Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به ویژه گی های منحصر به فرد آذربایجان غربی از نظر موقعیت جغرافیایی و آب و خاک حاصلخیز گفت: آذربایجان غربی می تواند به مهمترین قطب صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

آیدین رحمانی رضائیه روز سه شنبه،۱۶ دی ماه در جلسه کارگروه زیر بنایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان که با حضور رئیس سازمانهای جنگلها و مراتع و امور اراضی کشور و مدیر کل دفتر شبکه های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و هم مرز بودن با سه کشور خارجی می تواند با برنامه ریزی های مناسب و استفاده از تکنولوژی های برتر در حوزه آب و خاک به عنوان یکی از قطب های مهم صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های پیش روی کشاورزی کشور را تجاوز و تصرف اراضی ملی و کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه آذربایجان غربی نیز مستثنی از این امر نیست و در این رابطه امسال ۴۱۲ مورد احکام قلع و قمع صادر و برای ۲۶۱۴ نفر از متصرفان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: متاسفانه به دلیل رغبت سودجویان به تجاوز و تصرف به اراضی ملی و تفکیک و کوچک کردن اراضی کشاورزی، برخورد قاطع با متخلفان در دستور کار دولت قرار گرفته و افزایش توان یگانهای حفاظتی و برخود قاطع دستگاه قضا و همچنین اصلاح قوانین حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی در این خصوص ضروری است. 

وی گفت : متاسفانه مشوق های لازم  و کنونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی موثر نیست و نیاز است مسئولان امر تدبیر برای ایجاد مشوق های موثر و تسهیلات لازم در این زمینه پیش بینی کنند. 

 رحمانی با اشاره به برخی از تصمیم ها و محدودیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزاد سازی آب پشت سدهای استان برای تامین آب اراضی پایاب سدها، گفت: برخی از این تصمیم ها در اوایل اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است امروز و در شرایط فعلی که دریاچه در شرایط مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای دریاچه ارومیه در برخی از محدویت ها تجدید نظر کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افتتاح سد کانی سیب با حضور ریاست محترم جمهوری به صورت وبینار را یکی از اقدامات مهم دولت برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز شاهد گامهای موثر در احیای این دریاچه خواهیم بود. 

وی ادامه داد: توسعه شبکه های اصلی آبیاری و اتصال آن به شبکه های آبیاری فرعی نیازند تلاش و هماهگی فرابخشی دستگاه های اجرایی است تا کشاورزان بتوانند از امکات ایجاد شده توسط دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید استفاده کنند. 

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات از اراضی ملی و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهره گیری از تکنولوژی های نوین در رصد و پایش اراضی کشاوری و داشتن بانک اطلاعات مناسب می تواند مسئولان را در تصمیم گیری های کلان در مدیریت اراضی کشاورزی و ملی در تولید محصولات کشاورزی کمک کند.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به واگذاری برخی از اراضی ملی به سرمایه گذاران اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه استان و هم مرزی با سه کشور و علاقه مندی سرمایه گذاران برای حضور در آذربایجان غربی، ضروری است روند صدور مجوز و واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران تسهیل شود. 

وی وسعت منابع طبیعی استان را ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: طرح های بسیار مناسبی از جمله احداث ۲۴ طرح آبخیزداری و ۲۵۵ هزار هکتار مرتعداری و کاشت گیاهان دارویی در حفاظت از این منابع خدادادی در استان در سال جاری اجرا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ایجاد کشت و صنعت گیاهان دارویی را در استان خواستار شد و گفت: کاشت گیاهان دارویی با توجه به کم آب بر بودن و داشتن بازارهای مختلف در داخل کشور و کشورهای همجوار می تواند ضمن حفاظت از منابع طبیعی برای بسیاری از فرغ التحصیلان بخش کشاورزی فرصت اشتغال ایجاد کند.


انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه محصولات کشاورزی بخش کشاورزی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ناصری، صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عنبرآباد در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال، ۱۵۹۰ مترمربع از اراضی ملی گمرکان که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید آنها خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6098233

دیگر خبرها

  • رفع تداخلات اراضی پیش‌نیاز تثبیت مالکیت است
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی