Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سوگواره شعر آئینی «عمود عاشقی» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

شعر یک رسانۀ مهم و اثرگذار است

حجت الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم طی سخنانی گفت: برجسته‌ترین ویژگی که خداوند در اشرف مخلوقات قرار داده، ظرفیت و معجزه‌ای برای انتقال مفهومی به عنوان بیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعر یکی از ظرفیت‌های بیانی است که به عنوان معجزه در وجود برخی از انسان‌ها قرار دارد و شاعر از نظر بیان ذهنی، مفهومی و متنی را بر اساس لطافت‌ها و صناعت شعری به لفظ درمی‌آورد.

وی افزود: شعر از گذشته به عنوان یک رسانۀ مهم، مطرح بوده و امروز نیز با کارکردهای متفاوت باز هم به عنوان رسانه‌ای مؤثر مطرح است؛ از این رو مسئولیت بزرگی بر عهدۀ شاعران است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه هنوز با جایگاه واقعی و مطلوب شعر فاصله داریم، بیان کرد: شعر آئینی در دانشگاه‌ها مظلوم است و نسل امروز اُنس و ارتباط کمتری نسبت به پیشینیان خود با شعر دارند و آنچه پیشتر نسل‌های گذشته با گلستان و بوستان آشنا می‌شدند، اما امروز این گونه نیست.

باید به ماهیت شعر توجه کنیم

در ادامۀ این سوگواره، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره شهید سلیمانی گفت: هر کدام از ما سعی می‌کنیم فضایلی را که به آن‌ها اعتقاد داریم در وجود شهید سلیمانی ببینیم. ما در رابطه با شعر، یا باید در دانشگاه علوم انسانی شعر را تحسین کنیم یا به روش سبک و سیاق آن نقد و یا به ماهیت آن توجه کنیم.

وی با تأکید بر توجه به ماهیت شعر آئینی گفت: اینکه آیا شعر صرفاً ماهیت ابزاری دارد یا مفهوم و دیدگاهی را به شاعر می‌دهد و شاعر تنها ویژگی اش این است که با استفاده از ابزار شعر آن مفهوم را به زیبایی انتقال دهد، حائز اهمیت است. در تئوری هنر برای کسانی که ریشه آن را به فن ارسطویی برمی‌گردانند در واقع شعر یک فن ارسطویی و بوطیقاست. در واقع شاعر باید شعر را به عرصۀ تخیل پیوند زند و سپس آن را از عرصۀ تخیل وارد اجتماع کند.

سلیمی ادامه داد: شعر محصول ارتقای وجودی انسان‌هایی است که به عرصۀ والاتری از حقیقت می‌رسند و ظرف وجودی آن‌ها این امکان را دارد که در مواجهه با حقیقت و عالم معنا به لباس سخن درآورند. شخصیت والای شاعری که مواجهه خود با حقیقت را به جامعه‌اش عرضه می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به سطح مواجهه دانشگاه‌ها با شعر تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری با شاعران می‌نشینند و دیدار می‌کنند، به دلیل دانستن صنعت شعری نیست، بلکه آن‌ها انسان‌های والایی هستند که به حقیقت رسیده‌اند. امیدواریم با نشست‌های مکرر ادبی با شاعران به ویژه در حوزۀ شعر آئینی راه تازه‌ای در رسیدن و یافتن حقیقت بیابیم.

حدود ۴۰۰ شعر از ۸۰ دانشگاه کشور به این سوگواره ارسال شد

حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی دربارۀ این سوگواره و فلسفۀ شکل گیری آن گفت: ظرفیت شعر و ادب فارسی، ظرفیتی بی مثال است کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همیشه به ساحت شعر توجه ویژه ای داشته اند. در زیست فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام هم توجه به ادبیات و شعر مورد توجه بوده و به نوعی زبان تبلیغ بوده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب هم عنوان کرده اند که انسان فرهنگی و هنری وظیفۀ سنگین‌تری نسبت به بقیه برعهده دارد که مهمترین آن تبلیغ و تبیین است. به همین دلیل از جمع فرهیختۀ دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های علوم انسانی این انتظار بیشتر است. در همین زمینه مباحثی از قبیل اربعین، سردار سلیمانی، مدافعان حرم و ولایت، مدافعان سلامت و سایر مباحث مرتبط مورد توجه این سوگواره قرار گرفت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار کرد: حدود ۴۰۰ شعر از ۸۰ دانشگاه کشور از استادان، دانشجویان و کارکنان دریافت کردیم، البته شاعران زیادی برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند که متأسفانه به دلیل حفظ پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت کرونایی نشد که در خدمت آنها باشیم و به صورت مجازی از اشعار آنها بهره می بریم.

گفتنی است در پایان این مراسم که با اجرای سعید بیابانکی، شاعر سرشناس کشور برگزار شد، از شاعران برگزیده این سوگواره تقدیر شد.

کد خبر 5114778

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری شعر آئینی دانشگاه علامه طباطبایی تجلیل از برگزیدگان قاسم سلیمانی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم معرفی کتاب آیت الله مصباح یزدی ترجمه تازه های نشر نمایشگاه مجازی کتاب ادبیات جهان دفاع مقدس جشنواره صنعت چاپ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز فرهنگی شهر کتاب جشنواره نقد کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه ها شعر آئینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشتم مهرماه ۱۴۰۱ انتظار ما از قوه قضائیه است و با گذشت یک سال و هشت ماه همچنان منتظریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفوی‌نیا در طول دوران خدمت در سیستان و بلوچستان و آرزوی موفقیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی‌راد در مسئولیت جدید عنوان کرد: دستگاه قضا باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و خیال مردم راحت باشد که اگر در جایی مورد تعرض قرار گرفتند وقتی به دستگاه قضا مراجعه کنند احقاق حق می‌شود و طبعاً برای اینکه دستگاه قضا به چنین جایگاهی برسد باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد.

امام جمعه زاهدان افزود: سیستان و بلوچستان استان پهناور و پر ماجرایی است و برای اینکه دستگاه قضا جایگاه شایسته خود را بازیابد و خدمت شایسته‌ای به مردم نجیب، شریف و صبور استان ارائه کند نیازمند تلاشهای مضاعفی هستیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع قومی و مذهبی بوده و نیازمند حاکمیت عقلانیت و اعتدال و عقل و انصاف هستیم و اگر عقل بر مملکت وجودی ما حاکم باشد از افراط و تفریط پرهیز کرده و اهل میانه‌روی خواهیم بود و امام علی(ع) نیز بیان کرده‌اند: "اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطى هِىَ الْجادَّةُ" راست و چپ گمراهی است و مسیر وسط، معتدل و میانه، جاده اصلی است.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: نتیجه عقلانیت و اعتدال حاکمیت قانون است تا حق به حق‌دار برسد و لازمه آن رعایت عدالت و انصاف است و یکی از مصادیق آن توصیه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) است که بیان کرده‌اند:" اجْعَلْ نَفْسَكَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الناس" اگر انصاف می‌خواهی خود را در رابطه با مردم معیار قرار بده و هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: ما در استان خود پرونده‌‌های مختلفی داریم و گاهی برخی اتفاقات ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد که نگاه همه را در داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند و در این شرایط است که  عملکرد ما حساس‌‌تر می‌شود و نیازمند دقت و تدبیر بیشتر است و در اینجا عقلانیت و اعتدال بیشتر به کار می‌آید و عدل و انصاف باید روشن‌تر خود را نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به واقعه هشت مهرماه 1401 عنوان کرد: بر اساس توصیه امام علی(ع) مبنی بر رعایت انصاف حال اگر کسی از اعضای خانواده ما در این حادثه آسیب می‌دید از دستگاه قضا چه انتظاری داشتیم؟ همه اعضای جامعه از اعضای خانواده ما هستند و (چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار) و طبعاً انتظار سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی را داشتیم و با گذشت قریب به دو سال همچنان منتظریم.

وی ادامه داد: هشت مهرماه 1401 واقعه‌ای بود که دشمن به دنبال سوء استفاده از آن بوده و هست و مقام معظم رهبری شخصا ورود کردند و در این جهت توصیه‌هایی داشتند و در هنگام سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح  به استان این موضوع را پیگیری کردم که ایشان در پاسخ مطرح کردند: "حکم خدا، حق مردم و تاکید مقام معظم رهبری است" و وعده‌هایی هم دادند اما رفتند و خبری نشد و بعد از ایشان به صورت تلفنی پیگیری کردم که عنوان کردند:" پیگیری‌هایی صورت گرفته و گزارش این پرونده را خدمت مقام معظم رهبری هم ارائه دادیم" و حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود پیگیری‌های مقام معظم رهبری و حساسیت‌های موجود نتیجه این پرونده چه شد؟ و در چنین شرایطی احساس ما نسبت به سایر پرونده‌ها چگونه خواهد بود؟ و بنده این نکات را خدمت مقام معظم رهبری، مکاتبه کردم و با رئیس محترم قوه قضائیه نیز گفتگو داشته‌ام و انتظار داریم حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در جایگاه رئیس دیوان عالی کشور نیز این موضوع را منتقل و پیگیری بفرمایند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر این موضوع همچنان مورد رسیدگی قرار نگیرد تبدیل به یک زخم کهنه خواهد شد و مشکل مضاعف دیگر این است که اگر ما غفلت و تعلل داشته باشیم دشمن غفلت نخواهد کرد و از این فرصت برای ایجاد التهاب، تندگویی و افراط گری از ناحیه شیعه و سنی در جامعه سوء استفاده می‌کند.

آیت‌الله محامی بیان داشت: در جلسه‌ای مطرح کردند که برخی تندروی‌ها در میان شیعیان به حساب شما نوشته می‌شود و بنده در پاسخ مطرح کردم که مبنای من مشخص است و همواره بر عقلانیت، اعتدال و پرهیز از تندروی، توهین، افراط و تفریط تاکید دارم و نکته مهم این است که دشمن هیچگاه دست از دشمنی خود بر نمی‌دارد و به دنبال سوءاستفاده است و ما نباید بهانه‌ای دست دشمن بدهیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: مردم شریف سیستان و بلوچستان شایسته ارائه خدمات بیشتر و بهتر در ابعاد مختلف هستند و خوشبختانه مسئولان در دستگاه‌های مختلف در این جهت تلاش می‌کنند و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: قضاوت در پرونده هشت مهر باید با اقناع عمومی صورت بگیرد تا مردم اطمینان حاصل نمایند که دستگاه قضا فارغ از هر قومیت و مذهبی برای احقاق حق تلاش کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکید بر رسیدگی به پرونده هشت مهر به علت اهمیت این پرونده است و به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های دستگاه قضا نیست چرا که اگر این همه خدمات و زحمات وجود نداشت شاهد این آرامش و امنیت در استان نبودیم و این نتیجه زحمات دستگاه‌های مختلف قضایی، اجرائی، نظامی، انتظامی و ... است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است