Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اصلاحات اخیر در اساسنامه فدراسیون فوتبال و برداشتن محدودیت‌های دست و پاگیر و افزایش تعداد اعضای هیات رئیسه، چهره‌های فوتبالی از جمله بازیکنان سابق و مربیان کنونی شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات این فدراسیون دارند.

به گزارش ایسنا، با اصلاحات اخیر در اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیات رئیسه این فدراسیون از ۹ به ۱۱ نفر افزایش یافته و نقش باشگاه‌ها و هیات های فوتبال پررنگ‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آخرین تغییر و تحولات که در هشتم آذر ۹۹ به تصویب مجمع این فدراسیون رسید، انتخابات پیش رو فرصت مناسبی برای حضور اهالی فوتبال، به خصوص فوتبالیست‌های سابق و مربیان و کارشناسان کنونی است تا آن‌ها هم با برداشتن محدودیت‌های قانونی مانند اخذ ۵ امضا از اعضای مجمع یا ارائه ۵ سال سابقه مدیریتی، وارد چرخه مدیریتی فوتبال شوند.

روز دهم اسفند ۹۹، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که نسبت به گذشته با افزایش خوبی مواجه شده و تنوع انتخابات را بالا برده، می توانند از میان گزینه های مختلف ۱۱ نفر را راهی ساختمان پلاک چهار واقع در کوچه سوم خیابان شیخ بهایی کنند.

از همین رو در حال حاضر زمزمه‌هایی برای حضور برخی چهره‌های سرشناس فوتبالی در انتخابات شنیده می‌شود که حضورشان در کرسی هیات رئیسه هم غنیمتی برای فوتبال است و می‌توانند با اشراف خود بر دنیای فوتبال، تبدیل به بازوی رئیس فدراسیون فوتبال شوند.

در ادامه نگاهی به وضعیت و شرایط نامزدهای کرسی هیات رئیسه در انتخابات فدراسیون فوتبال خواهیم داشت:

کاهش تعداد معرفی‌نامه از سوی اعضای مجمع

طبق اساسنامه مصوب سال ۹۰، نامزدهای پست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، در اولین گام باید از سوی ۵ عضو مجمع این فدراسیون پیشنهاد می‌شدند که در اصلاحات اخیر، این تعداد به ۲ معرفی نامه تقلیل یافته است.

محدودیت حضور در هیات رئیسه

یکی از اتفاقات مثبت در اساسنامه جدید، محدودیت شرکت در هیات رئیسه است که برابر این قانون، هیچ شخصی نمی تواند بیش از سه دوره عضو هیات رئیسه شود، در حالی که در اساسنامه قبلی انتخاب مجدد برای دوره های متوالی منعی نداشت. در حال حاضر چهره‌هایی مانند علی کفاشیان و مهدی تاج سه بار در هیات رئیسه حضور داشته‌اند و حیدر بهاروند و فریدون اصفهانیان در صورت تایید اصلاحیت، می‌توانند تنها یک بار دیگر به عضویت هیات رئیسه درآیند.

حذف محدودیت سنی

در اساسنامه جدید، محدودیت سنی برای حداقل ۳۵ سال و حداکثر ۶۵ سال حذف شده و افراد با هر سن و سالی می‌توانند برای سمت‌های مختلف از جمله ریاست این فدراسیون نامزد شوند.

حذف مدرک تحصیلی

با توجه به اینکه خیلی از اهالی فوتبال به علت مشغله‌های دوران بازیگری و مربیگری فرصت حضور در دانشگاه و طی کردن دوره‌های آکادمیک را ندارند، مطابق پیشنهاد فیفا، در اساسنامه جدید، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برای رئیس و اعضای هیات رئیسه حذف شده است.

کاهش سابقه مدیریت از ۵ به ۴ سال

پیش از این کسانی می‌توانستند نامزد هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شوند که حداقل ۵ سال سابقه مدیریتی داشته باشند. حالا در اساسنامه جدید  و طبق اعلام نظر فیفا این میزان سابقه باید به چهار سال کاهش پیدا کند، یعنی تمام ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات باید چهار سال سابقه مدیریتی ورزشی داشته باشند.

معادل‌سازی سابقه مدیریت با دوران مربیگری، بازیگری و داوری

مهم ترین اتفاق در اساسنامه جدید، معادل سازی سابقه مدیریت برای اهالی فوتبال است. در واقع از دیگر مشکلات فوتبالیست‌ها، مربیان و داوران حرفه‌ای این بود که فرصت لازم برای طی کردن سمت‌های مدیریتی را نداشتند. در اساسنامه جدید ۴ سال سابقه مدیریتی معادل سازی شده که به این شرح است:

بازیکنان: حداقل ۴ فصل بازی در لیگ حرفه‌ای فوتبال مردان یا زنان و همچنین لیگ فوتسال یا بازی در تیم‌های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

مربیان: حداقل ۴ فصل مربیگری در لیگ حرفه‌ای مردان یا زنان فوتبال و فوتسال یا مربیگری در تیم‌های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

داوران: حداقل ۴ فصل حضور در لیگ حرفه‌ای مردان یا زنان یا لیگ فوتسال و یا ۴ سال حضور در لیست داوران بین المللی.

عدم سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی و تابعیت ایرانی

از شرایط لازم برای نامزدی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، عدم هر گونه سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی بر اساس حکم قضایی و تایید مراجع ذی‌صلاح و همچنین داشتن تابعیت ایرانی و سکونت در ایران است.

حذف کارت پایان خدمت

از دیگر اصلاحات اساسنامه جدید، عدم ارائه کارت پایان خدمت در هنگام شرکت در انتخابات است که این موضوع در صورت تایید کمیته انتخابات، در ادامه به علت ضرورت ارائه این مهم در ساختار اداری و قانونی ایران، دردسرساز می‌شود و احتمالا اعضای مجمع به چنین شخصی به علت نداشتن صلاحیت لازم برای امضای اسناد قانونی و خروج از ایران، رای نخواهند داد.

افزایش نماینده باشگاه‌ها و هیات‌های استانی در مجمع

به جز رئیس و نواب رئیس، هفت نفر از اعضای هیات رئیسه شامل دو نفر از بین هیات‌های فوتبال استان‌ها، دو نفر از بین مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ دسته اول و سه نفر از بین افرادی که سابقه مدیریت ورزشی دارند، انتخاب می‌شوند. افزایش سهمیه مدیران باشگاه و هیات‌های فوتبال می‌تواند منجر به تنوع نامزدهای انتخاباتی و افزایش قدرت هیات رئیسه شود.

در نتیجه مدارک لازم برای شرکت در انتخابات به این شرح است:

الف - مدارک عمومی

۱ -  اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی

۲ –  دو قطعه عکس ۶*۴ با زمینه روشن

۳ –  اصل و تصویر مدارک مثبته سوابق مدیریت ورزشی

۴ –  گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (تبصره: اصل مدارک فوق پس از تطبیق با تصویر آن عودت می‌گردد)

ب – مدارک اختصاصی هر پست

۱ –  تکمیل فرم داوطلبی بر حسب پست انتخابی

۲ – فرم شماره ۳ توسط داوطلب نامزدی هیات رئیسه

به گزارش ایسنا، اصلاحات اخیر راه را برای حضور فوتبالی‌ها در انتخابات هموارتر کرده و چهره‌های مختلف می‌توانند حداقل دو معرفی نامه را برای حضور در انتخابات به دست آوردند اما همچنان مساله اصلی جلب نظر اعضای مجمع و پیروزی در انتخابات است که لابی‌های سنگینی در این زمینه شکل می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فدراسيون فوتبال هیات رییسه فدراسیون فوتبال انتخابات فدراسیون فوتبال اساس نامه فدراسیون فوتبال هیات رئیسه فدراسیون فوتبال سال سابقه مدیریتی اساسنامه جدید هیات رئیسه اصلاحات اخیر اعضای مجمع برای حضور حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چند که نمایندگان مجلس یازدهم پیش از رسیدن به مجلس، عملیاتی کردن «شفافیت» در مجلس را وعده می دادند، اما همین که پای‌شان به ساختمان هرمی شکل بهارستان رسید خلف وعده کردند و به طرح شفافیت قوای سه‌گانه رأی منفی دادند.

بعد از رد طرح شفافیت آرا، بهارستانی‌ها به دنبال تصویب طرح «شفافیت قوای سه‌گانه» رفتند اما این طرح نیز با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد. ابتدا مجمع تشخیص زیر بار طرح جدید شفافیت که این نهاد سیاسی را نیز شامل می شد، نرفت و بعدتر مشخص شد دولت رئیسی هم حاضر به تن دادن به این شفافیت نیست. همین مخالفت ها نیز کار را به جایی رساند که بخش های ذیل شفافیت یکی بعد از دیگری مستثنی شدند و بنا بر برخی روایت ها چیز زیادی از آن شفافیت قوای سه گانه که مدنظر نمایندگان طراح بود، باقی نماند.

در جلسه امروز مجلس نیز برخی دیگر از ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه مرتفع شد. در همین راستا، خبرگزاری خبرآنلاین به سراغ نمایندگان مجلس یازدهم رفت تا جزئیات ایرادات شورای نگهبان به این طرح را جویا شود.

شهریار حیدری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از ضرورت شفاف بودن قوای مقننه و قضائیه روایت کرد و گفت: «دولت، دستگاه قضائی و در کل قوای سه‌گانه شامل طرح شفافیت می‌شود، البته اگر این طرح نبود مجلس شفاف بود.» این در حالی است که محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، از مستثنی شدن قوه قضائیه در طرح شفافیت قوای سه‌گانه خبر داد.

جامعه نیازمند شفافیت مالی قوای سه‌گانه است

شهریار حیدری، نماینده کرمانشاه‌، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به بررسی ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه، بیان کرد: «در بحث شفاف‌سازی قوای سه‌گانه قرار بر این شد که رویکردها، عملکردها و اموال اشخاصی که در سطوح مختلف مدیریت هستند، شفاف باشد چرا که این مسئله نیازمند فضای فعلی جامعه ما است و انجام آن ضرورت دارد. این رویه در مجلس جاری و سازی است اما هنوز در قوه قضائیه و قوه مجریه اجرایی و عملیاتی نشده است.»

وی ادامه داد: «در این طرح تلاش شده که بقیه قوا همانند مجلس شفاف باشد، بخصوص آنکه اموال نمایندگان توسط دستگاه قضایی ثبت و ضبط می‌شود، اما دستگاه قضایی و اجرایی هم باید اینکار را انجام دهند و ایرادات مطرح شده برای شفاف‌تر شدن نهادها است.»

شفافیت زمانی قابل اجرا خواهد بود که در رأس، اجرایی و عملیاتی شود

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی، در پاسخ به این سوال آیا شورای نگهبان مستثنی شدن وزرا و هیأت رئیسه مجلس را در طرح شفافیت قوای سه‌گانه تایید کرده است، گفت: «خیر، شورای نگهبان آن را تایید نکرده و نخواهد کرد،چرا که اگر روسای قوای سه‌گانه شفاف نباشند، بقیه نیز از آن تبعیت نخواهند کرد. شفافیت زمانی قابل اجرا خواهد بود که در رأس، اجرایی و عملیاتی شود و الا قابل اجرا نیست.»

وی گفت: «من اعتقاد دارم که برخی طرح‌ها نیازمند شفاف شدن در مجلس هستند اما شفاف‌سازی برخی از آرا و طرح‌ها باعث تقلیل نمایندگان می‌شود و این یکی از ایراداتی است که در این طرح وجود دارد. من مشاهده کردم که در برخی از موارد نمایندگان به طرحی صرفا به خاطر آنکه باعث افزایش آراء یا کاهش آرا می‌شود، رأی می‌دهند. یک مقداری باید دست نمایندگان برای رأی دادن بازتر می‌شد تا بتوانند به صراحت به یک طرح یا لایحه رأی بدهند و اثرگذار باشند. دستگاه‌های دیگر قطع به یقین باید شفاف‌تر باشند چرا که اگر تخلفی در دستگاه‌های حوزه اجرایی و قوه مقننه است مشخص شود.

مجلس شفاف بود اگر...

حیدری گفت: دولت، دستگاه قضائی و قوای سه‌گانه شامل طرح شفافیت می‌شود، البته اگر این طرح نبود مجلس شفاف بود.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم درباره تصویب طرح شفافیت، خاطرنشان کرد: «طرح شفاف‌سازی برای اولین بار در این مجلس به تصویب رسید و نهایی شد. طرح شفاف‌سازی هم حسن‌هایی دارد و هم آسیب‌هایی، حسن این طرح این است وقتی به طرحی رأی داده می‌شود، شفاف است، اما معایب آن این است که زمانی که طرح یا لایحه‌ای به صحن می‌آید، نماینده‌ای ممکن است با آن موافق نباشد اما اگر ببیند سبب کاهش رأی می‌شود، ممکن است به آن رأی بدهد و قدرت اختیار را از مجلس گرفته شده است. اما اجرای این طرح برای قوه مجریه و قوه قضائیه ضرورت دارد.»

قوه قضائیه از طرح شفافیت قوای سه‌گانه مستثنی شد؟

از سوی دیگر محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به بررسی ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه بیان کرد: «ایرادات حول استثنا کردن بعضی از دستگاه‌ها و افراد از مجموعه قانون شفافیت بود.»

وی در پاسخ به این سوال که چه نهادهایی در طرح شفافیت قوای سه‌گانه مستثنی شدند، گفت: «باید مجموعه این‌ها را ببینید، نهادهایی مانند قوه‌قضائیه و دستگاه‌های دیگر.»

نماینده بافق و مهریز در پاسخ به سوالی درباره اینکه قوه قضائیه از طرح شفافیت قوای سه‌گانه مستثنی شده است، بیان کرد: «مواردی درباره مستثنی شدن قوه‌قضائیه و برخی دیگر از دستگاه‌ها مانند مجمع تشخیص مطرح شد که باید بررسی شود.»

وی با اشاره به شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم درباره تصویب طرح شفافیت گفت: «مجلس به آن شفافیت مالی که مردم انتظار داشتند، توجهی کرد و شفافیت آرا را هم به شکل ناتمام رها کرد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900986

دیگر خبرها

  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • واکنش فدراسیون فوتبال به تغییر نام استقلال!
  • واکنش فدراسیون فوتبال به تغییر نام استقلال، VAR و جانشین حمید مطهری
  • انتخابات آتی ژیمناستیک و بازهم تخلفات قانونی
  • توضیحات اصولی درباره انتخاب سرمربیان، VAR و جانشین مطهری
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد