Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به کُند عمل کردن وزارت علوم در بحث پیوند و ارتباط با صنعت گفت: تنها ۱۰ درصد اساتید این دانشگاه در پروژه‌های ارتباط با جامعه مشارکت دارند.

احسان سید ابریشمی، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره میزان قرارداد‌های ارتباط با صنعت در این دانشگاه بیان کرد: میزان قرارداد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس علیرغم آنکه کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط ایده‌آل نیست رشد داشته است و توانسته‌ایم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۷۰ عنوان با مبلغ نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌ها امضا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی افزود: نکته مهم آن است که توانسته‌ایم با بخش خصوص ارتباط برقرار کنیم و از طرف دیگر قرارداد‌ها به‌صورت سیستماتیک و نظام‌مند هستند یعنی پیش از این هیئت علمی‌ها به‌صورت منفرد قرارداد می‌گرفتند، اما در سال‌های اخیر دانشگاه قرارداد‌ها را می‌آورد و در یک فراخوان اعضای هیئت علمی را برای انجام آن‌ها فرامی‌خواند.

سامانه‌های «ساتع» و «ایران تاپ» در خدمت پیوند دانشگاه و صنعت
سید ابریشمی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون تاکیدمان بر این بوده که مقالات و پایان‌نامه‌ها به سمت کاربردی شدن سوق پیدا کنند و در این مورد ضمن مذاکرات دانشگاه با مجموعه‌های بیرونی، وزارتخانه‌های مختلف نیز با ایجاد یک سامانه (سامانه ساتع) مشکلات و نیاز‌های خود را مطرح کردند تا طرح‌ها و مقالات مرتبط به رفع آن مشکلات کمک کنند (سامانه iranetop.ir طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت علوم و ستاد کل نیرو‌های مسلح اجرا می‌شود).

افزایش میزان مشارکت اساتید قدیمی در پروژه‌های ارتباط با صنعت
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از اعضای هیئت علمی دانشگاه در پروژه‌های ارتباط با صنعت مشارکت دارند، گفت: از حدود ۸۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نزدیک به ۱۰ درصد در پیشبرد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه فعال هستند، چون یکسری از اساتید درگیر کار‌های آموزشی هستند و صرفا از این کار لذت می‌برند و برخی دیگر در حوزه‌های پژوهش‌های بنیادی فعالیت می‌کنند. در دانشگاه تربیت مدرس همچنین رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه وجود دارد که گرایش‌های آن‌ها بنیادی بوده و ارتباطشان با صنعت به همین راحتی‌ها صورت نمی‌گیرد.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس افزود: در بین اساتید فعال در قرارداد‌های ارتباط با صنعت اساتید قدیمی‌تر بیشتر مشارکت دارند که عمدتا دووجهی هستند یعنی در صنعت هم تجربه دارند (مثلا قبل از هیئت علمی شدن تجربه کار در صنعت را داشته‌اند)، چون اساتید جوان باید بدین سمت حرکت کنند که بیشتر شناخته شوند و در این حوزه انتظار زیادی از آن‌ها نمی‌رود. در دفتر ارتباط با صنعت برنامه‌های تشویقی برای اساتید جوان در نظر گرفته‌ایم که دانشگاه آن‌ها را حمایت کند و حتی اگر لازم بود در مواقعی منابع مالی برایشان تامین شود. بدون شک اساتید جوان تا بخواهند مشکلات صنایع را شناسایی و وارد این حوزه شوند، زمان می‌برد.

سید ابریشمی با اشاره به برنامه‌های تشویقی برای حرکت بیش از پیش اساتید به سمت پروژه‌های کاربردی تصریح کرد: برای تشویق و ترغیب اساتید به سمت مشارکت در قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت حمایت‌های معنوی، ارتقای شغلی وعلمی وجود دارند و اصولا در آیین‌نامه‌های مرتبط برای ترفیع اساتید بحث ارتباط با صنعت نیز دیده شده هرچند که نسبت به بحث ارائه مقاله کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما حال که نظام‌های رتبه‌بندی شاخص‌های خود را به سمت تاثیرگذاری دانشگاه‌ها بر صنعت و جامعه پیش برده‌اند بند و تبصره‌های آیین‌نامه‌ها هم در آن جهت تغییر پیدا می‌کند.

میزان تاثیرگذاری دانشگاه در جامعه زیرذره‌بین نظام‌های رتبه‌بندی معتبر
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: این طبیعی است که برخی دانشکده‌ها تمرکز خود را روی تولید مقالات و پژوهش گذاشته‌اند و برخی دیگر به سمت ارتباط با صنعت رفته‌اند حتی نظام‌ها رتبه‌بندی بین‌المللی نیز درحال افزودن شاخص‌هایی هستند که میزان تاثیرگذاری دانشگاه بر صنعت و جامعه را نیز نظر داشته باشند تا بدانند که یک دانشگاه چقدر برای صنعت و جامعه‌اش مفید است براین اساس وزارت علوم هم به سمت تدوین آیین‌نامه‌های جدید پیش رفته که در بین دانشگاه‌ها تاثیرگذاری اجتماعی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه چندین سال پیش رهبر انقلاب بر موضوع ارتباط با صنعت دانشگاهیان تاکید داشتند، اما وزارت علوم ما قدری کُند عمل می‌کند و حال که دیده است نظام‌های رتبه‎بندی با تغییر شاخص‌های خود مقالات مشترک با صنایع را لایق امتیازدهی می‌داند یعنی مثلا یک استاد دانشگاه با یک متخصص صنعتی یک مقاله دهند، تازه وزارت علوم از خواب بیدار شده و مسئله ارتباط با صنعت را مورد توجه قرار داده است.

سید ابریشمی درباره مشارکت گروه‌های علوم انسانی در بحث قرارداد‌های ارتباط با صنعت بیان کرد: علوم انسانی بحثی مهم و پیچیده است و سعی کردیم در داخل دانشگاه آن‌ها را حمایت می‌کنیم به عنوان مثال با دو پروژه به اساتید جامعه‌شناسی فرصت دادیم که مشکات جامعه و مردم را آسیب‌شناسی کنند و نتایج آن را برای معاون رییس جمهور ارائه کردیم. نکته این است که هم اساتید گروه‌های علوم انسانی تمایلی نشان نمی‌دهند هم اینکه منابعی برای حمایت آن‌ها در انجام پروژه‌ها و طرح‌های آسیب‌شناسی و کاربردی نیست با این وجود رشد خوبی داشتیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هیئت علمی خاموش ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم دانشگاه تربیت مدرس تاثیرگذاری اجتماعی قرارداد های ارتباط با صنعت صنعت و جامعه علوم انسانی وزارت علوم قرارداد ها هیئت علمی رتبه بندی پروژه ها نامه ها نظام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۶۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیشترین ارتباط بین المللی را دانشگاه‌های بزرگ در کشور دارند، گفت: هرساله یک ارزیابی در وزارت علوم از وضعیت همکاری بین‌المللی دانشگاه، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود که در این ارزیابی‌ها، رتبه دانشگاه تهران اول شده است.

مسعود صدری نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیشترین ارتباط بین المللی و پروژه های مشترک بین المللی را دانشگاه های بزرگ در کشور دارند. هرساله یک ارزیابی در وزارت علوم درباره وضعیت همکاری بین المللی دانشگاه، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام و دانشگاه ها رتبه بندی می شوند.

وی افزود: دانشگاه تهران در این ارزیابی رتبه اول را کسب کرده است. این دانشگاه به دلیل قدمت، دانشجو و  اعضای هیات علمی زیادی که دارد در اکثریت سال ها رتبه نخست را کسب می کند.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما با همه کشورهای دنیا به جز رژیم اسرائیل پروژه های مشترک دارند و تحریم مانعی برای انجام این همکاری بین المللی به وجود نیاورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد