Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، ۱۷ دی ماه سال ۹۸ و در جریان تشییع با شکوه پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان، اتفاق تلخی به وقع پیوست و ۶۲ نفر از مردم عزیز کشورمان به دلیل ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.

متاسفانه با توجه به ابعاد گسترده ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و البته استقبال بی نظیر مردم ایران از پیکر پاک شهدای مقاومت، فضای رسانه‌ای کشور نسبت به حادثه ناگوار کرمان توجه چندانی نکرد و حتی یکی از رسانه‌های انقلابی کشور نیز تیتر نابجایی در خصوص قربانیان این اتفاق منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگرچه پس از وقوع این ماجرا و با تفقد رهبرانقلاب، جان‌باختگان این حادثه «شهید» تلقی شدند اما تاکنون از برخورد قانونی با عاملان این حادثه، اخباری مخابره نشده است.

در آن زمان، یکی از مصدومان این حادثه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: منتظر شروع مراسم بودیم که ناگهان جمعیت به سمت خیابان شریعتی هجوم آوردند و تعدادی از مردم برای فرار از موج تشییع کنندگان به سمت کوچه شماره ۲ فرعی رفتیم.

وی افزود: در ابتدای کوچه ماموران انتظامات مراسم از عبور مردم جلوگیری کرده و سعی کردند آنها را به عقب برانند که متاسفانه افرادی تعادل خود را از دست داده و به زمین افتادند و در ازدحام جمعیت فوت کردند و یا مصدوم شدند.

این شهروند کرمانی تصریح کرد: اگر مسیرهای فرعی باز بودند از ازدحام جمعیت کاسته می شد، اما دست اندرکاران مراسم اصرار داشتند مردم به خیابان اصلی برگردند و باعث این حادثه تلخ شدند.

دو تن از دیگر مصدومان این حادثه متفق القول معتقد بودند که خیابان شریعتی و میدان آزادی ظرفیت این جمعیت را نداشت و اگر مردم کمک نمی کردند تعداد بیشتری فوت می کردند.

با توجه به سخنان مصدومان این حادثه به نظر می رسد که عدم گنجایش خیابان اصلی در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت، علت اصلی وقوع این حادثه می‌باشد.

علی مطهری، عضو مجلس دهم، سال گذشته پیرامون این حادثه بیان داشت: ما اطلاع دقیق داریم در اتفاق‌های کرمان، پنج نفر در جلسه شورای تامین اعتراض کردند اگر جمعیت به این نقطه مشخص برسد تلفات خواهیم داشت چون عرض خیابان کم است اما چند نفر دیگر قبول نکردند و گفتند ما اصرار داریم جمعیت را نشان بدهیم و باید شلوغی جمعیت چشمگیر باشد.

با بررسی دقیق‌تر مسیر مراسم تشییع تا گلزار شهدای کرمان نیز می‌توان دریافت که با توجه به حضور چشمگیر مردم در شهرهای تهران، قم و مشهد برای تشییع شهدای مقاومت و البته حضور ساکنان شهرهای مجاور در کرمان برای شرکت در مراسم، مسئولان می‌بایست به جای در نظر گرفتن خیابانی نسبتا باریک(خط قرمز رنگ)، مسیر دیگر یعنی -به عنوان نمونه- بزرگراهی دو طرفه با عرض بسیار بیشتر را (خط آبی رنگ) برای تشییع در نظر می‌گرفتند تا از ازدحام جمعیت و وقوع این حادثه دردناک جلوگیری شود.
 


حسین انجم شعاع، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان، محمد جواد فدایی، استاندار وقت کرمان و غلامحسین غیب پرور، مسئول مراسمات تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی از کلیدی‌ترین مسئولان مراسم کرمان بوده‌اند که البته متاسفانه تاکنون پاسخ شایسته‌ای از آنان شنیده نشده است.

با این وجود اکنون دقیقا یک سال از حادثه تلخ کرمان گذشته اما مقصران و عاملان این اتفاق به مردم معرفی نشده و بالتبع مجازات لازم نیز در نظر گرفته نشده است.

این در حالی است که در رویکرد دوره جدید قوه قضائیه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، همواره مقصران حوادث ملی تحت پیگرد قرار گرفته و مجازات می‌شوند. به عنوان نمونه پس از سیل شیراز در فروردین ۹۸ و جان‌باختن ۲۱ نفر از هموطنان، بلافاصله برخورد با عوامل این حادثه در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت و احکام صادره برای مقصران این حادثه نیز به اطلاع عموم مردم رسید.

به هر ترتیب، علاوه بر خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه، تمامی مردم انتظار دارند تا قوه قضائیه، قاطعانه و بدون اغماض، با رسیدگی به این پرونده مانع از پایمال شدن خون ده‌ها هموطنی شود که در راه بدرقه قهرمان محبوب خود، جان خود را از دست داد‌ه‌اند؛ همچنین مسئولان مربوطه در حادثه کرمان نیز بایست بجای پنهان شدن پشت پیکر مطهر شهدای مقاومت و غم ملت در فقدان حاج قاسم سلیمانی، پاسخگوی بی‌تدبیری و بی‌کفایتی‌های صورت گرفته باشند.

