Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:47:36 GMT

عرصه‌های جدید وقف برای مردم قابل تعریف است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۰۲۷۰

عرصه‌های جدید وقف برای مردم قابل تعریف است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: الحمدالله سازمان اوقاف و امور خیریه راه و مسیر پویاتر و با نشاط‌تری را در پیش گرفته است و امیدواریم با رویکردهای جدید شاهد افزایش کارایی این نهاد ارزشمند و مهم باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: پیدایش برخی از نهادها نظیر سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی، به پس از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد اما برخی از نهادها نظیر اوقاف پیش از انقلاب فعالیت داشتند و مردم پس از پیروزی انقلاب انتظار همراهی و تعامل با انقلاب را از آنها داشتند و این انتظار همراهی از اوقاف بسیار بیشتر بود.

امام جمعه قزوین افزود: انتظار این است که اوقاف هر روز در مسیر انقلابی بودن، کارآمدی و اثرگذاری پیشتازی بیشتری داشته باشد و علاوه بر آنکه امانتدار موقوفات است، نقش آفرین، انقلابی، پایه محکم نظام و مجری منویات رهبری باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه عرصه‌های جدید وقف برای مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: لازم است نگاه‌ها در عرصه موضوعات وقف بروز شود، اگرچه بسیاری از موقوفات در عرصه‌های درمانی، علمی و دینی بسیار هوشمندانه صورت گرفته اما این روند بروزرسانی هر روز دنبال شود تا کارایی و کارآمدی وقف افزایش یابد.

وی بیان کرد: کشف و شناسایی موقوفات یکی از کارهای مهمی است که در اوقاف استان قزوین نیز دنبال می‌شود و ان‌شاءالله به جایی برسیم که هیچ وقف شناسایی نشده‌ای نداشته باشیم.

آیت‌الله عابدینی همچنین استفاده از ائمه جماعات، علما و مبلغان را در فرهنگ‌سازی و تبیین اهمیت و جایگاه وقف در جامعه بسیار مؤثر دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ابتدای این دیدار بیان کرد: سازمان اوقاف در عرصه‌های دینی و مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و علمی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: حفظ و حراست از موقوفات، اجرای امینانه نیات وقف و توسعه وقف رسالت‌های مهم این سازمان است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اگر چه نیروی انسانی خوبی در مجوعه اوقاف فعالیت دارد اما تقویت نیروی انسانی در این مجموعه اعتماد ملی را بیشتر می‌کند و کمک می‌کند از ظرفیت‌های این نهاد بیشتر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری‌زاده عنوان کرد: نیازمند موقوفات جدیدی در عرصه‌های مختلف و جدید هستیم و امیدواریم با فرهنگ‌سازی و تبیین اهمیت موضوعات جدید، شاهد توسعه وقف در این فضاها باشیم.

کد خبر 5116274

منبع: مهر

کلیدواژه: امام جمعه قزوین سازمان اوقاف و امور خیریه قزوین قاسم سلیمانی ویروس کرونا آیت الله مصباح یزدی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم شیراز کرمانشاه آمار کرونا آلودگی هوا گرگان بوشهر عکس استانها شهرکرد مجلس شورای اسلامی شهرستان کرج سازمان اوقاف و امور خیریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیان‌ها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل می‌دهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) می‌گوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب می‌شود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس می‌کند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین می‌رود. 

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل می‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهر‌ها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. 

یعنی فرد نمی‌تواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزاره‌ای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.

 مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام می‌دهد و پولی که از آن بدست می‌آورد را هزینه ایتام می‌کند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمی‌رود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که می‌تواند بهانه‌های مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیان‌هایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعه‌هایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینه‌ای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قوی‌تر می‌شود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیان‌ها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعه‌ها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپ‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها و تسهیلات را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. 

رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و می‌تواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی می‌ماند. یعنی متولی مصلحت می‌داند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانش‌بنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه