Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:00:51 GMT

برخی دوقلوهای همسان دی.ان.ای یکسانی ندارند

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۲۰۱۸

برخی دوقلوهای همسان دی.ان.ای یکسانی ندارند

نتایج یک مطالعه جدید در ایسلند حاکی از اینست که تمام DNA دوقلوهای همسان مشترک نیستند و برخی دوقلوهای همسان DNA یکسانی ندارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، برطبق گزارش محققان در هفتم ماه ژانویه در نشریه "نیچر ژنتیک"(Nature Genetics) به طور متوسط دوقلوهای همسان ۵.۲ تفاوت(جهش) ژنتیکی دارند. این یافته‌ها از این جهت حائز اهمیت است زیرا این دوقلوهای همسان که دوقلوهای تک سلولی نیز نامیده می‌شوند(زیرا از یک تخمک بارور حاصل می‌شوند) معمولا برای تشخیص آن که آیا صفات خاص و بیماری‌های آنها تحت تاثیر ژنتیک آنها است و یا محیطی که در آن زندگی می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصور می‌شد دوقلوهای همسان از نظر ژنتیکی یکسان هستند و تفاوت در سلامتی آنها درنتیجه‌ی محیطی است که در آن قرار گرفته‌اند اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که برخی تفاوت‌ها ناشی از تفاوت ژنتیکی آنهاست.

محققان در ایسلند ترکیب کامل ژنتیکی (ژنوم) ۳۸۱ دوقلوی همسان را رمزگشایی کردند. از این تعداد ۳۸ دوقلو ژنتیک یکسان داشتند اما اکثر آنها تفاوت‌هایی در ژنتیک خود نشان دادند که احتمالا در اوایل دوره‌ی رشد(یا درست پیش از زمانی که تخمک به دو بخش تقسیم می‌شده یا کمی پس از تقسیم) ایجاد شده است. بعضی از دوقلوها تفاوت ژنتیکی زیادی داشتند به طور مثال ۳۹ دوقلو از این گروه بیش از ۱۰۰ اختلاف در ژنومشان نشان دادند.

یافته‌ها درمورد الگوهای جهش در دوقلوها نشان می‌دهد که هنگام تشکیل این نوزادان، تخمک به طور دقیق و منظم تقسیم نمی‌شود. بعضی از این دوقلوها در اثر جدا شدن یک سلول یا گروه کوچکی از سلول‌ها ایجاد شوند و تعداد سلول‌هایی که رویان از آن ایجاد می‌شود می‌تواند باعث این تغییرات ژنتیکی شود و هرچه تفاوت در تعداد سلول‌ها بیشتر باشد تفاوت بین دوقلوهای همسان نیز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دوقلو دي ان اي ژنوم دوقلوهای همسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان مجوز گرفت.

وی تاکید کرد: بر این اساس، دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد، اگر مشکلی در فروردین‌ ماه در این زمینه بوده، قطعا در اردیبهشت‌ ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است. دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

کد خبر 6092896 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق اردیبهشت بازنشستگان | درباره همسان‌سازی حقوق اطمینان می دهم که ...
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آن‌ها انجام می‌شود
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست