Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، برای صحبت کردن با این ورزشکار پارالمپیکی و مسئول یکی از انجمن ورزش‌های جانبازان و معلولین باید وقت قبلی بگیرید. روزها باید به دنبال او باشید که یک وقت کوتاه برای صحبت کردن داشته باشد. آن‌قدر سرش شلوغ است که اصلا وقت کارهای پیرامونی و به اصطلاح حاشیه ای ندارد و تمام تمرکزش فقط برای کار کردن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او هم اکنون دبیر انجمن وزنه‌برداری جانبازان و معلولین، رئیس انجمن پاراباستانی و ورزشکار پاراتیراندازی است. از یک طرف کارهای مربوط به پاراوزنه‌برداری را روی غلطک می‌اندازد. از جهاتی دیگر با نظم مثال زدنی، تمرینات آماده‌سازی خود برای حضور پرقدرت در پارالمپیک توکیو را دنبال می‌کند.

سیدمحمدرضا میرشفیعی وقتی 16 سال داشت، با دست‌کاری شناسنامه‌اش به جبهه رفت. بعد از پایان دوره آموزشی به منطقه شاخ شمیران اعزام شد و بعد از مدتی به درجه جانبازی نائل شد. به واسطه دنبال کردن رشته‌های باستانی و بدنسازی، بعد از مجروحیت در پاراوزنه برداری و باستانی مقام‌های کشوری به دست آورد. دو سال هم هست که در تیراندازی مشغول است و توانسته سهمیه پارالمپیک توکیو را بگیرد و امید زیادی برای گرفتن مدال در این بازی‌ها دارد.

در سطر پایین مشروح و گفت‌وگوی خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با سیدمحمدرضا میرشفیعی پیش‌روی شماست. 

شناسنامه‌ام را دو سال بزرگ کردم
قبل از من، مرحوم پدرم و برادران بزرگترم هم به جبهه رفته بودند
یکسال طول کشید تا با معلولیتم کنار بیایم
اسمم را در روزنامه چاپ کردن و کلی ذوق کرده بودم
در پنج رشته ورزشی فعالیت می‌کنم
خسروی‌وفا توان مدیریتی بالایی دارد 
در اولین حضورم، اولین سهمیه پارالمپیک توکیو را گرفتم
تیراندازی آدم را درون‌گرا می‌کند
قدرت سیامند باعث غرورم می‌شد
وقت چرخیدن در فضای مجازی ندارم
از دست دادن سیامند بدترین خاطره‌ام است
در دوران قرنطینه  به اهل خانه کمک می‌کردم 

فارس: در چه سالی معلولیت پیدا کردید؟
در 16 سالگی و در هفتم تیر 1367 در منطقه شاخ شمیران بر اثر اصابت خمپاره دو پایم از بالای زانو قطع شد و جانباز 70 درصد هستم.

فارس: چطور این اتفاق رخ داد؟   
بعد از گذراندن دوره آموزشی در پادگان امام حسین (ع) در منطقه شاخ شمیران، در پاتک عراق بر اثر اصابت خمپاره جلوی پایم، هر دو پایم از بالای زانو قطع شد. روزی ما هم جانبازی شد و بابت این قضیه خدا را همیشه شکرگزارم. 21 روز بعد، قطعنامه 598 شورای امنیت مورد پذیرش قرار گرفت. در لحظه‌ای که خمپاره جلوی پای من خورد، 10 متر آن طرف من، یکی از دوستانم به نام جهانبخش تقی‌لو حضور داشت که با ترکش‌های همان خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

فارس: چطور به جبهه رفتید؟
 قبل از من مرحوم پدرم و برادران بزرگترم هم رفته بودند. قد و قامت بلندی داشتم. اصلا سنم به 16 ساله‌ها نمی‌خورد. دو سال شناسنامه را دست‌کاری کردم و به عنوان داوطلب بسیجی به جبهه رفتم. شرایط آن موقع مملکت اینگونه بود که اکثر جوانان شور و اشتیاق دفاع داشتند و هر طور شده به جبهه می‌رفتند. البته این شور برای 8 سال دفاع مقدس طبیعی بود. در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و جاهای مختلف دغدغه دفاع از مملکت وجود داشت.  

فارس: در چه مقطعی تحصیل می‌کردید؟
اول دبیرستان و ​خیلی هم بچه درس‌خوان بودم.

فارس: تحصیلات‌تان در چه رشته‌ای است؟
چند سال است که فوق لیسانس مدیریت ورزشی گرفته ام. در حال حاضر برای دکتری می‌خوانم.

فارس: قبل مجروحیت، ورزش می‌کردید؟
 در رشته‌های ورزشی کشتی و تکواندو به صورت آماتور فعالیت می‌کردم اما مقام نداشتم. 

فارس: چند وقت طول کشید تا با این ضایعه و نقصان کنار بیاید؟
یکسال طول کشید تا با معلولیتم کنار بیایم. چون در سن پایین برای من پیش آمده بود، باید شرایط 180 درجه تغییر می‌کرد. قطع شدن دو پا هم خیلی زمان می‌برد تا برای یک نوجوان عادی شود.

فارس: بعد معلولیت چطور به طرف ورزش گرایش پیدا کردید؟
بعد از جنگ باز هم ادامه تحصیل دادم. یک سال در خانه بدنسازی کار می‌کردم و به صورت اتفاقی یک باشگاه وزنه‌برداری پیدا کردم. از سال 1369 وزنه‌برداری را به صورت رسمی در باشگاه پل حافظ زیر نظر جعفر ذبیحی آغاز کردم و او نخستین مربی‌ام بود. آن موقع جز کسانی بودیم که برای اولین بار پاراوزنه‌برداری را که تازه هم شکل گرفته بود، استارت زدیم. "اکبر ای‌وطن"، "حسین زینل"، "فرویدن کریم پور" و "بابک محمدی"؛ با این عزیزان تمرینات را شروع کردیم.

فارس: رفتن به تمرین خیلی سخت بود؟
ابتدا با بردارم می‌رفتم. بعدها زنده یاد اکبر ای‌وطن پیشکسوت وزنه‌برداری می‌آمد جلوی در خانه ما و مرا سوار موتورش می‌کرد و با هم می‌رفتیم باشگاه و تمرین می‌کردیم. چند سال پیش مسابقات پاراوزنه‌برداری قهرمانی کشور تحت نظر IPC گرامیداشت "اکبر ای‌وطن" بنیادگذار وزنه‌برداری جانبازان و معلولین را برگزار کردیم.

فارس: اولین مدال را چه زمانی به دست آوردید؟
در اولین مسابقات کشوری که سال 1371 در شیراز برگزار شد و اولین مسابقه‌ام بود. در قالب تیم جوانان تهران و دسته 67 کیلوگرم مدال طلا گرفتم.

فارس: با آن مدال طلا انگیزه گرفتید؟
بله. اسمم را در روزنامه چاپ کردن و کلی ذوق کرده بودم. برای ادامه ورزش حرفه‌ای انگیزه‌ام افزایش پیدا کرد و با همت بیشتری وزنه‌برداری را پیگیری کردم.

فارس: اولین مسابقه بین‌المللی در رشته وزنه‌برداری چه سالی بود؟
سال 1372 مسابقات مجروحان جنگی جهان در انگستان برگزار می‌شد. اردو آماده‌سازی هم در استادیوم آزادی بود. دقیقه 90 به جای 10 وزن، پنج وزن را به این رقابتها اعزام کردند. فقط پنج وزن بالا (سنگین وزن) به مسابقات رفتند. من که رکورد خوبی هم می‌زدم، اعزام نشدم. ورزشکاران رشته دوومیدانی هم به این مسابقات اعزام شده بودند. از بچه‌های دوومیدانی خواسته بودند که در 5 وزنه پایین (سبک وزن) وزنه بزنند. سید علی موسوی ورزشکار خوزستانی دوومیدانی جانبازان کشورمان در مسابقه وزن شصت‌وهفت‌ونیم با ثبت وزنه 115 کیلوگرم، مدال طلا گرفت.

فارس: عجب خاطره بدی؟
 اصلا خاطره خوبی برای من نبود. 

فارس: با این حال ولی این رشته را رها نکردید؟
علاقه زیادی به داوری و مربیگری داشتم. در کنار وزنه‌برداری به تحصیلاتم ادامه می‌دادم. هم اکنون نیز داوری بین‌المللی و مربیگری درجه یک پاراوزنه‌برداری دارم. در یک دوره که مربی بودم، توانستیم در مسابقات پاراآسیایی امارات 11 ورزشکار اعزام کنیم و 10 مدال بگیریم و قهرمان شویم.

فارس: چطور ورزش باستانی را شروع کردید؟
به ورزش باستانی هم علاقه داشتم و در آن زمان که مجروح شده بودم در خانه دمبل، هالتر و میل می‌زدم. حتی در یک جشنواره که به میزبانی استادیوم آزادی برگزار شد، تیم باستانی ما برنامه‌ای را جلوی مقام معظم رهبری اجرا کرد. در حال حاضر هم رئیس انجمن پاراباستانی هستم.

فارس: دیگر در چه رشته‌های ورزشی فعالیت کرده‌اید؟
فعالیت ورزشی زیادی دارم. وزنه‌برداری، باستانی، تیراندازی، مسابقات رالی که چند دوره قهرمانی دارم و دارت هم قهرمان کشور شدم.

فارس: تیراندازی را از چه زمانی شروع کردید؟
تیراندازی را از دو سال قبل و در اواخر نیمه دوم سال 97 شروع کردم. در اولین مسابقه‌ی بین‌المللی و گزینشی پارالمپیک توکیو در العین امارات ضمن کسب مدال نقره، سهمیه تپانچه خفیف 10 متر مردان را هم کسب کردم.

فارس: اولین مربی‌تان در تیراندازی چه کسی بود؟
تیراندازی را با آجرلو رئیس انجمن شروع کردم که سرمربی ما در مسابقات العین امارت هم بود. در مسابقات جهانی سیدنی با مربیگری رضا احمدی و خانم علی‌اکبری شرکت کردم. حسین امیری سرمربی فعلی تیم ملی پاراتیراندازی آن موقع در تیم ملی عراق بودند. 

فارس: هم اکنون سرمربی خوبی در پاراتیراندازی دارید؟
حسین امیری سرمربی تیم ملی، مربی درجه یکی از لحاظ تکنیک و تاکتیک است و به بحث روحی و روانی ورزشکاران اهمیت زیادی می‌دهد. یک مربی شاید اولویتش بحث فنی باشد ولی امیری خصوصیات بارز زیادی دارد. جانباز است، تپانچه زن بوده، به پارالمپیک اعزام شده، تیمش قهرمان شده، سابقه درخشانی دارد و مربی خیلی دلسوزی است. ان‌شاالله با وی بهترین نتیجه را در بازی‌های پارالمپیک توکیو بگیریم. 

فارس: کدام رشته را بیشتر دوست دارید؟
هم اکنون که در تیراندازی هستم، بیشتر این رشته را دوست دارم. تیراندازی ورزشی است که آدم را درون‌گرا می‌کند. خیلی از نظر روحی و روانی خوب است. وزنه‌برداری رشته ورزشی قدرتی و تیراندازی رشته استقامتی است. به خاطر اینکه سطح استقامت بالا برود، حتما باید تمرینات تمرکزی و روحی و روانی انجام بدهید.

فارس: اهل فیلم دیدن هستید؟
زیاد اهل تلویزیون و فیلم دیدن نیستم. اگر وقتی هم داشته باشم، بیشتر کتاب مطالعه می‌کنم.

فارس: اهل فضای مجازی؟
اصلا اهل فضای مجازی نیستم چون وقتش را ندارم. حتی کارهایم در فضای مجازی را اکثرا پسرم برای من انجام می‌دهد.​ مثلا از طریق فضای مجازی در دوران قرنطینه با حسین امیری سرمربی تیم ملی در ارتباط بودم. او تمرینات بدنسازی و در خصوص مباحث روانشناسی و تکنیکی، موارد لازم را به ملی‌پوشان آموزش می‌داد. 

فارس: به غیر از تمرین در خانه، دوران قرنطینه دیگر چه کارهایی انجام می‌دادید؟
تمرین در خانه و بدنسازی انجام می‌دادم. در خدمت خانواده بودم و به اهل خانه کمک می‌کردم.

فارس: از حریفان در پارالمپیک توکیو شناخت دارید؟
هیچ شناختی از رقبا ندارم ولی برای موفقیت اول باید مقابل نفس خود بایستیم. از لحاظ روحی و روانی، تمام تمرکزم را روی فعالیت و تمریناتم قرار داده‌ام. چون اگر به حریفانم فکر کنم، از رقابت باز می‌مانم. در درجه دوم تمام تلاشم این است که بهترین عملکرد خودم را داشته باشم.

فارس: یک ورزشکار رشته تیراندازی در المپیک یا پارالمپیک چند مدال می‌تواند بگیرد؟
در تیراندازی 50 متر و 10 متر یک نفر در پارالمپیک شرکت کند، می تواند در دو رشته دو مدال بگیرد و این برای رتبه‌بندی ایران خیلی مهم است. اما رشته‌های تیمی یک مدال می‌گیرند.

فارس: نظرتان در مورد رییس کمیته ملی پارالمپیک چیست؟
بر هیچ کسی پوشیده نیست که حاج محمود خسروی‌وفا پدر معنوی ورزش جانبازان و معلولین است. از آن روزهای اول، مدیریت ورزش جانبازان و معلولین را برعهده داشته است. وی توان مدیریتی بالایی دارد که نشان دهنده تعامل خوبش با ورزشکاران، کادر فنی و زیر مجموعه پارالمپیک است.

فارس: بهترین خاطراتی که در ورزش دارید؟
کسب سهیمه پارالمپیک توکیو در العین امارت یکی از بهترین خاطراتم است. در اولین حضورم اولین سهمیه را گرفتم. در این مسابقات یک سهمیه مردان توزیع می‌شد که در ماده تپانچه 10 متر توانستم ورودی بازی‌های توکیو را کسب کنم.

خاطره خوب دیگر هم در مورد مدال‌آوری و رکوردزنی سیامند رحمان بود. او همیشه مدال طلای سنگین وزن پاراوزنه‌برداری را برای کشورمان می‌گرفت. قدرت این اسطوره ورزش ایران باعث غرور شخص من بود. به راحتی در همه مسابقات درحرکت اول مدال طلای خود را قطعی می‌کرد. او همیشه اختلاف رکوردی 30 تا 50 کیلوگرمی را با نفر دوم داشت و این باعث افتخار و غرور می‌شد. قبل از شروع مسابقات، مدال طلا در دسته فوق سنگین برای ایران بود. قطعا رکوردهای سیامند را کسی به این زودی‌ها نمی‌تواند جابجا کند. 

فارس: باز هم وزنه‌برداران خوبی در فوق سنگین وزن ایران داریم.
مطمئن هستم این قدرت در فوق سنگین دنیا همیشه برای ما ادامه پیدا می‌کند. ورزشکارانی نظیر منصور پورمیرزایی جایگزین خوبی برای سیامند در فوق سنگین هستند. احمد امین‌زاده از خوزستان و مهدی صیادی از البرز در مسابقات وزنه‌های خوبی می‌زنند و به راحتی مدال طلا را می‌گیرند.

فارس: بدترین خاطره ورزشی‌تان چیست؟
  از دست دادن سیامند بدترین خاطره‌ای است که در ذهنم مانده و واقعا برای من سنگین تمام شد. به راحتی ورزشکار طلایی و اسطوره ورزش معلولین را از دست دادیم. روحش شاد و یادش گرامی...

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پاراتیرانداز پاراوزنه برداری پارالمپیک توکیو پارالمپیک ورزش جانبازان و معلولین قهرمان پارالمپیک پارالمپین جانبازان و معلولین پاراوزنه برداری پارالمپیک توکیو وزنه برداری بدترین خاطره روحی و روانی فضای مجازی فوق سنگین مدال طلا هم اکنون تیم ملی برای من دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری

ایسنا/اصفهان در چهل‌وششمین دوره مسابقه ریاضی دانشجویی در سطح کشوری، ۴ دانشجوی دانشگاه کاشان حضور یافتند و از این میان، ۲ نفر موفق به کسب مدال شدند.  

روح‌اللّه جهانی‌پور، رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه کاشان و عضو هیئت‌ علمی گروه ریاضی محض این دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص موفقیت دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقات ریاضی کشوری صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: مسابقات ریاضی دانشجویی هرساله در سطح کشوری و به‌کوشش انجمن ریاضی ایران برپا می‌شود. در این دوره که چهل‌وششمین نوبت آن به شمار می‌آید، همانند ادوار قبل در چهار روز دنبال شد. دو روز نخست را از دانشجویان آزمون گرفتند، یک روز را به تصحیح برگه‌های آزمون و رسیدگی به اعتراضات اختصاص دادند و در نهایت روز آخر نیز آیین اختتامیه را برپا و جوایز را اهدا کردند.

وی با یادآورشدن این نکته که مسابقات امسال بین روزهای یازدهم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه و در دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد، چنین توضیح داد: به‌طورکلی، در این مسابقات کشوری، هر دانشگاهی می‌تواند یک تیم اعزام کند. این تیم باید دست‌کم پنج عضو داشته باشد. اگر تیم دانشگاهی کمتر از پنج نفر عضو داشته باشد، موفقیت افراد حاضر در مسابقه به‌صورت امتیازبندی فردی اعلام می‌شود و برای تیم‌های  پنج نفره موفق رتبه‌بندی دانشگاهی نیز در نظر می‌گیرند.  

این پژوهشگر علوم ریاضی در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان و مدال‌آوران دانشگاه کاشان در این دوره از مسابقات ریاضی خاطرنشان کرد: از دانشگاه کاشان ۴ دانشجو حضور یافتند که از این میان، ۲ دانشجوی دانشگاه کاشان با نام‌های محمدمعین یوسفیان و ارژنگ ارباب، مقام آوردند. یوسفیان و ارباب به‌ترتیب مدال‌های نقره و برنز کسب کردند.

جهانی‌پور تأکید کرد: یوسفیان سال گذشته در همین مسابقات به کسب مدال نقره و یک سال پیش از آن نیز به دریافت مدال برنز موفق شده بود. این دانشجو در سال ۱۴۰۲ شمسی نیز در مسابقات بین‌المللی دانشجویی ریاضی که هرساله و به‌طور ثابت در بلغارستان برگزار می‌شود، مدال برنز به دست آورد. گفتنی است که در مسابقات بلغارستان هر کشوری می‌تواند با چندین تیم و دانشگاه حضور یابد. مدال‌آورندگان این مسابقات، مانند یوسفیان، غالباً از سوی بنیاد نخبگان حمایت می‌شوند و امتیازاتی به آنان تعلق می‌گیرد.  

رئیس دانشکدۀ علوم ریاضی دانشگاه کاشان اظهار کرد: این دانشگاه نیز از هر جنبه‌ای که بتواند حمایت خود را از یوسفیان و ارباب نشان خواهد داد تا بتوانند در این عرصه موفق‌تر از پیش گام بردارند. البته پیش‌تر هم حمایت‌هایی وجود داشته، همان‌گونه که بخشی از هزینه سفرهای خارجی یا مسابقات بین‌المللی را خود دانشگاه کاشان پرداخت کرده است. همچنین از همین دانشجویان برتر ریاضی به‌منظور تقویت بنیه علمی دانشجویان سال‌های پایین‌تر کمک می‌گیریم.

پیشتازی دانشگاه کاشان در پایه‌گذاری رشته ریاضی

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی محض دانشگاه کاشان در خاتمه بحث خود و با اشاره به این نکته که دانشگاه یادشده ظرفیت خوبی برای توسعه و رشد در علوم ریاضی دارد، تصریح کرد: رشته ریاضی دانشگاه کاشان یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های این دانشگاه به شمار می‌آید. سال ۱۳۵۳ شمسی، هنوز دانشگاه کاشان به شکل امروز بنا نشده بود که رشته ریاضی تحت مدرسه عالی علوم کاشان برقرار بود و دانشجو می‌پذیرفت.

او ادامه داد: مدرسه عالی علوم کاشان بعدها جزو مجموعه شعب دانش‌سرای عالی تربیت معلم شد که پس از چندی به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد. در دهه ۶۰ شمسی بود که دانشگاه کاشان به این شکل کنونی ایجاد شد و یکی از رشته‌های آن نیز ریاضیات بوده است. ریشۀ دانشگاه کاشان به همان مدرسه عالی علوم برمی‌گردد. از همین دهه ۶۰ نیز رشتۀ ریاضی دانشگاه پیشرفت بسیاری کرد تا امروز که شاهدیم دانشجویانش در مسابقات ملی و فراملی رتبه کسب می‌کنند.

جهانی‌پور در باب گرایش‌های فعلی رشته ریاضیات در دانشگاه کاشان گفت: امروزه حتی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز دانشجو می‌پذیریم و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی گسترده‌ای در این مرکز جریان دارد. دانشکده علوم ریاضی دانشگاه کاشان سه رشته اصلی، یعنی ریاضی و کاربردها، علوم کامپیوتر و آمار دارد که به آن‌ها مجموعه علوم ریاضی می‌گوییم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرمان و خراسان رضوی فاتح وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان کشور
  • دختران کردستان نایب قهرمان رقابت‌های وزنه‌برداری جوانان ایران شدند
  • خراسان رضوی قهرمان مسابقات وزنه‌برداری جوانان ایران
  • بهترین نوجوانان و جوانان مسابقات کشوری وزنه برداری مشخص شدند
  • کرمان قهرمان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران
  • دختر مازندرانی ستاره روز نخست مسابقات وزنه‌برداری کشور
  • مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی دختران کشور در همدان
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • وضعیت کاروان ایران برای پارالمپیک/ ۳۸ سهمیه و مسافران منتظر!
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند