Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:07:14 GMT

تلاش محققان کشور براي درمان ام اس

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۱۱۳۹

تلاش محققان کشور براي درمان ام اس

خبرگزاری آریا- محققان کشور در تلاش هستند با استفاده از فناوری و سلول‌های بنیادی، گامی برای درمان این بیماری بردارند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیماری ام اس ره‌آورد زندگی مدرن و شهری است. بیماری که به هیچ سنی رحم نمی‌کند؛ اما شیوع آن در افراد 20 تا 40 ساله بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری در افراد با مشکلاتی، چون اختلال در بینایی، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی، درد و اسپاسم، ضعف یا خستگی شروع می‌شود و با عدم تعادل یا سرگیجه، مشکلات مثانه، اختلال عملکرد جنسی و مشکلات شناختی ادامه می‌یابد. این بیماری لزوما ارثی نیست، اما بر اساس گزارش انجمن ملی ام‌اس، احتمال ابتلای افرادی که فرد مبتلا به این بیماری را در خانواده خود دارند به ام‌اس بیشتر است.
این بیماری که یک اختلال چالش برانگیز است درمان قطعی ندارد و هنوز هم دلیل اصلی بروز آن مشخص نشده است. ام اس یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت خود حمله می‌کند و آن را می‌توان یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی نورولوژیکی در افراد جوان دانست.
اما برخی محققان، بسیاری از درمان‌ها را کشف کرده‌اند که می‌تواند پیشرفت آن را کند کند. با این‌حال، استعداد ژنتیکی همراه با عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌کنند. تاکنون آثار درمانی تعدادی از دارو‌های تعدیل‌کننده ایمنی و ضدالتهابی برای ام‌اس مطالعه شده است، با این‌حال، درمان‌های فعلی قادر به توقف کامل پیشرفت بیماری و تخریب نورون‌ها نیستند.
چند سالی است که محققان در تلاش هستند این بیماری را با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان کنند و کارآزمایی‌هایی بالینی متعددی در این باره در حال انجام است. در سلول درمانی از سلول‌های زنده بدن استفاده می‌شود. این کار برای نخستین بار 50 سال پیش برای درمان سرطان خون با پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان از یک فرد سالم به یک بیمار سرطانی مورد استفاده قرار گرفت. امروز از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های متعددی از جمله بیماری قلبی، خود ایمنی، عصبی و غضروفی استفاده می‌شود.
سلول‌های بنیادی را روشی احتمالی برای درمان بیماری ام‌اس می‌دانند. روشی که با پیوند نوعی سلول‌های بنیادی پیر مرتبط با بیماری ام‌اس به سلول‌های جوان می‌تواند عملکرد این سلول‌ها را بهبود بخشد. این روش در درمان بیماری ام‌اس و دیگر بیماری‌های انحطاطی سیستم عصبی موثر است. این سلول‌ها برای عملکرد مغز و سیستم عصبی حیاتی هستند. همه این روش‌ها در حال آزمون و خطا هستند تا بتوانند روشی موثر برای درمان بیماری ام‌اس شوند. یک بیماری آزاردهنده که برای فرد مبتلا عوارض زیادی دارد.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز در تلاش است تا با کمک متخصصان، محققان، دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در کشور وجود دارند برای درمان بیماری ام‌اس اقدام کند. تلاش‌هایی که آغاز شده و تحقیقات آن در مسیر دانش‌بنیانی ادامه یافته است. این تحقیقات با هدف به کارگیری فناوری‌های نوین در درمان بیماری‌ها انجام می‌شود. اگر این اقدامات در کشور به نتیجه برسد می‌تواند در کنار کند کردن روند رو به رشد این بیماری، درمان‌های امیدبخشی هم برای آن بیاید. سلول‌های حیات بخشی که زندگی را به بیماران هدیه می‌کند و امید به زندگی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تلاش محققان درمان بیماری ام اس برای درمان بیماری سلول های بنیادی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله است.

همچنین تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزار‌ها و دستگاه‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه‌گذاری در خصوص طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکرد‌های شناختی در دستور کار قرار داد.

این ستاد از شرکت‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها، و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

 در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزار‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی (نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی ۴ تا ۱۶ کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفتگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزار‌ها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز، کاهش استرس، کاهش درد‌های میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی-رفتاری مبتنی بر گفتگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و پیش‌بینی صرع کاربرد‌های درمانی دارد. 

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزار‌های شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور