Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

عاطفه زارعی پنجشنبه ۱۸ دی ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» به صورت ملی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در هفته کتاب از پوستر جشنواره رونمایی و فراخوان آن از ابتدای آذرماه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به حجم آثار رسیده و درخواست علاقمندان زمان جشنواره تا پایان بهمن ماه تمدید شد و نتایج آن هم در اسفندماه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره توسط دبیر محفل ادبی هگمتانه اداره کل برگزار می‌شود، تصریح کرد: محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از اوایل سال جاری تشکیل شده و تا کنون برنامه‌های مختلفی ویژه کودکان و نوجوانان و مناسبت‌های مختلف از جمله کارگاه آموزش شعر نوجوان و عصر شعر قهرمان من ویژه سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: اکنون نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان در سه گروه سنی با عنوان دوست من کتاب و با نگاهی ویژه به ادبیات نوپای کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب، مطالعه، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره با نگاهی دقیق و فنی در عرصه شعر و داستان کودک و نوجوان اهدافی را دنبال خواهد کرد، گفت: این فراخوان علاوه بر آن که کودکان و نوجوانان را برای شرکت در جشنواره دعوت می‌کند، امکان مشارکت شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را نیز فراهم می‌کند، در واقع فراخوانی برای تمام فرهیختگان و قلم به دستان و مروجان دغدغه‌مند دانش است تا در این مسیر دستگیر مهربان دبیرخانه جشنواره باشند.

زارعی با بیان اینکه خوشبختانه بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور ما را در این راه حمایت می‌کنند، ادامه داد: مصطفی رحماندوست شاعر نام آور کودک و نوجوان، بیوک ملکی، کمال شفیعی، محمدرضا یوسفی و محمود پوروهاب که از نویسندگان سرشناس ادبیات کودک و نوجوان هستند، با دبیرخانه جشنواره اعلام آمادگی کرده و داوری برنامه ها را بر عهده دارند.

وی از اهداف این جشنواره به کشف استعدادهای برتر و کمک به شکوفایی و معرفی آنها چه در کودکان خلاق و چه نوجوانان مستعد و بزرگسالان، ایجاد حس رقابت سالم و تلاش در اهمیت بخشی هر چه بیشتر به کتاب و ترویج مطالعه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره، تلاش در تولید آثار فاخر ادبی در عرصه ملی با موضوع کتاب و کتابخوانی، تلاش در انتشار و چاپ آثار برگزیده در کتابی با نام جشنواره که به یادگار به عنوان شناسنامه‌ای مدون از سطح ادبیات کودک و نوجوان در سال آخر قرن چهاردهم می تواند ارزشمند باشد، اشاره کرد. 

زارعی ادامه داد: بذ خلاف اکثر جشنواره ها که پس از اختتامیه و تقدیم جوایز گاها نقدی یا غیره و اعطای یک لوح تقدیر به کار خود خاتمه می بخشند، این دبیرخانه به همت اداره کل کتابخانه‌ها به دنبال آن خواهد بود که برگزیدگان به ویژه کودک و نوجوان را در عرصه‌های مختلف اعم از بهره‌گیری از کارگاه‌های آموزشی و مرتبط سازی آنها با اساتید هنرمند گرفته تا کمک به انتشار آثار و کمک‌های علمی و معنوی، در پوشش حمایت های خود قرار دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان  کرد: هدف نهایی ما ترویج کتابخوانی و شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت‌های متعالی کتابخانه‌های عمومی کشور به کودکان و نوجوانان و جوانان است تا بیش به جمع کتابخوانان در کشور بپیوندند.

همدان، گهواره  ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین

دبیرمحفل ادبی هگمتانه استان همدان نیز با بیان اینکه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» شیرازه سه پدیده پر اهمیت است، گفت: اول، پدیده ادبیات و تجلی آن است‌؛ یعنی شعر و داستان که این دو نعمت گرانقدری که کلام را در ظرف هنر، به بلندترین قله های تاثیر گذاری، در مخاطب سوق می دهد.

مسعود طاهری‌عضد افزود: شیرازه دوم کودکان و نوجوانان هستند که در یک کلام امید بشریت‌اند، از این رو است که این جشنواره در نظر دارد با دعوت هنرمندان در عرصه ادبیات کودک و نوجوان، علاوه برآن که نسل‌های جوان را برای موانست و دوستی هرچه بیشتر با کتاب فرا  بخواند، با تمسک به تولیدات آثار فاخری با این موضوع که به نظر می رسد شایسته توجه و همت بیشتر از سوی هنرمندان است، بارقه امید را برای فردایی روشن تر و آینده‌ای بالنده و در خور شان جمهوری اسلامی ایران، رقم بزند.

وی با بیان اینکه سومین شیرازه مربوط است به همدان، تصریح کرد: دارالمومنین و پایتخت تاریخ و تمدن ایران که امروزه از سوی صاحبان قلم عرصه ادبیات کودک و نوجوان این افتخار را به گردن آویخته است که «گهواره ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین» بدان اطلاق می شود.

دبیر محفل ادبی هگمتانه استان همدان ادامه داد: دبیرخانه جشنواره افتخار آن را دارد که با معرفی داوران که از سرآمدترین و زُبده ترین شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان فارسی زبان هستند، درجه اهمیت موضوع کتاب و مطالعه را در ابتدا به خویشتن خویش و سپس به اهل قلم به ویژه در عرصه ادبیات کودکان و نوجوانان یادآور شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل و شایان توجه در جشنواره محورهای جداگانه آن در سه بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است. در این جشنواره سعی شده با تفکیک سنی شرکت کنندگان به این سه گروه سنی، علاوه برآن که بستر شرکت در رقابت را برای همه سنین مهیا کند، این امکان را فراهم می آورد که هر گروه سنی در رقابت با گروه همسالان خود در امر داوری طبقه بندی شوند و اینگونه نیست که اثر یک شاعر یا نویسنده بزرگسال که تجربه بیشتری دارد با همان سنگی سنجیده شود که اثر یک شاعر یا نویسنده کودک یا نوجوان سنجیده می‌شود.

وی اظهار کرد: در نهایت در هر گروه سنی به تفکیکی که بیان شد سه برگزیده در بخش شعر و سه برگزیده در بخش داستان معرفی خواهند داشت که در مجموع به تعداد ۳۶ نفر خواهد رسید. با آن که ادبیات کودک و نوجوان ایران در سده اخیر از حالت نوپایی به یک ژانر اصلی پدیدار شده اما هنوز برای برخی از اهالی قلم با تعریف مشخص خودش شناخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر رعایت نکات فنی و تکنیکی در داستان ها و اشعار که هیئت داوران بدان توجه دارند اما عیار تاثیرگذاری، بیان شیوا و فنون ادبی متناسب با گروه سنی مخاطبان، اساس ملاک داوری را پی ریزی کرده و سعی خواهد شد به اثرگذارترین آثار رسیده در سه موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابخانه رتبه های برتر اعطا و از خالقان آثار تجلیل به عمل آید.

طاهری‌عضد با بیان اینکه برای ارسال اثر خود از طریق ایمیل جشنواره به نشانی mahfel@hamadanpl.ir یا سایت samakpl.ir  اقدام کنید، گفت: افراد می‌توانند سوالات خود را از طریق صفحه رسمی اینستاگرام محفل ادبی هگمتانه به نشانی hegmatane_mahfel با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شعر و داستان کودک و نوجوان جشنواره ملی شعر و داستان ادبیات کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی کودکان و نوجوانان نخستین جشنواره دوست من کتاب کتابخانه ها استان همدان موضوع کتاب گروه سنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور گروه‌های نمایشی چهار شهرستان آغاز به کار کرد و طی روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم به خبرنگار شبستان در ارومیه گفت: نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با هدف نشان دادن عمومی سازی و مردم سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و نشان دادن توانمندی‌های این قشر در حال برگزاری است. 

وی با بیان اینکه رقابت سالم از محور‌های این جشنواره است، افزود: ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان ارسال شده که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایش منتخب که از این تعداد ۷ اثر مربوط به مراکز کانون و ۳ اثر نیز آزاد در روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت خواهند پرداخت.

آب سوران با بیان اینکه «این صحنه خانه ماست» شعار این جشنواره است، گفت: توجه به نامداران، امید آفرینی، آئین‌های بومی، سنتی و مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد موضوعاتی هستند که در نمایش‌های جشنواره نوزدهم رعایت شده اند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان از برگزاری نمایشگاه با عروسک‌های نمایشی، پویش عکاسی و نشست آموزشی با هدف انتقال تجربه از برنامه‌های جنبی مرحله استانی این جشنواره خبر داد.

وی افزود: عباس پویان، فاطمه برمال، سمیه حسین نژاد داوران نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان استان هستند. 

گفتنی است؛ عباس پویان بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان است که دارای لیسانس ادبیات نمایشی و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است، وی از سال ۷۰ و در استان فارس فعالیت هنری خود را آغاز کرده و بیش از ۴۰ اثر هنری در حوزه‌ی کودک و نوجوان کار کرده است و در سال‌ها فعالیت مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های کشوری و استانی به دست آورده است. 

فاطمه برمال کارگردان، بازیگر و عروسک گردان دیگر داور این جشنواره از استان اردبیل است، فاطمه برمال در طی سال‌ها فعالیت خود عناوین متعددی را در جشنواره‌های مختلف عروسکی و نمایشی به دست آورده، آخرین نمایش وی نمایش «آی تک» بود در تیر ماه ۱۴۰۲ در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه رفت.

سمیه حسین نژاد کارشناس سابق کانون استان عروسک ساز، عروسک گردان، کارگردان و طراح صحنه و دکور دارای لیسانس نقاشی با سابقه‌ی بیش از ۲۰ سال فعالیت و مدرس شاخه‌های مختلف هنری است که طی سال‌ها فعالیت موفق به کسب رتبه‌های برتر در هنر‌های نمایشی، چون جشنواره رضوی شده و بار‌ها آثار وی به رویداد‌های کشوری صعود کرده اند.

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