Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تعاریفی که برای بانک ها ارائه می شود از آن ها به عنوان نهادهای اقتصادی نام برده می شود که دارای وظایفی چون تجهیز و تخصیص منابع، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل ‌و انتقال وجوه، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان می باشند. چندین سال است که وظیفه ای جدید به وظایف بانک ها اضافه شده است و آن بنگاه داری بانک ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بانک های کشور تعداد بسیار زیادی املاک، مستغلات، واحدهای تولیدی، شرکت و ... را تحت مالکیت خود دارند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند سال اخیر موضوع بنگاه داری بانک ها یکی از موضوعات جدی اقتصاد بوده است و حداقل سه رئیس کل سابق بانک مرکزی یعنی طهماسب مظاهری، محمود بهمنی و ولی الله سیف بارها در مصاحبه های خود عنوان نمودند که قصد دارند با این معضل، به صورت جدی مقابله کنند اما این صحبت ها تنها در حد حرف باقی ماند و هیچگاه به عمل نرسید.

حتی برای منع بنگاه داری بانک ها قانونی به تصویب رسید و از سال 1394 به اجرا درآمد. در قانون رفع موانع تولید رقابت ‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور عنوان شده بود که کلیه بانک ‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند تا مدت سه سال، سالانه حداقل ۳۳ درصد اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت ‌های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مازاد محسوب می‌ شود را واگذار کنند.

حتی این قانون هم نتوانست جلوی بنگاه داری بانک ها را بگیرد تا اینکه رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای خود با هیات دولت تدبیر و امید ضمن انتقاد از بنگاه داری بانک ها اعلام کردند: بانک غلط می ‌کند که چنین کاری کند. جلوی بنگاه‌ داری بانک‌ ها را بگیرید. بانک برای بنگاه ‌داری نیست.

بررسی ها نشان می دهد که چندین دلیل برای بنگاه داری بانک ها یا حرکت بانک ها به سمت بنگاه داری وجود دارد که شاید مهمترین این دلایل به افزایش میزان بدهی دولت به بانک ها باز می گردد. دولت برای کاهش بدهی خود به بانک ها، سهام شرکت ها یا مالکیت برخی از واحدهای اقتصادی را به عنوان رد دیون به بانک ها واگذار می کند و این واگذاری مختص به یک دوره خاصی نبوده و در تمام دوره ها این اتفاق رخ داده است.

در دولت فعلی و در همین چند روز اخیر نیز این اتفاق رخ داده است. در 7 دی ماه سال جاری بود که هیات دولت مصوب کرد که بابت تامین یارانه کالاهای اساسی و پرداخت بدهی خود، سهام 7 شرکت دولتی را به سه بانک ملت، تجارت و صادرات واگذار کند.

در این جلسه که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف گردید مجموعاً معادل مبلغ ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت های سرمایه گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین هپکو و ایران ترانسفو را به بانک های ملت، صادرات و تجارت واگذار نماید.

همچنین انتقال گیرندگان مکلف شدند معادل ۱۴۵ هزار میلیارد ریال از بهای سهام مورد واگذاری را به نسبت میزان تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به صورت اقساط طی چهار قسط مساوی (ماهیانه تا پایان سال جاری) بدون سود فروش اقساطی را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرف پرداخت به مشمولین شود.

لازم به ذکر است معادل ۲۹۰ هزار میلیارد ریال از سهام موضوع این تصویب نامه بابت تأدیه بدهی دولت به بانک‌های فوق واگذار می گردد.

دولت با این کار عملا سه بانک تجارت، صادرات و ملت را به سمت بنگاه داری بیشتر سوق داد و این مسئله خلاف نص صریح قانون و فرمایشات رهبر انقلاب می باشد.

همچنین همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در انتقاد از این تصمیم دولت گفت: واگذاری سهام سه پالایشگاه و بیمه بورسی به سه بانک ملت، تجارت و صادرات به جای پرداخت مطالبات، مغایر با قانون رفع موانع تولید و ممنوعیت بنگاه داری بانک هاست.

وی با بیان اینکه این مصوبه بورسی ابهام دارد، گفت: یکی از ابهامات این است که آیا بانک‌ها موظف به فروش این سهام هستند؟ آیا بانک‌ها باید ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به دولت پرداخت کنند؟ اگر چنین باشد بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال با کمبود منابع روبرو می‌شوند ضمن اینکه اگر بانک‌ها موظف به نگهداری سهام باشند، سهام برای مدتی رسوب می‌کند.

گفتنی است طبق اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی، کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان شهریور ماه سال جاری 4164.9 هزار میلیارد ریال می باشد که از این میزان 3697.1 هزار میلیارد ریال (معادل 89 درصد) متعلق به دولت و 467.8 هزار میلیارد ریال (معادل 11 درصد) متعلق به موسسات و شرکت های دولتی می باشد.

بدهی دولت به سیستم بانکی در شهریور ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34.6 درصد و در مقایسه با اسفند سال گذشته، 24.9 درصد رشد داشته است. این رشد بدهی های دولت به سیستم بانکی در نهایت باز هم به بنگاه داری بیشتر بانک ها منجر خواهد شد چرا که دولت مجبور است برای تسویه بدهی خود، سهام شرکت های دولتی را به بانک ها منتقل کند!

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی بنگاه داری رهبر انقلاب بانک آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی بنگاه داری بانک ها هزار میلیارد ریال بانک ها شرکت ها سه بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند

امیر عابدینی مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس درباره واگذاری سرخابی‌ها به کنسرسیوم بانک‌ها و پتروشیمی اظهار کرد: من بیشتر از این از آقایان تصمیم گیر توقع ندارم. ‌ای کاش بررسی می‌کردند که شرایط مناسب است یا نه! آیا این بانک‌ها به طرف شکوفایی گام برمی دارند یا در حالت ورشکستی هستند؟ بعضی از این بانک‌ها در شرف ورشکستی هستند. حالا فکر می‌کنیم که این طور نباشد و ورشکست نشوند.

او افزود: حالا که قرار است باشگاه پرسپولیس سر و سامان بگیرد، مجامع بانک‌ها موافق هستند و روال به گونه‌ای است که تعریف شده است. اعضای هیئت مدیره چگونه انتخاب می‌شوند؟ این‌ها مسائلی است که هنوز ابهام دارد و باید شفاف سازی شود. 

عابدینی گفت: اما اینکه بتوانند این دوره گذار را درست طی کنند، این هم بحثی است که امیدوارم کارشناس بگذارند. بانک‌ها افرادی را بگذارند تا کارشناسی این کار را بلد باشند و بدانند و اشتباه نکنند. به نظرم وضعیت استقلال یک مقدار مطلوب‌تر است. اگرچه نماینده بوشهر شدیدا صدایش درآمده بود و من فریادهایش را شنیدم که حق و حقوق مردم بوشهر چگونه استیفا می‌شود در صورتی که تمام یک سیستم در بوشهر عرضه می‌شود، اما برای بهره برداری به تهران می‌رود و برای یک تیم ورزشی هزینه می‌شود.‌ای کاش پرسپولیس هم فردی مثل آقامحمدی داشت که آن قدر سهامش تکیه پاره نمی‌شد.

او درباره اینکه  گفته می‌شود بانک شهر بیشترین طلب را داشته است به خاطر همین سهام بیشتری گرفته است، گفت: اولا من هم شنیدم تهاتری در مورد بدهی‌ها شده است. جای سوال است و تاسف آور است که چه چیز پرسپولیس را دارند می‌فروشند؟ به نظرم  برند معنوی اش را دارند می‌فروشند، چون برند مادی و مایملکی ندارد. برند معنوی پرسپولیس برای مردم است و دولت از کجا این برند را صاحب شده است. افرادی که برای این باشگاه غصه خوردند و هورا کشیدند و به استادیوم در سرما و گرما آمدند این هویت را گرفتند. پرسپولیس فقط هویت ملی ندارد و هویت بین المللی هم دارد و در تمام دنیا طرفدار دارد و همه هوادارانش سهم دارند و آقایان سهم طرفداران را می‌فروشند. اگر بخواهند برند معنوی باشگاه را واگذار کنند حق مردم است و آنها باید تصمیم بگیرند. البته متاسفانه نمی‌گذارند مردم تصمیم بگیرند و دولت می‌نشیند و  برند معنوی را در دادوستد اقتصادی می‌فروشد. برند معنوی قابل عرضه در هیچ بورسی نیست، چون قلب، عاطفه و عشق مردم است و این‌ها را نمی‌توانید بفروشید، اما فروختند.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: بانک‌های تجارت و ملی در گذشته باشگاه داشتند، اما اکنون کجا هستند. یک روزی مجمع شان تصمیم گیری می‌کند که ما نباید باشگاه داری کنیم و رها می‌کنند و می‌روند و آن وقت چه بلایی سر این باشگاه‌ها می‌آید. در پتروشیمی می‌شود یک شرکت وابسته درست کرد و سروسامانش داد، اما بانک‌ها را چه می‌شود کرد. مگر پرسپولیس گوشت قربانی است، که  بین دولت و بانک‌ها معامله شده است. بعضی از بانک‌ها در شرف ورشکستی هستند و این‌ها  چگونه می‌آیند و سهامدار باشگاه پرسپولیس می‌شوند؟ به هر حال تصمیمات نادرست و عدم کاربلدی هست و همین باعث می‌شود که ضربه بخوریم. یک گروه حقوقدان و کارشناس بیاورند و بعد تصمیم بگیرند.

عابدینی تصریح کرد: فرصتی که‌ای اف سی داده بود تمام شده است. همچنین اینها موظف هستند که به‌ای اف سی پاسخ بدهند و صورت جلسات جدید و ثبت شرکت‌ها را اعلام کنند و هیچ باشگاهی نمی‌تواند به غیر از قاون تجارت باشگاه داری کند و باید این قانون حاکم باشد و باید دخل و خرجشان و بالانس مالی شان مثبت باشد در غیر این صورت‌ای اف سی نمی‌گذارد باشگاهی به صورت کامل فعال باشد و  نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. مردم درخواست‌هایی دارند و این به برند معنوی برمی گردد و همه را از بین می‌بریم.

او درباره اینکه به نظرش واگذاری سرخابی‌ها موفق می‌شود یا شکست می‌خورد، گفت: آرزو می‌کنم که موفق شوند. امیدوار هستم که از خرد جمعی استفاده شود و نگوییم که ما عقل کامل هستیم و باور کنیم در برخی از جا‌ها درکش را نداریم و افرادی که نخبه، کاربلد و دلسوز هستند از فکر، عقل و  تجربه شان استفاده کنیم و مشکلات را جمع و جور کنیم. همچنین دعا کنیم که آقایان اشتباه تصمیم نگرفته باشند.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس درباره اینکه قرار است ۵ درصد سهام به پیشکسوتان سرخابی داده شود، گفت: آقایان با دادن ۵ درصد سهام به پیشکسوتان، شق‌القمر می‌کنند. شما در کمیته تان باید ۳ پیشکسوت حضور داشتند. به هر حال باید تحمل کنیم و ببینیم چه کاری انجام می‌دهند.  

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند
  • بدهی کلان استقلال به بانک پرسپولیسی!
  • مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم
  • بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!
  • مشکل بزرگ استقلال با مالک جدید پرسپولیس
  • فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • سلطانی: پرسپولیس را به ظاهر واگذار کردند/ از ۱۰۰ میلیارد بدهی به پیشکسوتان می‌دهند!