Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:34:23 GMT

زنگ خطر مصرف گاز در همدان به گوش می‌رسد

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۱۸۵۱

زنگ خطر مصرف گاز در همدان به گوش می‌رسد

دیار همدان همواره به عنوان یکی از سردترین مناطق کشور شناخته می‌شود، سرمای استخوان سوز زمستانی در این منطقه از ایران زمین زبانزد خاص و عام است و به طور طبیعی در فصول سرد سال، استفاده از گاز به عنوان عنصر اصلی سامانه های گرمایشی برای گرم کردن خانه، محل کار و همچنین گردش چرخ های تولید و اقتصاد در این استان به طرز محسوسی افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نگرانی های مشترکان گاز طبیعی در استان همدان، افت شبکه و کاهش فشار گاز در زمان اوج مصرف به ویژه فصل زمستان بود، که این مشکل در سال های اخیر و به مدد تلاش کارشناسان و متخصصان بومی و همت دولتمردان در توسعه میادین و افزایش تولید و بهره وری گاز، به طور کامل رفع شده و مردم دیار هگمتانه در یکی دو سال اخیر دیگر شاهد افت شبکه و کاهش فشار گاز در روزهای سرد زمستان نیستند.

اما رفع این کمبود در سایه برخی کم توجهی ها، به مشکلی دیگر به نام افزایش روزافزون میزان مصرف در کشور و استان تبدیل شده به نحوی که تامین نیاز مصرفی در بخش های خانگی(مصرفی) و صنایع و تولید به یک دغدغه تبدیل شده است، چراکه می تواند برای مشترکان خانگی، چرخه صنعت و تولید کشور از جمله بخش انرژی برق را با مشکل جدی مواجه کند.

سرد شدن هوا، شیوع ویروس کرونا و همچنین افزایش تعداد مشترکان شبکه گاز موجب افزایش قابل توجه مصرف گاز در استان همدان و کشور شده به نحوی که براساس اعلام کارشناسان و متخصصان این حوزه، اگر این روند ادامه یابد، افزایش تولید هم پاسخگوی نیاز مصرفی نیست و به زودی باید منتظر افت فشار و یا قطعی گاز در مناطقی از کشور و همچنین خاموشی های زمان بندی شده باشیم.

از سوی دیگر، تولید برق نیز وابسته به تامین و تزریق گاز است به نحوی که در روزهای اخیر افزایش مصرف گاز موجب کاهش سهمیه نیروگاه شهید مفتح استان همدان شده است. 

یکی از نگرانی های مشترکان گاز طبیعی در استان همدان، افت شبکه و کاهش فشار گاز در زمان اوج مصرف به ویژه فصل زمستان بود، که این مشکل در سال های اخیر و به مدد تلاش کارشناسان و متخصصان بومی و همت دولتمردان در توسعه میادین و افزایش تولید و بهره وری گاز، به طور کامل رفع شده و مردم دیار هگمتانه در یکی دو سال اخیر دیگر شاهد افت شبکه و کاهش فشار گاز در روزهای سرد زمستان نیستند.

نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان از چهار واحد بخار ۲۵٠ مگاواتی تشکیل شده است که برای حرکت توربین‌های خود و تولید برق به مصرف سوخت نیاز دارد. اما حالا با کاهش سهمیه گاز این نیروگاه، سوخت کم ارزش مازوت (نفت سیاه) جایگزین سوخت گاز طبیعی می شود، استفاده از مازوت نیز دردسرهایی در زمینه ایجاد آلودگی هوا به دنبال دارد.

