Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@04:50:08 GMT

ردپای بی‌فرهنگی روی دیوارهای شهر!

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۳۰۶۴

ردپای بی‌فرهنگی روی دیوارهای شهر!

شاید تاکنون بر روی دیوارهای شهر این جملات را زیاد دیده باشید «لوله کشی آب و فاضلاب»، «باشگاه ورزشی»، «تاکسی تلفنی»، «آشغال‌های خود را در این مکان نریزید» و ...؛ جملاتی که حتی گاه اینقدر بدخط نوشته می‌شود که گویی تنها هدف نگارنده زشت کردن دیوارهای شهر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از کُردتودی، آنچه این روزها به شدت قامت شهر را دچار آسیب کرده، دیوارنویسی های متعددی است که بر کالبد این شهر نقش می بندد و در کنار آن تبلیغات دیواری که در هر مکانی نصب شده و چهره منازل و دیوارهای شهر را به شدت دستخوش تغییر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معضل دیوارنویسی شهری در حالی همچنان پابرجا بوده است که طی سالیان گذشته شهرداری‌های کلانشهرهای کشور بارها از هزینه گزاف پاکسازی این تبلیغات گله کرده‌اند البته عده‌ای بر این باور هستند که برخورد نکردن جدی با پدیده دیوار نویسی در شهر سبب شده تا روز به روز بر تعداد این نوشته ها افزوده شود، از این رو  سازمان شهرداری باید با اتخاذ تدابیر فوری و مناسب مانند برخورد با متخلفان و تبلیغ کنندگان و زیباسازی مناظر و دیوارهای شهری با طرح‌های زیبا جلوی رشد روز افزون این پدیده زشت را بگیرند.

نبود کنترل و نظارت بر معضل دیوارنویسی

رضا معظمی جامعه شناس و استاد دانشگاه دراین مورد در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: دیوارنویسی اگرچه از گذشته های دور یکی از شیوه های تبلیغاتی محسوب می شده اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد و این امر موارد نارضایتی شهروندان را نیز در پی داشته است.

وی افزود: برای از بین بردن مشکلات اجتماعی، باید علل و انگیزه‌های ایجاد آن مشکل یا معضل را شناسایی کرد و پس از شناسایی این عوامل باید برای رفع آن اقدام جدی شود.

این جامعه شناس معتقد است که عوامل اجتماعی بسیاری در انجام رفتارهایی همچون دیوارنویسی مؤثر است، اختلاف آشکار و واضح طبقات اجتماعی موجب می‌شود افراد متاثر از این امر، دست به کارهای غیر عرف بزنند، البته از دیگر عوامل اجتماعی این رفتار، می‌توان فقر فرهنگی را نام برد که این عوامل نوجوانان و جوانان را بیش از دیگران تحت تأثیر قرار می‌دهد، علاوه بر موارد ذکر شده دوستان ناباب و محیط آلوده نیز می‌تواند از دیگر عوامل اجتماعی چنین رفتارهایی باشد.

البته دیوارنویسی همیشه محدود به دیوارهای شهر نمی شود بلکه گاهی شاهد آن هستیم که روی سطل های زباله شهرداری، بلوکهای بزرگ وسط بلوارها ، صندلی دانشگاه ها، پل های عابر پیاده و حتی درب منازل هم می توان انواعی از نوشته های گوناگون را دید که به نوعی موجب زشت شدن چهره شهر شده است.

یکی از شهروندان  کردستانی در این خصوص می گوید: متأسفانه سالهاست شاهد رواج پدیده زشت دیوار نویسی  بر دیوارهای شهر هستیم که این موضوع به دلیل عدم برخورد جدی  مسوولین بخصوص شهرداری در این زمینه روز به روز در مناطقی مانند نواحی منفصل شهری افزایش می‌باید.

 یکی دیگر از شهروندان کردستانی ابراز داشت: لازم است در این زمینه شهرداری با اتخاذ تدابیر مناسب مانند برخورد با متخلفین و تبلیغ کنندگان و زیباسازی مناظر و دیوارهای شهری با طرح‌های زیبا جلوی رشد روز افزون این پدیده زشت را بگیرند.

دیوارنویسی نشانه‌ای از ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی

یک کارشناس ارشد روانشناسی در کردستان با بیان اینکه یکی از مشخصه‌های دوره مدرنیته تمایل افراد به دیده شدن است، گفت: این امر ناشی از بیداری فردیت افراد از میان یک سنت است.

ساحره عبدالملکی با اشاره به اینکه با پا گیری رسانه‌های ارتباط جمعی مختلف و قدرتمند شدن آنها این تمایل در افراد ایجاد شد که خود را با این رسانه دارای هویت مشترک ببیند، افزود: در صورت برآورده نشدن این خواسته‌ها به‌تدریج دو نوع واکنش انفعال و منزوی شدن فرد از جامعه و روی آوردن به روشهای تخریبی شکل گرفت.

وی با ذکر این نکته که دیوارنویسی یک "نشانه" است نه بیماری، ادامه داد: دیوارنویسی نشانه‌ای از وجود ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در نسل جوان است که برای برطرف کردن آن باید با بیماری مولدش مبارزه کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا خواسته‌ها و نیازهایی که در قالب دیوارنویسی نمود می‌یابند را مشخص و آن را در مسیر درست هدایت کرد، گفت:  فراهم سازی زمینه‌های مناسب کمک می‌کند تا شهروندان به شکلی مشروع و منسجم خواسته‌های خود را به گوش جامعه رسانده و مطمئن باشند که کسانی هستند تا به این صداها توجه ‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دیوارهای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه‌ علی‌کش موسیان در دوره‌های فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علی‌کش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافته‌های باستان‌شناسی،  ۷ دوره فرهنگی را برای تپه‌ علی‌کش ارائه کرده است که دوره‌های «بزمرده»، «علی‌کش»، «محمد جعفر»  قدیمی‌ترین دوره‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگ‌های کوبنده، کاسه‌های سنگی، مهره‌های تزیینی و پیکرک‌های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت می‌شده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاری‌های دوره علی‌کش به دست آمده است، در دوره علی‌کش از داس‌های سنگی کاسه‌های کف تخت و شقاب‌های کم‌عمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرک‌های گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستان‌شناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایش‌های انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علی‌کش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علی‌کش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان می‌دهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان می‌تواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟
  • کشف ردپای یک دایناسور ماموت در چین | یک شکارچی غول‌پیکر!
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • اختتامیه پویش ارومیه شهر دوستدار کودک برگزار شد
  • ماجرای تلخ حبس طاقت‌فرسا زن زباله‌گـرد در میان دیوارهای ساختمان متروک | تصاویر