Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:23:21 GMT

عصاره ای برای از بین بردن باکتری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۷۷۴۹

عصاره ای برای از بین بردن باکتری‌ها

یافته‌های یک مطالعه در مورد اثر عصاره‌های مختلف برگ گیاه به‌لیمو بر چهار نوع باکتری نشان داد که این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی است.

به گزارش ایسنا، استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شیوع گونه‌های میکروبی مقاوم به آنتی‌بیوتیک و همچنین بروز اختلالات و عوارض جانبی حاصل از آن شده است. به همین دلیل پژوهشگران به دنبال یافتن آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مقابله با باکتری‌های مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیاهان از دیرباز به عنوان یکی از منابع درمان، استفاده می‌شدند و از نظر پزشکی اهمیت زیادی داشتند. امروزه نیز پژوهشگران گیاهان و ترکیبات آن‌ها را برای یافتن داردوهای با منشا گیاهی و با اثرات جانبی کم‌تر، بررسی می‌کنند.

گیاه به‌لیمو، یکی از گیاهان بومی کشور است که در شمال ایران کشت می‌شود. در طب سنتی از این گیاه برای درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک‌طرفه، دردهای عصبی و ... استفاده می‌شود. برخی از پژوهش‌ها تاثیر ضد باکتریایی این گیاه را تایید کرده‌اند. به همین دلیل پژوهشگران با طراحی مطالعه‌ای تاثیر عصاره‌های مختلف برگ گیاه به‌لیمو را بر باکتری‌های باکتری‌های استرپتوکوکوس پیوژن، استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس، کلبسلا پنومونیه و بروسلا ملی تنسیس بررسی کردند.

«شهرزاد نصیری سمنانی»؛ استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و «نسترن قاسم‌پور»؛ دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه در این مطالعه مشارکت داشتند.

پژوهشگران برای انجام این مطالعه، برگ‌های درخت به‌لیمو را در فصل بهار از استان گلستان جمع‌آوری کردند و پس از جدا کردن قسمت‌های زاید، برگ‌ها را خشک کردند.

برای انجام این مطالعه با استفاده از برگ آسیاب‌شده به‌لیمو، عصاره‌های آبی، اتانولی و استونی برگ‌ها استخراج شدند و اثر آن‌ها بر چهار نوع باکتری، هم در شرایط آزمایشگاهی و هم بر روی موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که در شرایط آزمایشگاهی و محیط کشت، با افزایش غلظت عصاره‌های گیاهی اثر ضد میکروبی عصاره‌های اتانولی، استونی و الکلی افزایش می‌یابد. در این بررسی مشخص شد که اثر ضد میکروبی عصاره‌های اتانولی و استونی بسیار بیشتر از عصاره آبی است.

برای بررسی تاثیر عصاره‌های مختلف برگ بو بر موش‌های آزمایشگاهی نیز ۴۸ موش‌ آزمایشگاهی در چهار دسته ۱۲ تایی قرار گرفتند و هر گروه با یک نوع باکتری آلوده شدند. پس از یک روز نیز با تزریق عصاره‌های مختلف از گیاه به‌لیمو، تاثیر این گیاه در از بین بردن عفونت مورد بررسی قرار گرفت.

این بررسی نشان داد که عصاره‌های استونی و اتانولی به لیمو در موش‌ها اثر ضد میکروبی بیشتری نسبت به عصاره آبی به‌لیمو دارند. پژوهشگران مشاهده کردند که باکتری بروسلاملی تنسیس کم‌ترین حساسیت و باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز بیشترین حساسیت را به عصاره‌های مختلف به لیمو دارند.

پژوهشگران در خصوص نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه می‌گویند: «در مجموع نتایج این بررسی نشان داد که عصاره‌های آبی، اتانولی و استونی استخراج شده از گیاه دارویی به‌لیمو در شرایط In vitro و In vivo دارای فعالیت ضد میکروبی و باکتری‌کشی عله باکتری‌های استرپتوکوک پیوژن، استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس، کلبسلا پنومونیه و بروسلا ملی تنسیس هستند».

یافته‌های این مطالعه پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اثر ضد میکروبی عصاره‌های برگ گیاه به‌لیمو بر باکتری‌های استرپتوکوکوس پیوژن، استافیلوکوکوس اپیدرمایدیس، کلبسلا پنومونیه و بروسلا ملی تنسیس در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی» در فصل‌نامه علمی پژوهشی فیزیولوژی و تکوین جانوری، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: به لیمو آنتی بیوتیک باکتری عصاره های مختلف گیاه به لیمو باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش

نظارت ها رضایت بخش نیست

جلیل میرمحمدی می افزاید: در حوزه نظارت بر تولید و عرضه آب معدنی های موجود در بازار، متأسفانه نظارت های سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت رضایت بخش نیست.

جلیل میر محمدی،عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

وی تصریح می کند: درصد قابل توجهی از آب های به اصطلاح معدنی که در اختیار مردم قرار دارد آب معدنی نیست بلکه آب لوله کشی شهر است که آن را با اشعه ماورای بنفش ضدعفونی می کنند و با تفاوت قیمت چند ده برابری نسبت به آب شهری به فروش می رسانند.

چرا آب معدنی؟

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه می دهد: بسیاری از املاح مورد نیاز بدن در آب شهری نیز وجود دارد اما پایین آمدن کیفیت آب شهری و افزایش شدت سختی آب، سبب شده مردم به مصرف آب معدنی گرایش پیدا کنند.

وی بیان می کند: آب معدنی ها در بطری هایی ذخیره می شود که در شرایط غیراستاندارد و به ویژه در برابر نور خورشید، در معرض فعل و انفعالات شیمیایی قرار می گیرند و برخی مواد مضر برای بدن در آب آزاد می شود.

چه باید کرد؟

میرمحمدی می گوید: باید نظارت ها توسط سازمان های ذی ربط، پر رنگ تر باشد تا اگر احتمالا آب معدنی واقعی نیست، تنها به خاطر یک برچسب و اسم و برند، به وسیله سودجویان به خورد مردم داده نشود.

وی با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر کیفیت آب معدنی ادامه می دهد: از نکات مهم در حوزه نظارتی، نگهداری آب معدنی در مکان های بهداشتی و استاندارد است. همچنین سازمان های ناظر باید عدم صدور مجوز برای استفاده مجدد از بطری های یکبار مصرف که با شست و شو، دوباره وارد چرخه تولید شود را جدی بگیرند چراکه در غیر این صورت بطری آب معدنی بار میکروبی بالایی خواهد داشت و می تواند برای سلامت مردم بسیار مشکل آفرین باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس می افزاید: نظارت مداوم بر کیفیت آب به لحاظ بار میکروبی، املاح سنگین و موارد مختلف آزمایشگاهی، در محل تولید و عرضه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل پیشین دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان می دارد: بسیاری از مردم به لحاظ معیشتی، دسترسی به آب معدنی ندارند. بنابراین آب لوله کشی مورد نیاز آنان از نظر فلزات سنگین، املاح، نیترات ها باید به طور جامع بررسی شود تا کاملا بهداشتی باشد.

وی تصریح می کند: بخش قابل توجهی از آب مصرفی مردم به غیر از سختی آب، مشکل خاصی ندارد و قابل شرب است به طوری که گاهی از آب های معدنی هم بی ضررتر است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره توصیه برخی کارشناسان به مصرف آب چاه به جای آب معدنی می گوید: چنانچه آب چاه تصفیه و ضدعفونی نشده باشد بار میکروبی بالایی خواهد داشت که برای بدن مضر است.

وی می افزاید: خوشبختانه بیش از ۹۵درصد مردم جامعه به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند بنابراین توصیه به مصرف آب چاه در چنین شرایطی منطقی نیست و می تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی مردم شود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران
  • نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است
  • بررسی و مطالعه تقسیم استان‌های غربی و شرقی تهران
  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی