Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه غنی سازی ۲۰ درصد از طرف ایران، در راستای ایجاد توازنْ بین حقوق و تعهدات دو طرف در برجام است، گفت: ایران ناگزیر است از اینکه نیاز‌های داخلی خودش را پشتیبانی کند و ظرفیت‌های لازم را برای پاسخ به این نیاز‌ها فراهم آورد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، در خصوص آغاز فرآیند غنی سازی ۲۰ درصدی، اظهار داشت: موضوع انجام غنی سازی ۲۰ درصد از طرف ایران، در راستای ایجاد توازنْ بین حقوق و تعهدات دو طرف در برجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران به تعهدات خودش عمل کرده و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است. به عبارتی، ایران در بدل آنچه که عمل کرده به انتظارات و مطالبات خودش نرسیده است.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا ادامه داد: بهترین سیاست این بوده و هست که در راستای متوازن شدن این دو مولفه، یعنی حقوق و تکالیف، ایران به نقاطی که در شروع توافق برجام بوده، برگردد.

ظهره‌وند با بیا اینکه غنی سازی ۲۰ درصد حق طبیعی و مسلم ایران طبق چارچوب NPT و طبق اساسنامه و مقررات آژانس است، تصریح کرد: فقط صرفاً براساس تعهدی که به طرفین ۱+۵ داده بود، غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده بود.

دیپلمات پیشین کشورمان ابراز داشت: حالا که ۱+۵ از انجام تعهدات خود، تخطی کرده و سرباز زده است، بنابراین ایران باید این فعالیت را از نو آغاز کند و به همان ظرفیتی که از گذشته داشته است، برسد.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان تاکید کرد: اساساً سطح غنی سازی توسط کشورها، به نیازهای تکنوژیک آنها بستگی دارد. سایت نیروگاه تهران با صفحه سوخت ۲۰ درصدی کار می‌کند و رادیو دارو هم که مورد نیاز مصرف داخلی ما است و در گذشته هم غربی‌ها از دادن رادیو دارو به ایران خودداری می‌کردند، بنابراین ایران ناگزیر است از اینکه نیازهای داخلی خودش را پشتیبانی کند و ظرفیتهای لازم را برای پاسخ به این نیازها فراهم آورد.

وی درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره آغاز این فرآیند، گفت: اسرائیل که یک رژیم تروریست و غیر متعهد به مقررات جهانی است. این رژیم بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی که حتی بیش از ۴۰۰ هم گفته می‌شود، دارد. بنابراین اینها برای اینکه آدرس غلط بدهند و افکار بین‌المللی را از موقعیت شرارت آمیز خودشان منحرف کنند، بحث ایران هراسی و اهداف ایران را مطرح می‌کنند.

ظهره‌وند همچنین درباره اظهارات مقامات آمریکایی‌، اضافه کرد: آمریکایی‌ها هم در واقع بازی کردند و در حال حاضر متهم ردیف اول خودشان هستند که از برجام خارج شدند و برجام را به صورت یک موجود در حال احتضار در آوردند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در واقع ایران با بودن در برجام و تبیین این وضعیت، در حال کمک به حفظ برجام است. اگر آنها معتقد بودند که برجام برایشان اهمیت دارد، باید در راستای حفظ برجام، به تعهدات خودشان عمل کنند و خلف وعده‌ای که انجام دادند، جبران کنند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من می‌توان گفت که برجام یک کلاهبرداری بین‌المللی بود که اتفاق افتاد. ایران صادقانه در این مسیر گام برداشتن به تعهدات خود عمل کرد و طرف مقابل خلاف آن عمل کردند که باید جبران کنند و رویکردی که طی این سالها در پیش گرفتند، جبران کنند.

 

بیشتر بخوانید: قدرت‌آفرینی با تولید و ذخیره ماهانه ۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: غنی سازی فوردو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: غنی سازی فوردو غنی سازی ۲۰ درصد سفیر پیشین ظهره وند ۲۰ درصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • اخراج سفیر ایتالیا از نمایشگاه کتاب به دلیل اعتراض به جنگ غزه
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت