Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، هرچند به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ میلادی به کندی سپری شده اما در حقیقت حرکت زمین در سال گذشته میلادی سریع‌تر شده است.

در این اواخر سرعت چرخش زمین نیز بیشتر شده است. ۱۹ جولای کوتاه‌ترین روز ثبت شده در سوابق اندازه گیری مدت زمان روز زمین است. این در حالی است که چرخش سیاره خاکی به دور خود به طور معمول ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد اما اکنون این مدت زمان ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۶۰۲ میلیونم ثانیه کمتر شده است.

رکورد پیشین کوتاه‌ترین روز در سال ۲۰۰۵ میلادی ثبت شده است. این درحالی است که پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی نیز چرخش زمین ۰.۵ میلیونم ثانیه سریع‌تر شود.

تغییرات در مدت زمان روز به وسیله ساعت‌های بسیار دقیق اتمی در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف شد.

در دهه‌های اخیر متوسط سرعت چرخش زمین به طور مداوم کاهش یافته و کارشناسان مجبور شده‌اند از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون ۲۷ جهش ثانیه‌ای به زمان اتمی اضافه کنند تا ساعت‌ها را دقیق حفظ کنند.

آخرین جهش ثانیه در شب سال نو ۲۰۱۶ میلادی اتفاق افتاد. در آن زمان ساعت‌های سراسر جهان به مدت یک ثانیه متوقف شدند تا چرخش زمین تکمیل شود. این درحالی است که اکنون زمان سرعت گرفته و احتمال دارد یک جهش ثانیه منفی نیز نیاز باشد تا ساعت‌های اتمی با زمان چرخش جهان هماهنگ شوند. به این ترتیب برای نخستین بار یک ثانیه از ساعت‌های جهانی حذف می‌شود.

پیتر وبرلی محقق ارشد گروه زمان و فرکانس در آزمایشگاه فیزیک ملی انگلیس در این باره می‌گوید: در مقایسه با ۵۰ سال گذشته اکنون زمین سریع‌تر می چرخد. اگر نرخ چرخش زمین بیشتر شود، احتمال دارد یک جهش ثانیه‌ای منفی نیاز باشد. البته هنوز برای اظهار نظر در این باره زود است.

روز یکشنبه هفته جاری یک روز خورشیدی ۲۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۵۹.۹۹۹۸۹۲۷ ثانیه طول کشید اما روز بعد (دوشنبه) اندکی بیش از ۲۴ ساعت طول کشید.

به هرحال پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی ساعت‌های اتمی حدود ۱۹ میلیونم ثانیه تأخیر داشته باشند.

کد خبر 5114571 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی زمین منظومه شمسی نجوم واکسن کرونا حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی ویروس کرونا فناوری فضایی فناوری نانو نوآوری قاسم سلیمانی صندوق نوآوری و شکوفایی ایالات متحده امریکا گوشی هوشمند کشاورزی چرخش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا

بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران درحالی از ساعت ۱۲ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برگزارمی‌ شود که طی ۲۱ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲,۹ تن شمش مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است و وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌توانست تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.

طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901221

دیگر خبرها

  • تغییر ساعت پخش در شبکه تماشا
  • اعلام زمان آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • زمان حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • زمان حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • بایرلورکوزن 2-2 اشتوتگارت؛ بازهم حفظ شکست‌ناپذیری در ثانیه آخر