Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@20:46:41 GMT

حریم خصوصی را عمومی نکنید

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۰۹۷۴

حریم خصوصی را عمومی نکنید

ایسنا/بوشهر به گفته رئیس پلیس فتا استان بوشهر شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن فعالیت‌ها زمینه وقوع برخی جرائم سایبری را ایجاد کرده و تغییر مهم این حوزه افزایش آسیب‌های حوزه انتشار تصاویر خصوصی و در نتیجه شکل‌گیری مزاحمت‌های اینترنتی، تهدید و اخاذی اینترنتی گوناگون است.

سرهنگ مهدی قاسمی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم به علت محدودیت‌های کرونایی و استقبال از اینترنت و فضای مجازی عنوان کرد: همانطور که در مصاحبه قبلی توضیح دادم، با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور در ایام شیوع کرونا، روند اجرای فعالیت‌ها در اکثر حوزه‌ها به غیرحضوری و اینترنتی تغییر یافته و همین افزایش استقبال استفاده از اینترنت و فضای مجازی که بعضاً هم با عدم دانش و آگاهی همراه است، زمینه ساز شکل گیری جرایم مختلف سایبری و بروز آسیب برای کاربران گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اولین میزان تغییر و افزایش جرائم سایبری در حوزه جرائم مالی و اقتصادی، کلاهبرداری‌های اینترنتی به ویژه در هنگام خریدهای اینترنتی بود که وضعیت حاضر و توصیه‌های پیشگیرانه را اعلام کردیم. امّا تغییر مهم دیگر بحث افزایش آسیب‌های حوزه انتشار تصاویر خصوصی و در نتیجه شکل گیری مزاحمت‌های اینترنتی، تهدید و اخاذی اینترنتی گوناگون است.

رئیس پلیس فتا بوشهر اظهار کرد: در حوزه جرائم مالی و اقتصادی، با دستگیری مجرم و جبران خسارت مادی، آثار و تبعات آن برای مالباخته معمولاً از بین رفته و جبران می‌شود ولی در جرایم این حوزه، بعضاً حتی با دستگیری و مجازات مجرمین هم، ممکن است تبعات آبرویی و حیثیتی وارد شده بر بزه‌دیده و خانواده وی جبران نگردد و لطمات روحی تداوم یابد که این امر، ضرورت توجه به نکات ایمنی و پیشگیرانه را دوچندان می نماید.

سرهنگ قاسمی عنوان کرد: متاسفانه باز هم سهل‌انگاری کاربران در شکل‌گیری این جرم و انتشار تصاویر خصوصی آنها تاثیر زیادی دارد. برای مثال بارها افرادی که درصد بالایی از آنها از دختر خانم‌ها و بانوان هستند به پلیس فتا مراجعه و اعلام می‌کنند تصاویر خصوصی آنها در فضای مجازی منتشر شده و از این موضوع به شدت احساس ناراحتی و نگرانی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی و تحقیقات اولیه همکاران ما، مشخص می‌شود که این افراد، تصاویر حریم خصوصی خود را در صفحات اینستاگرامی یا فضاهایی دیگر از فضای مجازی بارگزاری کرده و مجوز رویت و مشاهده را برای یکسری از دوستان و نزدیکان خود  فراهم کرده و صرفا به علت اینکه یک رمز و پسورد برای آن انتخاب کرده اند، آن صفحه را به عنوان حریم خصوصی تلقی کرده و با سهل انگاری، محتویات شخصی را که شاید انسان در آلبوم های چاپی هم نگهداری نمی کرد بارگزاری نموده اند. یا تصویر خودشان را به عنوان پروفایل و آی دی تعریف کرده وباعث جلب توجه مجرمین می‌شوند.

این مقام انتظامی افزود: در مواردی هم مشاهده شده که در هنگام تعمیر تجهیزات هوشمند همراه و رایانه ای یا خرید و فروش این تجهیزات به صورت دست دوم و استفاده شده، تصاویر خصوصی افراد در دسترس افرد غیر مورد سوء استفاده آنان قرار گرفته است. امروزه هم در هنگام ضبط محتوای آموزشی دانش آموزان برای اجرای تکالیف تحصیلی در بستر اینترنت خصوصا به غیر از سامانه شاد یا ارسال محتوا به صورت لایو و زنده و حتی در مواردی استفاده دانش آموزان مقطع ابتدایی از تجهیزات هوشمند والدین که حاوی تصاویر خصوصی هستند، باز هم شاهد انتشار ناخواسته این محتواهای حریم خصوصی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اينترنت حريم خصوصي امنيت فتا پليس كلاهبرداري فضای مجازی تصاویر خصوصی فضای مجازی حریم خصوصی شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۰۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سیاوش عبدی» مشاور مدیرعامل، مدیر گروه روابط‌عمومی و حوزه مدیرعامل شد

به گزارش تابناک به نقل از مس پرس، دکتر حسین مدرس خیابانی با صدور حکمی سیاوش عبدی را به عنوان مشاور، مدیرحوزه مدیرعامل و مدیر گروه روابط‌ عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، منصوب کرد.

سیاوش عبدی دارای سوابقی همچون مدیر کل حوزه استاندار سیستان و بلوچستان، مدیر حوزه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، مدیر حوزه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید و همچنین مسئول دفتر وزیر صنعت معدن و تجارت بوده است.

دیگر خبرها

  • از انهدام ۲۰ باند جرایم سایبری تا درگیری منجر به قتل در مازندران
  • انهدام ۲۰ باند جرایم سایبری در مازندران
  • شناسایی ۳ هزار و ۸۴۲ تارنمای مشکوک در کشور
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی
  • تعدادی از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی به دلیل نبود راننده پایه یک در پارکینگ‌ها مانده است
  • «سیاوش عبدی» مشاور مدیرعامل، مدیر گروه روابط‌عمومی و حوزه مدیرعامل شد