خبرگزاری فارس ـ اخیراً بخش رسانهای مؤسسه نشر آثار مقام معظم رهبری ویدئویی را از دیدار جمعی از طلاب با ایشان در تاریخ ۳۰ /۴ /۱۳۸۸ منتشر کرد که قابل تأمل است و ایکاش این سخنان سالهای پیش منتشر میشد. این ویدئو که نگاه رهبری به جریان چپ را (از زبان خودش) نشان میدهد بهانهای است تا روابط یک جناح سیاسی نظام با رهبری –حتی به اختصار- مورد بازبینی قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته همانطور که نگارنده بارها نوشتهام اصلاحطلبی هم طیف است و منظورمان در اینجا مولدان اندیشه اصلاحطلبی است و نه هرکس که در درون جناح وجود دارد. مقام معظم رهبری در جلسه ۳۰ /۴ /۸۸ میفرماید: «بعد از امام آقایان جناح چپ مثل همین موسوی خوئینیها و خاتمی میآمدند پیش من و میگفتند جریان راست میگوید رهبری مال ماست، گفتم من چه بکنم؟ شما هم بگویید رهبری از ماست، من انکار خواهم کرد؟ رد خواهم کرد؟ خیر، استقبال هم میکنم». فهم نگارنده این است که چپها با اتمام عمر ظاهری امام دچار بحران هویت شدند. گویی به این فکر نمیکردند روزی امام از میان ما خواهد رفت و جمهوری اسلامی استمرار خواهد داشت. اولین مؤلفهای که جناح چپ را دچار بحران کرد قطع تعلقات عاطفی به رهبری بعد از امام بود. وقتی رهبری به خاتمی و موسوی خوئینیها میگوید «خب شما هم بگویید رهبری از ماست، من منکر میشوم؟ استقبال هم میکنم» معلوم است که جریان چپ در ابراز تعلق عاطفی به رهبری عاجز است. این درحالی است که شخصیت آیتالله خامنهای (نه عملکرد) همیشه برای چپها محترم بوده است، اما نمیتوانند ابراز محبت و اطاعت کنند.
رهبری با صراحت علاقه خود را به استمرار چپ ابراز میدارد و میفرماید: «یک وقت حرکت طبیعی موجب جذب و ریزش میشود، اشکال ندارد. اما اینکه ما بخواهیم جراحی کنیم و برخی را حذف کنیم و نالایق بدانیم مطلقاً اینگونه نبود»، و سپس تأکید میکند که «من به خاتمی زمانی که وزیر بود گفتم ببین آقای خاتمی اگر یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم میدانستم جریان چپ بهوجود آورم تا برآیند این دو حرکت (حرکت هاشمی و حرکت چپ) موجب تعادل شود.» پس رهبری نهتنها دنبال حذف نبودهاند بلکه بر وجود چپگرایی در کشور اصرار داشتهاند، البته واضح بود که مشی سیاسی-اقتصادی آیتالله خامنهای به برخی از چپها نظیر هادی خامنهای، محتشمیپور و خوئینیها نزدیکتر از مشی هاشمی بود، اما این جماعت جسارت ابراز آن را پیدا نکردند. کدهایی هم از علقه رهبری به چپها و به رسمیت شناختن آنان وجود دارد. مانند کمک به برخی تشکلها و رسانههای آنان، اعطای مسئولیت به امثال موسوی خوئینی ها، کروبی و موسوی در حوزه غیر مردمسالاری و میدانداری خاتمی، بهزاد نبوی، کروبی و... در حوزه مردمسالاری و انتخابات. این نشان میدهد که رهبری چپها را به رسمیت میشناسد. رهبری نمایندگان امام در مراکز استانها را که چپ بودند تا لحظه فوت تعویض نکردند و از مدیریت کروبی در مجلس ششم تقدیر و در پایان مسئولیت دو حکم مسئولیت همزمان به ایشان دادند. اما اکنون میتوان گفت چپها در جریان اصلاحات انگشتشمار و منزوی هستند و در تعارضات گرفتارند. ابتدا چپها با رحلت امام دچار بحران هویت شدند، بلافاصله بخش نخبگی آن با پیوستن به حلقه کیان در سال ۱۳۶۸ و توجه به اندیشه سروش دچار «بحران معرفتی» شدند و نگاه آنها به مفاهیمی مانند مقدس، حق، باطل، مشروعیت الهی، تقلید، ولایت فقیه، اسلام سیاسی و اجتماعی، دشمن، انقلابی بودن و... دگرگون شد؛ بنابراین اصلاحطلبی بر پایه لیبرالیسم و سکولاریسم بنا شد و چپگراها همچون محتشمیپور، دوزدوزانی و... منزوی شدند. بهرغم اینکه چپ تمام شده بود بازهم اصلاحطلبان در انتخابات ریاستجمهوری (بعد از هاشمی) یا حضور داشتند یا پیروز شدند.
ریاستجمهوری خاتمی، حضور معین، کروبی و مهرعلیزاده و حتی هاشمی در انتخابات ۱۳۸۴، همچنان به رسمیت شناخته شد. حضور موسوی و کروبی در انتخابات ۱۳۸۸ و حضور عارف در انتخابات ۱۳۹۲ نشان دادند که اصلاحطلبان همچنان به رسمیت شناخته میشوند، اما این رسمیتیافتگی درباره شخصیتهای فکری آنان که به «جمهوری» در مقابل جمهوری اسلامی رسیدهاند و کسانی که تلاش میکنند عرفیگرایی را ترویج نمایند و کسانی که در تلاشند ولایت فقیه را تشریفاتی کنند، صدق نمیکند. بنابراین، فقط منازعه و بحران معرفتی و فکری اصلاحطلبان با نظام نبود که رهبری را میآزرد که طراحی فتنه ۸۸ توسط احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین، اصلاحطلبی را به رویارویی با نظام کشاند و غرب را به عملکرد این جریان امیدوار کرد. صف پشیمانان از «انقلابیبودن ماهیت نظام» بیشتر شد و توابین لانهجاسوسی هویدا شدند. صدها کتاب و مقاله در نفی عصمت، ولایتفقیه، اسلام سیاسی و فقه نوشته شد. اصلاحطلبان جدید به جای اندیشه امام، هابرماس را به عنوان الگوی چپ به ایران آوردند تا از او الگوی اجتماعی، فلسفی و سیاسی بگیرند چرا که اندیشه او را دارای سنخیت با خود میدانستند. در نقطه مقابل کسی نمیتواند بگوید رهبری از چارچوبهای فکری- معرفتی خود پس از ورود به جایگاه رهبر عدول کرده است. آیا رهبری از جهت نگاه به دین، سبک زندگی شخصی، تقوای سیاسی، نوع سیاستورزی (اعتقاد به اسلامسیاسی)، باورمندی به راه امام، نگاه به غرب، فهم از عدالت و... تغییر کرده است؟
از قضا اصلاح طلبان نیز جز نظارت استصوابی هیچ نقدی را تاکنون رسماً به شخص رهبری وارد نکردهاند. توهم فهمیدگی، عقلانیت و روشنفکری نیز آسیب مضاعفی را بر چپهای دیروز و اصلاح طلبان امروز وارد کرد. مثلاً به آیتالله مصباح بنگرید، بهرغم صدها کتاب و آن سوادکمنظیر وقتی به رهبری میرسیدند با سرعت به سمت بوسیدن دست و حتی پای رهبری میدویدند (البته رهبری هم مانع میشد و فیلمهای آن موجود است)، اما هادی غفاری که از چپ خشن خروج کرده و کاور اصلاح طلبی پوشیده است، میگوید: «آقای خامنهای آنچه تو خواندهای، من هم خواندهام، چرا باید من از تو اطاعت کنم؟» این هم قطع تعلقات عاطفی، هم حسادت و هم عرفیگرایی و منیت است که موجب گرفتاری بسیاری از چپها شد.
البته هیچموقع جسارت آسیبشناسی خود با محوریت اصول اندیشه امام را نداشتند و مشی روشنفکری از آنان جزایر متعددی را ایجاد کرد و به جایی رسیدند که دیگر رفت و برگشت بین روشنفکری و سیاستورزی میسر نشد. معتقدم نوع مواجهه چپها با رهبری آیتالله خامنهای با صبوری ایشان همراه و آمیزهای از صبوری و مظلومیت بود که موجب عزت بیشتر ایشان شد. این جماعت هم اصلاحطلبی را (به تعبیر خودشان) راه بدون بازگشت میدانند هم بعضاً تعلقات عاطفی به امام ندارند. بهکارگیری کلماتی مانند «آقای خمینی» و «آیتالله خمینی» نشان میدهد از امام هم عدول عاطفی کردهاند. اما معتقدم چپها میتوانند خود را پیدا کنند و به هم بپیوندند. رودربایستی را کنار بگذارند و با سکولارها مرزبندی داشته باشند و سه مسئله را صراحتاً اعلام کنند:
۱- نسبت خود با سیاستهای کلی نظام را روشن نمایند. از زمانی که اصلاحطلب شدند نسبت به سیاستهای کلی نظام که تبلور عملی ولایت فقیه در اداره کشور است یا سکوت کردند یا طعنهزننده، گذشتند. ۲- در نظام دینی حذف تعلقات عاطفی بین رهبری و همراهان درون حاکمیت آفتهای زیادی دارد. نگارنده معتقد است دل رهبری بعد از انتخابات ۱۳۸۸ از این جماعت خون است و حتما نزد امام شکایت بردهاند، اما همچنان صبورانه به پیش میروند. ۳- بحران هویت و بحران معرفت را سامان دهند و از تعارضات، تضادها و سردرگمی نجات یابند و نسبت به مشروعیت نظام با عینک دموکراسی و جمهوریخواهی غربی نگاه نکنند و با نظام روراست باشند. تاریخ همیشه حق را نگاه میدارد و بقیه حواشی از حافظه تاریخ زدوده خواهد شد. تقوای جمعی رمز عزت جمعی است.
عبداله گنجی
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: فارس خبرگزاری خبرنامه اصلاح طلبان ولایت فقیه اصلاح طلبی خوئینی ها جریان چپ خامنه ای آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۰۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین به امام (ره)
در اعلامیه مطبوعاتی انتشارات بینالملل آکوبر که نسخههای انگلیسی و فارسی آن در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفت، عمیقا و صادقانه ابراز تأسف شده است.
در بیانیه این انتشارات آمده است: دلیل نگارش این نامه ابراز تأسف صادقانه و عمیق در مورد مناقشه اخیر ایجاد شده در رابطه با روایتی از آیتاللله روحالله خمینی در یکی از کتابهای منتشر شده توسط ما میباشد. ما متوجه شدیم که عنوان استفاده شده برای ایشان نهتنها نادرست، بلکه عمیقاً برای بسیاری از افراد و جوامع توهینآمیز میباشد.
این انتشارات که بعد از این اقدام با موجی از اعتراضات اجتماعی در هند و دیگر کشورها مواجه شده است، تاکید کرد: ما به سنگینی اشتباه خود معترف بوده و اعتقاد داریم که چنین توصیفات نادرستی نه تنها باعث خدشهدار شدن حقیقت و عدالت میگردند، بلکه به کلیشههای آسیب زننده نیز دامن میزنند. ما اهمیت اصلاح سریع و صریح این اشتباه را درک مینماییم.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: صمیمانهترین عذرخواهی را نسبت به تمامی افرادی که تحت تأثیر این غفلت قرار گرفتهاند، ابراز مینماییم. قصد ما هرگز نشر اطلاعات غلط و کمک به ترویج روایتهای زیانآور نبوده است.
این ناشر تاکید کرد که در واکنش به این اقدام، در حال اتخاذ اقدامات فوری جهت اصلاح این وضعیت است و افزود: ما به بازبینی و بررسی محتوای خود جهت حصول اطمینان از دقت، رعایت انصاف و حساسیت در بازنماییهای مان، متعهد میباشیم. علاوه بر این، ما یک تصحیح و عذرخواهی رسمی در کتابهای آتی و سکوهای برخط خودمان صادر خواهیم کرد.
منبع: تسنیم
tags # امام خمینی سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!