Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان گفت: رضاشاه با یک نقشه استعماری فکر می‌کرد اگر حجاب را از زن‌ها بگیرد ایران پیشرفت می‌کند در حالی‌که انقلاب صنعتی، تکنولوژی و رشد اقتصادی، نقشی در حجاب نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ امروز ۱۷ دی‌ماه در تقویم رسمی ایران واقعه «کشف حجاب» ثبت شده است، سلسله وقایعی که به دنبال تصویب قانونی در سال ۱۳۱۴شمسی در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده چادر، روبنده و روسری منع شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دنبال این قانون بسیاری از زنان معتقد و مؤمن که با مشکل منع استفاده از چادر مواجه بودند، ‌منزوی شدند و بخشی از زنان که فعالیت‌های اجتماعی داشتند از این فعالیت‌ها دور ماندند. عده‌ای نیز بنا به ذوق و سلیقهٔ خویش با پوشیدن پالتو و مانتو و سرکردن چارقد و شال‌گردن یا استفاده از کلاه‌های بزرگی که تمام موهای آن‌ها را در برمی‌گرفت‌ سعی می‌کردند حجاب اسلامی را حفظ کنند.

اما دولت وقت برای مقابله با این قبیل اقدامات نیز متحدالمالی به شمارهٔ ۲۹۷۰ مورخ ۱۱/۳/۱۳۱۵ صادر کرد مبنی بر اینکه از استعمال چارقد بانوان جلوگیری به عمل می‌آید، این قانون اوج سیاست‌های رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال ۱۳۰۷ آغاز شده بود. این سیاست‌ها واکنش‌هایی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را در پی داشت که با درخواست علما، این قانون در سال ۱۳۲۳ در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد.

در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین حسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفتگو با هرمز اظهار کرد: حجاب قبل از آنکه یک مسئله شرعی و دستور دینی باشد مسئله ای عقلی و انسانی است زیرا حجاب فقط یک پوشش ظاهری نیست، بحثی است که مانند دیگر احکام اسلامی و الهی انسان به اختیار آن را می پذیرد و لازم نیست مسئله را اجباری کنیم و در یک چهارچوب خاصی باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان افزود: اصل حجاب و پوشش برای هیچ مرد و زنی سختی ندارد همان پوششی است که خداوند حدود آن را مشخص کرده است، هر منطقه نیز به سبک خاص خود می تواند حجاب را انتخاب کند اما یک نوع حجاب را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده ایم و برای آن نیز الگو داریم.

اصل حجاب؛ بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است

کریمی ادامه داد: پوشش در ایران با اقوام مختلفی که دارد متفاوت است اما اصل حجاب بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است، در اروپا نیز مردها حجاب و پوشش بیشتری نسبت از زن ها دارند و در جلسات رسمی سران کشورهای اروپایی مرد با پوششی است که فقط صورت آن نمایان است.

وی تصریح کرد: حجاب فقط به چادر و رنگ خاصی نیست و خانم هایی که حجاب دارند به این وسیله می‌خواهند کرامت انسانی خودرا حفظ کنند و زیبایی های ظاهری که خدای متعال در وجود آنها قرارداده است را نگه دارند، یک خانم اگر در پوشش باشد مانع سوء استفاده ای دیگران و آسیب رسیدن به او می شود و به عنوان یک انسان خوب شناخته شده و معرفی می شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان افزود: از منظر تاریخی نیز حجاب در ایران قبل از اسلام و از زمانی که تاریخ توانسته است زندگی انسان ها را ضبط و ثبت کند وجود داشته است بعد از اسلام نیز برآن تاکید بیشتری شد که خداوند در قرآن حدود آن را مشخص کرده است.

کریمی خاطرنشان کرد: از زمان سلسه پهلوی و حکومت رضاخان بحث کشف حجاب توسط او به وجود آمد که یک اشتباه بزرگ تاریخی بود، رضاشاه با یک نقشه استعماری فکر می کرد اگر حجاب را از زن ها بگیرد ایران پیشرفت می کند، آنها فکر می کردند منشا رشد اروپا از بی‌حجابی بوده است که نهایت کوته فکری بود زیرا انقلاب صنعتی و تکنولوژی و رشد اقتصادی، نقشی در حجاب نداشته است.

در انتقاد به دولت باید گفت البسه حجاب، گران است

وی ادامه داد: اگر برخی با حجاب مخالفت دارند از سر شناخت و خدمت زن نیست، هر انسان پاک و سالم و عاقل مسئله حجاب برای زن را می پذیرد یا وجود اینکه کشف حجاب رسمی شد اما دیدیم که زن های ایرانی با این طرح مقابله کردند و حتی بسیاری از خانواده ها فرزندان را به مدارس نفرستادند.

کریمی افزود: چهارشنبه های سفید نیز که طرح و نقشه دشمن است با یک برنامه از قبل نوشته شده مشخص است دست‌های مخالفین اسلام را دارد و نفقشه می کشند تا حجاب ارزشمند را از زن ها بگیرند، برای مخالفین سخت است که ببیند یک خانم محجبه عفیف پاکدامن می تواند فرزند صحیح تربیت کند و جامعه را بسازد، به یقین می توان گفت چهارشنبه‌های سفید به انتخاب دختران ایرانی نیست و برنامه هایی نیست که زنان ایرانی در پی آن باشند.

وی ادامه داد: حجاب یکی از نمادهای با ارزش و بزرگ اسلام و ایران است و مانند پرچم یک نماد است، دشمن برای اینکه عظمت آن را پایین بیاورد این طرح را نوشته است، خانم های ایرانی ارزش حجاب را می دانند و زن در فرهنگ ایرانی اسلامی هزاران سال است که با عفت و پاکدامنی زندگی کرده است البته نقد گرانی به لباس‌های حجاب نیز به دولت است که قدرت خرید را از مردم گرفته است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشف حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۰۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت

 

محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم‌های مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلم‌ها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلم‌ها می‌توانست برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلم‌های متوسط و ضعیف این نوع فیلم‌های خلاقانه همیشه کمتر است.

او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شد. در تعدادی از فیلم‌ها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلم‌هایی که درباره کولبر‌ها داشتیم.

این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلم‌ها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار می‌گرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلم‌های متقاضی دیده می‌شد.

بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگی‌های یک منطقه یا مشکلی را نشان می‌دهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد آشنا می‌شود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل می‌شود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنواره‌هایی که این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند برمی‌گردد. اگر فیلم‌ها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.

این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان به‌خوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلم‌ها را ببینند، نشان‌دهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما پیش‌ازاین جشنواره‌های خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود می‌تواند در تولید فیلم‌های مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • شیرآلات سفید بهتر است یا شیرآلات طلایی؟
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای