Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری (روسیا الیوم)، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به مخالفان دولت دمشق تعلق دارد، در گزارشی درباره نقض حقوق بشر در شهر عفرین که از سال ۲۰۱۸ به اشغال نیروهای ترکیه و گروههای وابسته به آنکارا درآمده است، اعلام کرد که این شهر در سال ۲۰۲۰ شاهد ۹۸۷ فقره آدم‌ربایی از جمله ۹۲ زن و کشته شدن ۵۸ نفر دیگر از ساکنان عفرین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان همچنین گزارش داد که از زمان اشغال این شهر توسط ترکیه علاوه بر قطع بیش از ۷۲ هزار درخت، ۵۰ اثر باستانی و تاریخی نیز تخریب و یا مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که آمار مربوط به سه سال گذشته یعنی از مارس ۲۰۱۸ و اشغال عفرین از سوی ترکیه و گروههای تروریستی مورد حمایتش، چند برابر تخمین زده می‌شود.

به گزارش این سازمان، بیش از ۶۰۴ غیرنظامی در طی آن سال‌ها در شمال سوریه کشته شده‌اند که ۴۹۸ نفر از آنها در نتیجه بمب‌ارانهای ترکیه و گروههای وابسته به آنکارا بوده است. در حالی که ۶۹۶ نفر از جمله حدود ۳۰۳ کودک نیز در نتیجه این بمبارانها زخمی شده‌اند.

بر طبق گزارش این دیده بان‌حقوق بشر در مورد تلفات ناشی از انفجار مین و تله‌های انفجاری که توسط نیروهای ترکیه و گروههای وابسته به آنکارا در عفرین انجام شده اعلام کرد که تاکنون ۲۰۷ مورد انفجار ناشی از این اقدام نظامیان ترکیه در این شهر روی داده است. 

این سازمان در ارتباط با پرونده‌های آدم‌ربایی که به عنوان تجارت سودآور از سوی نیروهای ترکیه توصیف شده، آورده است که بیش از هفت هزار و ۳۴۳  مورد آدم‌ربایی در سه سال گذشته در عفرین ثبت شده و سرنوشت بیش از نیمی از آنها هنوز مشخص نیست. این در حالی است که آدم‌ربایی برخی از غیرنظامیان با هدف درخواست پول از خانواده‌های آنها چندین بار صورت گرفته است.

بر طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر سوریه، صدها هزار نفر از ساکنان شهر عفرین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند که تعداد آنها از مارس ۲۰۱۸ تا امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر گزارش شده است و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. هزاران خانه پناهجویان توسط نیروهای ترکیه توقیف شده و ده‌ها تن از ساکنان عفرین به زندان، بازداشتگاه و مقر گروههای مسلح وابسته به ترکیه منتقل شده‌اند.

قطع درختان

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که در سه سال گذشته بیش از ۳۱۴ هزار و ۴۰۰ اصله درخت زیتون و سایر درختان جنگلی با هدف تجارت چوب توسط نظامیان ترکیه و گروههای مسلح وابسته به آنها قطع شده و بیش از یک سوم سطح اراضی کشاوری که حدود ۱۱ هزار هکتار تخمین زده می‌شود، در این مدت سوزانده شده است.

آثار باستانی

بیشتر مکانهای باستانی در عفرین مانند معبد «عین دارا»، «النبی هوری»، «کهف الدودریه» و «قبر مارمارون» در جریان حملات ارتش ترکیه به شهر عفرین تخریب و بیشتر از ۷۵ تپه باستانی به منظور جستجو و کشف آثار و سرقت آنها، حفاری و تخریب شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه طبق سرشماری اداره آثار باستانی شهر عفرین اعلام کرد که علاوه بر ویران شدن بسیاری از قبور باستانی و تبدیل شدن تعدادی از آنها به بازار دام،  بیش از ۲۸ مکان باستانی و ۱۵ مکان مقدس مذهبی فرقه‌ها و مذاهب مختلف در این شهر توسط نظامیان ترکیه و گروههای وابسته به آنها تخریب و ویران شده است.

این سازمان افزود که ترکیه طی سه سال اشغال عفرین با انجام اقداماتی چون تغییر نام خیابانها، میادین، ​​اماکن عمومی، بیمارستانها و برافراشتن پرچم این کشور در مدارس و اماکن عمومی، سعی در جایگزین کردن هویت ترکی به جای هویت سوریه اهالی شهر دارد.

این سازمان با استناد به برخی شواهد از تغییر نام میادین اصلی در مرکز شهر عفرین خبر داده است از جمله: تغییر نام میدان «دوار غصن زیتون» به «آتاتورک» و همچنین تغییر نام برخی از روستاها مانند روستای «قسطل مقداد» به «سلجوق اوباسی» و روستای «کرزیله» به «جعفر اوباسی».

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تغییر نام مکانهای استراتژیک با قرار دادن پرچم ترکیه و تصاویر «رجب طیب اروغان» در هر روستا، منطقه و مرکز شهر و همچنین آموزش زبان ترکی در مدارس و قرار دادن پرچم این کشور بر روی لباس دانش آموزان، همراه بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره وضعیت شهر عفرین از سازمان ملل و سازمانهای بین‌المللی درخواست کرد که با تحت فشار گذاشتن دولت ترکیه حملات نیروهای این کشور علیه همه شهروندان سوریه و به ویژه عفرین را بطور کلی متوقف کرده و آنکارا را مجبور کنند تا تمام نیروهای خود را از سرزمینهای سوریه خارج کند و به پناهجویان اجازه دهد تا به خانه‌های خود برگردند.

این دیده‌بان همچنین درخواست کرد تا از سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بشردوستانه و رسانه‌ها برای ورود به شهر عفرین دعوت شود تا نقض آشکار حقوق بشر در این شهر را  توسط ترکیه و گروههای وابسته به آنکارا ثبت و تصاویر آن را برای تمام جهانیان ارسال کنند.

ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه»، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات ارتش ترکیه در عفرین که با هدف بیرون راندن نیروهای جنگجوی کُرد از جمله یگان‌ها «مدافع خلق سوریه»(ی.پ.گ) و «حزب کارگران کردستان ترکیه»(پ.ک.ک) آغاز شد، پس از ۵۸ روز به تصرف شهر عفرین انجامید.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک این کشور بارها توسط مجامع جهانی و دولت‌های بی‌طرف محکوم شده و حتی مخالفت‌هایی را در داخل ترکیه به دنبال داشته به طوری که بیش از یک هزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شدند.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد سوریه ترکیه حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد سوریه ترکیه سازمان ملل متحد سوریه ترکیه حقوق بشر اخبار کنکور دیده بان حقوق بشر حقوق بشر سوریه نیروهای ترکیه حقوق بشر آدم ربایی شهر عفرین تغییر نام شده اند سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد

یلماز تونج گفت: «مقامات اسرائیلی که مرتکب جنایات جنگی، تجاوز، کشتار کودکان و نسل کشی شده اند، از جمله [بنیامین]نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باید به دادگاه معرفی شوند.

به گزارش شبکه تی آر تی ترکیه، تونج گفت: نمی‌توان کشوری را که تصمیمات و قوانین سازمان‌های بین المللی را نادیده می‌گیرد، حقوق بشر را نقض می‌کند و به طور سیستماتیک این نقض‌ها را انجام می‌دهد، دولت نامید. اسرائیل تقریباً یک قرن است که مانند یک سازمان تروریستی عمل می‌کند. 

وی افزود که ترکیه به دفاع از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی "در هر پلت فرم" ادامه خواهد داد.

پیشتر، متین کولونک، وکیل دادگستری و از وکلای حزب عدالت و توسعه ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما به عنوان نمایندگان شهروندان باوجدان جمهوری ترکیه در دادگاه کیفری بین المللی لاهه علیه هیتلر قرن بیست و یکم شکایت کردیم. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باید به خاطر نسل کشی که در نوار غزه و تمام جنایاتی که علیه بشریت مرتکب شده محاکمه شود.» 

نوار غزه پس از ۷ اکتبر شاهد حملات خشونت آمیز رژیم صهیونیستی بوده است. این حملات شهادت بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را به دنبال داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی