Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایندیپندنت روز شنبه نوشت که در یک اقدام سیاسی غافلگیرانه، «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، جنبش حماس و دیگر جناح‌های مسلح در نوار غزه را به ارتکاب جنایات جنگی علیه ساکنین مناطق اشغالی و فلسطینی‌ها متهم کرد. 

بنسودا که پیشتر گفته بود فلسطین می‌تواند برای مقامات رژیم صهیونیستی از طریق این دادگاه پیگرد قانونی درخواست کند، جنبش حماس و جناح‌های مسلح فلسطینی را در سه مورد به دلیل آنچه که او آن را شلیک بی‌هدف موشک‌ها علیه غیرنظامیان اسرائیلی به ارتکاب جنایت‌های جنگی خوانده، متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ادعا در حالی مطرح شده است که مقام‌های فلسطینی تاکنون بارها از دادگاه لاهه خواسته‌اند که در خصوص جنایت‌هایی که رژیم‌صهیونیستی علیه مردم فلسطین در کرانه‌باختری و غزه مرتکب شدند، تحقیق انجام دهد.

به نوشته ایندیپندنت، این در حالی است که پیشتر، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، اسرائیل را متهم به ارتکاب اقداماتی کرده بود که می‌تواند به عنوان جنایت جنگی علیه فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، محسوب شود.

بنسودا، بخش تحقیقات مقدماتی دادگاه را مامور به آغاز پیگیری این پرونده در سرزمین‌های فلسطینی کرده تا در پرتو تحقیقات انجام شده، زمینه محاکمه اسرائیلی‌ها فراهم شود.

«صلاح عبدالعاطی» رئیس کمیسیون بین‌المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین، هدف از این اقدام را تلاش برای درهم آمیختن مبارزه ملی با تروریسم خوانده و گفته آنها سعی دارند ب مبارزه فلسطینیان را به چالش کشیده و آن را با جنایت‌های اسرائیل برابر کنند.

او می‌گوید: گزارش‌های دادستانی کل دیوان کیفری بین‌الملی و سازمان‌های حقوق بشر و گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر، این حقیقت را آشکار می‌کند که مجرم اصلی اسرائیل است و فلسطینی‌ها در حالت دفاع از خود قرار دارند.

عبد العاطی می‌گوید فلسطینی‌ها برای تنظیم فعالیت جناح‌ها، تفاهم‌نامه دفاعی و یادداشت اصلاحاتی تهیه کرده‌اند که مطابق با قوانین بین‌المللی بر «حق دفاع از خود و مقاومت» متمرکز و بر این اصل استوار است که اسرائیل عامل اصلی رنج مردم غزه است و باید تخلفات آن مورد پیگیری قرار گیرد و اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر ملزم به حمایت از حقوق فلسطینیان است.

او افزود: اتهام‌ها علیه حماس تاکنون در قالب وجود یک پرونده مطرح نشده بلکه در چارچوب تحقیقات مقدماتی کیفری مطرح شده است و دادستان کل، تحقیقات جدی را در این زمینه آغاز نکرده و محوز تحقیقات بین‌المللی برای پیگیری این مسئله، صادر نشده است.

از سوی دیگر، «حماد الرقب» یکی از رهبران حماس می‌گوید که این جناح‌ها از ملت فلسطین دفاع می‌کنند و «حق پاسخگویی به تخلفات و جنایات اسرائیل را دارند و این امر، در تمام هنجارهای متعارف جهانی و قوانین بین‌المللی، تضمین شده است. جناح‌های فلسطینی با وجود حملات مکرر اسرائیل، متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی حقوق بشر هستند و همواره سعی می‌کنند از هدف قراردادن غیرنظامیان در سرزمین های اشغالی خودداری کنند.
 

ایندیپندنت افزود: در واقع، جناح‌های مسلح فلسطینی و اسرائیل از زمان پایان درگیری در سال ۲۰۱۴، درست همزمان با آغاز دوره‌ که دادگاه کیفری بین‌المللی به آن اشاره کرده است، وارد درگیری مستقیم نشده‌اند.

عبد العاطی گفت که دادگاه، کلیه جرایمی که در دوره مسوولیت آن در کشورها انجام شده است را مورد پیگرد قرار می‌دهد و مسائل قبل از آن را بررسی نمی‌کند. به هر حال، گزارش‌های کمیته‌های که فعالیت گروه‌ها را پیگیری می‌کنند، به وضوح نشان می‌دهد که به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته شده و جناح‌های فلسطینی از هدف قرار دادن غیرنظامیان خوددای کرده‌اند و در نتیجه، همین گزارش‌ها برای دفاع از فلسطینیان در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی کافی و بسنده است.

به نوشته ایندیپندنت، این در حالی است که دفتر دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، که بر بی‌طرفی خود تاکید دارد، مدعی شده که «جنبش حماس» با ساکنان نوار غزه رفتار غیرانسانی دارد و آنها را مورد شکنجه و توهین قرار می‌دهد و با اشاره به کشته شدن افرادی که همکاری اطلاعاتی با اسرائیل داشتند، مدعی است حماس برخی از افراد را از حق دادخواهی عادلانه محروم و دست به کشتار آنها می‌زند.

عبدالعاطی می‌گوید افرادی که جاسوسی آنها به اسرائیل ثابت می‌شود، مطابق با «قانون انقلابی فلسطین»، که اجرای حکم اعدام آنها را تایید می‌کند، محاکمه می‌شوند و این امر، با کنوانسیون‌های بین المللی مغایرت ندارد.

عبدالعاطی می‌گوید دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت کاملی برای پیگیری هرگونه نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دارد اما این نکته را هم تاکید می‌کند که البته عدم پیوستن اسرائیل به اساس‌نامه رم، بدین معنی نیست که اسرائیل می‌تواند از مجازات فرار کند، زیرا در صورت خودداری از همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی، دادگاه پیگرد را با همکاری اینترپول آغاز می‌کند.


«حسن عصفور» پژوهشگر امور سیاسی می‌گوید این مساله حقوقی و سیاسی با آن‌چه در گزارش گلدستون ذکر شده است تفاوت بسیاری دارد، به‌ویژه این‌که دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی، اتهام‌های وارده علیه جناح‌های فلسطینی را پذیرفته است. بنابراین، رئیس جنبش حماس و رهبران آن باید به عنوان یک رسالت ملی از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بخواهند تا تیم حقوقی ویژه‌ای را برای مقابله با ابعاد اتهام‌های وارده علیه جناح‌های فلسطینی تشکیل دهد و اقدام به محدود کردن پیامدهای خطرناک این مساله کند. 

ایندیپندنت می نویسد: دولت فلسطین باید در تلاش برای توضیح مفهوم مقاومت تایید شده توسط قوانین بین‌المللی باشد و این واقعیت را ثابت کند که اشتباه‌های فردی که ممکن است در طول مقاوت رخ دهد، نباید اصل مقاومت را که یک امر مشروع و پذیرفته شده بین‌المللی است در معرض اتهام‌ها قرار دهد.

ناظران حقوق بشر معتقدند که دادگاه کیفری بین‌المللی اتهام‌های مزبور را در نتیجه فشارهای اسرائیل و آمریکا، علیه فلسطینیان وارد کرده است.

تنش‌ها در کرانه باختری پس از اعلام همکاری‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی افزایش یافته و صهیونیست‌ها در این بازه زمانی چندین جوان فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند.

جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشتر در بیانیه‌های جداگانه تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای از سرگیری هماهنگی‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دادگاه کیفری بین المللی دیوان کیفری بین المللی کل دیوان کیفری بین قوانین بین المللی جناح های فلسطینی رژیم صهیونیستی جنبش حماس دادستان کل اتهام ها حقوق بشر جناح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از اقدام دیوان دادگستری بین‌المللی در صدور حکمی درباره بازداشت شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، یک نشریه معتبر انگلیسی زبان از احتمال حکم بازداشت سه مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی در غزه خبر داد.

بر پایه این گزارش، روزنامه تایمز اعلام کرد احتمالاً دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشته ممکن است که حکم بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

نتانیاهو مدعی شده تصمیمات دیوان لاهه بر تصمیم‌های اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تبدیل به روال خطرناکی شود.

روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع آگاه نوشت: نتانیاهو از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان کیفری بین‌المللی به شدت نگران آشفته است.

این روزنامه فاش کرد که نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

کد خبر 6090472

دیگر خبرها

  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • اسرائیل صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری را جدی می‎‌گیرد
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت دادگاه بین المللی کیفری
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی