کد خبر 6094471

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • دستاورد آموزشی افتخار معلم نمونه در اصفهان