Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروزجمعه ۱۹ دی‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

توزیع ۶۸۰ تن بذر گواهی شده گندم در شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: بیش از ۶۸۰ تن ارقام مختلف بذر گندم آبی در طبقه گواهی شده در این شهرستان توزیع شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذبیح‌اله سیروسی با اشاره به اهمیت و جایگاه بذر در افزایش تولید، تصریح کرد: در سال جاری تلاش کارشناسان و مدیران پهنه بر ترویج ارقام جدید، زودرس و مناسب با شرایط منطقه شامل ارقام سیروان، چمران ۲، پیشتاز، مهرگان، طلایی و ترابی بوده است.

او افزود: با نظارت کامل مدیران پهنه و کارشناسان مدیریت، توزیع بذور توسط هفت عامل اعم از شرکت‌های تعاونی روستایی و تعاونی تولید در سطح شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز عمده‌ترین مشکل در سال جاری را کمبود بذور ارقام آبی و دیم مناطق سردسیر دانست و اظهار امیدواری کرد: با انجام برنامه ریزی لازم این بذور در سال‌های آتی در استان تولید و تامین شود.

کشت گیاه دارویی بادرنجبویه در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از کشت ۵ هکتار گیاه دارویی بادرنجبویه در منطقه درودزن از توابع این شهرستان خبر داد.

عزیز رحیمی افزود: کشت این گیاه دارویی در اواسط آذر ماه انجام شده و درخرداد ماه سال آینده نیز برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه این گیاه در چند مرحله برداشت می‌شود، افزود: اولین برداشت این گیاه معمولا از اواخر اردیبهشت، قبل از ظهور گل‌ها انجام می‌شودو برگ‌ها و سرشاخه‌ها پس از برداشت، در جریان هوا قرار می‌گیرند تا به سرعت خشک شوند و پس از آن در محل تاریک و خشک نگهداری می‌شوند.

او افزود: این گیاه از جمله گیاهان داروی کم آب بر است وهر چهار روز یکبار با سیستم آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود.

رحیمی بیان کرد: براساس تحقیقات موجود، صرفه جویی در مصرف آب مهمترین مزیت کشت این گیاه دارویی است و کشت یک هکتار از این گیاه صرفه جویی در مصرف آب آن معادل کشت پنج هکتار گندم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارنجبویه معمولا ۱.۵ تا دو تن عملکرد دارد، افزود: پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از یک تن محصول در مراحل مختلف تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت خاطر نشان کرد: کشت این گیاه دارویی چند سالی است که در شهرستان انجام می‌شود و با توجه به اینکه این گیاه چند ساله است، کشت آن از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

در مرودشت بالغ بر سه هزار هکتار انواع مختلف گیاه دارویی کشت و برداشت می‌شود.

خسارت ۹۷۲ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی لارستان

مسئول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان گفت: با توجه به افت شدید دما در پانزدهم دی ماه، ۹۷۲ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی در منطقه هرمود و زاهد محمود، خسارت وارد شد.

علی فلاحت پیشه گفت: سرمازدگی بیش از ۸۰ درصد از محصولات مزارع گوجه فرنگی، بادمجان و کدو را متحمل خسارت کرد.

او اظهار کرد: طی ارزیابی‌های صورت گرفته از سطح ۶۵۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده در شهرستان ۴۹۰ هکتار آن متحمل خسارتی به مبلغ ۷۹۳ میلیارد ریال شده است.

به گفته فلاحت پیشه، ۹۰ هکتار از سطح کشت بادمجان و ۳۰ هکتار از سطح کشت کدوی منطقه نیز با میزان به ترتیب ۱۴۵ میلیارد ریال و ۳۲ میلیارد ریال شامل خسارت شد.

او با اشاره به نقش بیمه محصولات کشاورزی در مواقع بروز خسارت، صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تنها نهاد پاسخگو در این گونه مخاطرات دانست و از کشاورزان خواست تا با بیمه نمودن محصولات خود در زمان بروز چنین حوادثی بخشی از زیان خود را جبران کنند.

اجرای طرح کاشت گیاهان دارویی در زرین دشت

طرح کاشت گیاهان دارویی در اراضی مرتعی منطقه قطار بنه دهنو زرین دشت با همکاری انجمن دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست ایزدخواست زرین دشت اجرا شد.

مرتضی سلیمانی شیری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت، گفت: بر اساس برنامه ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اجرای طرح جهش عملکرد موسوم به ٩ در ۹۹ با محوریت مدیریت و بهره برداری از مراتع و تولید گیاهان دارویی، با مشارکت دوستداران طبیعت، ۳۰ هکتار از مراتع شهرستان زرین دشت با بذر گیاه دارویی آنغوزه و ریواس بذرکاری و کپه کاری شد.

او افزود: اجرای طرح کاشت گیاهان دارویی با هدف اقتصادی کردن مراتع و ایجاد اشتغال و درآمد برای جوامع محلی که علاوه بر بهره برداری اصولی و حفظ منابع طبیعی و کاهش فشار چرای دام بر روی مراتع، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و توانمندسازی جوامع محلی دارد.

جوجه ریزی یک میلیون قطعه‌ای در مرودشت

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی شهرستان مرودشت از جوجه ریزی مرغ گوشتی یک میلیون و ۲۸۲ هزار قطعه‌ای در ۳۸ واحد مرغداری از ابتدای آبان ماه در این شهرستان خبر داد.

سید محمد رضا دهقانیان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود از این میزان جوجه ریزی ۳۲۰۰ تن مرغ تحویل کشتارگاه شود.

دهقانیان با بیان اینکه جوجه ریزی‌ها از ابتدای آبان آغاز شده است، افزود: از امروز چهاردهم دی ماه تا پایان بهمن ماه مرغ‌های پرورشی به مرور به کشتارگاه در سطح شهرستان و استان تحویل داده می‌شوند.

به گفته او؛ گوشت سفید تولیدی علاوه بر تامین بخشی از نیاز شهرستان به سایر نقاط استان نیز ارسال می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: کارشناسان تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با پایش مستمراز این مرغداری‌ها و ثبت جوجه ریزی درسامانه GIS سازمان دامپزشکی، توزیع نهاده موردنیازدرسامانه بازارگاه را نظارت می‌کنند.

دهقانیان با اشاره به نقش صنعت دام و طیور در تأمین امنیت غذایی و مواد پروتئینی و لبنی در سبد غذایی خانوار‌ها خاطر نشان کرد: شهرستان مرودشت در زمینه تولیدات دامی و طیور از ظرفیت بالایی برخوردار است و این شهرستان رتبه چهارم تولید گوشت سفید را در استان داراست.

تولید ۴ هزار تن چغندرقند از مزارع شهرستان شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: پس از وقفه‌ای چند ساله با پیگیری‌های انجام شده در سال جاری سطحی معادل ۱۲۱ هکتار از مزارع شهرستان شیراز به کشت چغندر قند با استفاده از بذر موریل فرانسوی اختصاص یافت که به علت مشکلات فنی حدود ۴۰ هکتار به بهره برداری نرسید.

ذبیح اله سیروسی تصریح کرد: از این مزارع میزان ۴۲۱۲ تن محصول چغندرقند با عیار ۱۶ درصد بدست آمده و افت محصول تولید شده ۳/۵تا ۱۰ درصد بوده است.

او اظهار داشت: کشت چغندرقند در تناوب زراعی با غلات و افزایش حاصلخیزی خاک‌های زراعی شهرستان شیراز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با همکاری کارخانه قند کوار و برگزاری جلسات فنی با آنان همراه با توجیه اقتصادی برای کشاورزان، پیگیری توسعه کشت این محصول استراتژیک از اولویت‌های کاری واحد زراعت این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: توسعه این گیاه صنعتی می‌تواند علاوه بر استقلال تولید شکر، چرخ کارخانجات قند را به حرکت در آورده و اشتغال ایجاد کند.

آغاز برخورد با کاربری‌های غیرمجاز در جهرم

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم گفت: از روز شنبه ۲۰ دی، برخورد قانونی با کاربری‌های غیرمجاز عرصه‌ها و اراضی ملی در این شهرستان آغاز می‌شود.

علی جوکار اعلام کرد که قلع و قمع کاربری‌های غیرمجاز ایجاد شده در منطقه تقی‌آباد شهرستان جهرم، از روز ۲۰ دی آغاز خواهد شد.

او افزود: به استناد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه تفکیک، دیوار گذاری و ساخت و ساز در اراضی مشاعیِ باغی و زراعی بدون اخذ مجوز، از مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز قلمداد می‌شود و ممنوع است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم از مالکان و خریداران اراضی باغی و زراعی منطقه تقی‌آباد جهرم خواست تا هرچه سریعتر نسبت به توقف عملیات ساخت و ساز و جمع آوری دیوار و سایر مستحدثات جدیدالاحداث اقدام کرده و اراضی را به حالت اولیه بازگردانند.

جوکار تصریح کرد: در غیراینصورت مطابق قانون، ظرف یک هفته آینده کُل کاربری‌های غیرمجاز قلع و قمع و با خاطیان براساس قانون برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه لازم است همه حافظ زمین باشیم، تأکید کرد: از همشهریان عزیز تقاضا می‌شود قبل از خرید هرگونه اراضی کشاورزی به خصوص اراضی تفکیک شده با مساحت‌های کم، حتماً از اداره امور اراضی شهرستان استعلام لازم اخذ شود.

افزایش ۶۵ درصدی توزیع بذر گندم آبی در شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان از توزیع بیش از ۶۸۰ تن ارقام مختلف بذر گندم آبی در طبقه گواهی شده خبر داد.

ذبیح اله سیروسی با اشاره به اهمیت و جایگاه بذر در افزایش و پایداری تولید، افزود: با توجه به لزوم مصرف بهینه و افزایش ضریب نفوذ بذر تا پایان کشت ۶۸۰ تن بذر گندم آبی توزیع شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش داشته است.

او تصریح کرد: امسال تلاش تمامی کارشناسان و مدیران پهنه بر ترویج ارقام جدید، زودرس و مناسب با شرایط منطقه شامل ارقام سیروان، چمران ۲، پیشتاز، مهرگان، طلایی، ترابی بوده است.

سیروسی همچنین گفت: با نظارت کامل مدیران پهنه و کارشناسان مدیریت، توزیع بذور توسط ۷ عامل اعم از شرکت‌های تعاونی روستایی وتعاونی تولید در سطح شهرستان انجام شده است.

این مقام مسئول عمده‌ترین مشکل امسال را کمبود بذور ارقام آبی و. دیم مناطق سردسیر دانست و اظهار امیدواری کرد: با انجام برنامه ریزی لازم این بذور در سال‌های آتی در استان تولید و تامین شود.

برداشت چغندر قند بهاره در شهرستان سرچهان به پایان رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان از پایان برداشت چغندر قند از سطح ۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات برداشت چغندر قند توسط ۳ دستگاه تراکتور با ادوات مخصوص از اواسط آذر ماه آغاز شد و در اوایل دی ماه به اتمام رسید.

علی موسی پور حسین افزود: متوسط عملکرد در هر هکتار چغندرقند ۵۰ تن است که بیش از ۲هزار تن چغندرقند توسط کشاورزان سرچهان تولید و به کارخانه قند مرودشت بارگیری و حمل شد.

او اظهار کرد: چغندر قند بهاره بعد از گذشت ۲ دهه برای اولین بار در این شهرستان کشت و بارندگی‌های مکرر بهاره مانع از افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک شد که امید است این سطح در سال زراعی پیش رو به چند برابر افزایش یابد.

اخذ گواهی ارگانیک برای ۷۲۸ هکتار از باغات دیم داراب

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی داراب از اخذ گواهی ارگانیک برای باغات دیم شهرستان خبر داد.

احمد رضا صالحی با اشاره به وجود ۲۶ هزار هکتار باغات دیم در شهرستان، افزود: تا کنون برای ۷۲۸ هکتار از این باغات شامل گل محمدی، بادام و انگور گواهی ارگانیک از شرکت سوئیسی "Bio Inspecta" صادر شده است.

صالحی افزود: محصولی که در تولید آن از هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نشده باشد ارگانیک گویند که دارای کیفیت، طعم طبیعی و بدون هرگونه مواد شیمیایی مصنوعی و باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین هستند.

او افزود: در حال حاضر صدور گواهی ارگانیک برای ۸۵ هکتار از باغات دیم شامل گل محمدی و انجیر نیز در دست اقدام است.

صالحی با بیان اینکه اخذ گواهی ارگانیک باعث رونق اقتصادی بهتر و ارز آوری می‌شود، افزود: محصولات تولیدی باغات دیم شهرستان شامل گلاب، اسانس، غنچه، گلبرگ خشک گل محمدی، بادام و مویز به کشور‌های فرانسه، سوئیس، آلمان، انگلیس، اسپانیا، ترکیه و ژاپن صادر می‌شود.

پایان برداشت ذرت علوفه ای در  شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت : برداشت ذرت علوفه ای در سطح ۳۴۶۳ هکتار در شهرستان شیراز به پایان رسید.

ذبیح اله سیروسی تصریح کرد: میانگین برداشت ذرت علوفه ای در هر هکتار 45 تن می باشد و تا پایان برداشت میزان ۱۴۲۹۶۸ تن علوفه در شهرستان برداشت گردید.

او افزود: کشت ذرت علوفه ای در راستای افزایش تولیدات علوفه انجام می شود که در بخش دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، که ۷۰ درصد تولید در استان و سی درصد آن به مصرف خارج از استان میرسد.

پایش اماکن زمستان گذران سن در مرودشت

طاهره امیری مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: عملیات پایش هرساله در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان برای تخمین جمعیت سن، پیش بینی تراکم و میزان خسارت احتمالی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه در بازدید‌های انجام شده در ارتفاعات و مناطق مختلف جمعیت سن‌های زنده نسبت به پارسال بیشتر بود، افزود: در این بازدید‌ها سن‌های مرده سال گذشته هم مشاهده شده است که در اثر آلوده شدن به قارچ از بین رفته اند.

به گفته امیری، هدف از اجرای این طرح پایش و پیش آگاهی و ابلاغ دستورالعمل‌های علمی به موقع در امر کنترل و مدیریت عوامل خسارت زا، تغذیه گیاهی و مراحل رشد و نمو گندم است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه خسارت این آفت به مزارع گندم موجب کاهش محصول تولیدی می‌شود گفت: در صورت عدم مبارزه به موقع با این آفت پس از وارد کردن خسارت به مزارع گندم و تخم ریزی، جمعیت سن‌های برگشتی به اماکن تابستان گذران افزایش می‌یابد که باعث خسارت بیشتر در سال بعد می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه مکان‌های زمستانگذرانی سـن گنـدم اغلـب، ارتفاعـات کـوه هـا و مراتـع اسـت، خاطرنشان کرد: سـن گنـدم بیشـتر در ایـن منـاطق و زیـر بوتـه هـا تجمـع پیدا مـی کنـد، بـه طـوری کـه گـاهی این شرایط برای فعالیت قارچ‌های بیمارگر حشرات، بسیار مناسب بوده به طـوری کـه سـن هـا بـه شکل طبیعی به این قارچ‌ها آلوده می‌شوند.

امیری یادآورشد، از آنجا که مشـخص شـده اسـت بر اساس تحقیقات سن‌های زمستانگذران در اسفندماه بیشتر تحت تأثیر آلودگی قارچ قرارمی گیرند. بنابراین چنانچـه محل‌های زمستانگذرانی با قارچ بیمارگر تلقیح شوند، تعداد زیادی از سن‌های زیـر بوتـه هـا، آلـوده می‌شوند و از بین می‌روند.

آغاز کشت پیاز در شهرستان کازرون

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: عملیات کاشت پیاز در سطح ۲۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است.

مریم پورحسینی اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب و هوایی، عملیات کاشت پیاز در این شهرستان از دی ماه شروع و تا اوایل بهمن ماه ادامه دارد.

او افزود: با توجه به میانگین عملکرد ۵۰ تن در هکتار، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار تن پیاز در شهرستان کازرون تولید و روانه بازار مصرف شود.

این مقام مسئول به اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت پیاز در شهرستان کازرون در بخش جره و بالاده می‌باشد، تصریح کرد: شرایط مناسب آب وهوایی، استفاده از بذر مناسب، آبیاری اصولی و رعایت اصول کاشت از سوی کشاورزان از جمله دلایل تولید خوب پیاز در این شهرستان است.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: ارقام عمده پیازکشت شده در این شهرستان، قرمز محلی، طلایی و سفید شیری است.

توزیع ۶۵۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، ۶ هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی اوره توسط کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

حمید رشیدی افزود: این میزان کود به کشت محصولات زراعی پاییزه شامل گندم، کلزا، چغندر قند اختصاص داده شده است.

او اظهار داشت: کود‌های ازته توزیعی در بین کشاورزان محصول تولید داخلی است که با تلاش و هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس توانسته ایم کود اوره مورد نیاز جهت مصرف بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان را تهیه و تامین کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مهمترین نهاده‌های مورد استفاده دربخش کشاورزی کود شیمیایی است، تصریح کرد: ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی با استفاده درست و صحیح از سموم و کود‌های شیمایی فراهم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: این شهرستان دارای چهار کارگزاری خرید و توزیع کود در بخش خصوصی و دولتی است که زیر نظر این مدیریت مشغول بکار هستند.

کشت گندم در مزارع شیراز پایان یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: در سال زراعی جاری ۳۷ هزار و ۷۵ هکتار از مزارع شهرستان شیراز به کشت گندم اختصاص یافت که این میزان ۳۰ درصد بیشتر از سطح ابلاغی و تعهدات شهرستان است.

ذبیح الله سیروسی با اشاره به اهمیت کشت گندم و لزوم پایداری در تولید این محصول استراتژیک تصریح کرد با تلاش کارشناسان اداره تولیدات گیاهی و مسئولین پهنه کشت گندم از نیمه اول آبان ماه آغاز و تا هفته اول دی ماه ادامه یافت، که طی این مدت، ۸۹۴۵ هکتار از مزارع گندم آبی و ۲۸۱۳۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت شد.

به گفته او در سال زراعی علاوه بر دقت همکاران بر رعایت تمامی اصول به زراعی از جمله تهیه بستر و آرایش مناسب و استفاده از ارقام پر پتانسیل و زود رس در منطقه، بیش از ۷۳ در صد از سطوح کشت نیز به صورت مکانیزه و با دستگاه‌های کارنده کشت شد.

سیروسی اظهار امیدواری کرد با ادامه نزول رحمت الهی و تلاش کلیه کارشناسان و همت بهره برداران در انجام به موقع عملیات داشت از این مزارع بیش از ۸۰ هزار تن محصول تولید و به مراکز خرید تحویل شود.

پایان عملیات کشت محصولات شتوی در اراضی خرم بید

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه شهرستان خرم بید از پایان عملیات کشت گندم در سطح ۴۰۵۰ هکتار و جو آبی در سطح ۳۸۷۰ هکتاراز اراضی کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد.

سیدمسلم چراغچشم اظهار کرد: کشت گندم آبی در سال زراعی جاری در اراضی این شهرستان نسبت به سالی زراعی قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه ۱۹۰ تن بذر گندم گواهی شده شامل میهن، پیشگام، چمران ۲، و سیروان در بین کشاورزان توزیع شده است، ابراز کرد: ارقام توزیع شده دارای پتانسیل عملکرد بالا بوده و مناسب مناطق سردسیر است.

چراغچشم تأکید کرد: پارسال کشت گندم در سطحی بالغ بر ۳۸۲۵ هکتار به تولید ۱۸ هزار و ۳۰۷ تن گندم انجامید که ۵۵۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل مراکز خرید گندم و کارخانجات آرد استان شد.

او همچنین با اشاره به اینکه ۲۵ تن بذر جو از ارقام گواهی شده (ریحان ۳ و بهمن) در بین کشاورزان توزیع شده است، اعلام کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۱۳ هزار و ۹۳۲ تن جو از این سطح برداشت شود.

این کارشناس مسئول تصریح کرد: کشت پاییزه گندم و جو در اراضی این شهرستان از اواسط مهر ماه آغاز و تا نیمه نخست آذر ماه به طول انجامیده است.

توزیع بالغ بر ۲۸ هزار تن نهاده دامی در مرودشت

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از توزیع ۲۸ هزار و ۷۲۱ تن نهاده دامی با نرخ دولتی در ۹ ماهه امسال خبر داد.

سید محمد رضا دهقانیان اظهار کرد: این نهاده‌ها شامل ده هزار و ۶۸۳ تن جو، ۱۱ هزار و ۴۳۴ تن ذرت، پنج هزار و ۳۹۳ تن سویا، ۱۲ هزار و ۲۰۲ تن سبوس، زیر نظر اتحادیه دامداران مرودشت و اداره بهبود تولیدات دامی بین دامدارانی که هویت گذاری را انجام داده اند توزیع شده است.

به گفته دهقانیان، این اقدام با هدف تنظیم بازار این نهاده ها، افزایش تولید گوشت قرمز و و افزایش درآمد خانوار‌های روستایی، حمایت از تولیدکنندگان و تامین امنیت غذایی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تا کنون اختصاص نهاده‌ها بر مبنای کارت شیر صورت می‌گرفت، تصریح کرد: از این پس علاوه بر کارت شیر هویت گذاری و پلاک کوبی دام نیز در توزیع نهاده‌ها لحاظ خواهد شد.

دهقانیان بیان کرد: توزیع نهاده هادر گاوداری‌های صنعتی شیری به صورت خام و به صورت روزانه میزان مشخصی ذرت سویا و جو اختصاص می‌یابد که دامداران پس از هویت گذاری در سامانه بازارگاه می‌توانند میزان نهاده‌ها مورد نیاز خود را خرید و پس از تبدیل به خوراک استفاده دام قرار دهند.

این مقام مسئول اظهار کرد: سایر دام‌ها از جمله گاو شیری سنتی، گوسفند داشتی و ... خوراک آن‌ها بر اساس هویت گذاری و سهمیه تخصیصی و به صورت آماده دریافت می‌کنند.

در شهرستان مرودشت بالغ بر ۵۳۸ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد و این شهرستان از قطب‌های مهم تولید شیر و گوشت در استان فارس است.

صدور اولین گواهی نشان حد مجاز آلاینده‌ها  برای محصول "به" در نی‌ریز

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از صدور اولین گواهی" نشان حد مجاز آلاینده ها" برای محصول "به " در سطح دو هکتار باغ عزیزقلی جلالی در منطقه دهچاه نی ریز خبرداد.

زهرا مستفیضی در همین خصوص تصریح کرد: متقاضیان دریافت مدرک محصول گواهی شده باید به مدیران کنترل کیفی کلینیک‌های گیاهپزشکی شهرستان، مراجعه و پس از انجام بازدید، در مرحله آخر، شرکت بازرسی از محصول؛ نمونه برداری و در صورت تایید میزان باقی مانده حد مجاز آلاینده ها، سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل استاندارد گواهی حد مجاز آلاینده را برای کشاورز صادر می‌کند.

او تاکیدکرد: گواهی استاندارد تشویقی دارای یک سال اعتبار است و باید برای سال‌های بعد نمونه بردار‌ی مجدد انجام شود.

مستفیضی با اشاره به اینکه تولید محصولات گواهی شده، سالم و ارگانیک از اولویت‌های بخش کشاورزی است یادآور شد: تا کنون اولین گواهی ارگانیک انار و "حد مجاز آلاینده" پسته و زعفران فارس برای کشاورزان این شهرستان صادر شده است.

۸۰ هزار راس دام در نی ریز نهاده دریافت کردند

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در ماه‌های آبان و آذر، ۸۰ هزار راس دام شهرستان، متعلق به ۷۹۰ بهره بردار بر اساس نصب پلاک هویت گذاری، ۳۲۰ تن جو و ۷۵ تن ذرت یارانه‌ای دریافت کردند.

علی قرایی تصریح کرد: تا این تاریخ تقریباً یک چهارم دام‌ها نهاده دریافت کرده اند.

او با اشاره به هویت گذاری ۵۰ هزار راس دام در فصل پاییز، اظهارکرد: برای پوشش تمامی دام‌ها تقاضای تخصیص ۱۲۰۰ تن جو دیگر به شهرستان را داریم که امیدواریم با همت دولت و مسئولان این امر محقق شود.

قرایی مجددا تاکیدکرد: تمامی خدمات دامپروری بر اساس پلاک هویت گذاری دام صورت می‌گیرد و لذا خواهشمند است که دامداران هر چه سریع‌تر نسبت به هویت گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

پایان عملیات کاشت غلات در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز از پایان عملیات کاشت غلات در سطح ۱۴۲۳ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

علیرضا بصیری گفت: کاشت غلات در نی ریز از ۲۵ شهریور ماه با محصول کلزا آغاز شد و در پانزدهم دیماه با محصول جو پایان یافت.

او با اشاره به توزیع بذور گواهی شده در بین کشاورزان به میزان ۲۰۰ کیلوگرم کلزا و ۳۵ تن گندم، افزود: در سال زراعی جاری ۳۰ هکتار کلزا رقم نپتون، ۵۵۳ هکتار گندم با ارقام پیشتاز، چمران دو، سیروان، نارین و ۸۴۰ هکتار جو آبی و دیم با ارقام ریحان، نصرت و ... در شهرستان کشت شد.

به گفته بصیری؛ امسال با همکاری اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی فارس، یک دستگاه کارنده ریزدانه کار به شهرستان حمل و عملیات کاشت ۳۰ هکتار کلزا و ۲۰ هکتار گندم به صورت مکانیزه انجام شد.

بصیری تصریح کرد: با توجه به اهمیت کشت مکانیزه در کاهش هزینه ها، وقت و منابع و همچنین بالا بردن بازدهی تولید، غالب کشاورزان شهرستان تشویق به کشت مکانیزه شدند که با همت یکی از بهره بردارن، یک دستگاه کارنده خریداری و کاشت مکانیزه در شهرستان رونق گرفت که امید است در سال‌های آینده شاهد توسعه کشت مکانیزه و افزایش عملکرد بهره برداران در نی ریز باشیم.

توزیع کود شیمیایی جهت مزارع شتوی در خرم بید

رئیس مرکز خدمات حومه جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید از توزیع بیش از ۱۴۲۵ تن کود شیمیایی از انواع ازته، فسفاته و پتاسه جهت محصولات شتوی شهرستان خبر داد.

سیدمسلم چراغ چشم اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، توزیع کود ازته بر اساس میزان گندم تحویلی کشاورزان در سال زراعی گذشته و سطح زیر کشت سال زراعی جدید صورت گرفته است.

او افزود: در شهرستان خرم بید به تعداد ۹ عامل توزیع کود شیمیایی، تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید و بخش خصوصی در تامین و توزیع به موقع کود شیمیایی جهت محصولات مختلف زراعی و باغی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان را یاری می‌کنند.

صدور یا تمدید پروانه بهره برداری دامداری‌ها منوط به هویت گذاری دام‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: با هماهنگی‌های انجام گرفته با فرمانداری آن شهرستان تمامی خدمات به بهره برداران دام سبک وسنگین از جمله هرگونه تائیدیه ادارات، دریافت تسهیلات، اخذ مجوز امتیازات آب، برق و گاز، توزیع نهاده‌ها وتمدید ویا صدور پروانه‌ها منوط به هویت گذاری دام‌ها شده است.

ذبیح اله سیروسی تصریح کرد: شهرستان شیراز با توجه به موقعیت خاص خود درمرکز استان فارس وهمچنین میزان دام موجود سالیانه با تولید ۷۵۰۰۰، تن شیرخام و ۳۵۰۰ تن گوشت قرمز در ریف دوم تولید این دو محصول استراتژیک دراستان بوده وجهاد کشاورزی شهرستان جهت حفظ این دستاورد وحمایت از تولید کنندگان وهمچنین مصرف کنندگان اقدام به اموزش وترویج هویت گذاری دام‌ها کرده است.

او افزود: در این راستا تاکنون ۱۱۰ هزار دام سبک وسنگین پلاک کوبی و در سامانه هویت گذاری ثبت مشخصات شده است

سیروسی همچنین گفت: شهرستان شیراز دارای ۵۰ هزار دام سنگین و ۲۳۰ هزار دام سبک بوده که عملیات هویت گذاری با هدف، جلوگیری از قاچاق دام. توزیع مناسب وعادلانه نهاده‌های دام. جلوگیری از سرقت دام، پیش‌بینی تولید، کاهش یا افزایش و برنامه ریزی برای حفظ تولید با اهرم صادرات و واردات انجام می‌شود.

او اظهار داشت: در راستای هدف عملیاتی استراتژیک تعالی سازمان عملیات اجرایی طرح به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار شده و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نظارت برعملکرد انان را به‌عهده دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز در ارتباط با روند مراحل هویت گذا ری دام گفت: در ابتدا دامداران و گاوداران بام راجعه و درخواست کتبی به اتحادیه‌ها وشرکت‌های تعاونی دامداران طرف قرارداد و پرداخت هزینه‌ها ثبت نام کرده سپس اتحادیه‌ها با اعلام درخواست پلاک به تعداد دام به اتحادیه مرکزی، پس ازاماده شدن پلاک‌ها، آن‌ها را به اکیپ ها، که معولا کارشناسان دامپروری یا دکترا و تکنسین‌های دامپزشکی می‌باشند تحویل می‌دهند.

سیروسی همچنین با بیان اینکه هزینه‌های پرداختی در دام سبک از هرراس دام ۳_۴ هزارتومان ودام سنگین ۶_۸ هزارتومان بستگی به تعداد دام متغیر است، گفت: هرچه تعداد دام بیشتر باشد هزینه کمتر خواهد بود و این هزینه دریافتی شامل تهیه پلاک، هزینه نصب وثبت مشخصات درسامانه هویت گذاری می‌باشد و هزینه ایاب وذهاب بعهده دامدا ران است.

این مقام مسئول از آمادگی دواکیپ اصلی در اتحادیه دامداران استان فارس واتحادیه صنعت دامپروری فارس خبر داد و افزود: هراتحادیه با حداقل ۵ الی ۶ اکیپ کوچکتر عملیات اجرایی را پوشش می‌دهد و پروسه درخواست تا پلاک کوبی وثبت مشخصات حدود دو تا سه روز خواهد بود.

کشاورزان بی توجه به محدودیت آبیاری مزارع برنج شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: امسال علی‌رغم اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص محدودیت و ممنوعیت کشت برنج با استفاده از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های کشاورزی و تشویق به همکاری در کشت مستقیم بروش خشکه کاری، قسمتی از مزارع برنج شهرستان به وسیله آب‌های زیرزمینی کشت شد.

ذبیح اله سیروسی تصریح کرد: جمع کل سطوح شالیزار‌های شهرستان شیراز در سال ۹۹ معادل ۲۳۰ هکتار بوده که از این سطح میزان ۸۹ هکتار با آب‌های زیرزمینی و ۱۴۰ هکتار توسط آب‌های سطحی و رودخانه و کانال‌های روان آب سطحی، آبیاری شده است.

او افزود: در راستای اهداف کشاورزی پایدار و حفظ منابع آب زیرزمینی؛ امسال نسبت به توسعه کشت مستقیم برنج بروش خشکه کاری که صرفه‌جویی تا هفتاد درصدی در مصرف آب آبیاری با روش تیپ قطره‌ای را بدنبال دارد و هزینه‌های گزاف کارگری در زمان نشاکاری و هزینه‌های برق و سوخت چاه‌های کشاورزی را بخوبی کاهش می‌دهد، اقدام شد.

او بیان کرد: با تولید ۴۲۰۰ کیلوگرم در هکتار شلتوک نتایج رضایتمندی بدست آمد و بسته حمایتی شامل نهاده‌های کشاورزی و لوله‌های نوار تیپ به کشاورزان پیشرو تحویل داده شد.

او اظهار داشت: علاوه بر این توسعه کشت مستقیم بروش خشکه کاری برنج در شالیزار‌های شهرستان شیراز برای سال زراعی جدید در دستور کار این مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی مستعد قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی توزیع نهاده های دامی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون جهادکشاورزی شهرستان شهرستان خبر کاربری های غیرمجاز هویت گذاری دام ها سال زراعی جاری محصول استراتژیک محصولات کشاورزی بین کشاورزان حد مجاز آلاینده پیش بینی می شود ذرت علوفه ای هکتار از مزارع توزیع نهاده ها مقام مسئول گواهی ارگانیک گیاهان دارویی او با اشاره او اظهار هویت گذاری پایان عملیات میلیارد ریال بهره برداران هزار راس دام انجام می شود بذر گندم آبی مدیران پهنه محصول تولید عملیات کاشت کود شیمیایی بهره برداری گیاه دارویی گندم آبی استان فارس گواهی شده توزیع کود توزیع شده توسعه کشت باغات دیم چغندر قند جوجه ریزی انجام شده نی ریز کشت گندم ۵۰ هکتار ۳۰ هکتار توزیع شد انجام شد هزینه ها زرین دشت بر اساس هزار تن آغاز شد خرم بید دام سبک کشت شد ۶۸۰ تن دی ماه تن بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۲۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت در نشست قرارگاه مرکزی امنیت غذایی گفت: با همت بخش خصوصی و در راستای ارتقای تولید، از ابتدای فروردین تاکنون ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه جوجه در واحدهای مرغداری انجام که این میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۷ درصد افزایش دارد.

سید محمد رضا سیدحسینی تصریح کرد: با این میزان جوجه ریزی ۳۹۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی گفت: به منظور افزایش ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه ای با سرمایه‌گذاری بیش ۲۶۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی در حال ساخت است.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای فعال با ظرفیت ۸ میلیون قطعه در هر دوره در استان سیستان وبلوچستان مشغول تولید هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ثبت رکورد ۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت