Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «مرد میدان» که امشب(سه شنبه، 16 دی ماه) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از شبکه سوم سیما پخش شد، حضور یافت و به بیان ابعاد مختلفی از زندگی این سردار شهید پرداخت.

دکتر قالیباف در ابتدای این برنامه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به محبین اهل بیت(ع) و همچنین اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: این ایام شهادت بزرگ مردی بود که در همه ابعاد افتخار آفرید که از همین جا به خانواده این شهید بزرگوار عرض تسلیت و تعزیت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج قاسم به عنوان یک پدر مرد عمل بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال نخست مجری برنامه درباره شروع آشنایی وی با حاج قاسم سلیمانی که در دوران دفاع مقدس و عملیات بیت المقدس بود و اینکه سردار سلیمانی مرد کدام میدان بود، اظهار داشت: شهید سلیمانی ابعاد مختلفی در زندگی داشت و در همه شئونات زندگی حاج قاسم مرد عمل بود؛ مخصوصا اگر به محیط خانواده نگاه کنید به عنوان یک پدر، مرد عمل بود. هنوز بسیاری از روزها و شب ها این توفیق را دارم که مثل گذشته به منزل ایشان رفته و با خانواده ایشان ملاقات کنم؛ هنوز فرزندان شهید نتوانسته اند با موضوع کنار بیایند و کاملا نبود محبت پدر را حس می کنند که اگر بدون تعارف بگویم هر شب هنوز در داغ پدر خود هستند و هرگز وی را فراموش نکرده اند که این نشان می دهد شهید سلیمانی با تمام ویژگی هایی که از بیرون می بینیم در منزل نیز در عمل یک پدر برای بچه ها در اوج محبت بوده است.

حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه مرد میدان
وی ادامه داد: چند وقت قبل دستخطی را از شهید سلیمانی دیدم که در دمشق شبی که در سختی، فشار و آرزوی شهادت بود، یادداشتی برای فاطمه(دختر شهید سلیمانی) نوشته بود که آنجا بخشی از آن را بیان کردند، لذا باید دید حس پدر-فرزندی در عمل تا کجاست که من به طور قطع می گویم و اغراق آمیز هم نیست که فاطمه عزیز از شب شهادت پدر تا کنون یک شب تا صبح نخوابیده و مشغول به دعا بوده است و از خستگی در روز استراحت می کند، لذا شهید سلیمانی در مجاهدت، در جنگ، در حوزه ذوق هنری، خدمت به محرومان، در شجاعت، مدیریت، گذشت، تشر زدن، مصداق این است که کلام خوب خدا را در بستر عمل به پیشگاه خدا فرستاد که در دار دنیا می بینید که از کجا به کجا رفت.

روحیه مجاهدت 40 ساله حاج قاسم به زمان انقلاب، حسینیه جماران و فرهنگی که حضرت امام(ره) آورد باز می گردد

قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر اینکه روحیه حاج قاسم که باعث شد 40 سال مستمر مجاهدت کند، از کجا آمده است، عنوان کرد: این روحیه به زمان انقلاب، حسینیه جماران و فرهنگی که حضرت امام(ره) آورد باز می گردد. امام، این مرد الهی که هرگز کلامی جز برای خدا نگفت، امامی که هیچ گامی جز در راه خدا برنداشت و خدا توفیق مجاهدت را به ایشان داد که فقه را از کنج حجره های حوزه به میدان جامعه و در قلوب جامعه آورد و این باورها چون منطبق بر سنت های الهی و فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ قرآنی بود با فطرت همه انسان ها به خصوص انسان های سرزمین ایران و متعلق به اهل بیت سازگار بود. اینجا بود که همه حاج قاسم ها را ساخت و پای انقلاب آمدند لذا بستر عظیمی بود و امام نیز فرموده بود جنگ برای ما دانشگاه است.حاج قاسم همیشه می گفت باقر، اگر بخواهیم بگوییم جبهه کجاست باید بگوییم یک قطعه از بهشت است و اگر بخواهیم ببینیم در دنیای مادی چگونه زندگی می کنند باید جبهه را ببینیم.

شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه های آن شکل گرفت

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه روحیه شهید سلیمانی، در میدان جهاد و فضای فرهنگ شهادت در دوران دفاع مقدس روز به روز شکل گرفت، اذعان داشت: من فکر می کنم شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه های آن شکل گرفت و طبیعتا اخلاص این مرد یکی از ویژگی های برجسته ایشان بود که ریا در کار او نبود و هرچه نشان می داد همان بود. از میدان جنگ و جبهه گرفته تا میدان مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ارتباط با مردم که همه را با هم جمع کرده بود و شخصیت او را شکل داده بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شده بود به حاج قاسم بگویید به سوریه نرود؟ عنوان کرد: بدون اغراق، صدها بار. ایشان بیش از دو دهه مسئولیت نیروی قدس را داشت و شما غیر از سال های اخیر که مردم به عنوان یک چهره ملی و بین المللی شناختند که البته خود ایشان از جهات مختلف نمی خواست این اتفاق بیفتد اما خدا مقدر کرده بود این اتفاق بیفتد که سال های اخیر چهره ایشان شناخته شد.

قالیباف ادامه داد: شناخته شدن این چهره و تأثیرگذاری ایشان در مقابل استکبارستیزی دست به دست هم داده بود و تبدیل به تهدید جدی برای ایشان شده بود که بارها به ایشان گفته می شد و خاطرم هست که هر نوبتی که ایشان می خواست به خارج از کشور سفر کند و مأموریت داشت مکلف بود از حضرت آقا اجازه بگیرد و ایشان نیز همیشه نگران شهید سلیمانی بودند و برای وی محدودیت ایجاد می کردند اما ایشان از آنجا که مرد میدان بود، آقا را قانع می کرد که اگر قرار است کار پیش برود من باید در میدان باشم و از نزدیک ببینم و بنشوم و تصمیم بگیرم.

شهید سلیمانی اجازه نمی داد رعایت و حفظ جان اثری بر مأموریت و رسالتش بگذارد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی مواقع خطر کامل حس می شد و گاهی اوقات با هواپیما که سفر می کرد حتی دشمن هواپیمای ایشان را رصد می کرد، نهایتا این حادثه تلخ نیز در فرودگاه اتفاق افتاد، اما ایشان می گفت ماموریت وظیفه است و لحظه ای درنگ نداشت؛ البته رعایت می کرد اما اجازه نمی داد رعایت و حفظ جان اثری بر مأموریت و رسالت وی بگذارد.

باور حاج قاسم سلیمانی این بود که «یا به شهادت می‌رسیم یا به پیروزی» که شهادت یک فوز عظیم است

قالیباف در پاسخ به این سوال که حاج قاسم سلیمانی حتی در شرایطی که محاصره در سوریه تنگ‌تر می‌شود و به کاخ ریاست جمهوری بشار اسد نیز می‌رسد، سوریه را رها نکرد و رد پای ایشان در میدان نبرد وجود داشت، گفت: باور حاج قاسم سلیمانی همان سخنی بود که امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس فرمودند «یا به شهادت می‌رسیم یا به پیروزی» که شهادت یک فوز عظیم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این باور در خون، روح و وجود حاج قاسم سلیمانی بود. ده‌ها بار در زمینه‌های مختلف این روحیه را در حاج قاسم دیدیم، مردم عزیز خاطرشان هست که در سوریه چه اوضاعی وجود داشت، نباید شرایط امروز را با یک دهه یا 5 الی 6 سال قبل مقایسه کرد.اگر نقشه را در آن زمان ببینیم درمی‌یابیم که 70 الی 80 درصد نقشه کشور سوریه قرمز بود و این مناطق در سلطه نیروهای مسلح و داعشی‌ها قرار گرفته و به نحوی می‌توان گفت روی کاغذ امیدی برای پیروزی جبهه مقاومت وجود نداشت.

رئیس قوه مقننه افزود: حتی کار به جایی رسید که مقر اصلی حکومت سوریه نیز نه با موشک و تانک و توپ بلکه با یک اسلحه سبک کلاش نیز تهدید می‌شد و اینجا انسان به یاد آیات سوره احزاب می‌افتد که از زمین و هوا و پشت سر مشکلات می‌بارد و چشم‌ها را خیره و نفس‌ها را حبس کرده است و آیه شریفه «و اذ بلقت القلوب الحناجر« در ذهن متبادر می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: حتی در این شرایط نیز حاج قاسم با فشار سیاسی داخل کشور نیز مواجه بود که چرا جوانان را به جنگ می‌برید یا چرا در خارج از مرزها می‌جنگید و بسیاری از مردم که در آینده همراه شدند در آن زمان موافق با چنین رویکردی نبودند. لذا در آن زمان نه در پشتیبانی و نه در سیاست خارجی و داخلی هیچ حمایتی از حاج قاسم نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در داخل سوریه نیز وقتی هواپیمای او روی باند فرود می‌آید با خمپاره مواجه می‌شود و مسیر فرودگاه به سمت دمشق نیز بسته است به طوری که او باید از بیراهه به دمشق حرکت کند، در این شرایط چه کسی می‌تواند ایستادگی کند الا کسی که به سنت‌های الهی باور داشته باشد؟ آیا کسی می‌تواند ایستادگی کند جز اینکه ایمان داشته باشد. در چنین شرایطی است که صف مومنین از منافقین و کفار جدا می‌شود و اینجاست که خداوند وعده نصر و پیروزی را به مومنین داده است.

شهید سلیمانی شجاعانه و بی‌دغدغه و با تمام باور، اطاعت از ولایت را در میدان نشان داد

وی حاج قاسم سلیمانی را مومنی خواند که هیچ تردیدی در راه خود نداشت و پای مکتب امام خمینی (ره) ایستاده بود و گفت: همین ایستادگی باعث شد که امروز مکتب سلیمانی برخاسته از مکتب امام شکل بگیرد، سلیمانی شجاعانه و بی‌دغدغه و با تمام باور، اطاعت از ولایت را در میدان نشان داد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به عبارت «خامنه‌ای عزیزتر از جانم «در وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: حاج قاسم چون می‌داند وظیفه‌اش چیست و آینده و عزت این مردم و افتخار ایران و جامعه اسلامی این است که در آن شرایط سخت ایستادگی کند، هرگز تسلیم میدان نشد و پس از آن است که پیروزی که خدا وعده داد نصیب می‌شود.

نیروهای داعش و آمریکایی‌ها با ایستادگی حاج قاسم با یک خجالت و سرشکستگی دمشق و حلب را رها کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از این ایستادگی‌ها بود که پیروزی‌های پیاپی حاصل شد و نه تنها در دمشق بلکه این پیروزی‌ها در حلب نیز ادامه یافت و نیروهای داعش و آمریکایی‌ها با یک خجالت و سرشکستگی آن منطقه را رها کردند و حاج قاسم نیز تاریخ پایان داعش را در آن زمان اعلام کرد.

وی عنوان کرد: خیلی‌ها این پرسش را مطرح می‌کردند که اگر امروز نیز جنگ شود جوانان حاضر به حضور در جبهه‌های جنگ هستند که دیدیم جنگ هزار کیلومتر دورتر از وطن شکل گرفت و همه جوانان امت اسلامی کنار هم در میدان جنگ حاضر شدند.

حاج قاسم سلیمانی واقعا عاشق مردم بود، بدون جدا کردن سیاه و سفید یا بالای شهر و پایین شهری‌ها

رئیس قوه مقننه درباره حضور حاج قاسم سلیمانی در حوزه‌هایی که ارتباطی با مأموریت‌ تعریف شده سپاه قدس ندارد مانند حضور حاج قاسم در سیل خوزستان و زلزله بم عنوان کرد: از نظر حاج قاسم سلیمانی یکی از مهمترین ویژگی‌ها فداکاری، گذشت و ایثارگری است، حاج قاسم سلیمانی واقعا عاشق مردم بود، بدون جدا کردن سیاه و سفید یا بالای شهر و پایین شهری‌ها و دسته‌بندی‌هایی که امروز در ابعاد مختلف مرسوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین که یک فرد مخلوق خدا و در مجموعه کشور عزیزمان ایران بود ذاتا به آن فرد عشق می‌ورزید. خیلی‌ها حضور حاج قاسم سلیمانی را در سیل خوزستان دیده‌اند اما حاج قاسم در زلزله بم نیز حضور موثری داشت.

وی اضافه کرد: در زمان زلزله بم منزل بنده، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج احمد کاظمی مانند دوران دفاع مقدس که همسنگر بودیم، سالیان سال در کنار هم قرار داشت. بنده در آن دوران مسئولیت نیروی انتظامی را عهده‌دار بودم و نزدیک اذان صبح بود که تلفن من از طرف مرکز فرماندهی زنگ خورد، به من اطلاع داده شد که یکی از گردان‌های نیروی انتظامی که برای مبارزه با اشرار مواد مخدر در حال عبور از تنگه نصرت‌آباد و بم بوده متوجه زلزله در تاریکی شب شده بودند که بلافاصله موضوع به تهران منعکس شد و به من در تهران اطلاع دادند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هنوز در آن زمان کسی متوجه وقوع زلزله بم نشده بود، گفت: اتاق من و اتاق حاج قاسم دیوار به دیوار بود و از حیاط منزل ما صدا به ایشان منتقل می‌شد، چون مطمئن بودم حاج قاسم بیدار است صدایش زدم و گفتم «حاج قاسم ظاهرا در شهرستان بم زلزله آمده است« بلافاصله نماز را خواندیم و موضوع را پیگیری کردیم و متوجه عمق فاجعه شدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در آن زمان حاج قاسم در نیروی قدس و حاج احمد کاظمی در نیروی هوایی مسئولیت داشت ولی بلافاصله تقسیم کار صورت گرفت و مقرر شد این دو عزیز در همان زمان با اولین پرواز به بم بروند و با توجه به اینکه ما تجربه زلزله رودبار را نیز داشتیم، نیازهای اولیه با همین پرواز به بم ارسال شد و در غروب همان روز نیز من به بم رفتم.

وی یادآور شد: امروز اگر از مردم و مدیران آن دوران نقش حاج قاسم در زلزله بم سوال شود آنها شهادت می‌دهند حاج قاسم تا روز آخر در میدان حضور داشت و این نیز به همان فرهنگی باز می‌گردد که حاج قاسم شخصیتش در آنجا شکل گرفت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: وقتی حاج قاسم سیل خوزستان را نیز دید با توجه به اینکه ایشان بهترین دوران زندگی خود را در خوزستان گذرانده بود و آنجا جنگید ناخودآگاه در آن شرایط سخت به یاری مردم خوزستان شتافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم تأثیر مثبتی در همدلی مردم منطقه داشت، گفت: حتی در هماهنگی و همدلی موکب‌های ایرانیان و عراقی‌ها حاج قاسم نقش بسزایی داشت، این نیز از همان برکاتی است که از فرهنگ انقلاب اسلامی برمی‌آید.

دیوانسالاری حاکم در کشور هیچ سنخیتی با باورهای انقلاب اسلامی ندارد

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات امروز ما این است که باورهایی چنین زلال که می‌تواند دنیا و آخرت ما را تضمین کند و برخاسته از انقلاب اسلامی است، متأسفانه در یک ظرف و یک بروکراسی اداری و دیوانسالاری محدود کرده‌ایم و این دیوانسالاری به ارث رسیده از یکصد ساله گذشته است، امروز این دیوانسالاری حاکم هیچ سنخیتی با باورهای انقلاب اسلامی ندارد.

مدیریت جهادی حاج قاسم بدون حساب و سیستم و سازمان نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم همیشه چارچوب ها را می شکست، ادامه داد: منظور از مدیریت جهادی وی، مدیریت بی حساب و کتاب نیست، مگر می شود حرف از کار انقلابی، سنت الهی، عراق، زینبیون، فاطمیون و امت اسلامی از شبه قاره تا مدیترانه و شمال آفریقا زد، اما سیستم و سازمانی نداشت؟

قالیباف با بیان اینکه در این شرایط حتما مدیریت و دقت وجود دارد، اما کار اضافه دیوان سالاری که مزاحمت ایجاد می کند، نیست، تصریح کرد: دیوان سالاری ما را گرفتار و نفس همه را گرفته و اجازه نمی دهد کار به درستی انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری رئیس مجلس در دوره ای که فرمانده نیروی هوایی بود و حاج قاسم زمانی که فرمانده نیروی قدس بود، توضیح داد: زمانی من در نیروی هوایی، شهید سلیمانی در نیروی قدس و شهید کاظمی در قرارگاه حمزه فرمانده بودیم و ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشتیم.

شهید سلیمانی منشأ تحول در مجموعه نیروی قدس بود

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: هر چند شهید سلیمانی نیروی قدس را تشکیل نداد، اما با مدیریت جهادی، مرد میدان بودن، شجاعت، خلاقیت، تدبیر و نگاهی منطبق بر سنت الهی مبنی بر اینکه مردم را باور داشته و در همه امور آنها را دخیل کنیم، شروع به تحول در مجموع نیروی قدس کرد. در آن مقطع همکاری های نزدیک و ماموریت های مختلفی را با یکدیگر انجام دادیم.

قالیباف با اشاره به ابعاد مختلف افتخارات حزب الله یادآور شد: حضرت آقا در صحبت هایی اشاره کردند که حاج قاسم دست آنها را پر کرده است، این کار به برنامه ریزی دقیق در ابعاد مختلف نیاز داشت.

وی بیان کرد: همه به فکر تجهیز حزب الله و آموزش آن بودند که با تلاش حاج قاسم حزب الله توانست در جنگ 33 روزه و 22 روزه در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کند. این در حالی است که در سال 1364 این رژیم توانست از مرزهای جنوبی تا بیروت پیشروی کند، اما در حمله اخیر حتی نتوانست یک متر وارد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم تصمیمات عجیبی می گرفت و ریسک های بزرگی می کرد، حاج قاسم کارهایی انجام می داد که اگر کسی متوجه می شد حاج قاسم این کار را انجام داده حتما باید با وی برخورد می کردند. همانند زمانی که اگر نتیجه کاری مثبت باشد همه می گویند ما بودیم، اما اگر نتیجه دلخواه نباشد، می گویند چه کسی بود. حاج قاسم همه این موضوعات را به جان می خرید که اگر نتیجه کاری مشکل داشت پاسخگو باشد.

قالیباف با بیان اینکه حاج قاسم به دنبال خودنمایی در کارها نبود و با هدف رضایت خدا فعالیت می کرد، به سفری که همراه شهید سلیمانی بود، اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر موضوعی را با یکدیگر دنبال کردیم که وقتی آقای سیدحسن نصرالله از آن مطلع شد و متوجه شد که چه فرصتی ایجاد شده عبای خود را پهن کرده و دو رکعت نماز شکر خواند و به ما گفت با چه جسارت و برنامه ریزی چنین کاری را کردید؟ حاج قاسم اینگونه بود.

وی ادامه داد: در اثر این رفتار و عملکرد بود که امت اسلامی در مقابل رژیم منحوس صهیونیست ایستادگی کرده و مبارزه می کنند. این رفتار ناشی از دقت ها، گذشت ها و فداکاری ها است.

شهید سلیمانی مخالف دو دسته کردن مردم به اصلاح طلب و اصولگرا یا بی حجاب و با حجاب بود

رئیس قوه مقننه کشورمان درباره اعتقاد شهید سلیمانی مبنی بر اینکه مردم را نباید به دو دسته بی حجاب و با حجاب، اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم کرد، اظهار کرد: باور باید این باشد که همه این شهروندان ، ملت و انسان ها با هر گرایش و سلیقه ای در شهر و روستا، برخوردار، محروم و مستضعف، زیر سایه جمهوری اسلامی هستند و جمهوری اسلامی نسبت به آنها وظیفه دارد. تنها باید با افرادی برخورد شود که خلاف قانون اساسی و علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام و عملی را انجام دهند.

قالیباف یادآور شد: پس از دفاع مقدس، حاج قاسم فرمانده قرارگاه قدس در جنوب شرق کشور بود و در این منطقه اشرار زیادی وجود داشتند که به گروگانگیری و حمل مواد مخدر مبادرت می کردند. در این شرایط برخی از این اشرار از روی ناچاری این فعالیت ها را انجام می دادند که حاج قاسم با آنها برخورد رئوفی داشت و هفته ها از روستا به روستایی و قبیله ای به قبیله دیگر به دنبال افراد شروری که متهم شده بود، می گشت تا با آنها صحبت کند.

وی ادامه داد: در برخی جلسات خصوصی برخی افراد در برابر حاج قاسم مطرح می کردند که شما انقلابی نیستید و زمانی که از آنها علت را جویا می شدیم، بیان می کردند که دیدگاه حاج قاسم باز است. این افراد انقلاب را به گونه ای تفسیر می کردند و برخی دیگر به گونه ای دیگر.

حاج قاسم هرجا اساس انقلاب در خطر بود، بی‌ملاحظه در میدان حضور داشت

به گزارش خانه ملت، قالیباف در ادامه این برنامه در ادامه صحبت مجری که گفت حضرت آقا حاج قاسم را مرد سیاست و باتدبیر می دانستند، گفت: نمونه های مختلفی دارد؛ وقتی حاج قاسم با یک فرد بدحجاب روبرو می شد برای او تفاوتی نمی کرد و همیشه به دنبال جذب بود؛ البته حاج قاسم جاهایی هم به شدت افراد را نفی می کرد و اینگونه نبود که در حوادث داخلی موضع نگیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه به حوادث کوی دانشگاه و موضع گیری محکم شهید سلیمانی در آن زمان اشاره کرد و یادآور شد: آن زمان نامه فرماندهان با محوریت حاج قاسم نوشته شد لذا نسبت به جایی که اساس انقلاب در خطر بود، بی ملاحظه در میدان حضور داشت همانطور که در سوریه آنگونه بود در داخل نیز می ایستاد ولی نه با تنگ نظری.

وی افزود: ممکن بود در عین دوستی با برخی افراد و جریانات سیاسی، با ده ها مورد نیز بنشیند و بحث کند و مسائل را صریح می گفت؛ نقد او موثر و اثرگذار بود و در همه جا صورت می گرفت؛ بر صالح اندیشی تأکید داشت و می گفت موضوعات را پیچیده و دسته بندی نکرده و نظرات را تحمیل نکنید.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اختلاف عقیده نیز با حاج قاسم داشتید یا خیر، بیان داشت: نسل جوان امروز حاج قاسم و نوع مدیریت ها از گذشته تا کنون را از نزدیک ندیده اند، اما ما دو فرهنگ را دیده ایم؛ یک رفتار بدی که امروز در جلسه های کاری و گعده ها پیش می آید این است که در جلسه ای می نشینیم و با هم خوب حرف می زنیم اما خارج از جلسه، خلاف آن جلسات حرف زده و حتی اگر حرفی را قبول نداریم، در جلسه آن را قبول می کنیم ولی بیرون که رفتیم به گونه ای دیگر منتقل می کنیم که این موضوع در ابعاد مختلف پیش می آید. چه اشکال دارد وقتی به نتیجه رسیده و تصمیم گرفتیم، همه آن کار را انجام دهیم.

تشرهای حاج قاسم از سر کینه نبود، از سر محبت و برای اصلاح امور بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات فرماندهان در دوران دفاع مقدس گفت: وقتی با فرماندهان جلسه داشتیم، گاهی یک موضوع یک ماه یا دو ماه طرح می شد. هر روز حدود 7 ساعت درباره مسائل بحث می کردیم و گاهی صدای افراد روی هم بلند می شد. اگر کسی وارد این سنگر می شد که با فرهنگ جبهه آشنایی نداشت می دید شهید باکری، شهید همت، شهید زین الدین و شهید سلیمانی به نوعی با هم پرخاش می کنند که پیش خود تصور می کرد اگر این جلسه تمام شود چگونه جلسه بعدی تشکیل می شود اما بدون اغراق آنقدر محبت ها میان یکدیگر زیاد بود که بچه ها برای یکدیگر می مردند؛ آنقدر به هم اعتماد داشتند که در نهایت وقتی به جمع بندی می رسیدند به نقشه راه تبدیل می شد و همه پای آن جان می دادند حتی اگر نظر آنها تأمین نشده باشد.

وی اضافه کرد: از این جنس بحث ها تا همان روز آخر بین ما پیش می آمد اما بدون شک روز به روز بر عمر رفاقت، دوستی، برادری و محبت میان ما اضافه می شد که کم نمی شد چرا که یکی از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که هرکه را دعوا می کرد، هیچ کدام از حاج قاسم دلخور نمی شدند چرا که این تشر از سر کینه نبود بلکه از سر محبت و برای اصلاح امور بود لذا وقتی از وجود او بر می خاست طرف مقابل احساس ناراحتی نمی کرد.

دکتر قالیباف در ادامه به مصداقی از این موارد اشاره و بیان کرد: زمانی که در شهرداری بودم و حاج قاسم در نیروی قدس بود با یکدیگر ارتباط داشتیم و من برای موردی با ایشان تماس می گرفتم که اگر نظر وی را قبول نمی کردم می گفت باقر تو آنجایی و من اینجا، اگر مشورت می کنی نظر من این است یا اگر حاج قاسم داخل شهر می رفت و موردی می دید با من تماس می گرفت که این چه وضعی است که من می گفتم تو در شهرداری نیستی و به کار وارد نیستی؛ لذا بحث زیاد شکل می گرفت.

شهید سلیمانی مدیریت چند میلیون کیلومتر مربع در خاورمیانه را برعهده داشت

رئیس قوه مقننه ادامه داد: زمانی که در شهرداری بودم به درخواست مسئولان وقت عراق برای حل موضوعی در کاظمین به بغداد رفتیم که تصور می کنم برای این موضوع یک هفته در جلسات متوالی با یکدیگر بحث کردیم که چگونه کار را انجام دهیم.

وی همچنین به توجه شهید سلیمانی به خانواده شهدا اشاره و بیان کرد: شهید سلیمانی مدیریت چند میلیون کیلومتر مربع را در خاورمیانه بر عهده داشت که تصور وسعت آن سخت است چرا که در جبهه دفاع مقدس شاید هزار کیلومتر خط فعال داشتیم؛ در بیت المقدس 200 تا 300 کیلومتر مربع محوطه جنگ بود یا کربلای 5 با آن عظمت خود تنها 6 یا 7 کیلومتر مربع بود اما گستردگی کار حاج قاسم و تنوع قومیت در خاورمیانه بسیار زیاد بود.

قالیباف ادامه داد: حاج قاسم زمانی که بعد از 20 روز به کشور باز می گشت، به جای سر زدن به خانواده خود، کارهای اداری شهدای نیرو(نیروی قدس) را انجام می داد و پیگیر امورات بنیاد شهید و یا درمان رزمندگان بود لذا وقتی حرف از مدیریت جهادی و سنت های الهی می زنیم به این معناست که ایشان نمی گفت این موضوع به من ارتباطی ندارد و اینگونه بود که هر خانواده شهید مدافع حرم احساس می کرد حاج قاسم پدر آنهاست.

فرهنگ جبهه اجازه نمی‌دهد کسی یک شبه رشد کند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: شهید پاشاپور وقتی به عنوان بسیجی به جبهه می رود دو سال بعد فرمانده شده و به یک آدم تأثیرگذار تبدیل می شود. فرهنگ جبهه اجازه نمی دهد کسی یک شبه رشد کند و جایی را بگیرد همه باید مسیر رشد را طی کنند؛ حاج قاسم هیچ گاه نگفت مسئول امور شهدا نیستم.

وی در ادامه با بیان اینکه حاج قاسم موضوع درمان یا ازدواج فرزندان شهدا را نیز دنبال می کرد، اظهار داشت: یک شب که خانوادگی در منزل حاج قاسم حضور داشتیم، دختر شهیدی از دوران دفاع مقدس از حاج قاسم مطالبه کرد که پس فردا در مراسم عقدش حضور داشته باشد؛ شاید این موضوع توقع بجایی نبود و اگر حاج قاسم به مراسم نمی رفت، به دلیل حجم کار ایشان کسی خرده نمی گرفت اما ایشان همه برنامه های خود را جابجا کرد تا در این مراسم حضور یابد که این محبت و روابط عاطفی را می رساند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه رئیس نهاد قانونگذاری کشور رئیس مجلس شورای اسلامی حاج قاسم دوران دفاع مقدس میدان حضور حاج قاسم سلیمانی قالیباف در ادامه رئیس قوه مقننه انقلاب اسلامی شهید سلیمانی کیلومتر مربع مدیریت جهادی ابعاد مختلف حاج قاسم حاج قاسم حاج قاسم حاج قاسم آن زمان مرد میدان یادآور شد نیروی قدس ویژگی ها زلزله بم شکل گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۵۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمِ متفکر

۱۲ اردیبهشت ماه، سالگرد ترور آیت‌الله مرتضی مطهری، تئوریسین جمهوری اسلامی ایران است. شخصیت متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و دانشمند اسلام‌شناسی که به گفته رهبر انقلاب «نظام جمهوری اسلامی، بر پایه آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که آقای مطهری آن را ارائه کرده است».

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علامه شهید مرتضی مطهری (ره) از دو جهت در روند نهضت اسلامی مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ انجامید، نقشی اساسی ایفا کرد؛ یکی از این جهت که وی در جایگاه نظریه‌پردازی و تولید فکر دینی قرار گرفت و توانست هم بسیاری از کنشگران سیاسی این نهضت را از فروغلتیدن در اندیشه‌های مارکسیستی و الحادی و التقاطی بازدارد و هم به اشکالات و شبهات نظری ساخته و پرداخته شده از سوی فعالان گفتمان مارکسیستی و التقاطی پاسخ متقن گوید؛ دیگر اینکه شهید مطهری از جهت تصمیم‌سازی سیاسی کلان و راهبردی، در مرتبه پس از امام خمینی (ره) قرار داشت؛ چراکه امام، اعتمادی وصف‌ناپذیر به وی داشت. به سبب همین منزلت تئوریک و جایگاه سیاسی، می‌باید آرا و نظریات شهید مطهری را با حساسیت و دقتی وافر مطالعه کرد و اعتنا و اتکایی درخور، نسبت به آنها روا داشت.

مطهری در عین داشتن نگاه‌های نوآورانه‌ای که از چهارچوب زمانه نیز فراتر بود، خطوط قرمز و اصول ثابتی داشت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت ایدئولوژی مطهری به هیچ قیمتی خریدنی نبود؛ در خاطرات نزدیکان شهید آمده است: «نفر دوم انقلاب و تنها کسی که استدلال‌های او را امام (ره) بدون بحث می‌پذیرفت، مرتضی مطهری بود».

مطهری نه صرفاً یک مبارز انقلابی و کنش‌گر مدنی بلکه یک نظریه‌پرداز جامع‌الکمالات و عقل و مغزِ متفکر انقلاب اسلامی بود؛ او فهمیده بود که مبارزات میدانی و عینی و عمل‌گرایانه را بسیاری می‌توانند انجام دهند، اما مواجه با افکار مارکسیستی و سکولاریستی کار هرکسی نیست؛ نظریه‌پرداز افق تاریخی خلق می‌کند و مطهری در زمانه پرتلاطم خود، تفکر دینی را از زوال و انحراف نجات داد و با سرآمدان جریانات الحادی دست به گریبان شد.

مبانی فکری و سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر دیدگاه‌های اندیشمندانی همچون مطهری است؛ وی در باب مسئله اسلامیت و جمهوریت اینطور می‌گوید: «کلمه جمهوری (شکل) و اسلامی (محتوای) آن را مشخص می کند. جمهوری یعنی حکومتی که مردم حق انتخاب دارند، رئیس حکومت موقتی است و هرچند سال عوض می شود. اسلامی هم یعنی اداره حکومت با اصول و مقررات اسلامی و حرکت در مدار اصول اسلامی»؛ او حکومت اسلامی را ادامه حرکت انبیاء و اولیاء (ع) می‌داند.

استاد مطهری این اصل دموکراسی را هم که مردم باید بر حاکمان نظارت داشته باشند، می پذیرد و می گوید: «هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد، قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام».

مطهری طرح همبستگی دین و سیاست و آگاهی سیاسی را ضرورت شرعی اعلام می کند و جدایی دین و سیاست را طرح عاملان استعمار قلمداد می‌کند. به نظر وی، اسلام هنگامی قادر است در مقابل نظام های الحادی مقاومت کند که به صورت فلسفه زندگی حکومت کند و به گوشه مساجد و معابد محدود نباشد.

گروهک فرقان که به سرکردگی اکبر گودرزی مسئولیت به شهادت رساندن استاد مطهری را به عهده گرفت، در حالی یکی از علل واهی این ترور را چنین می‌خواند: «چون در منطقۀ قلهکِ تهران، خانه خریده است (مرتضی مطهری) و با اتومبیل شخصی رفت‌وآمد می‌کند، پس با اشرافی‌گری و سرمایه‌سالاری موافق است»، که خطابه‌های این علامه شهید در بهشت زهرا (س) و دقیقاً یک ماه قبل از شهادتش، شخصیت دیگری را به ما می‌نمایاند؛ وی گفته بود: «اگر واقعاً اذعان کردیم به اینکه انقلاب ما یک انقلاب ماهیتاً اسلامی بوده، یعنی عدالت‌خواهانه بوده ولی عدالت اسلامی! آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولاً مسیر عدالت‌خواهی را برای همیشه ادامه بدهد؛ یعنی دولت‌های آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند، تبعیض‌ها را واقعاً از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بی‌طبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بی‌طبقه به مفهومی که دیگران می گویند (اشاره به تفکرات مارکسیستی گروهک فرقان) _که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است_ ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست می خورد چون اصلاً ماهیت این انقلاب ماهیت عدالت‌خواهانه بوده است.

یکی دیگر از سیبل‌های حملات فکری استاد مطهری، تفکرات مارکسیستی بود؛ به‌گونه‌ای که مارکسیسم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت می‌کرد و اساساً دین را افیون جامعه می‌پنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان مشتاق بودند تا دین را از اجتماع ریشه‌کن کنند.

مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌های کوبنده خود در اوایل انقلاب اینطور می‌گوید: «اینکه مادیون و ضدمذهب‌ها می‌گویند دین تریاک جامعه است، تخدیر است، عامل رکود و توقف است، توجیه‌گر مظالم و تبعیضات است، نگهبان جهل است، افیون توده‌هاست، راست است اما درباره مذهب حاکم و مذهب شرک و مذهب تبعیض که سوار بر تاریخ بوده و دروغ است درباره مذهب راستین، مذهب توحید، مذهب محکومان و مستضعفان که همواره از صحنه زندگی و تاریخ بیرون رانده شده است».

استاد مطهری در رد تفکرات سکولاریستی نیز اینطور بیان می‌کند: «همبستگی دین و سیاست که امثال سید جمال‌الدین (اسدآبادی) مطرح می‌کردند به معنای این نبود که (حاکمان) با استبداد سیاسی به خود قداست دینی بدهند، بلکه برعکس به معنی این است که توده مسلمان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و مسئولیت مهم دینی بشمارد. همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است».

شهید مطهری از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس خطر نسبت به آثار مخرّب و مسموم تفاسیر التقاطی و مارکسیستی گودرزی به روشنگری در این زمینه پرداخت. حجت‌الاسلام ناطق نوری در مورد جدّیّت شهید مطهری در برخورد با انحرافات فکری اکبر گودرزی می‌گوید: اولین کتابی که از گروه فرقان به دستم رسید، جزوه تفسیر سوره فرقان بود. من این کتاب را نزد مرحوم مطهری بردم و ایشان هم به من فرمودند: «هرچه از اینها گیرتان آمد برای من بیاور.» روزی به ایشان گفتم: «حاج‌آقا شأن شما بالاتر از این حرف‌هاست که وقت‌تان را صرف لاطائلات (حرف‌های باطل) این پسرک کنید». ایشان جواب بسیار جالبی داد و فرمود: «فلانی! جوان‌هایی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، نمی‌دانند یک بچه‌ای به نام اکبر گودرزی این را نوشته، آنها تحت تأثیر این ادبیات و تفسیرهای کذایی و پرجاذبه قرار می‌گیرند. بنابراین من باید پاسخ اینها را بدهم تا جوان‌ها از انحراف مصون بمانند. شأن روحانیّت و ما در این است که جوان‌ها را حفظ کنیم و جلوی هر چیزی را که موجب انحراف آنها می‌شود، بگیریم.»

ضاربان شهید مطهری در تماس با روزنامه‌های کثیرالانتشار خود را اعضای گروه فرقان معرفی کرده و از ترور چندین تن از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در آینده خبر دادند. در اطلاعیه‌ای دلایل فرقان برای ترور شهید مطهری این‌گونه بیان شده بود: «۱- همکاری با رژیم طاغوتی قبلی ۲- همکاری با رژیم ضد توحیدی فعلی و طراحی سیاست‌های دیکتاتوری آخوندیسم ۳- مفسد فی‌الارض ۴- بدعت‌گذاری در دین و جعل اصطلاح دروغین «ماتریالیسم منافق» ۵- کوشش برای بازسازی ارتش ضد ملی ۶- سکوت در برابر کشتار وحشیانه خلق مسلمان کرد، ترکمن‌صحرا و… توسط ارتش».

گروهک الحادی فرقان متفکری را به همکاری با رژیم ضد توحیدی و طراحی سیاست‌های دیکتاتوری آخوندیسم متهم می‌کردند که آن شخصیت توأمان به آزادی اندیشه‌ها و رشد اجتماعی مردم اعتقاد راسخ داشت؛ مرتضی مطهری در همین باب می‌گوید: «بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست‌های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند، گمراه می‌شوند. اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت به بهانه اینکه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‌فهمند آزادی را از آنها بگیرند به حساب اینکه مردم خودشان لیاقت ندارند، این مردم تا ابد بی‌لیاقت باقی می‌مانند.

مثلاً انتخابی می‌خواهد صورت بگیرد، حالا یا انتخاب وکیل مجلس و یا انتخاب دیگری؛ ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‌اید واقعاً حسن‌نیت هم داشته باشید و واقعاً تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب بکند، و فرض می‌کنیم واقعاً هم آن فرد شایسته‌تر است، اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل بکنید و بگویید شما نمی‌فهمید و باید حتماً فلان شخص را انتخاب بکنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. اصلاً باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آنکه می‌خواهد وکیل بشود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب بکند مدتی مردد باشد که او را انتخاب بکنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، بعد به اشتباه خودش را پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل بشود و بعد به صورت ملتی در بیاید که رشد اجتماعی دارد. و الّا اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتداً اشتباه هم بکند.»

در نهایت، بهانه‌های فرقان برای ترور شهید مطهری بدون داشتن هیچ مبنای شرعی، عقلی و قانونی و با کج‌فهمی و برداشت‌های سلیقه‌ای و خودسرانه گودرزی و همفکرانش، منجر به ریخته شدن خون پاره‌تن امام و امت اسلام شد.

کد خبر 749610

دیگر خبرها

  • قول بده ؛ ماکان باند
  • معلمِ متفکر
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!