Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اقتصاد سه نرخ مهم وجود دارد که این سه نرخ عبارتند از نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم. نرخ تورم به عنوان سیاسی ترین نرخ اقتصاد شناخته می شود و مردم در شبانه روز افزایش و کاهش آن را بر روی سفره خود حس می کنند. از این رو دولت ها تلاش می کنند تا این نرخ را به شیوه های گوناگون کنترل کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت تدبیر و امید در دوره اول خود در کنترل نرخ تورم موفق بود و نرخ تورمی که به کانال های بالاتر از 30 درصد رسیده بود را توانست تا کانال یک رقمی پایین بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره دوم تدبیر و امید در 100 روز ابتدایی و با رشد نرخ تورم، رئیس جمهور وعده داد که این نرخ را دوباره به کانال تک رقمی باز گرداند اما گذر زمان نشان داد که این وعده رئیس جمهور روحانی نه تنها محقق نشد بلکه هر ماه بیشتر از ماه گذشته شد و با بازگشت تحریم ها و سپس شیوع کرونا اوضاع وخیم تر از گذشته شد.

در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه شکسته شد و این نرخ به بالای 50 درصد رسید  و نرخ تورم سالانه نیز به بیش از 42 درصد افزایش یافت. پس از آن عزم دولت برای کنترل تورم جدی تر از گذشته شد و در نهای با کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه، نرخ تورم سالانه نیز در اردیبهشت ماه سال جاری به 29 درصد کاهش یافت.

هدف گذاری 22 درصدی نرخ تورم با دامنه مثبت و منفی 2 واحد توسط بانک مرکزی

کاهش نرخ تورم، بانک مرکزی را بر آن داشت تا برای نرخ تورم هدف گذاری کند! عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت اینستاگرامی از اجرای سیاست هدف گذاری تورم نوشت. این سیاست برای اولین بار، قرار است در ایران اجرایی شود. در همین راستا بانک مرکزی طی اطلاعیه ای که در 6 خرداد ماه سال جاری منتشر کرد چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرد.

نرخ تورم به 30.5 درصد رسید

بعد از این سیاست هدف گذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی، ماه به ماه نرخ تورم افزایش یافت و طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم در آذرماه با 1.5 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 30.5 درصد رسید. نرخ تورم نقطه‌ به نقطه نیز در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٤,٨ درصد افزایش یافت.

پیش بینی نرخ تورم سال 99 توسط مرکز پژوهش ها: نرخ تورم به 38 درصد می رسد!

مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزارشی به بررسی اقتصاد ایران در سال ۹۹ پرداخت و در این گزارش چشم انداز نرخ تورم تا پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین در سال را ۱۴۰۰ تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که مهم‌ترین عوامل به شرح زیر بود:

1) انتظارات تورمی نحوه تأمین مالی کسری بودجه و تغییرات پایه پولی و نقدینگی

رشد نقدینگی مهم‌ترین عامل بلندمدت و سیاستی و تغییرات نرخ ارز از مهم‌ترین عوامل کوتاه مدت اثرگذار بر نرخ تورم است. در کنار آن، انتظارات تورمی بالا ناشی از کسری بودجه با افزایش نرخ ارز، مهم‌ترین کانالی است که هر یک ریال پایه پولی و نقدینگی جدید را با شدت بیشتری به تورم تبدیل می‌کند. زمانی که انتظارات تورمی بالاست، حساب‌های بلندمدت بانکی تبدیل به حساب دیداری (جاری) شده و به سمت بازارهای دارایی و کالاهای بادوام و در نهایت کالاهای مصرفی حرکت خواهند کرد.

بنابراین توصیه اکید به سیاستگذار، کنترل انتظارات تورمی و کاهش منابع در دسترس برای تقاضای سفته بازی در بازارهای دارایی از طرقی مانند کنترل رشد ترازنامه بانکهاست که چارچوب آن در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

همچنین لازم است حمایت از بورس با استفاده از منابع پایه پولی یا منابع غیرنقدشونده (مانند بخشی از منابع صندوق توسعه ملی) اکیداً از دستور کار سیاستگذار حذف شود، هم زمان لازم است تا از ابزارهایی نظیر نظارت بر شبکه بانکی و رصد و کنترل تراکنش‌های بانکی به منظور کنترل سفته بازی در بازارهای دارایی استفاده شود.

2) کسری بودجه و رشد پایه پولی

نحوه تأمین مالی کسری بودجه، تأثیر بسیار زیادی بر نرخ تورم تا پایان سال ۱۳۹۹ و به خصوص در سال ۱۴۰۰ دارد. شیوه فعلی تأمین کسری (فروش اوراق و برداشت از منابع صندوق پیامدهای تورمی دارد. اوراق منتشر شده در سال ۱۳۹۹، در سال‌های بعدی سررسید می‌شوند که برای دولت دارای بار مالی بوده و تنها تورم در این سال را به سال آینده منتقل می‌کند. همچنین برداشت از منابع صندوق در صورتی که خالص دارایی خارجی بانک مرکزی را افزایش دهد، (که از آمارهای پولی این طور به نظر می‌رسد)، پیامدهای تورمی در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد در حالی که دولت در سال ۱۳۹۹ امکان تأمین بخشی از کسری بودجه از طریق انتشار اوراق را دارد، اما این امکان برای سال ۱۴۰۰ محدودتر خواهد شد.

در انتهای این گزارش مرکز پژوهش های مجلس ذکر شده بود:

در مجموع، پیش بینی می‌شود تورم نقطه به نقطه تا پایان سال در حدود ۴۵ درصد و تورم سالیانه در محدوده ۳۸ درصد قرار گیرد که با هدف تورمی اعلام شده بانک مرکزی، فاصله زیادی دارد.

هدف گذاری بانک مرکزی با این پیش بینی مرکز پژوهش ها محقق خواهد شد؟

این پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که نرخ تورم در روند صعودی خود قرار دارد و به نظر هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ تورم محقق نخواهد شد. البته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز که در 17 آذر 99 به برنامه گفتگوی ویژه خبری رفته بود، درباره این هدف گذاری نرخ تورم گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم!

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز طی نشستی پیرامون لایحه بودجه سال 1400 با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر اینکه به نظر شما، با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰، هدف گذاری تورم ۲۲ درصد توسط بانک مرکزی در سال آینده محقق خواهد شد یا خیر، گفت: بانک مرکزی معتقد است این اتفاق رخ خواهد داد و ما نیز به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم.

نتیجه گیری:

تورم در ایران ریشه های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به رشد نقدینگی و پایه پولی، کسری تراز تجاری، کسری بودجه دولت و ... اشاره کرد. بررسی کلیه این عوامل بیانگر آن است که تنها گوشه ای از کنترل نرخ تورم در اختیار بانک مرکزی می باشد و از این رو هدف گذاری که بانک مرکزی برای نرخ تورم در نظر گرفته است به نظر تحقق پذیر نیست. بهتر بود که بانک مرکزی اگر قرار بود هدف گذاری انجام دهد این هدف گذاری رسانه ای نمی شد و تلاش می کرد تا این نرخ تورم را به هدف مد نظر خود در یک بازه زمانی مشخص برساند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی سقوط بوئینگ 737 تورم نقدینگی مرکز آمار آلودگی هوا مازوت توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی سقوط بوئینگ 737 انتظارات تورمی مرکز پژوهش ها نرخ تورم کسری بودجه بانک مرکزی پایه پولی هدف گذاری درصد رسید تورم نقطه پیش بینی خواهد شد تورم سال سال ۱۳۹۹ مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند

تین نیوز

دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به راحتی از کریدور ششم دست نمی کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت های جدیدی برای تامین مالی های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع رسانی و همچنین سیاستگذاری هایی که از دی ماه و بهمن ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت های صادرات محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده های هفتگی ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می شود می تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت های بالاتر از این نمی تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت ها خود را با نرخ های بانک مرکزی هماهنگ می کند لذا پیش بینی می شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • شاه کلید مهار تورم
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال