Web Analytics Made Easy - Statcounter

    تحریریه پارسینه - گروه اقتصادی: بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت، اندکی از بازدهی خود در هفته‌های گذشته را بازیابی کرد. بر این اساس، طی این هفته، قیمت عمده خودرو‌های داخلی صعودی بود و این در حالی بود که قیمت خودرو‌های خارجی نیز در برخی موارد افزایش پیدا کرد. این، اما در حالی است که با توجه به نامشخص بودن امکان آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی از سال آینده، بازار این خودرو‌ها همچنان در وضعیتی نامشخص به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن سو، احتمال اخذ مالیات از دارندگان خودرو‌های با قیمت بالای ۲ میلیارد تومان در سال آینده نیز می‌تواند بر بازار خودرو‌های خارجی اثرگذار باشد. همزمان، بهارستان نشینان برای واردات خودرو از مناطق آزاد نیز شرایطی را مشخص کرده اند که می‌تواند بر پیش بینی‌های قیمتی در بازار خودرو‌های خارجی تاثیر داشته باشد.

مصوبه ای که بازار خودروهای خارجی را تکان می دهد؟   لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همچنان در اختیار مجلس شورای اسلامی است و چکش کاری برخی بخش‌های این لایحه، در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال پیگیری است. این در حالی است که به تازگی، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مصوبه‌ای در مورد میزان تعرفه تعویض پلاک خودرو‌ها داشته که براساس آن، تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو برای خودرو‌های با قیمت تا ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و برای خودرو‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه خودرو، می‌توان به موضوع واردات خودرو از مناطق آزاد اشاره کرد. بر این اساس، دولت مکلف شده که به منظور تنظیم بازار خودرو‌های وارداتی، ضمن شناسایی خودرو‌های خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیار‌های مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودرو‌های غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.
این در حالی است که براساس این مصوبه، برای واردکنندگان خودرو‌های خارجی سقف سودآوری در نظر گرفته شده که بر اساس آن، نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف بیش از ۲۰ درصد برای واردکنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی، دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

بازار «خارجی ها» رونق گرفت

این، اما در حالی است که بازار خودرو‌های خارجی موجود در کشور نیز بر خلاف هفته‌های گذشته، تا حد زیادی رونق گرفته است. بر این اساس، در حالی که با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ایران به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران کاهش پیدا کرد، اکنون به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا برای خرید خودرو‌های خارجی دوباره فعال شده است.
این، اما در حالی است که چشم انداز واردات خودرو‌های خارجی در سال آینده همچنان مبهم است و به طور کلی به وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی گره خورده، این در حالی است که یکی دیگر از موضوعات مبتلا به بازار خودرو که بهارستان نشینان باید در مورد آن به جمع بندی برسند، بحث اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس با قیمت بالاتر از ۲ میلیارد تومان است. یک سناریو در این مورد می‌تواند این باشد که در صورت تصویب اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس و همزمان، عدم ورود خودرو‌های خارجی به کشور، تقاضا برای خودرو‌های خارجی موجود در بازار با کاهش همراه شود.
همزمان، در بازار خودرو‌های داخلی نیز مهم‌ترین خبر، آغاز پیش فروش «تارا» از سوی ایران خودرو از روز شنبه، ۲۰ دی ماه است. در این طرح، «تارا» در دو نوع دستی و اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر یک ساله عرضه خواهد شد. این در حالی است که در قیاس با هفته گذشته، قیمت خودرو‌های داخلی نیز مجدداً صعودی شده است.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را مشاهده می‌کنید:

قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به 19 دی 1399

مدل خودرو

قیمت بازار آزاد (تومان)

پژو 405 بنزینی GLX

181.000.000

پژو پارس اتوماتیک

301.000.000

پژو 206 تیپ 2

195.000.000

پژو 206 تیپ 5

255.000.000

کوییک دنده ای (مدل 99)

130.000.000

پراید 151 پلاس (مدل 99)

118.000.000

پراید 111 SE (مدل 99)

122.000.000

لیفان X60 اتوماتیک (مدل 97)

390.000.000

اپتیما هیبرید/ 2018

1.830.000.000

فولکس پاسات/ 2018

2.100.000.000

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه خودرو واردات خودرو لایحه بودجه کمیسیون تلفیق خودرو های خارجی خودرو بازار خودرو قیمت خودرو واردات خودرو تولید خودرو مجلس کمیسیون تلفیق شورای رقابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد

یک تولیدکننده سیمان اعلام کرد: ارزان فروشی سیمان صادراتی باعث شد بعد از عراق، کشور امارات عربی متحده نیز واردات سیمان و کلینکر از ایران را به استناد قوانین ضد دامپینگ با گذاشتن تعرفه گمرکی ۶۷ درصدی عملاً ممنوع نماید. - اخبار اقتصادی -

ابراهیم غلام زاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متأسفانه با سیاست گذاری های اشتباه در بازار صادراتی عراق باعث از دست رفتن این بازار بزرگ شده‌ایم، گفت: در حال حاضر علاوه بر کشور امارات ، سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچون کویت و عمان نیز در صدد اعمال محدودیت به استناد قوانین ضد دامپینگ هستند.

وی افزود: به دلیل تفاوت قیمت سیمان داخلی و قیمت های جهانی سیمان که یک اختلاف حدوداً 50 درصدی دارند، واسطه‌ها سیمان را به قیمت داخلی خرید کرده و با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صادر می‌نمایند  و این باعث آسیب به بازارهای صادراتی سیمان ایران شده است.

این تولیدکننده سیمان تصریح کرد: پیش از این صادرات سیمان صرفاً توسط کارخانجات سیمان مجاز بود که همین باعث کنترل بهتر بازارهای صادراتی می شد اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر این ممنوعیت برداشته شده و در حال حاضر هر شخصی می تواند بهر قیمتی صادرات سیمان و کلینکر انجام دهد و به قیمت داخلی خرید نموده و صادر نماید.

به گفته وی، عمده ارزان فروشی صادراتی متأسفانه توسط کارخانجات دولتی و شبه دولتی اتفاق می افتد.

غلام زاده اضافه کرد: در حال حاضر وزارت صنعت معدن تجارت باید با ورود به موضوع قیمت سیمان و کلینکر صادراتی مانع از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • تغییر شدید قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، دنا، رانا، کوییک و شاهین + جدول
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول