Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:06:52 GMT

ماسک پارچه ای یک لایه به هیچ وجه کارآیی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۸۲۱۰

ماسک پارچه ای یک لایه به هیچ وجه کارآیی ندارد

ایسنا/کرمان رییس واحد بهداشت محیط شهرستان کرمان گفت: ماسک پارچه ای به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر قرار است از ماسک پارچه ای استفاده کرد باید لایه اصلی محافظ بر روی ماسک قرار گرفته و سه لایه مناسب داشته باشد تا از ورود ویروس به سیستم تنفسی جلوگیری کند.

"جعفر نوحی" در گفت و گو با ایسنا درباره راه های انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: انتقال از طریق ترشحات تنفسی به ویژه زمانی که فرد سرفه و عطسه دارد همچنان اصلی ترین راه است و اگر این ترشحات بر روی سطوح، مواد غذایی، ابزار کار و لوزام شخصی قرار بگیرد به دلیل اینکه ماندگاری دارد، منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ویروس کرونا بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از طریق تنفسی منتقل می شود و ذرات ویروس وارد بدن افراد سالم می شد.

نوحی با اشاره به اهمیت خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد بیمار و حامل را نمی شناسیم و ویروس در حال گردش در هوا است، همه باید یکسری نکات را رعایت کنند که از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری نماید.

وی بیان کرد: مهم ترین موارد این است که تحت هیچ شرایطی دست را به چشم، بینی و دهان نزنیم، دست ها را مرتب شست و شو داده و استفاده از ماسک بسیار الزامی است.

رییس واحد بهداشت محیط شهرستان کرمان با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از انتقال ترشحات تنفسی استفاده از ماسک های استاندارد است، گفت: نباید به جز موارد ضروری از منزل خارج شویم و همچنین باید از دست دادن و روبوسی پرهیز کرد. اینکه برخی مشت های گره شده را به هم می زنند، اشتباه است و این کار ویروس را انتقال می دهد.

وی با بیان اینکه مردم هر جا می بینند افرادی از ماسک استفاده نمی کنند به سامانه ۱۹۰ یا نزدیک ترین مراکز بهداشتی اطلاع بدهند، گفت: در حال حاضر سه نوع ماسک جراحی، n۹۵ و پارچه ای وجود دارد که در شرایط کنونی ماسک های n۹۵ مختص تیم بهداشت و درمانی است.

نوحی با بیان اینکه ماسک های جراحی را عموم مردم و کادر بهداشتی استفاده می کنند، گفت: ماسک پارچه ای به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر قرار است از ماسک پارچه ای استفده کرد باید لایه اصلی محافظ بر روی ماسک قرار گرفته باشد بنابراین پارچه هایی که یک لایه استفاده می شود به هیچ وجه کارآیی نداشته و باید ماسک پارچه ای از جاهای معتبر خرید و سه لایه مناسب داشته باشد تا از ورود ویروس به سیستم تنفسی جلوگیری کند.

وی با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی افزود: باید از رفتن به خانواده بستگان به ویژه افراد مسن خودداری کنیم و در صورتی که مجبور هستیم به آنها سر بزنیم حتما استفاده از ماسک و رعایت فاصله را داشته باشیم.

نوحی با بیان اینکه افراد باید از وسائل نقلیه عمومی کمتر استفاده کنند، گفت: با توجه به شیوع کرونا محدودیت هایی در سطح جامعه اعمال شده اما متاسفانه رفت و آمدهای خانوادگی هنوز ادامه دارد و باید این رفت و آمدها را به حداقل ممکن برسانیم و از طریق اینترنت و تلفن جویای احوال یکدیگر بشویم.

رییس واحد بهداشت محیط شهرستان کرمان با بیان اینکه میهمانی های خانوادگی و دورهمی ها به شدت خطرناک است، گفت: فعالیت فروشگاه های بزرگ و آرایشگاه ها که قبلا ممنوع بود، به صورت مشروط و رعایت پروتکل ها از سر گرفته شده، هرچند در برخی صنوف هنوز فعالیت ممنوع است.

وی تصریح کرد: ساماندهی مراجعین به ویژه در آرایشگاه های زنانه بحث مهمی است و باید نوبت دهی، جلوگیری از ازدحام، استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده حتما صورت بگیرد و همه صنوف ملزم به استفاده از ماسک و گندزدایی سطوح هستند.

نوحی بیان کرد: فعالیت استخرها همچنان ممنوع است زیرا احتمال تماس و ارتباط افراد زیاد است و آب ویروس را منتقل می کند و کاملا خطرناک است.

وی اظهار کرد: گندزدایی سطوح و معابر از جمله کوچه و خیابان خیلی ضرورت ندارد، مگر آلودگی خیلی بالا باشد و توصیه این است در جاهایی که تردد زیاد است مانند مراکز بهداشتی درمانی، بانک ها و ... در روز چند بار ضدعفونی سطوح انجام شود.

رییس واحد بهداشت محیط شهرستان کرمان با اشاره به اینکه باید اصول گندزدایی رعایت شود، گفت: اکنون اکثر مردم به نوعی درگیر با بیماری کرونا هستند و باید دقت داشت که روش استفاده از مواد گندزدا بدانند و به طور مثال در استفاده از وایتکس در گندزدایی سطوح ۲۰ سی سی(دو قاشق غذاخوری) در یک لیتر توصیه می شود و برای نقاط آلوده مانند سرویس بهداشتی باید مقدار بیشتری استفاده کنیم.

وی درباره روش صحیح شست و شو میوه و سبزی بیان کرد: باید بعد از پاکسازی سبزیجات، گل و لای آن را شست و شو داده و در مرحله دوم به ازای هر لیتر آب یک تا سه قطره مایع ظرفشویی اضافه کنیم و مرحله آخر گندزدایی با ترکیبات کلر یا مواد گندزدایی است که برای سبزیجات وجود دارد.

نوحی افزود: میوه نیز به همین شکل گندزدایی می شود مگر میوه هایی که پلاسیده می شود که باید با احتیاط بیشتر شست و شو بدهیم.

رییس واحد بهداشت محیط شهرستان کرمان گفت: برای خرید نان باید یک نایلون یا پارچه به همراه داشته و نان را روی میز قرار ندهیم ضمن اینکه قبل از استفاده، نان را در منزل حرارت بدهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی کرمان استفاده از ماسک ماسک پارچه ای هیچ وجه شست و شو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت! + فیلم
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک