Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@10:42:38 GMT

هشدار یک معلم درباره وضعیت عدالت آموزشی در مدارس

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۳۴۹۱

هشدار یک معلم درباره وضعیت عدالت آموزشی در مدارس

برخی اولیا میلیون‌ها تومان می‌پردازند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر، معلمان باتجربه و کلاس‌های خلوت‌تر تحصیل کند ولی در مقابل برخی توان خرید کتاب‌های درسی و ملزومات اولیه را هم ندارند. - اخبار اجتماعی -

حبیب‌الله گودرزی نماینده معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اینکه سند تحول بنیادین در راهکارهای متعددی بر ضرورت توسعه آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد اما این اتفاق تا امروز نیفتاده است، اظهار کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه و مبنای برنامه ریزی برای تحول در آموزش و پرورش است، در زیر نظام فضا و تجهیزات سند تحول بحث اصلاح و تحول در حوزه آموزش و موضوع آموزش مجازی مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار تحول و تحقق سند تحول بنیادین را به دوش بکشد و این هدف نیاز به عزم ملی دارد، در فصل 8 سند تحول به همکاری دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای اجرای سند اشاره شده است و در این زمینه  سهم عوامل برون سازمانی بسیار موثر است.

نماینده معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اجرای سند تحول بنیادین نیاز به بودجه لازم دارد و با این وضعیت امکان فراهم کردن زیرساخت‌ها برای آموزش مجازی وجود ندارد همچنین وزارت ارتباطات باید در بحث شبکه ملی اطلاعات اقدام کند.

گودرزی بیان کرد: تربیت فناورانه دانش‌آموزان در برنامه‌های درسی مدنظر است و در کتاب کار و فناوری و تفکر و سواد رسانه‌ای تا حدودی به آن پرداخته شده است اما دانش آموزان باید در سنین پایین‌تر این آموزش ها را فرابگیرند. دانشگاه فرهنگیان هم برای تربیت نیروی توانمند و آشنا به فناوری‌های روز اقدام کند.

آسیب‌های روانی آموزش مجازی 

وی با اشاره به اینکه در آموزش مجازی نقش خانواده‌ها پررنگ شده است و به عنوان یار معلم ایفای نقش می کنند، گفت: در فضایی که آموزش‌ها مجازی شده است،  دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های فضای مجازی قرار دارند بنابراین توجه به بهداشت روانی آنها اهمیت دارد.کرونا فرصتی است تا تغییرات را در آینده آموزش و پرورش ایجاد کنیم و از آنجایی که تغییر و نوآوری قانون زندگی است  باید به این موضوع توجه کنیم همچنن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به بحث آموزش مجازی دانش‌آموزان کمک و حضور آنها را در فضای مجازی ایمن کند.

قطع و وصلی شاد و هزینه‌ها دو مشکل آموزش مجازی 

نماینده معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش درباره مشکلات آموزش مجازی متذکر شد: از مشکلات جدی قطع و وصل شدن شبکه شاد، هزینه‌های تهیه تبلت و تلفن همراه برای دانش‌‌آموزانی است که به آن  دسترسی ندارند؛ آموزش مجازی همراه با هزینه است و باید دولت و مجلس برای مناطق محروم چاره‌ای بیندیشند

وی افزود: معلمان سراسر کشور با ما ارتباط دارند و باید بگویم مناطق محروم و روستایی در بحث آموزش مجازی مشکلات جدی دارند، مدارس برخوردار از امکاناتی همچون اسکای روم و ... برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند و کمتر مشکل دارند باید برای شکافی که آموزش مجازی به لحاظ عدالت رقم زد چاره‌ای اندیشید.

هشدار درباره عدالت آموزشی 

گودرزی ادامه داد: نتایج قبولی کنکور و رتبه‌های برتر دبیرستان‌های خاص غیرانتفاعی و تیزهوشان و در موقعیت کنونی عدم امکان دسترسی عده‌ای از دانش‌آموزان به آموزش مجازی هشداری از طبقاتی شدن نظام آموزشی است، برخی اولیا میلیون‌ها تومان می‌پردازند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر، معلمان باتجربه و کلاس‌های خلوت‌تر تحصیل کند.

نماینده معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش متذکر شد: در مقابل برخی توان خرید کتاب‌های درسی و ملزومات اولیه را هم ندارند. هشداری که می‌طلبد عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی را مطالبه کرد، حساس نبودن جامعه نسبت به کیفیت آموزشی  در مدارس نتیجه‌اش خسارت آور است.

وی افزود:  آموزش و پرورش موتور محرکه جامعه است و نیروی انسانی موتور محرکه آموزش وپرورش است با استفاده صحیح ازاین منبع ارزشمند می‌توان بازدهی رابه مراتب افزایش داد، سوخت این موتور محرکه چیزی جز افزایش انگیزه کارکنان نیست، نظام رتبه بندی و رسیدگی به معیشت معلمان را مسئولان طوری حماسه‌گونه بازگو می‌کنند که گویی واژه‌های معیشت و رتبه بندی برای اولین بار کشف شده است، امیدوارم دولت و مجلس شورای اسلامی به وعده خود در خصوص رتبه بندی جامه عمل بپوشانند.

پیام‌رسان‌های داخلی برای آموزش مجازی دانش‌آموزان حتی حاضر به تست دادن نشدنددانش‌آموزان قربانی ضعف در خدمات و محتوای "شبکه ملی اطلاعات"/ "شاد" پیام‌رسان است نه کلاس مجازی!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدارس دولتی شبکه شاد آموزش مجازی مدارس دولتی شبکه شاد آموزش مجازی سند تحول بنیادین دانش آموزان آموزش مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۳۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی عصر دوشنبه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته معلم اظهار کرد: باید نگاه مراقبتی و حمایتی به آموزش و پرورش داشت تا بالنده‌تر به وظایف خود عمل کند چراکه دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب از مهم ترین برنامه های این هفته است و هر سال راهبردهای کلان تربیتی و آموزش و پرورش را در این دیدار بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه زنگ سپاس در مدارس، دیدار معلمان با نماینده ولی فقیه در استان، تجلیل و تکریم از معلمان در مدارس، عیادت و دلجویی از معلمان بیمار، دیدار از معلمان پیشکسوت را از مهم‌ترین برنامه های هفته معلم امسال هستند.

وی افزود: تبیین اهمیت آموزش و پرورش و تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است و شان و منزلت معلمان باید همیشه حفظ و تبیین شود و هفته معلم به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری نماد و بهانه ای در این خصوص است.

سعادتی در خصوص انتخاب معلمان نمونه نیز اظهار کرد: انتخاب معلم نمونه از مدارس طبق شاخصه های فردی، عملکردی و اقدامات آنها در طول سال تحصیلی لحاظ می‌شود که امسال سه هزار و ۲۰۰ معلم وارد این فرایند شدند و ۱۲۰ معلم به عنوان معلم نمونه منطقه ای و در نهایت هفت معلم به عنوان معلم نمونه استانی معرفی شدند و در کنار تجلیل از معلمان نمونه از عوامل کیفی بخشی مدارس همچون مربیان پروزشی، مشاوران، معاونان و … نیز تجلیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۳ مدرسه تک دانش آموز روستایی در سطح استان داریم که در مقطع ابتدایی هستند و در دوره متوسطه اگر تعداد دانش آموزان روستاها کمتر از ۱۰ نفر باشد در روستاهای مرکزی برای چندین روستا مدرسه و یا مدارس شبانه روزی در نظر گرفته می‌شود تا دانش موزان از تحصیل باز نمانند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: هزار دانش آموزان از تحصیل بازمانده‌اند، این دانش آموزان به علل مختلف فرهنگی، اجتماعی، قضایی و امنیتی از ادامه تحصیل باز مانده اند که طبق بررسی ها در برخی موارد هم اطلاعات نادرست بوده است.

وی گفت: تعداد مدرسه کانکسی استان ۲۵۰ مورد است که تعداد دانش آموزان ۶۲ مدرسه کمتر از ۱۰ نفر است و برای دیگر مدارس بالای ۱۰ دانش آموز کلاسی ساخته و تمام شده و یا در حال تکمیل است.

وی یادآور شد: ۳۰ درصد مدارس استان نیازمند بازسازی است و سرانه فضای ورزشی حدود یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که برای هر دانش آموز ۳۰ صدم متر مربع بود و این رقم به ۴۶ صدم متر مربع افزایش یافته است.

کد خبر 6092567

دیگر خبرها

  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس