Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس - سعید نادری:  فرض کنید با خواندن یک خبر بشدت نگران شوید یا خبری شما را عصبانی کند؛ چنین خبرهایی نه تنها توجه شما را بیشتر به خودش جلب می‌کند بلکه احتمالا اولین واکنشی که خواهید داشت این است که آن را در شبکه‌های اجتماعی برای دوستان و آشنایانتان هم بفرستید. این مکانیزمی است که اخبار جعلی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگیر شدن در یک موج ناگهانی احساسی، قدرت منطق و فکر را هم از آدم می‌گیرد و همین باعث می‌شود، خیلی وقت‌ها حتی متوجه نشانه‌ها و شواهدی که حاکی از غیرمنطقی بودن آن است، نشود. در این گزارش از نظر عصب‌شناسی، به بررسی تاثیر هیجانات بر روی باور اخبار جعلی پرداخته‌ایم.

 

 

انسان در معرض اطلاعات فراوانی است؛ عنصر احساسی بودن از تحلیل منطقی بسیاری از این اطلاعات جلوگیری می‌کند.

 

 

شگفتی و تازگی، ذهن را تحریک می‌کند

اخبار جعلی در اولین گام به دنبال جلب توجه مخاطبین است. در این مرحله، یک موضوع جدید به علت عامل شگفتی و چون تازگی دارد، یک موضوع مهم نیز محسوب می‌شود. در واقع ذهن انسان ها در هنگام دریافت اطلاعات، توجه ویژه‌ای به حوادث عجیب و غیرمنتظره دارد. عصب‌شناسی حسی نشان داده است که ذهن انسان پس از مدتی تنها به اطلاعات غیر منتظره و غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند، واکنش دهد. چراکه به مرور زمان ذهن انسان در می‌یابد که قرار نیست، در مقابل اخبار عادی، هیچ پاداشی را دریافت کند. از این رو تولید کنندگان اخبار جعلی تلاش می‌کنند تا با بهره گیری از عناصر تازگی خبر و شگفتی در اخبار خود، آن‌ها را باورپذیر‌تر نمایند. مخصوصا اگر این اخبار با باورهای قبلی فرد همخوانی داشته باشد. 

 

تولید کنندگان اخبار جعلی تلاش می‌کنند تا با بهره گیری از عناصر تازگی خبر و شگفتی در اخبار خود، آن‌ها را باورپذیر‌تر نمایند. مخصوصا اگر این اخبار با باورهای قبلی فرد همخوانی داشته باشد. 

 

 

 

 

یک خبر هیجانی چگونه در حافظه بلندمدت می‌نشیند؟

دو عنصر تازگی و شگفتی مربوط به بعد انگیزشی مغز هستند. مغز یک سازوکار مشخص در تبدیل اطلاعات دریافتی به حافظه بلند دارد به این صورت که مغز در مواجه با اطلاعات دریافتی، یک انتقال دهنده عصبی به نام «دوپامین» را ترشح میکند. این انتقال عصبی در «آمیگدال»، مرکز هیجانی مغز، مورد تحلیل قرار میگیرد. چنانچه این اطلاعاتی که مورد تحلیل قرارگرفته، از دو عنصر تازگی یا شگفتی بهره‌مند باشد هیجانی تشخیص داده می‌شود و برای تبدیل به یک حافظه بلند مدت به «هیپوکامپ» یعنی بخشی که وظیفه تبدیل حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند‌مدت را دارد، منتقل میشود.

اگر هیپوکامپ، اطلاعات هیجانی دریافتی را در هماهنگی با اطلاعات سابق موجود در مغز تشخیص دهد، آن اطلاعات را به حافظه بلندمدت انتقال می‌دهد.

 

در این زمان اگر هیپوکامپ اطلاعات هیجانی دریافتی را در هماهنگی با اطلاعات سابق موجود در مغز تشخیص دهد، آن اطلاعات را به حافظه بلندمدت انتقال می‌دهد. برای این کار، هیپوکامپ تلاش میکند تا با ایجاد یک خاطره ساختگی، آنچه را هیجانی تشخیص داده، به خاطره بلندمدت بسپارد. البته اطلاعات بسیار تحریک‌کننده احساسی ، شانس بیشتری برای ماندگاری در ذهن ما و قرار گرفتن در بانک های حافظه بلند مدت را دارند. چراکه آمیگدال آن ها را به عنوان یک داده هیجانی طبقه بندی میکند و هیپوکامپ متاثر از آن، این اخبار را در بخش حافظه بلند مدت قرار میدهد. برای مثال زمانی که هر روز  آمار و اخبار بیماران مبتلا به کرونا اعلام میشود، به علت عادی شدن و تازه نبودنش، از هیجان کمتری برخوردار است. ولی زمانی که اخبار مربوط به نوع جدیدی از بیماری کرونا، کرونای انگلیسی، منتشر می‌شود. آمیگدال به علت تازه بودن این خبر، آن را هیجانی تشخیص میدهد و هیپوکامپ این خبر را در حافظه بلند مدت قرار می‌دهد.


بخش های مختلف ذهن انسان

 

جذابیت های احساسی خبر کدامند؟

تولیدکنندگان خبر جعلی به این توانایی مغز در ایجاد خاطره توجه دارند و سعی دارند در بلند مدت از آن سوءاستفاده کنند.  آنها میدانند که اطلاعات بسیار تحریک کننده احساسی، شانس بیشتری برای ماندگاری در ذهن و قرار گرفتن در حافظه بلند مدت را دارند و تحقیقات نشان میدهد که به کارگیری احساسات در اخبار جعلی میتواند ما را بیشتر تحریک نماید. از آنجا که احساسات تاثیر عمیق تری دارند و همچنین تحلیل درستی آنها مشکل‌تر است، لذا شانس ماندگاری بیشتری در ذهن ما را دارند. از آنجا که مدت زمان پردازش یک خبر احساسی زمان کوتاه 1.250ام ثانیه است، مغز فرصت چندانی برای تشخیص و یادآوری محرک ها ندارد، لذا اگر محرک احساسی در حافظه بلند‌مدت قرارگرفته باشد. تاثیر به سزایی در نحوه مشاهده جهان و شکل دهی نگرش سیاسی شخص دارد.

اخبار جعلی و تاثیرگذاری در نگرش سیاسی

 تحلیل تازگی و شگفتی اخبار جعلی که متاثر از خاطرات مایند، بیش از توانایی های تحلیلی مغزماست. بنابراین ذهن انسان‌ها می‌تواند متاثر از اخبار جعلی، خاطراتی را ایجاد کند و داده های منتقل شده توسط آن خبر را به عنوان باور و ارزش درونی سازی نماید. باورهایی که به علت نادرست بودنشان میتوانند ثمرات نادرستی نیز درپی داشته باشند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین داده ها و اخبار جعلی که دشمن سعی بر القاء آن دارد،‌عدم تاثیر انتخابات کشورهای مستقل بر آینده مردم آن کشورهاست. با این هدف که جا بیندازد مردم نقشی در سیاست کشور ندارند و در نتیجه آن‌ها را نسبت به مشارکت در انتخابات بی‌میل نماید.

 

انتهای خبر/

منبع: فارس

کلیدواژه: اخبار جعلی انسان احساسات علوم اعصاب جنگ ادراکی حافظه بلند مدت حافظه بلند حافظه بلند اخبار جعلی ذهن انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟

 به گزارش تابناک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تغذیه مناسب برای بهبود توانایی به یادآوری جزئیات است. در ادامه این مقاله، به معرفی و تحلیل مواد غذایی موثر در تقویت حافظه خواهیم پرداخت.
 

میوه‌ها و تأثیرات بر حافظه
به گزارش فرطب، میوه‌ها به ویژه توت‌ها، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارند، نقش مهمی در حفاظت مغز از آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زوال عقل ایفا می‌کنند. زغال‌اخته به خصوص غنی از آنتوسیانین است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. انگور و هندوانه نیز به ترتیب به دلیل داشتن رسوراترول و لیکوپن، موثر در تقویت حافظه هستند. آووکادو نیز با چربی‌های سالم خود، به بهبود سطح کلسترول و عملکرد مغز کمک می‌کند.

سبزیجات برگ دار و تقویت حافظه
سبزیجات تیره و برگ‌دار، منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند و در پیشگیری از از دست دادن حافظه ناشی از پیری مفیدند. چغندر، که غنی از نیترات است، به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز کمک می‌کند. این سبزیجات، به ویژه در کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مغز نقش دارند.

غلات کامل و حبوبات در تغذیه
غلات کامل و حبوبات مانند گندم پرک، کوسکوس، نخود و جو دوسر، منابع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین B هستند. این مواد غذایی به بهبود حافظه کمک می‌کنند و به واسطه داشتن فیبر و مواد مغذی، به تقویت کلی سلامت مغز می‌انجامند.

تأثیر غذا‌های دریایی بر عملکرد مغزی
مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، برای سلامت قلب و بهبود عملکرد حافظه ضروری است. مصرف هفتگی ماهی به بهبود حافظه کمک کرده و نیاز‌های اساسی مغز را تامین می‌کند، در حالی که گوشت قرمز ممکن است ضرر‌های بیشتری داشته باشد.

گیاهان و دانه‌ها برای بهبود حافظه
دانه‌های کاکائو، کنجد و گیاهانی مانند رزماری و نعناع، منابع غنی فلاونوئید‌ها و آرژنین هستند. این مواد مغذی به بهبود جریان خون به مغز، افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها و گیاهان می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی و جلوگیری از لخته شدن خون منجر شود.

استراتژی‌های تکمیلی برای تقویت حافظه
علاوه بر تغذیه، فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی، حل جدول، و ورزش منظم نیز برای تقویت مغز و حافظه ضروری هستند. تلاش برای به خاطر سپردن شماره‌ها یا استفاده از ذهن برای مکان‌یابی به جای تکیه بر تکنولوژی، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. همچنین، خنده به عنوان یک فعالیت ضد استرس، به کاهش تنش و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند.

اطمینان از خواب کافی و مصرف منظم مایعات نیز برای حفظ سلامت مغز و حافظه حیاتی است. در نهایت، یادگیری مستمر و تحریک ذهن با فعالیت‌های جدید به حفظ قدرت مغزی کمک می‌کند.

جمع بندی
تغذیه مناسب حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، به همراه فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی، نقش مهمی در بهبود و تقویت عملکرد حافظه دارد. توجه به مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا ۳، و همچنین ارتقا سبک زندگی سالم، به پیشگیری از زوال عقل و تحریک مغز کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از طریق پیام‌ها و لینک‌های جعلی
  • هوش مصنوعی ChatGPT دادگاهی می‌شود!
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید