Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:21:12 GMT

حدود ۵۰ درصد معلولیتها علت ژنتیکی دارند

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۱۹۵۵

حدود ۵۰ درصد معلولیتها علت ژنتیکی دارند

سمیه کریمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این برنامه یکی از طرح‌های بسیار بزرگ و مهم بهزیستی بمنظور شناسایی میزان شیوع معلولیت‌ها، انواع اختلالات ژنتیکی، آگاهی‌سازی جامعه و پیشگیری از تولید یا ایجاد یک نابهنجاری یا آسیب جسمی و روانشناختی در نوزادان است.

وی اضافه کرد: جامعه هدف در این طرح تمامی خانواده‌های دارای چندین فرد معلول هستند که مورد مشاوره ژنتیک قرار می‌گیرند تا اگر در معرض خطر باشند و احتمال داده شود که عامل ژنتیکی است برای آزمایش ارجاع داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه این طرح اقدامی بزرگ برای پیشگیری از معلولیت‌ها در ۱۰ سال آینده است افزود: در این راستا اجرای این طرح از خانواده‌های دارای ۹، هشت،  هفت، ۶، پنج و چهار معلول شروع شد و اکنون به خانواده‌های دارای سه فرد معلول رسیده که ۸۰ درصد مشاوره‌های ژنتیک در این گروه از  خانواده‌ها انجام شده است.

وی حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف شامل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را  علت اختلالات ژنتیکی دانست و یادآور شد: اکنون در استان بیش از ۸۷ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی است که ممکن است تا ۱۲۰ هزار نوع معلولیت در آنها تشخیص داده شود به طوریکه یک فرد معلول ممکن است علاوه بر مشکلات بینایی دارای معلولیت جسمی و حرکتی هم باشد.

کریمی با اشاره به اینکه خیلی از بیماریهای ژنتیکی در واقع قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل هستند گفت: از سویی با توجه به اینکه بزرگترین و مهمترین سرمایه‌های هر کشوری فرزندان سالم، باهوش و خلاق آن است بر این اساس برای اینکه بتوانیم جامعه‌ای سالم و نسل آینده‌ای توانا و به دور از معلولیت داشته باشیم باید تلاش شود روشهای پیشگیری از معلولیت و تولید فرزندان دارای ناهنجاری‌های مادرزادی در دستور کار قرار داده شود.

۳۲ مرکز مشاوره ژنتیک در اصفهان فعال است

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: اکنون ۳۲ مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال است که از این تعداد یک مرکز دولتی و باقی خصوصی هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره ژنتیک در این مراکز گفت: در واقع خدمات در این مراکز در سه قالب مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و در حین بارداری و بمنظور تشخیص زودهنگام و پیشگیری از معلولیتها ارائه می‌شود.

کریمی یادآور شد: اگر در مشاوره‌های ژنتیک صورت گرفته نیاز به آزمایش وجود داشته باشد افراد از طریق سیستم ارجاع به آزمایشگاه‌های ژنتیک طرف قرارداد بهزیستی ارجاع می‌شوند.

به گفته وی اگر فردی در حین بارداری مشکوک به این باشد که ممکن است مشکلاتی داشته باشد  پس از مشاوره‌های صورت گرفته برای آزمایش ژنتیک و تشخیص قطعی برای تصمیم‌گیری درباره جنین به آزمایشگاه ارجاع می‌شود که اگر احتمال معلولیت براساس آزمایش‌ها داده شود در زمان مناسب برای سقط جنین می‌تواند دستور لازم را از مراجع مربوطه کسب کند.

این مسوول افزود: با توجه به شیوع کرونا، این فرآیند دستخوش ملاحظه‌کاری و تغییراتی شد ولی به دلیل اهمیت مشاوره های ژنتیک متوقف نشد و با رعایت پروتکل های بهداشتی در ۶ ماهه امسال حدود یکهزار و ۳۲۵ نفر در استان مورد مشاوره ژننتیک قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۶۰ نفر برای انجام آزمایش مشاوره ژنتیک به آزمایشگاه‌ها ارجاع شدند.

کریمی تاکید کرد: پیشگیری مهمترین اقدام  برای کم کردن بیمارهای ارثی و مادرزادی است و مشاوره ژنتیک هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد و در واقع اصلی‌ترین هدف مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار یک بیماری ارثی است.

به گزارش ایرنا، دستکم ۱۰۸ هزار مددجو زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان هستند که از این تعداد ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی، ۲۴ هزار معلول ذهنی، ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱ هزار سالمند هستند.

برچسب‌ها اصفهان معلولیت سازمان بهزیستی کشور بیماری های ژنتیکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان معلولیت سازمان بهزیستی کشور اصفهان معلولیت سازمان بهزیستی کشور بیماری های ژنتیکی اخبار کنکور مشاوره ژنتیک هزار معلول خانواده ها داده شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۱۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان

سرهنگ علی رحیمی با حضور در همایش گرامیداشت روز روانشناس به ارائه گزارشی از اقدامات حوزه مشاوره، مددکاری و خدماتی که توسط مشاوران روانشناس در طول یک سال گذشته توسط آنان ارائه شده پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس استان با اشاره به نقش پر رنگ مراکز مشاوره و مددکاری در حوزه پیشگیری از آسیب ها، بیان کرد: آمار کل مراجعین به مرکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها در سال۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ هزار و ۵۲۲ پرونده بوده است.

رحیمی گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۷ پرونده به مرکز مشاوره و ۲۷ هزار و ۹۷۵ پرونده به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع شده است که از پرونده های ارجاعی به کلانتری‌ها تعداد ۶۷ درصد منجر به مصالحه شده است.

معاون سیاسی  اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: نیاز به نشاط اجتماعی در جامعه با توجه به جغرافیای خاص اجتماعی استان باید یکی از اولویت‌های روانشناسان و مشاوران در سطح استان قرار گیرد.

شریفی افزود: جغرافیای اجتماعی استان دارای گستردگی و تنوع های خاصی است که نیازمند نشاط اجتماعی و حال خوب در جامعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاههای اجرایی وظیفه مشارکت و گره گشایی در این زمینه را دارند تا انسجام اجتماعی در جامعه تحقق یابد. این امر با همت و کمک روانشناسان و مشاوران تحقق می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