Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوامع استعمارگر غربی، از نفوذ فرهنگی به عنوان روشی برای استحاله و به تسخیردرآوردن ملت‌ها استفاده می‌کنند. تغییر سبک زندگی و رواج لباس‌های نامناسب از جمله مانتوهای جلوباز را می‌توان از تأثیرات فرهنگ غربی بر جامعه ایرانی دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، 17 دی‌ماه سالروز کشف حجاب توسط رضا پهلوی خائن است به طوری که او در این روز با تصویب قانون کشف حجاب سعی کرد که تا حجاب را از سر زنان و دختران مسلمان جامعه ایرانی بردارد اما با واکنش شدید مردم روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌چه اکنون بیشتر در جامعه دیده می‌شود وجود، لباس‌های نامناسب ازجمله، مانتوهای جلوباز است که حتی شاید نتوان نام این‌گونه لباس‌ها را پوشش گذاشت چراکه به نوعی برهنگی را نشان می‌دهند.

وجود فضای باز و بی‌بندوبار مجازی نیز زمینه‌ساز بدحجابی شده است به‌طوری که شاهد تصاویری از کشف حجاب از زنان ایرانی در این فضا هستیم.

به اندازه استکبار در زمینه حجاب کار نکرده‌ایم

خانم جعفرپور، یکی از دانشجویان کارشناسی‌ارشد رشته الهیات دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، بدحجابی را نوعی نفوذ فرهنگی در کشور دانست و گفت: این نفوذ فرهنگی که بارها رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان دغدغه و ناتوی فرهنگی یاد کردند، خیلی آرام‌آرام شکل گرفت به طوری که ابتدا چادر کنار رفت سپس مانتو و شلوار تنگ و کوتاه شد.

وی افزود: این بدحجابی به وضعیتی رسیده است که اکنون دختران، بلوز شلوار هستند و مانتوهای جلوباز که هیچ نمود خاصی از پوشش ندارند را به تن می‌کنند اما به نوعی با این لباس‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند.

این دانشجوی بیرجندی خاطرنشان کرد: شاید اگر به اندازه استکبار که در صدد ایجاد نفوذ فرهنگی در جامعه است و می‌خواهد حجاب را از سر مردم بردارد، ما نیز در زمینه حجاب کار می‌کردیم، به این حد از بدحجابی نمی‌رسیدیم.

سبک زندگی غلط است

جعفرپور گفت: متأسفانه زندگی ایرانی اسلامی در جامعه کم‌رنگ شده و زندگی‌ها به سمت غرب و بدتر از آن، غرب‌زدگی رفته است.

وی با بیان این‌که گاهی از خانواده‌های اصیل ایرانی که به نوعی مذهبی هستند، فرزندانی با پوشش نامناسب را شاهد هستیم، گفت: این نشان می‌دهد خانواده‌ها در زمینه حجاب و عفاف نتوانسته‌اند به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

این دانشجوی بیرجندی گفت: فضای باز مجازی مخصوصا اینستاگرام، افراد متدیّن را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است به‌طوری که گاهی از یک فرزند خانواده مذهبی و اصیل، یک عکس با پوشش نامناسب منتشر می‌شود و در معرض عموم قرار می‌گیرد.

جعفرپور تصریح کرد: همه دنبال مد و لباس هستند فارغ از این‌که این‌ها خوراک مسمومی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد که اگر تنها کوچک‌ترین توجهی به این پوشش‌ها صورت می‌گرفت اکنون به این وضعیت نرسیده بودیم.

به گزارش خاورستان، علی‌رغم این‌که قانون حجاب و عفاف در جامعه وجود دارد اما اکنون متأسفانه آن‌طور که باید شاهد رعایت این قانون و وجود فضای مناسب برای انتخاب لباس ایرانی اسلامی نیستیم.

فاطمه شاه‌بیگی دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در سال 1307 در دوره رضا پهلوی قانون متحدالشکل‌کردن لباس و زمزمه‌هایی از کشف حجاب بانوان مطرح شد و چون پذیرش آن در جامعه ممکن نبود، خیلی به آن پرداخته نشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1310 زمینه‌هایی برای تهیه لباس جدید برای بانوان فراهم شد و زیرساخت آن را روشن‌فکران و حکومت آماده کرد و سال 1311 دومین کنگره زنان ایران در شرق شکل گرفت که در این کنگره نیز سخنانی در زمینه آزادی زنان مطرح شد.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی ادامه داد: این مقدمات فراهم شد تا این‌که از 12 تیر تا 15 مرداد 1313 رضا پهلوی سفری به ترکیه داشت و زمانی که پیشرفت ترکیه را دید، مصمم شد تا زنان را وارد اجتماع کرده و کشف حجاب را مطرح کند.

شاه‌بیگی افزود: زمانی که رضا پهلوی از ترکیه برگشت به علی‌اصغر حکمت وزیر معارف وقت این تصمیم خود را مطرح و حکمت نیز مقدمات کشف حجاب را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: برای عملی‌کردن کشف حجاب، کانون بانوان به ریاست شمس پهلوی راه انداختند که سخنرانی‌ها و جلساتی در این کانون گرفته شد و مقالاتی راجع به کشف حجاب در نشریات مطرح کردند.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی، مختلط‌شدن مدارس ابتدایی تا پایه چهارم را از دیگر اقدامات در زمینه کشف حجاب دانست و افزود: 17 دی‌ماه 1314 طی مراسم تشریفاتی و جشنی که از سوی وزیر معارف آن زمان در دانشسرای مقدماتی برپا شد، همسر و دختران رضا پهلوی و جمعی از خانم‌های وزرا ظاهر شدند که آنجا رضا پهلوی طی نطقی، این قانون را اعلام کرد و از فروردین 1315 قانون کشف حجاب اجرا شد.

شاه‌بیگی یادآور شد: 17 دی‌ماه سال 1314 قانون کشف حجاب تصویب شد و مسائلی زمینه‌ساز تصویب این قانون بود به طوری که بیش از 90 درصد مردم ایران مسلمان و معتقد به حجاب بودند از این رو نمی‌شد مردم این قانون را مردم قبول کنند.

وی افزود: شاید یک مدت و مقدماتی طول کشید تا این قانون اجرا شد اما در نحوه و اجرا که صورت گرفت جامعه آن روز نپذیرفت به طوری که در سال 1323 محمدرضا پهلوی این قانون را لغو کرد.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی اضافه کرد: محمدرضا پهلوی با استفاده از سینما، بازیگران زیادی را الگو برای جوانان قرار داد و تبلیغات زیادی از طریق رسانه صورت گرفت و از طریق فرهنگی نفوذ کردند.

شاه‌بیگی تصریح کرد: الگوسازی‌های فرهنگی محمدرضا پهلوی این‌گونه نبود که خیلی‌ها کشف حجاب کنند اما برخی افراد از سر بی‌توجهی، عدم‌اطلاع و تحت‌تأثیر قرارگرفتن فرهنگی، دوباره به سمت بی‌حجابی رفتند.

وی ضمن بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قانون الزام حجاب تصویب شد، گفت: طبق این قانون می‌خواهیم از یک سری ارزش‌ها، حیا و عفت جامعه صیانت کنیم.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: الزام به رعایت حجاب این نیست که بی‌حجاب‌ها را با حجاب کنیم بلکه جامعه اسلامی است و این حجاب از جلوه‌های جامعه اسلامی است و ما می‌خواهیم از این عفت حمایت کنیم.

در حوزه حجاب و عفاف کم‌کاری شده است

شاه‌بیگی ضمن تأکید بر این‌که در حوزه حجاب و عفاف کم‌کاری شده است، افزود: اکنون با این‌که با هجمه تبلیغاتی بسیار زیادی روبرو هستیم اما واقعا تعداد افراد محجبه ما خیلی خوب است.

وی یادآور شد: ما با هجوم بسیار زیادی روبرو هستیم و کارهای بسیار زیادی در همه زمینه‌ها لازم است تا این نفوذی که اتفاق افتاده است را جبران کنیم.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از کارهایی که باید انجام شود فراهم‌کردن زیرساخت‌ها است به طوری که رضا پهلوی ابتدا یک سری زیرساخت‌هایی را فراهم و با واردکردن لباس‌، زمینه‌سازی کرد تا مردم به این پوشش و لباس ترغیب شوند.

باید زیرساخت‌های حجاب و عفاف را فراهم کرد

شاه‌بیگی ضمن تأکید بر این‌که لازم است زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و در این زمینه باید مطالعه کرد، گفت: این فراتر از تبلیغ زبانی است به طوری که نباید به سخنرانی و صحبت در این زمینه مهم بسنده کرد.

وی ضمن تصریح این‌که باید در مد و لباس تغییر ایجاد شود، افزود: پوشش جزو نمودهای تمدن و سبک زندگی ما است و زمانی که سبک زندگی ما متأثر از فرهنگ جهانی است؛ پوشش نیز متأثر از فرهنگ جهانی می‌شود.

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی که در سبک زندگی کار می‌کنیم باید جدی در مد و لباس نیز کار کنیم به طوری که مد و لباس باید با شاخصه‌های ایرانی و اسلامی منطبق باشد و از ظرفیت‌های خوبی که در این زمینه داریم استفاده کنیم.

شاه‌بیگی با اشاره به این‌که ما 29 مجموعه داریم که متولی امر حجاب و عفاف هستند، خاطرنشان کرد: اگر همه این مجموعه‌ها پای کار باشند؛ اتفاق خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی مطالبه‌گری را به چند صورت دانست و گفت: یکی مطالبه‌گری مردم است و زمانی که بحث امر به معروف مطرح می‌شود برخی افراد خیال می‌کنند منظور ما این است که عده‌ای وارد خیابان شوند و مردم را امر به معروف کنند در حالی که این جزو کوچکی است که باید روی آن کار شود.

باید مردم از مسئولان مطالبه‌گری کنند

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی ضمن تأکید بر مطالبه‌گری مردم از مسئولان، متذکر شد: ما باید از مسئولان مطالبه‌گری کنیم که به عنوان قبول مسئولیت در این امر مهم، "چرا به این امور رسیدگی نمی‌شود؟"

شاه‌بیگی با بیان این‌که قانون به اندازه کافی داریم اما این‌که قوانین رعایت شود مهم است، گفت: هرچند این قانون ایراداتی دارد اما اگر همین قانونی که موجود است رعایت شود بسیاری از مشکلات این حوزه کم می‌شود.

وی تأکید کرد: بیشترین مطالبه‌گری، مطالبه‌گری مردم از مسئولان باید باشد که به هرحال قوانین را رعایت کنند و این خلاهای قانونی جبران شود.

باید با کالاهای قاچاق مقابله کرد

دبیر کارگروه حجاب و عفاف قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) خراسان جنوبی تصریح کرد: زمانی‌که کالای قاچاق با قیمت مناسب‌تر وارد کشور می‌شود و مانتوهای جلوباز به راحتی در مغازه و شهر به نمایش گذاشته می‌شود حق انتخاب را به مردم می‌دهد و خیلی سخت است که بتوان جلوی مردم را بگیریم و باید از مسئول پرسید که چرا در مبادی ورود به کشور جلوی آن گرفته نشد؟

شاه‌بیگی تأکید کرد: باید از دستگاه و نهادهایی که متولی امر حجاب هستند بخواهیم همین قانونی که برعهده آن‌ها است را انجام دهند.

وی ضمن تأکید بر این‌که امر به معروف این نیست که ما به مردم بگوییم تنها باید تذکر لسانی بدهیم، افزود: این مهم باید از پایه، ریشه و اساس درست شود تا اثر بیشتری داشته باشد.

به گزارش خاورستان، وجود لباس‌ها و مانتوهای اسلامی و ایرانی در جامعه و این‌که زنان ایرانی همواره بتوانند مد و لباس‌های اسلامی داشته باشند، بسیار مهم و لازم است دولت به جای واردات لباس‌هایی با مدل غربی و البته در شأن نبودن جامعه اسلامی، به مقوله مهم لباس اسلامی و در شأن خانم ایرانی بپردازد. این موارد، گلایه‌هایی است که همواره تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این عرصه دارند.

خانم مودی فعال حوزه پوشاک نیز با بیان این‌که تعریف مدهای اسلامی یک راهکار مناسب برای ترویج حجاب است، گفت: باید دانست که ذائقه امروز جوانان تغییر کرده است پس در نتیجه باید نسبت به ذائقه امروز لباس تولید کرد تا بتوان رضایت مردم به‌خصوص بانوان را کسب کرد.

وی بابیان این‌که بارها پیش‌آمده بانوانی آمده‌اند که می‌خواهند مانتو داشته باشند اما حجاب کاملشان را هم دارند، بیان کرد: امروز برای این دسته بانوان که می‌خواهند حجاب را با مانتو داشته باشند آیا مانتوی مناسب وجود دارد؟ همه مانتوها جلوباز شده‌اند همه‌شان به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که هیچ‌چیزی ندارند که بشود با آن حجاب را همراه با مانتو حفظ کرد در نتیجه این دسته بانوان باید چه کنند؟ آیا باید البسه‌ای بخرند که از لحاظ حجاب نامناسب نیست؟

باید حلقه تصمیم‌سازی برای تولید لباس اسلامی درست شود

وی تصریح کرد: مردم و خصوصاً قشر مذهبی جامعه، مغازه‌داران را همیشه مقصر می‌دانند درحالی‌که این‌گونه نیست، مغازه‌دارها هم خودشان از تولیدی‌های دیگر می‌خرند و عرضه می‌کنند. مغازه‌داران مگر در حلقه تصمیم‌سازی درباره تهیه البسه فاخر برای دوست‌داران حجاب اسلامی چه جایگاهی دارند که همیشه متهم می‌شوند؟ اما اگر قرار باشد برخوردی با کسی شود در صف نخست هستند.

بنابراین گزارش؛ علی‌رغم این‌که بیش از 29 دستگاه در موضوع عفاف و حجاب مسئول هستند؛ اما نابسامانی بازار پوشاک زنانه، پرشدن بازار از مانتوهای نامتعارف و افزایش روزافزون تقاضای بانوان از این مانتوها نشان می‌دهد سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه با خلأهای جدی مواجه است.

لازم است مسئولان با راهکارهای هوشمندانه و سنجیده در عرصه حجاب خصوصا لباس و مد برنامه‌ریزی‌های درست داشته باشند تا مردم در عمل انجام شده برنامه‌ریزی غربی‌ها در مد و لباس قرار نگیرند و همواره انتخاب‌هایی برای لباس‌های ایرانی اسلامی داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مانتوهای جلوباز ضمن تأکید نفوذ فرهنگی داشته باشند مطالبه گری زیرساخت ها رضا پهلوی سبک زندگی مد و لباس کشف حجاب شاه بیگی لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۷۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف

دریافت 45 MB

تصویربردار: مهدیه غفوریان

کد خبر 6094733

دیگر خبرها

  • پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • اجتماع خانوادگی و مردمی در مرکز گلستان در حمایت از اجرای طرح ملی «نور» + فیلم
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • تجمع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور نیروی انتظامی
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح نور
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر