Web Analytics Made Easy - Statcounter

شقایق شندی با تاکید بر لزوم ترجمه خطبه فدکیه به زبان های زنده دنیا گفت: سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) که امام زمان(عج) به عنوان الگوی خود معرفی می‌کنند باید در جامعه اسلامی ما به وسیله طلاب اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  الهه شقایق شندی با عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همه شیعیان جهان، گفت: این روزها، روزهای حضرت فاطمه زهرا(س) و این شب‌ها شب‌های حضرت علی(ع) است؛ بانوی بی‌نشانی که در عمر کوتاه و بهاره‌های محدود خودشان این همه جنبش و شکوفایی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوی بی نشانی که از دل تاریخ و جغرافیا پر کشیدند و در دل انسان‌های تشنه جای گرفتند و در این میان رسالت طلبگی ایفا می‌کرد که بانوان بی‌نشانی وجود داشته باشند که برای تحقق سبک زندگی فاطمی در جامعه اسلامی قدم بردارند.

وی افزود: سال‌ها پیش همان اوایل طلبگی وقتی طرح «بانوی بی نشان» برای حضور طلاب جهادگر علمی و فرهنگی در اجتماع و تحقق سبک زندگی فاطمی مطرح شد از جمله طلابی بودم که توفیق حضور در طرح بانوی بی‌نشان را پیدا کردم و به عنوان طلبه جهادگر چندین دوره شرح و تبیین ماجرای فدکیه حضرت زهرا(س) را در جمع دانشجویان و طلاب، بسیجیان، دانش آموزان، مددجویان اجتماعی و همچنین عموم مردم شهرستان داشتم.

معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) شبستر با بیان این که وقتی ما هویت شیعی را نگاه می‌کنیم، هویت شیعی به لحاظ معنوی و علمی از ظرفیت بانوی عالمه‌ای به نام حضرت زهرا(س) برخوردار است که الگوی همه جانبه برای بانوان جهان است، ادامه داد: این بانوی بزرگوار در عین حالی که تمام هم و غمش حضور در منزل و رسیدگی به امور منزل و تربیت فرزندان است؛ اما زمانی که جامعه نیاز دارد، از مشارکت اجتماعی و سیاسی همراه با علم و بصیرت ولایی که مختص خاندان ولایت است، دریغ نمی‌ورزد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله آثار حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه است؛ وقتی ما خطبه فدکیه را نگاه می‌کنیم، خطبه فدکیه مشتمل بر مباحث الهیاتی، عرفانی، فقهی، تفسیری، کلامی و تاریخی است و از جهات فقهی، تاریخی، ادبی، اجتماعی و سیاسی باید بیشتر مورد توجه بانوان و بویژه بانوان طلبه قرار گیرد.

خانم شقایق شندی خطبه فدکیه را از جمله معتبرترین خطبه‌های منقول از حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد که در قدیمی‌ترین کتب ما مانند بلاغت النسا و شافی مطرح شده است، گفت: فصاحت و بلاغت عجیبی همچون امواج دریا بر سراسر این خطبه حاکم و جاری است که انسان را ناخودآگاه به یاد خطبه‌های آتشین، غرّا، پرمحتوا و اعجازآمیز امیرالمؤمنین علی(ع) می‌اندازد و نشان از مقام رفیع علمی حضرت زهرا(س) دارد.

وی بیان داشت: در مورد فصاحت و بلاغت این خطبه همین بس که علامه مجلسی(ره) می‌فرماید «التی تحیر من العجب منها و الاعجاب بها احلام الفصحاء و البلغائه» خطبه‌ای است که اهل فصاحت و بلاغت از شگفتی نسبت به آن در تحیر فرو رفتند و بسیاری از بزرگان شیعه و سنی از جمله ابن ابی الحدید، ابن اسیر، شیخ صدوق، طبرسی، سید مرتضی و سایرین آن را نقل کرده‌اند.

این طلبه جهادگر و مبلغ برتر مدرسه علمیه الزهرا(س) شبستر افزود: در حقیقت داستان فدک بسیار گسترده و بستر سخن هم درباره آن بسیار است؛ اما اگر بخواهیم به طور خلاصه مطرح کنیم، می‌توان اشاره کرد که پیامبر اکرم(ص) به فرمان پروردگار فدک را به عنوان خالصه در دست گرفتند و به فرمان خداوند متعال به عنوان نحله به حضرت زهرا(س) تسلیم کردند.

وی ادامه داد: در طول حیات پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) فدک را تحت نظر خودشان داشتند و بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص) وقتی خبر توطئه اولی و دومی درباره فدک به گوش حضرت فاطمه زهرا(س) رسید، با هیأت خاصی به سمت مسجدالنبی(ص) حرکت کردند که مورخان اشاره می‌کنند که حضرت زهرا(س) مقنعه پوشیده، چادر به سر کرده و در میان گروهی از یاران به سمت مسجد می‌رفتند و شتاب حرکت ایشان به گونه‌ای بود که پایین لباس خودشان پا می‌گذاشتند و راه رفتنشان بسیار شبیه پیامبر اکرم(ص) بود.

خانم شقایق شندی اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجدالنبی(ص) بر اولی وارد شدند و پشت پرده در جمع حاضران نشستند و بعد از ناله‌های جانسوز و گریه‌های طولانی حضار و جلب توجه مخاطبان، در یک موقعیت‌شناسی بسیار مناسب، توجه همگان را برای دفاع از امر بسیار مهم به نام ولایت و امامت جلب کردند و سبب رسوایی دستگاه خلافت شدند.

وی با بیان این که همین حرکت تاریخی حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی مناسبی برای تمام انسان‌های آزاده تاریخ است که در مقابل ظلم و بی عدالتی سکوت نکنند و از حق دفاع کنند، تصریح کرد: این حرکت نشان می‌دهد امروزه بانوان بویژه طلاب برای دفاع از ولایت در برابر هجمه‌های دشمن باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند که ضمن رعایت شئونات اسلامی و حفظ حجاب و عفاف در مسائل اجتماعی حضور پیدا کرده و از عدالت و عدالتخواهی و حقوق مشروعه خودشان دفاع کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه الزهرا(س) شبستر افزود: در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، مباحثی مانند گواهی به وحدانیت الهی، گواهی به وحدانیت رسالت پیامبر اکرم(ص)، یادآوری و شکل نعمت‌های الهی، بیان زیبایی‌های اهداف آفرینش، معرفت‌الله، جایگاه قرآن کریم، شناخت مبدأ و معاد، فلسفه احکام الهی، سفارش به تقوا، سفارش عمل به قرآن بعد از پیامبر اکرم(ص) و همچنین سفارش به احترام به فرزندان رسول خدا(ص) را مطرح می‌کنند و به ویژگی‌های دوران جاهلیت، خدمات و مقامات برجسته پیامبر اکرم(ص)، تبیین جایگاه ولایت حضرت علی(ع)، نقش علی(ع) در گسترش اسلام، غصب ولایت علی(ع)، خلیفه‌تراشی و تغییر ارزش‌ها و ماجرای فدکیه، میراث ارزشمند پدر بزرگوارشان می‌پردازند.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) همچنین در این خطبه، از سکوت بی‌جای انصار، مظاهر ارتجاع پس از وفات پیامبر اکرم(ص)، خیانت سران خلیفه، راحت طلبی و دنیاپرستی حاکمان گلایه کرده و با اتمام حجت بر همگان از مردم طلب یاری می‌کنند و همچنین آیات گوناگونی از قرآن کریم مانند آیات 75 سوره انفال، 11 سوره نساء، 18 سوره بقره و 16 سوره نمل را به عنوان بینه بر ارث بردن از پدر مطرح می‌کنند.

خانم شقایق شندی گفت: به طور کلی می‌توان گفت که ماجرای فدک بسیار گسترده و وسیع است و سخن‌های ناگفته در آن زیاد است و همین دست به دست شدن‌های فدک برای تأمل در آن کافی است؛ همان‌طور که اشاره کردیم پیامبر اکرم(ص) به فرمان پروردگار به عنوان خالصه آن را در دست می‌گیرند؛ به فرمان خداوند به عنوان نحله به حضرت زهرا (س) تسلیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طول حیات پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) خودشان در سرزمین فدک دخل و تصرف داشتند؛ پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) خلیفه اول آن را مصادره می‌کند، پس از آن خلیفه دوم به مدت دو سال فدک را تصرف کرده و به امیرالمؤمنین(ع) باز گرداند؛ خلیفه سوم آن را مصادره کرد، معاویه آن را به مروان بخشید، عمر بن عبدالعزیز آن را بازگرداند؛ پس از او دوباره مصادره شد و صفاح برگرداند، و باز هم مصادره شد و مهدی پس داد و بار دیگر مصادره شد و مأموم برگرداند؛ همچنین غصب شد و واصق پس داد، باز هم غصب شد و منتصر برگرداند و باز هم مصادره شد و مهتدی برگرداند. و باز برای چندین بار مصادره شد و راضی بالله پس داد.

این طلبه جهادگر و مبلغ برتر مدرسه علمیه الزهرا(س) شبستر با بیان اینکه فدک در ایام خلافت امویان و عباسیان 10 بار مصادره شد و باز به فرزندان حضرت فاطمه(س) بازگردانده شد، گفت: از این دست به دست شدن‌ها می‌توان کشف کرد که خلفا نیز یقین داشتند که حدیث «نحن معاشر الانبیاء لانورث» دروغ است و دروغ بودن آن را حضرت فاطمه زهرا(س) با استناد به آیات قرآن در همین خطبه مشهور خود که به عنوان استیضاح دولت وقت در میان مهاجران و انصار ایراد کردند اثبات نمودند.

وی تصریح کرد: لازم است که طلاب جامعه ما فریاد اعتراض یادگار رسول خدا(ص) را در ماجرای فدک که به انحراف در جهان اسلام پدید آمده بود به گوش جهانیان و تشنگان معارف ناب محمدی برسانند و این خطبه را به زبان‌های زنده دنیا ترجمه کنند که به همت اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر و حضور در کلاس‌های زبان بنده توفیق بیان این خطبه را به زبان انگلیسی داشتم.

خانم شقایق شندی در پایان اظهار داشت: در حقیقت سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) که امام زمان(عج) به عنوان الگوی خود معرفی می‌کنند باید در جامعه اسلامی ما به وسیله طلاب اجرا شود و الحمدلله گروه طلاب جهادی بانوان بی‌نشان مدرسه علمیه الزهرا(س) شبستر علاوه بر عرصه علمی در جهات فرهنگی نیز همچون دیدار با خانواده‌های محروم و تلاش برای رفع نیازهای معنوی و مادی خانواده‌های کم بضاعت ادامه مسیر می‌دهد؛ ان‌شاء‌الله مورد قبول حق تعالی واقع شود.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدرسه علمیه الزهرا س خطبه فدکیه شهادت حضرت زهرا س ایام فاطمیه مدرسه علمیه الزهرا س حضرت فاطمه زهرا س پیامبر اکرم ص بانوی بی نشان مصادره شد حضرت زهرا س ماجرای فدک خطبه فدکیه سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟

 اکرم عفیف تابستان امسال قطر را پس از چند فصل فوق‌العاده در السد و تیم ملی کشورش ترک خواهد کرد. او در قطر دو قهرمانی متوالی آسیا و جام جهانی را تجربه کرده است.

به‌عنوان بهترین بازیکن کشورش، علاوه‌بر قرارداد میلیونی با السد، خروج او از قطر را غیرقابل تصور می‌کرد. با این حال، پس از کسب مطلقاً همه چیز، دولت قطر مایل است برای خروج احتمالی او چراغ سبز نشان دهد، چون این موضوع در واقع نشان دهنده شناخت جهان از یک فوتبالیست قطری و رشد عمومی این کشور در جهان فوتبال است.

عفیف در مقایسه با رونالدینیو به دلیل مو‌های فری که دارد، یک بازی‌ساز باکیفیت است و با ۲۶ گل در ۲۲ بازی، فصلی درخشان را در السد پشت سر می‌گذارد.

نقش او در تیم ملی قطر که با آن ۱۱۲ بازی انجام داده و ۳۷ گل به ثمر رسانده، بیش از یک‌بار او را در لیست خرید باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار داده است. با این حال، مشکلات در خروج بازیکنان قطری از کشورشان، بیش از یک‌بار احتمال خروج او را متوقف کرد.

او در ۲۷ سالگی آماده بازی در یکی از لیگ‌های بزرگ اروپا است. عفیف قبلاً در سال‌های اولیه فوتبالش به اروپا سفر کرده بود. او به آکادمی سویا و ویارئال رفت و همچنین برای اسپورتینگ خیخون بازی کرد.

او بعداً در یوپن بلژیک که متعلق به آکادمی قطری اسپایر بود درخشید و به فوتبالیست درجه یک تبدیل شد. او در قطر در تیم تحت هدایت ژاوی هرناندز به یک بازیکن درخشان تبدیل شد.

چندین باشگاه لیگ برتری و همچنین اسپانیایی، به‌عنوان مثال سویا، از خرید او استقبال می‌کنند، اگرچه ملیت او و دستمزد بسیار بالا می‌تواند این عملیات را متوقف کند. در هر صورت، آنچه مسلم شده این است که او برای رسیدن به اروپا باید دستمزدی را که تا‌کنون او را در قطر نگه داشته، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دیدن «رونالدینیو قطری» در یک لیگ معتبر اروپایی ممکن است.

 

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟
  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)