استاندار همدان در رابطه با فعالیت نیروگاه برق شهید مفتح گفت: مصرف گاز در نیروگاه شهید مفتح همدان در ۹ ماه نخست امسال، یک میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

«سیدسعید شاهرخی» افزود: برای تامین گاز طبیعی(سوخت مصرفی) مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، سهمیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب اختصاص یافته بود که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب تامین و سهمیه آن حدود یک میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

استاندار همدان خاطر نشان کرد: باقی سوخت مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، با استفاده از مصرف سوخت مازوت(نفت سیاه) تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: این نیروگاه در مرز مشترک شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین قرار دارد و البته مصرف سوخت مازوت، مشکلاتی در زمینه ایجاد آلودگی برای این شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

شاهرخی عنوان کرد: با توجه به مشکلات آلودگی همدان و همچنین کاهش منابع ذخیره شده سوختی در فصل زمستان، تلاش می‌کنیم با جایگزینی سوخت دوم در صنایع پر مصرف استان، از بروز مشکل در روند تامین سوخت جلوگیری کنیم‌.

وی اضافه کرد: برهمین اساس برای صنایع فولاد و سیمان استان همدان به صورت مستمر در حال مذاکره هستیم تا سوخت دوم داشته باشند، با این وجود تاکنون تامین سوخت دوم فراهم نشده ‌است.

استاندار همدان با اشاره به بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی هگمتانه در چند روز گذشته، تاکید کرد: این پتروشیمی نوپا است و به منظور حمایت، سوخت مورد نیاز آن تامین می‌شود با این وجود تاکنون امکان تامین سوخت دوم برای این مجتمع هم فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: ستادی در خصوص کنترل مصرف گاز در ادارات و واحدهای آموزشی استان همدان تشکیل شده تا در میزان مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه با تغییر خط تامین گاز طبیعی مورد نیاز استان همدان، مشکلاتی ایجاد شد، افزود: پیش از این گاز مشترکان استان همدان از خط ۴۸ اینچی صادرات گاز ایران به ترکیه تامین می‌شد، که با تغییر این خط، گاز همدان از انتهای خط ۵۶ اینچی جنوب به شمال غرب تامین و موجب کاهش فشار گاز در روزهای سرد سال شده است.

وی بیان کرد: در شرایطی که آموزش‌ها برای دانش‌آموزان به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود و مدارس تعطیل است، به طور طبیعی باید شاهد کاهش مصرف گاز در فصل زمستان باشیم که امسال و در روزهای ابتدای فصل زمستان میزان مصرف گاز استان افزایش محسوسی نسبت به سال قبل داشته است.

استاندار همدان تصریح کرد: بر همین اساس باید روند مصرف سوخت در مدارس و مراکز دانشگاهی استان با توجه به شرایط فعلی (تعطیلی مراکز آموزشی) به دقت کنترل شود.

وی ادامه داد: با کمک دستگاه‌های مختلف، باید تیم‌های بازرسی تشکیل و با تدبیر بر روند مصرف گاز بخش های مختلف در سطح استان نظارت شود.

سوخت دوم در صنایع مهم همدان جایگزین می‌شود

استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه سوخت دوم در صنایع مهم استان جایگزین می شود، افزود: در حوزه صنایع، پیشاپیش به جریان مصرف گاز کمک کردیم تا فشار آن بر مشترکان خانگی تحمیل نشود.

شاهرخی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و تسریع روند جایگزینی سوخت دوم برای صنایعی همچون فولاد، سیمان‌ و پتروشیمی در استان همدان، گفت: پیش از پایان مخازن ذخیره گاز باید به فکر صرفه جویی و در واقع مصرف بهینه گاز باشیم.

شاهرخی با اشاره به لزوم انجام کار فرهنگی و اطلاع رسانی در راستای کاهش مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی، خواستار همراهی و همکاری رسانه ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تحقق این مهم شد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان همدان و روند سرد شدن هوا در طول فصل زمستان، میزان مصرف گاز استان افزایشی است که باید با مدیریت صحیح و مصرف بهینه، شرایط مناسب برای تامین گاز مصرفی تمامی مشترکان را به خوبی فراهم کنیم.

استاندار همدان گفت: احتمال افزایش بیش از پیش میزان مصرف گاز استان در ۲ ماه آینده و تا ۱۵ اسفند(با توجه به سرد شدن هوا) وجود دارد که می بایست با برنامه ریزی و کاهش میزان مصرف در ادارات، روند تامین گاز تا پایان سال در استان را مدیریت کنیم.

شاهرخی تاکید کرد: کاهش میزان مصرف گاز در ادارات با توجه به زمان فعالیت و همچنین کاهش تعداد نیروها به دلیل همه گیری کرونا نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف سوخت استان دارد که تحقق آن نیازمند برنامه ریزی دقیق و نظارت و کنترل مستمر است.

 مصرف گاز استان همدان از ابتدای دی ماه به میانگین ۱۳.۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده که اگر روند سرد شدن هوا در فصل زمستان ادامه داشته باشد و شاهد کاهش محسوس دمای هوای استان باشیم، میانگین مصرف روزانه گاز استان تا ۱۵.۵ میلیون متر مکعب قابل پیش بینی است

سرمای هوا مصرف روزانه گاز در استان همدان را تا ۱۵.۵ میلیون متر مکعب افزایش می دهد

مدیرعامل شرکت گاز همدان استان همدان نیز با اشاره به اینکه مصرف گاز استان از ابتدای دی ماه به میانگین ۱۳.۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده، گفت: اگر روند سرد شدن هوا در فصل زمستان ادامه داشته باشد و شاهد کاهش محسوس دمای هوای استان باشیم، میانگین مصرف روزانه گاز در استان تا ۱۵.۵ میلیون متر مکعب قابل پیش بینی است.

«عبدالله فیاض» افزود: میزان مصرف روزانه گاز در شهرستان همدان که بیشترین جمعیت استان را در خود جای داده، ۵.۲ میلیون متر مکعب( بیشترین مقدار مصرف در میان شهرستان‌های استان) است.

وی اظهار داشت: به منظور کنترل و پایداری تامین گاز مشترکان استان همدان، باید روزانه بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون متر مکعب در میزان مصرف، صرفه جویی کنیم.

فیاض تاکید کرد: در صورت سرمای بیشتر هوا در روزهای آینده، امکان تامین ۱۳.۹ تا ۱۴ میلیون متر مکعب گاز مصرفی در روز را برای استان همدان داریم که مصرف بیش از این میزان، استان را با مشکل مواجه کرده و می‌تواند زنگ خطری برای تامین گاز مصرفی و موردنیاز استان باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه قطعی و یا کاهش افت فشار در شبکه گازرسانی استان همدان نداشته‌ایم، تصریح کرد: در صورت افزایش میزان مصرف براساس روند فعلی و پیش بینی های انجام شده، برای تامین گاز مصرفی مشترکان در سطح استان دچار مشکل خواهیم شد.

افزایش ۱۱ درصدی میزان مصرف گاز نسبت به سال گذشته 

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در ادامه گفت که میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی مشترکان استان از ابتدای دی ماه امسال به طور میانگین ۱۳.۵ میلیون متر مکعب ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

فیاض افزود: میزان گاز مصرفی مشترکان استان همدان در ۹ ماه نخست امسال ۱۱.۵ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 درحال حاضر و براساس خدمات ارائه شده و سیاست های محوری دولت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی استان همدان شامل ۶۴۳ هزار و ۶۰۶ خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند. استان همدان، نخستین و تنها استان صنعت سبز کشور است که موفق به گازرسانی به تمامی ۳۲ شهر و همچنین یک‌هزار و ۲۷ روستای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار شده است

به گفته وی، میزان مصرف گاز طبیعی استان همدان در ۹ ماه نخست سال ۹۸ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب ثبت شده که این میزان مصرف در مدت مشابه امسال ۱۱.۵ درصد افزایش داشته است.

فیاض گفت:  ۹ هزار و ۹۲۹ مشترک جدید نیز از ابتدای سال جاری تاکنون به جمع مصرف کنندگان گاز طبیعی استان همدان اضافه شده است.

وی اظهار داشت: استان همدان ۶۳۲ هزار و ۴۲۰ مشترک گاز طبیعی دارد که از این تعداد ۵۸۵ هزار و ۹۴۵ مشترک آن خانگی، ۴۳ هزار و ۱۷۸ مشترک عمومی و تجاری، سه هزار و ۲۲۶ مشترک صنعتی، کشاورزی، پنج مشترک نیروگاهی و ۴۸ مشترک با جایگاه مصرف سوخت گاز طبیعی خودرو (سی. ان. جی) است.

وی گفت: درهمین ارتباط و براساس تکالیف قانونی، ۳۱۸ اشتراک گاز طبیعی رایگان نیز امسال به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، مساجد، اماکن مذهبی، حوزه‌های علمیه، خانواده های معظم شهدا و جانبازان واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان افزود: درحال حاضر و براساس خدمات ارائه شده و سیاست های محوری دولت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی استان همدان شامل ۶۴۳ هزار و ۶۰۶ خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

وی تصریح کرد: استان همدان، نخستین و تنها استان صنعت سبز کشور است که موفق به گازرسانی به تمامی ۳۲ شهر و همچنین یک‌هزار و ۲۷ روستای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان اضافه کرد: روستاهای بدون شبکه گازرسانی در استان همدان کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند که بر اساس قانون، امکان لوله کشی و گازرسانی به این روستاها وجود ندارد.

فیاض تصریح کرد: کاهش ۲ درجه ای دمای هوای منازل(سامانه های گرمایشی مشترکان خانگی) نقش قابل توجهی در بهینه سازی و کاهش مصرف گاز دارد به نحوی که اجرای آن منجر به تامین پایدار گاز و پیشگیری از هرگونه افت فشار و یا قطعی گاز در استان و کشور خواهد شد.

به گفته وی، به طور قطع، مصرف بهینه و توجه به اصل حفظ سرمایه ها در راستای مصرف انرژی از جمله گاز، علاوه بر پایداری شبکه، ‌مانع از هدررفت ثروت ملی می شود و همچنین امکان صادرات این انرژی پاک را برای ارزآوری و فراهم کردن زمینه مناسب رشد و توسعه کشور و خدمت رسانی بهتر به مردم را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر صرفه جویی مشترکان خانگی در مصرف گاز موجب افزایش سهیمه گاز نیروگاه‌ها و صنایع خواهد شد که این امر نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان دارد. 

برچسب‌ها شرکت ملی گاز ایران گاز رسانی همدان بهینه سازی مصرف انرژی گاز پروندهٔ خبری گازرسانی، هدیه ای به خانواده های روستایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ملی گاز ایران گاز رسانی همدان شرکت ملی گاز ایران گاز رسانی همدان بهینه سازی مصرف انرژی گاز اخبار کنکور مدیرعامل شرکت گاز ۵ میلیون متر مکعب مصرف روزانه گاز گاز استان همدان استاندار همدان استان همدان برای تامین گاز مصرف گاز استان میزان مصرف گاز مشترکان خانگی مشترکان استان فصل زمستان گاز در استان مصرف گاز سرد شدن هوا درصد جمعیت گاز مصرفی مصرف سوخت شهید مفتح صرفه جویی گاز طبیعی مورد نیاز سوخت دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اختصاص و هزینه ۵.۵ میلیارد یورو برای بهبود وضع هوا و کاهش گازهای مشعل در کشور خبر داد.

علی سلاجقه در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم گام‌های اساسی نسبت به رفع دغدغه محیط‌ زیستی مردم برداشته است، بیان کرد: در این دولت تاکنون ۵۴ مشعل خاموش شده و ۵.۵ میلیارد یورو برای بهینه‌سازی سوخت و بهبود وضع هوا اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه روند کاستن از آلودگی هوا به‌واسطه تأسیسات نفتی از جمله پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های گازی تداوم خواهد یافت، گفت: پارسال کمترین مازوت‌سوزی را در کشور نسبت به سال‌های پیش شاهد بودیم.

گفتنی است رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گامی اساسی در موضوع کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور برداشته است، تصریح کرده بود: این پالایشگاه‌ها حتی در زمینه کاهش تولید مازوت و گوگردزدایی از فرآورده‌های نفتی نیز در حال اجرای پروژه هستند.

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت برای بهبود وضع هوا و کاهش فلر
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!