Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ فرهاد کنکاش: دکتر «زهرا صدراعظم نوری» می‌گوید: «معتقدم با جلب مشارکت شهروندان موفقیت پروژه‌های محلی حتمی است و برای انجام کار خوب باید اراده، انگیزه و دغدغه وجود داشته باشد و من این دغدغه‌مندی را در مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ مشاهده کردم.» در گفت‌وگوی زیر ارزیابی دکتر نوری در این زمینه آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 دغدغه امروزه مدیران شهری در مناطق و به تبع آن در منطقه ۱۷، انجام پروژه‌های توسعه محلی است. این طرح‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید و از چه جنسی است؟
اجرای پروژه‌های متعددی از جمله پروژه‌های توسعه محلی را در منطقه ۱۷ شاهد هستیم که هم بعد محیط‌زیستی و هم بعد توسعه و عمرانی دارد. اجرای درست این پروژه‌ها به رضایتمندی شهروندان کمک می‌کند و می‌تواند شرایط بهتری را در زیست محله فراهم کند.

دکتر «زهرا صدراعظم نوری»/ رئیس کمیسیون خدمات شهری


 اولویت پروژه‌های انجام شده یا در دست اجرا در این منطقه چیست؟
اولویت‌هایی که برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده، برگرفته از نیاز شهروندان است و رفع مشکلات در منطقه، توجه به موضوعات عمرانی مثل آسفالت، نهرسازی و پروژه‌های محلی، تفرجگاهی، پاتوق‌های محلی و... است. این فعالیت‌ها به درستی شناسایی شده و باید با سرعت و فوریت انجام شود تا رضایت بیشتر شهروندان را فراهم آورد.


 از مجموع فعالیت‌های انجام شده در منطقه کدام قابل توجه است؟
یکی از اقدامات خوب در این منطقه ساخت ۲ مدرسه به نام‌های شهید «محمدحسین اسدی لاری» و شهید «زینب اسدی لاری» توسط پدر و مادر این شهیدان با همکاری اداره آموزش و پرورش و شهرداری منطقه ۱۷ در ۲ محله نیازمند منطقه است. از این اقدام خداپسندانه تشکر می‌کنم و چقدر خوب است که کارهای خیر با همکاری مردم صورت بگیرد. این نوع کارها فرهنگسازی است که به توسعه مشارکت خیّران برای محرومیت‌زدایی کمک می‌کند. شهرداری کمک شایانی به شکل‌گیری این اقدام خداپسندانه و ساخت مدارس خیرساز کرده که امیدواریم برخی از مشکلات موجود هم رفع شود و شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم.


 به ضرورت مشارکت خیّران در انجام امور شهری اشاره کردید، چه فعالیت‌هایی لازم است در این منطقه با کمک نیکوکاران و ساکنان انجام شود؟
در محله‌ها نیاز به پارک، کتابخانه، خانه فرهنگ و سرای محله وجود دارد که خیّران می‌توانند پیشقدم شوند تا نیاز مردم در این حوزه‌ها برطرف شود.


 یکی از مشکلات منطقه ۱۷ وجود فضاهای بی‌دفاع شهری در محله‌هاست که مردم و مسئولان شهری را با چالش روبه‌رو کرده است. بخشی از این فضاها شامل زمین‌های بایر و بخشی هم املاکی است که به دلیل فرسوده یا ورثه‌ای بودن، به حال خود رها شده و معضلاتی برای شهروندان ایجاد کرده‌اند. مدیریت شهری در این خصوص لازم است چه فعالیت‌هایی انجام دهد؟
به نظر می‌رسد شهرداری منطقه و مدیریت جدید شهری راجع به این موضوع فکر کرده و دغدغه دارد، چراکه تلاش شده مکان‌های ناایمن را شناسایی و در یک برنامه زمانبندی با تأمین منابع مالی، فضاهای بی‌دفاع شهری را ایمن‌سازی کند. مثلاً زیرگذرهایی که در برخی نقاط دیده می‌شود یا به دلیل ۲ خط آهن تهران‌ـ تبریز و تهران‌ـ اهواز کلونی‌هایی که در این مکان‌هاست و فضاهای بی‌دفاعی که در این خطوط وجود دارد، توسط شهرداری منطقه شناسایی شده و قرار است این مکان‌ها به فضای کار و فعالیت یا مکانی امن، که امکان بزه اجتماعی در آن نباشد تبدیل شود تا همه شهروندان، به‌خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مثل کودکان، دختران و زنان در امنیت کامل باشند.


 به‌طور کلی وضعیت منطقه ۱۷ و فعالیت‌های انجام شده در آن چگونه است؟
برای انجام کار خوب باید اراده، انگیزه و دغدغه وجود داشته باشد و من این دغدغه‌مندی را در مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ مشاهده کردم.

تأکید شهردار منطقه ۱۷ برکیفی‌سازی پروژه‌های توسعه محلی

ارتباط با افراد مؤثر محله
شهردار منطقه ۱۷ بر تلاش در اجرای سریع، اما باکیفیت پروژه‌های توسعه محلی تأکید کرد و گفت: «امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بخش زیادی از پروژه‌های توسعه محلی را افتتاح کنیم تا مبنایی برای فعالیت‌ها و نگاه بلندمدت‌تر به توسعه منطقه و فعالیت‌های سال آینده باشد.»
«داود لطفی» اضافه کرد: «در جریان ملاقات‌هایی که با افراد متعدد در منطقه ۱۷ داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این منطقه ویژگی‌های متفاوتی دارد. اصطلاحی در منطقه رایج است و آن اینکه منطقه ما منطقه «ترین» ‌هاست. از ثروتمندترین تا محروم‌ترین‌ها و از کنشگران اجتماعی تا منفعلان اجتماعی را در منطقه داریم که باید درخور این ویژگی، فعالیت‌ها و اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.»
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ جلسه با ذی‌نفعان و افراد مؤثر منطقه برگزار شده و حرکت‌های «شهر خوب، شهر ارتباطی» و «محرومیت‌زدایی و انسجام در موضوع محرومیت‌زدایی» در منطقه رقم خورده است، گفت: «هر دوشنبه در دیدارهای عمومی به بررسی موضوعات مختلف مطرح شده از سوی مردم، که عموماً مربوط به شهرسازی است، می‌پردازیم. در موضوع «شهر خوب، شهر ارتباطی» و «محرومیت‌زدایی» می‌خواهیم همه افراد مؤثر منطقه را همسو کنیم و سه‌شنبه‌ها را به موضوع ارتباط با گروه ذی‌نفعان منطقه مثل کسبه، خیران، سرمایه‌گذاران، خانواده شهدا و... اختصاص دهیم و حتی با بزهکاران ارتباط فعالانه بگیریم؛ نه منفعلانه و از تهدید فرصت بسازیم.»

مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تاکید کرد

افزایش کیفیت زندگی با پروژه‌های کوچک‌مقیاس

مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در جریان بازدید از پروژه‌های توسعه محلی منطقه ۱۷ بر جلب مشارکت شهروندان تأکید کرد و گفت: «اجرای پروژه‌های خرد و کلان محلی و توسعه قلمرو عمومی می‌تواند موتور محرک و یک پروژه مولد برای کل شهر تهران باشد.»
دکتر «غلامحسین محمدی» افزود: «مدیریت شهری را در دوره جدید با رویکرد محله‌محوری می‌شناسیم. توجه به خواسته‌های مردم و ایجاد رضایت و بالا رفتن کیفیت زندگی برای عموم شهروندان از طریق اجرای پروژه‌های خردمقیاس در محله‌ها که نیاز مردم و ضرورت زندگی آنهاست، در اولویت برنامه‌های مدیریت فعلی شهری قرار دارد.»
وی با اشاره به اجرای نزدیک به ۵۷ پروژه محلی در منطقه ۱۷ افزود: «پروژه‌های متعددی از مناسب‌سازی معابر تا ساخت مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی و حتی پروژه‌های فراتر از منطقه در حال اجراست. در دوره اخیر ۵۰ پروژه به‌صورت خردمقیاس انجام شده که بخشی از آن تا امسال به پایان می‌رسد.»
 محمدی به اجرای پروژه بزرگ شارباغ در جنوب شهر اشاره و عنوان کرد: «اتفاق بزرگ‌تر که در مناطق ۱۷ و ۱۸ رخ می‌دهد و آثارش را فراتر از این ۲ منطقه خواهیم دید، پروژه شارباغ است که منطبق با رویکرد وصل محله‌ها و توسعه هویت محله‌ای اتفاق می‌افتد. عملیات کلنگ‌زنی این پروژه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد و ۲ فاز این پروژه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه‌ها منجر به هویت‌بخشی به محله‌ها می‌شود که برای تهران کنونی بسیار ضروری است.»
 رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: «قبلاً وارد بخش‌هایی از توسعه زیرساخت‌ها و سازه در تهران شده‌ایم، اما توسعه قلمرو عمومی را دست‌کم گرفتیم که این ظرفیت ایجاد شده است و می‌تواند موتور محرک و یک پروژه مولد برای کل شهر تهران باشد.»
وی مهم‌ترین ظرفیت منطقه ۱۷ را مردم خوب و خونگرم آن دانست و افزود: «منطقه ۱۷ به دارالشهدا شناخته می‌شود که سرمایه بزرگی است. مردم اصیل و با هویت و مفاخر بزرگی در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر بتوانیم از این فرصت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش مشارکت اجتماعی در منطقه استفاده کنیم، می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کنیم و بسیاری از مسائل که نیاز است با هم‌آوری امکانات و تجمیع منابع رخ دهد، با این همکاری‌ها انجام خواهد شد. ظرفیت بزرگی هم از نظر فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد که با این پروژه‌ها شکل جدیدی به خود خواهد گرفت.»
محمدی با قدردانی از عملکرد روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۱۷ گفت: «یکی از بهترین روابط‌عمومی‌ها مربوط به منطقه ۱۷ است، چراکه زمینه فعالیت جدی در این منطقه وجود دارد و خودشان هم انگیزه دارند. در گزارش‌دهی، در همکاری گرفتن از کارکنان، ارتباط دوسویه با مردم، گفت‌وگوهای اجتماعی، ایجاد ارتباط با گروه‌های مرجع و... که باعث تسهیل فعالیت‌های اجتماعی شده است، موفق بوده‌اند. روابط‌عمومی منطقه ۱۷ مسیر خوبی را در پیش گرفته و امید است در کنار بخش‌های دیگر با قدرت به کار خود ادامه دهد.»

کد خبر 577733 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش همشهری محله شهرداری منطقه ۱۷

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش همشهری محله شهرداری منطقه ۱۷ پروژه های توسعه محلی شهرداری منطقه ۱۷ محرومیت زدایی اجرای پروژه منطقه ۱۷ فعالیت ها انجام شده پروژه ها محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۶۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: تمایل حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های مشارکتی، موجب شده ۳۱ پروژه در این منطقه باکاربری های مختلف اجرا شود که در حال حاضر بالاترین تعداد پروژه‌های مشارکتی را بین مناطق برخوردار است.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی برای پروژه‌های شهری اظهار کرد: سالیانی است که شهرداری اصفهان تجربه همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های خود را داشته و دلایل مختلفی موجب ادامه این روند در مدیریت‌های مختلف شهری بوده است.

وی افزود: کاهش هزینه یکی از راهکارهای بخش خصوصی است که از طرفی دیگر به‌دلیل نبود موانع پیش روی شرکت‌های خصوصی، سرعت اجرای پروژه بالا رفته، با تورم کمتری روبه‌رو شده و مقرون به صرفه است، ارتقای کیفی و به کار بردن خلاقیت‌ها و ایده‌های به روز پروژه‌ها از راهکارهای دیگری است که منافع عمومی را در پروژه‌ها به همراه خواهد داشت؛ همین موضوع موجب شده مدیران شهری پروژه‌های خود را با مشارکت بخش خصوصی همراه سازند.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد پروژه‌های مشارکتی تصریح کرد: در این منطقه ۳۱ پروژه مشارکتی با کاربری‌های تجاری، اداری، پارکینگ و مسکونی در دست اقدام دارد به‌صورتی که ۱۲ پروژه فعال، ۱۲ پروژه در مرحله اتمام، ۲ پروژه در مرحله صدور پروانه ساختمانی و ۵ پروژه در مرحله انعقاد قرارداد در دست دارد.

محمدحسینی ادامه داد: سال جاری ۶ پروژه مشارکتی با کاربری مسکونی در نظر گرفته شده که آماده معرفی به سرمایه‌گذاران است و با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران در این منطقه، روند جذب سرمایه‌گذار به سرعت انجام و پروژه‌ها عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه مشارکتی میخک گفت: این پروژه در محله خانه اصفهان خیابان شهید دوران واقع شده و در زمینی به مساحت ۹۰۲ با زیربنای ۳۸۷۹ مترمربع در حال احداث است.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: با طراحی خوب این پروژه ۲۱ واحد مسکونی در نظر گرفته شده که پیشرفت ۵۵ درصدی داشته است.

کد خبر 748300

دیگر خبرها

  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • اختصاص هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی ویژه منطقه ۳ اراک
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • روکش آسفالت و خط‌کشی ترافیکی خیابان سلمان انجام شد + فیلم
  • اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی برای افزایش ایمنی تردد شهروندان در منطقه ۷ اصفهان
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است