Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:05:06 GMT

برگزاری آئین ترحیم در گزبرخوار به شکل موقت

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۹۰۰۶

برگزاری آئین ترحیم در گزبرخوار به شکل موقت

ایسنا/اصفهان نایب رئیس شورای اسلامی گز برخوار از صدور مجوز برگزاری موقت آئین ترحیم متوفیان در مساجد آرامستان این شهر، خبر داد.

مصطفی حکیمیان، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های تبیین شده مربوط به اجرای مراسم‌ترحیم و خاکسپاری متوفیان، اظهار کرد: شهر گزبرخوار با جمعیت بالا و مناسبات فرهنگی و اجتماعی خاص خود از اهمیت و جایگاه منحصر به فردی در شهرستان برخوردار بوده و باید به ارزش‌ها و فرهنگ‌های عمومی این شهر در تدوین برنامه‌ریزی‌های هدفمند و اجرای آن‌ها در راستای افزایش کارایی و بهره‌وری توجه ویژه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه شهروندان شهر گزبرخوار به دلیل بافت سنتی و بومی این شهر وابستگی و دلبستگی بسیاری به یکدیگر دارند، افزود: در شهر گزبرخوار شهروندان حضور در مراسم ترحیم را یک ارزش دانسته و این حضور به شخص متوفی محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس باورهای مذهبی و اعتقادات قلبی، همراهی و مشایعت یک متوفی برای آرمیدن در بستر ابدی و دلداری به بازماندگان وی را سنتی حسنه می‌دادند، از این رو لغو برگزاری مراسم‌های ترحیم با نظارت دقیق و متمرکز رابطان بهداشت و اجازه برپایی خیمه‌های عزاداری متعدد به‌صورت گسترده در محوطه آرامستان بدون نظارت بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، عواقب و اثرات نامطلوب بسیاری بر افزایش شیوع کرونا در این‌شهر داشته‌ است.

حکیمیان، با تایید این خبر که مجوز برگزاری آئین ترحیم در سه مسجد آرامستان گز برخوار به‌صورت آزمایشی و موقت صادر شده است، افزود: آرامستان ۳۰ هکتاری شهر گزبرخوار مجهز به سه مسجد بوده که هر کدام حدود هزار مترمربع مساحت دارند و امکان برگزاری آئین ترحیم متوفیان در این مساجد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اعمال محدودیت مدت‌زمان برگزاری مراسم، نظارت کامل دقیق و مستمر متولیان مساجد بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، جلوگیری از پذیرایی با نوشیدنی‌های گرم به دلیل برودت هوا و سایر مخاطرات فزاینده ابتلا به کرونا به مدت دو هفته تا پایان دی‌ماه اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گزبرخوار، با تأکید بر پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی این شهر و نیز اهمیت صبر در فرهنگ سازی، افزود: تبدیل و تغییر یک فرهنگ سنتی و دیرینه به فرهنگ نوین و ارزش نیازمند سال‌ها تلاش مستمر، هدفمند و برنامه‌ریزی شده است و توقع تغییر فرهنگ بومی، ساختاری و زندگی شهروندان که نشات‌گرفته از آئین‌های مذهبی و باورهای کهن است، در شرایط بحرانی نظیر شیوع همه‌گیری کرونا در کمتر از یک سال (از آغاز همه‌گیری تا کنون) که اولویت اولیه همگانی دستگاه‌های اجرایی و اداری، مبارزه با این ویروس و مصون نگه‌داشتن عموم مردم از ابتلا به آن است، غیرمنطقی و رویاپردازانه بوده و حاصل عدم اطلاع و آگاهی کامل این تفکر بر فرهنگ، امور فرهنگی و نحوه فرهنگ‌سازی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها مراسم ترحیم شهر گزبرخوار آئین ترحیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۹۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرمانده سپاه عاشورا در مراسم تجلیل از ورزشکاران با بیان اینکه ورزشکاران ما مایه افتخار استان آذربایجان شرقی هستند گفت: کشور ما امروز با روحیه ورزشکاری خود برای ایران اسلامی افتخار آفرین شده است.

 سردار عباس قلیزاده افزود: امام راحل فرمودند اگر ندا و روحیه ورزشکاری در این جامعه حاکم شود دشمنان قدرت عرض اندام نخواهند داشت.

 وی ادامه داد: اینکه ورزشکاران ما در میدان‌های ورزشی در مقابل ورزشکاران صهیونیستی به میدان نمی‌روند برای اینست که آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند لذا همه اینها برای ما افتخار است.

 فرمانده سپاه عاشورا افزود: روحیه ورزشکاری رزمندگان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس برای ما پیروزی‌ها و افتخارات بسیاری فراهم کرد و نشان داد ملت ما در همه صحنه‌ها پیروز میدان هستند.

 سرهنگ حیدر پناه معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا هم با ارائه گزارشی گفت: در این مراسم از قهرمانان ورزشی نخبه، مربیان و پیشکسوتان بسیجی استان که در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج ورزش و منش پهلوانی فعالیت دارند تجلیل شد.

در پایان مراسم از خانواده معظم شهیدان صمد ملکی، حسین تیز قدم خطیبی، اسمعیل جمالی، محمد رضا باصر وتعدادی از مسئولان و همچنین جمعی از ورزشکاران، مربیان و قهرمانان مدال آور تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری یادواره شهدای کارگر در سمنان
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد