Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:36:14 GMT

علامه مصباح یزدی یک فیلسوف صاحب‌نظر بود

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۱۵۰۴

علامه مصباح یزدی یک فیلسوف صاحب‌نظر بود

ایسنا/هرمزگان عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مقام معظم رهبری آیت‌الله مصباح یزدی را «عالم ربانی» توصیف کردند، ایشان یک فیلسوف صاحب‌نظر بوده و فلسفه را با روش نوین ساختارمند بیان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم روانبخش، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در وبینار بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی که شب گذشته (۱۶ دی) برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص علامه مصباح یزدی هرچه بخواهیم تبیین کنیم، بهتر از بیانات حضرت امام خامنه‌ای نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خامنه‌ای با کسی تعارف ندارند و بیانات ایشان، بیانات نایب امام زمان(عج) است و از افراط و تفریط می‌پرهیزند و عین واقعیت را بیان می‌کنند. پیام‌های مقام معظم رهبری نسبت به افراد مختلف، متفاوت و به‌اندازه درجه وجودی افراد است. در بیانیه و پیام تسلیتی که برای مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی صادر کردند در وصف ایشان فرمودند «عالم ربانی»، ایشان یک فیلسوف صاحب‌نظر بوده و فلسفه را با روش نوین ساختارمند بیان کرد.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: لقب دیگری که مقام معظم رهبری به ایشان دادند «مجاهد» بود چراکه شخصیت ایشان یک شخصیت جهادی است. جهاد چند معنی دارد و حضرت آقا همه این معانی را در پیام خود اراده کردند. جهاد اکبر که همان مبارزه با نفس و سخت‌ترین نوع جهاد است، آیت‌الله مصباح یزدی مقام عالی در مبارزه با نفس داشتند و هیچ‌چیز را برای خود نمی‌خواستند، جهاد اصغر نیز به دو مرحله جهاد صغیر که مبارزه در میدان جنگ است و جهاد کبیر که مبارزه با دشمن در عرصه فکری است، تقسیم می‌شود. جهاد صغیر شأن ایشان نبود اما برای تقویت روحیه رزمندگان در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کرد اما در جهاد کبیر که بسیار بالاتر و سخت‌تر از جهاد صغیر است، پیشرو بودند.

روانبخش عنوان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی هر جا انحرافی می‌دید با تمام قدرت به میدان می‌آمد و از ملامت ملامت گران، برخوردهای فیزیکی و بی‌اعتنایی دوستان هراسی نداشت. در دین خدا با کسی شوخی نداشت و در برخورد با دشمنان دین خدا هیچ عاطفه‌ای از خود نشان نمی‌داد. به انحرافاتی که در کتب اشخاص تأثیرگذار جامعه همچون چون شریعتی، حبیب‌الله آشوری بود نقد علمی وارد می‌کرد، هرچند نقدهای ایشان را نمی‌پذیرفتند و انواع تهمت‌ها را نثارشان می‌کردند.

روانبخش افزود: به تعبیر حضرت آقا، آیت‌الله مصباح یزدی متفکری برجسته، مدیری شایسته و زبان گویای حق بودند، او عمارگونه و اباذروار حق را بیان کرده و خلأ شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری را پر کرد. دارای اندیشه‌ای زلال بود و هر جا فکر زلال باشد، دشمن همان را هدف قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، نیز در این وبینار ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا(س)، شهادت سردار سلیمانی و درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: من اگر سرمایه‌ای از حوزه علمیه دارم به برکت وجود آیت‌الله مصباح یزدی بوده و نه ‌تنها بنده بلکه همه حوزه‌های علمیه مدیون تلاش‌های آن بزرگوار هستند.

وی افزود: اگر بخواهم شخصیت این عالم فرزانه را در چند ویژگی شخصیتی خلاصه کنم، آیت‌الله مصباح دارای ویژگی‌ها و مختصات کم‌نظیری است که او را از خیلی شخصیت‌ها متمایز می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی شخصیتی این عالم فرزانه این بود که مرکز ثقل بصیرت افزایی در جامعه و عمار بود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: ایشان هرزمان احساس تکلیف می‌کرد، بدون توجه به نتیجه به وظیفه‌اش عمل می‌کرد. در اوج فتنه ۸۸ که جامعه مورد هجوم جریان نفوذ در کشور بود، رهبر ابتدا مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند اما عده‌ای تشکیک کردند، سپس حضرت آقا مسئله شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی را مطرح کردند اما عده‌ای باز هم باور نکردند. آن کسی که درد را تشخیص داد، جریان نفوذ را شناخت و بدون ملاحظات سیاسی وارد میدان شد، آیت‌الله مصباح یزدی بود. ایشان با آن شرایط جسمانی از این شهر به آن شهر رفت و حرکتی روشنگرانه را در حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین واقعیت‌ها بنا نهاد. آیت‌الله مصباح پیشگام روحانیت بود و این او را از دیگران متمایز می‌کرد. تکلیف گرا بود و عمل به وظیفه را مهم‌ترین می‌دانست، مسائل حاشیه را نگاه نمی‌کرد و به وظیفه الهی‌اش عمل می‌کرد.

عبادی‌زاده بیان کرد: امروز بعد از رفتنش آثار علمی او به عنوان میراث ارزشمند عالمی فرزانه، چراغ راهنمای نسل جوان است. مطمئناً بعد از ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی، نسل جوان بیش از دوران حیات به ایشان گرایش پیدا کرده و به آثار ایشان روی خواهند آورد و مسیر را تشخیص خواهند داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آیت الله مصباح یزدی مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

به گزارش جماران؛ بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت. 

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

دیگر خبرها

  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری