Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:04:29 GMT

چرا تختی تختی شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۱۹۹۱

چرا تختی تختی شد؟

ایسنا/کرمانشاه پیشکسوت کشتی کرمانشاه راز ماندگاری تختی را مردم داری و با مردم بودن او دانست.

جواد کریمی به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی در گفت و گو با ایسنا، در باره راز محبوبیت و ماندگاری "غلامرضا تختی" میان مردم ایران، گفت: هرچند کشتی پایه و زیربنایی برای شناساندن تختی در جامعه شد، اما او پهلوانی بود که خودش را از مردم می دانست و هرگز هم از مردم جدا نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تختی را قهرمانی با اخلاق و با گذشت دانست و افزود: کشتی رشته ای است که اغلب در آن درگیری وجود دارد و حتی گاهی بین دو کشتی گیر کار به جدل و اعتراض هم می کشد، اما در طول همه سالهایی که تختی کشتی می گرفت، هیچکس به خاطر ندارد که او با کشتی گیری جدل کند و بی احترامی داشته باشد.

این پیشکسوت کشتی کرمانشاه تاکید کرد: تختی همیشه به داوری احترام می گذاشت، حرمت حریف را نگه می‌داشت و حریف آزاری نمی کرد. حتی یکبار که با کشتی گیر روس مسابقه ای داشت وقتی فهمید که حریفش از ناحیه یک پا مشکل دارد، به هیچ عنوان از این نقطه ضعف حریف استفاده نکرد و به پای حریف دست نبرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها بخاطر جوانمردی تختی در یکی از مسابقاتش تندیسی از او ساخته اند که در موزه ورزش این کشور نگهداری می شود، اعلام کرد: در یکی از مسابقات تختی با حریفی برخورد که از ناحیه دست مصدوم شده بود، برای همین او نیز تمام مسابقه را با یک دست کشتی گرفت، لذا در تندیسی که آمریکایی ها از او ساخته اند، تختی یک دست دارد.

کریمی به مردم  دوستی و مردم داری جهان پهلوان تختی هم اشاره کرد و گفت: سال 1341 زلزله بوئین زهرا که آمد، تختی برای کمک به مردم زلزله زده، کاروانی در تهران راه انداخت و خودش هم حضور داشت تا برای مردم این منطقه زلزله زده کمک جمع کند. وقتی همه ایران فهمیدند که تختی این کار را کرده، سیل کمک ها روانه شد و تختی خودش همه این کمک ها را برد و بین مردم توزیع کرد. چنین مسائلی بود که تختی را تختی کرد.

وی با تاکید براینکه جایگاه تختی بین مردم ایران بسیار بالا بود، عنوان کرد: هیچکس هیچگاه از مرحوم تختی عمل خلافی ندید، قهرمانی پاکدل و باصفا بود و همواره غمخوار و همراه و همدل مردم بود.

این پیشکسوت کشتی کرمانشاه اضافه کرد: زمانی یکی از دوستان مرحوم تختی که صاحب مغازه ای در تهران بود، از مشکلاتش و اینکه درآمدی ندارد گفت. فردای آن روز تختی  هر روز به مغازه دوستش می رفت و یکساعتی را آنجا می نشست و همین موضوع باعث شد تا کاسبی دوستش رونق بگیرد. اینها رفتارهایی است که به ذهن هرکسی نمی رسد که از محبوبیت خود بدون هیچگونه چشمداشتی برای رفع مشکلات مردم استفاده کند.

وی ادامه داد: آن سالها که تختی کشتی می گرفت، برای دیدن مسابقاتش می رفتم و کشتی های زیادی را از او می دیدم. با برخی از دوستان و کشتی گیران هم دوره ای تختی هم که در اردوهای مختلف داخلی و خارجی با او بودند در ارتباط بودم و وقتی به کرمانشاه می آمدند همه از ویژگی ها و اخلاق پهلوانی او می گفتند.

کریمی بابیان اینکه هیچ ورزشکار دیگری مانند تختی نبود، عنوان کرد: همین ویژگی های تختی باعث شده تا امروز در همه  جای ایران حتی در شهرهای کوچک هم اگر سالن کشتی داشته باشند، نام جهان پهلوان تختی را روی آن بگذارند.

این پیشکسوت کشتی اضافه کرد: تختی الگویی برای همه جوانان ایران است، الگویی که پاکدل و مهربان است، کینه توز نیست، اخلاق درست و باگذشت بود.

وی اضافه کرد: در مسابقات نهایی المپیک 1956 ملبورن زمانی که تختی برای فینال روی تشک رفت، همگان صورتی را  دیدند که به دلیل ضربات زیادی که حریفانش به او زده بودند، کاملا کبود و ورم کرده بود، اما با همه این ها تختی کار خودش را بدون آسیب به دیگران می کرد و کشتی را ادامه داد. در آن لحظات دل انسان برای مظلومیت این قهرمان به درد می آمد.  

کریمی خاطره ای از روزی که خبر فوت تختی منتشر شد تعریف کردو گفت: حدود 53 سال پیش که این قهرمان کشتی مرحوم شد، من آن زمان رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان قصرشیرین بودم و برای انجام کاری به کرمانشاه آمدم. در میدان مصدق امروز کرمانشاه روزنامه فروشی بود که فریاد می زد "تختی خودکشی کرد". باورش سخت بود برای همین روی سر روزنامه فروش فریاد زد و خواستم که ساکت شود که روزنامه را نشانم داد. بسیار منقلب شدم وروزنامه را گرفتم و راه قصرشیرین را در پیش گرفتم.

کریمی ادامه داد: در بین راه در قهوه خانه ای که در "سرمیل کرند"بود برای نوشیدن یک چای داخل قهوه خانه رفتم و روزنامه را روی میز گذاشتم. دو مرد روستایی آنجا بودند که یکی‌شان که سواد کمی داشت بسختی توانست مطلب روی روزنامه را بخواند و وقتی متوجه شد که چه اتفاقی افتاده، به همراه مرد دیگری که به همراهش بود شروع به شیون و زاری کردند. چنین مسائلی نشان می دهد که محبوبیت مرحوم تختی تا عمق روستاهای ما در دور افتاده ترین نقاط کشور هم نفوذ کرده بود. یا اینکه یک قصاب کرمانشاهی پس از مرگ جهان پهلوان تختی به خاطر علاقه زیادی که به او داشت خوددکشی کرد.

وی  گفت: این نفوذ و علاقه باعث شده تا مردم به عنوان یک اسطوره از او یاد می کنند، به خاطر خدماتی که به مردم داشت  و با مردم بود.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهان پهلوان تختی كرمانشاه استانی ورزشی جهان پهلوان تختی پیشکسوت کشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفاقت قدیمی‌ با سیروس میمنت باعث بازی‌ام در «نون خ» شد/ در کرمانشاه ۱۰۰۰ نفر تست بازیگری دادند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، ماشاالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز در خصوص نحوه شروع همکاری خود با سریال «نون خ» و چگونگی آشنایی با سعید آقاخانی گفت: آقای سیروس میمنت که از قدیم باهم دوستی داشتیم به همراه آقای مصطفی تنابنده برای تست بازیگری و انتخاب بازیگر به کرمانشاه آمده بودند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۰۰۰ نفر برای تست بازیگری به تالار انتظار کرمانشاه آمده بودند که در آن روز سیروس میمنت با من تماس گرفت و برای تست بازیگری رفتم و در همانجا نقش عموکاووس بر شانه من نشست.

وروایی تصریح کرد: برای این نقش ۱۰ نفر انتخاب شده بودیم که تا مرحله نهایی و آمدن به تهران ۹ نفر دیگر ریزش کردند و من با رهنمودهای آقای سعید آقاخانی و تلاش خودم نقشی را اجرا کردم که امیدوارم به دل مردم نشسته باشد.

بازیگر نقش عمو کاووس در خصوص نوع مواجهه مردم در کوچه و خیابان گفت: مردم هروقت مرا می‌بینند مدام عکس میگیرند و محبت نشان می دهند و تمایل دارند در مورد «نون خ» صحبت کنند و ابراز علاقه کنند.

ماشاءالله وروایی متولد سال۱۳۲۹ در کرمانشاه است. او رسکیومن(سرمتخصص نجات هوایی) و سرهنگ بازنشسته هوانیروز ارتش بوده و از نوجوانی در نمایش‌های دبیرستانی فعالیت داشته و بعد از ورود به ارتش در دانشگاه افسری نیروی هوایی تحصیلات خود را گذرانده است.

وی کار خود را در کادر پرواز و در کارهای نمایش و هنر آغاز کرده‌است. همزمان دوره‌های رنجر، کوهستان، دوره دریا، باتلاق و جنگل را گذرانده و کماندو شده است.

لازم به ذکر است با اتمام نون‌خ۲ یوسف قربانی، فرمانده وقت هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از او به‌خاطر بازی در این سریال تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229623 برچسب‌ها کرمانشاه سریال

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • رفاقت قدیمی‌ با سیروس میمنت باعث بازی‌ام در «نون خ» شد/ در کرمانشاه ۱۰۰۰ نفر تست بازیگری دادند
  • برگزاری دادگاه‌های علنی بر خط در دادگستری استان کرمانشاه
  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • میزبانی رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی به زنجان رسید
  • استقبال مردم قوچان از نایب قهرمان کشتی آزاد نونهالان کشور
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • استقبال مردم مهریز از کشتی‌گیرقهرمان ایران
  • مسابقات بین المللی کشتی جام تختی در زنجان برگزار می‌شود
  • چهل و چهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام تختی در زنجان برگزار می شود