 

پایگاه خبری 598

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کوچه کوچه سردار سلیمانی کرمان قوه قضائیه شهدای مقاومت ازدحام جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه رییس نظارت و ارزشیابی قضات استان کرمان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین قدیانی، دادستان انتظامی قضات و جعفری معاون ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهدا به ویژه شهدای قوه قضائیه و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: پس از حضور حجت الاسلام و المسلمین قدیانی در سمت ریاست دادسرای انتظامی قضات، رویکرد بسیار خوب و تحولی در این دادستانی بنا نهاده شد و آن هم رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه قبل از وقوع تخلف است. 

وی افزود: در این رویکرد، اولویت پیشگیری و اصلاح امور است و رویکردی است که قاطبه قضات در جمهوری اسلامی آن را مطالبه داشتند و در این مدت آثار و برکات آن را در قوه قضاییه مشاهده می‌کنیم و موجب رضایتمندی بیشتر قضات و  تغییر رویه‌هایی شده است که قبلا تعدادی از کارشناسان قضات و پیشکسوتان نسبت به آن‌ها انتقاداتی داشتند.

 نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان افزود: البته هیچ کس در قوه قضاییه چه در بین قضات و مدیران، از افرادی که مشکلی داشته و دنبال فسادی باشند و بخواهد مشکلاتی را برای قوه قضاییه به وجود بیاورند که زحمات قاطبه قضات مومن، متعهد، انقلابی، ولایی و پرتلاش را زیر سوال ببرد، دفاع نمی‌کند.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه مطالبه قضات و کارمندان دستگاه قضایی این است که با افراد فاسد با شدت برخورد شود، بیان داشت: این افراد مانند یک غده چرکینی هستند که زحمات و تلاش‌های دیگر افراد شاغل در آن دستگاه را ازبین می‌برند و موجب بدنامی سایر افراد می‌شوند؛ البته که تعداد این افراد در دستگاه قضایی بسیار کم است و حساب آن‌ها از بدنه قضات زحمتکش، باتجربه، سالم، مومن و انقلابی جدا است. 

وی بیان کرد: رویکرد جدید قوه قضاییه این است که شان و جایگاه قاضی در جامعه حفظ شود و زحمات قضات و کارکنان زحمت کش دستگاه قضایی به جامعه نشان داده شود و در عین حال اگر جایی فردی مرتکب فساد شد با قاطعیت با آن برخورد شود و در این رابطه همه باید کمک کنند. 

رییس شورای قضایی استان کرمان اعلام کرد: همه قضات استان کرمان از دانش و تجربه قضایی خوبی برخوردار هستند، دلسوز و زحمتکش می‌باشند و مقید به وقت اداری نیستند و پرونده‌ها را در روز‌های تعطیل و خارج از وقت اداری مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند.

 وی با اشاره به اینکه قضات به آمار شعب توجه دارند و تلاش می‌کنند آمار شعبه منفی نشود، بیان کرد: آن‌ها همچنین به اتقان آرا و رعایت حق و حقوق مردم نیز توجه دارند. 

حجت الاسلام حمیدی گفت: با هماهنگی حفاظت و اطلاعات، ارزشیابی و نظارت قضات و هیئت‌های ماده ۲۸ از حوزه‌های قضایی سراسر استان بازدید می‌کنند و سعی شده است بر کار قضات و کارکنان اداری نظارت شود تا از وقوع تخلفات پیشگیری شود و رویکرد دادسرای انتظامی قضات را که پیشیگری است، مدنظر قرار داده ایم. 

نماینده عالی قوه قضاییه بیان داشت: عده‌ای از شکات حرفه‌ای که عمدتا از بدنه مردم نیستند و برای رسیدن به اهداف غیرقانونی خود علیه برخی از قضات پاکدست شکایات واهی مطرح می‌کنند که پس از بررسی‌های لازم، کذب و دروغ بودن ادعای واهی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: تا الان رویکرد دستگاه قضایی بر این بود پرونده تشکیل و بعد از بررسی ها، آن پرونده مختومه می‌شد و قرار منع تعقیب صادر می‌شد؛ اما به نظر بنده این کفایت نمی‌کند و باید دادسرای انتظامی قضات دست این گونه افراد را از جامعه قضایی کوتاه کند و این افراد تحت تعقیب قرار گیرند و باید با اینگونه افراد که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد بازدارنده شود و از حیثیت دستگاه قضایی دفاع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • سقوط مرد ۴۵ ساله در آبشار لوه/ اعزام ۸امدادگر به محل حادثه
  • شاخ به شاخ شدن کمپرسی با تاکسی حادثه آفرید
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود