Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:20:06 GMT

فناوری نانو در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۲۰۱۶۲

فناوری نانو در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی فناوری نانو یک فناوری نوین و توانایی است که به ما اجازه می‌دهد تا به توسعه مواد با خواص بهبود یافته یا کاملا جدید برسیم و در بخش صنعت ساختمان، فناوری نانو را می‌توان نوعی «فناوری توانا کننده» نامید که بشر را قادر می‌کند تا با بهره‌گیری از چنین فناوری جالبی، عرصه‌های جدیدی از توسعه و پیشرفت را فراروی خود تصور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساختمان‌های آینده باید بتوانند با به کارگیری فناوری‌های نوین و ایجاد محیطی سالم‌تر، میزان بازدهی را بالاتر برده، امنیت را افزایش داده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. استفاده از فناوری نانو، قابلیت کنترل مواد در سطح پایین و بسیاری از خواص مواد از قبیل رنگ، استحکام، دوام و خواص دیگر مواد را تحت مقیاس نانومتر به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد. محققان در پژوهشی با عنوان «کاربرد فناوری نانو و نانومواد در صنعت ساختمان» آورده‌اند، مهمترین کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان، معمولا در بردارنده بهینه‌سازی مواد و مصالح معمولی و موجود است. 

در این پژوهش که توسط علی حبیبی دانشجوی کارشناسی ارشد نانو فیزیک و ابراهیم سلامی استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه پیام‌نور تبریز انجام شده، نشان می‌دهد، در درجه دوم، ایجاد کاربردهای جدید برای مصالح یا مشخصه‌هایی که بدون کمک فناوری نانو امکان پذیر نیست و از همه مهمتر، چند منظوره کردن مصالح و ایجاد قابلیت پیشگیری از صدمه دیدن مواد، بسیار مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفته است. 

فناوری نانو، فناوری نوین و یکی از علوم جدید در راستای پیشرفت‌های فنی است

محققان می‌گویند، فناوری نانو، فناوری نوین و یکی از علوم جدید در راستای پیشرفت‌های فنی قرن حاضر است. به کارگیری مواد با ساختارهایی بر مبنای ابعاد نانومتری ما را به سمت توسعه و ارئه راه‌حل‌های نویدبخش برای تولید محصولات برتر در حال و آینده، رهنمون ساخته است. حوزه فناوری نانو با جهش بزرگی که در طول ۱۰سال گذشته داشته، توسعه قابل توجهی کرده است. 

این توسعه‌ها به طور عمده به خاطر عواملی مانند طرح‌های اختصاص داده شده توسط کشورهای جهان در حوزه فناوری نانو است. بعضی برآوردها پیش‌بینی می‌کنند که محصولات و خدمات مربوط به فناوری نانو، بعد از سال ۲۰۱۵ می‌تواند به هزار میلیارد یورو در سال برسد. در دنیای پیشرفته امروز صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاری کلان و دراز مدتی بوده و می‌بایست این صنعت را با کمک فناوری‌های نوین جهان از راکد ماندن دور نگهداشت و فناوری‌های نوین را در این صنعت عظیم به کارگرفت.

فناوری نانو در صنعت ساختمان، در رتبه ۸ از ۱۰ برنامه‌های کاربردی قرار دارد که مسلما بر جهان درحال توسعه تاثیرگذار است. محصولات فناوری نانو را می‌توان برای طراحی و فرآیندهای ساخت در بسیاری از اجزاء ساختمان استفاده کرد. محصولات تولید شده فناوری نانو ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد و به طور قابل توجهی می‌تواند، مشکلات در حال حاضر ساخت وساز را رفع کند و ممکن است روند ساخت‌وساز را تغییر دهد.

روش‌های نوین طراحی سازه‌ها و سیستم‌های پایش و کنترل مداوم آن‌ها، در کنار قابلیت جدید مصالح و مواد متشکله ساختمان‌ها، صنعت ساختمان را به سوی بازدهی و کارآیی بیشتر و دوام و پایایی طولانی‌تر و سازگاری بهتر با نیازهای انسانی، هدایت می‌کند. تحقیقات و تحولات در زمینه کاربرد فناوری نانو نشان می‌دهد که استفاده از این فناوری و نانو مواد می‌تواند مصالح ساختمانی مرسوم را  مانند بتن، سیمان، فولاد، شیشه، رنگ‌ها، پوشش‌ها، عایق‌ها و... بهبود بخشد.

کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان

 صنعت ساختمان، صنعتی است که به بخش‌های متعددی تقسیم شده و از این رو، تغییرات در آن، با سرعت بسیار کمی به وقوع می‌پیوندد. وجود قوانین و مقررات سخت‌گیرانه، از مشخصه‌های این صنعت است. طیف گسترده‌ای از چالش‌ها وجود دارند که صنعت ساختمان با آن‌ها مواجه است، مانند عملکرد نانو مواد در مواجه با مسائل محیط زیست، تاثیرات مخرب بر سلامت انسان و ایمنی مربوط به مواد اولیه و خواص آن‌ها. پژوهشگران می‌گویند، تحولات اخیر در زمینه‌های مختلف از فناوری نانو نشان می‌دهد که این فناوری رویکرد نوید بخشی را در مواجه با بسیاری از این چالش‌ها دارد. 

همچنین طول عمر زیاد محصولات این صنعت و هزینه‌های بسیار زیاد، از دیگر مختصات این صنعت بزرگ در دنیا هستند. در کشور ایران نیز می‌توان گفت بزرگترین و گسترده‌ترین صنعت، صنعت ساختمان است. شایان ذکر است که صنعت ساختمان، از اولین صنایعی بود که فناوری نانو در آن به عنوان فناوری نویدبخشی معرفی شد و می‌تواند این صنعت را با تحولات عظیمی مواجه کند.

به کارگرفتن فناوری نانو در صنعت ساختمان، شامل توسعه مفهوم و درک درستی از هیدراتاسیون ذرات سیمان و استفاده از مواد در ابعاد نانو مانند آلومینا و سیلیکا و سایر نانوذرات جدید است. همچنین موجب ارتقاء مشخصه‌ها و کیفیت‌های حیاتی مواد و مصالح ساختمانی می‌شود. علاوه بر این‌ها می‌توان، عملکردهای جدید مانند ذخیره‌سازی انرژی، خودترمیم‌کنندگی، خودتمیزشوندگی، قابلیت ضد مه‌گرفتگی و... است. همچنین بهبود و ارتقاء اجزاء اصلی را که با هدف نگهداری و تضمین سلامت ساختمان استفاده می‌شوند را می‌توان به حسگرهای پایش سلامت‌سازه اشاره کرد. 

براساس این پژوهش، امروزه فناوری نانو و درک قابلیت‌های عظیم این فناوری متحول کننده، موجب سازماندهی و تدوین برنامه‌های ملی فراوانی در بسیاری از کشورهای جهان شده است. تدوین این برنامه‌ها عمدتا به منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از قابلیت‌های فناوری نانو و عقب نماندن کشورها از مسیر تحولات سریع و دستاوردهای رو به رشد این فناوری صورت پذیرفته است. فناوری نانو زمینه‌ای از تحقیقات علمی است که رشد بسیار سریعی دارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد مصالح تولید شده در مقیاس نانو می‌تواند در جهت ساخت‌وساز زیر ساخت‌ها، گسترش پیدا کند. ورود تحقیقات فناوری نانو در صنعت ساختمان، انتظاراتی را در زمینه ارتقاء مشخصه‌ها و کیفیت‌های حیاتی مواد و مصالح ساختمانی مانند مقاومت، دوام، سبکی و... را در ذهن متخصصان این عرصه ایجاد می‌کند. فشردگی مطالعات در زمینه کاربرد فناوری نانو و نانومواد در زندگی روزمره نیاز به تحقیقات بیشتر در مسائل مربوط به محیط زیست و آثار سوء آن بر سلامت انسان دارد.

با توجه به نیاز و درخواست برای در اختیار داشتن مواد و مصالح توانمندتر، بادوامتر، کاراتر و چندعملکردی، چنین ریسک‌هایی می‌تواند بهبود داده شده یا صرف نظر شوند. بنابراین دست جامعه پژوهشگران صنعت ساختمان و مصرف کنندگان نهایی برای بهره‌گیری از فناوری نانو را باز نگه می‌دارد.

این پژوهش در کنفرانس سالانه تحقیقات در مهندسی عمران معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه پژوهش عمراني ساختمان فناوري نانو فناوری نانو در صنعت ساختمان کاربرد فناوری نانو صنعت ساختمان فناوری نانو مواد و مصالح مشخصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد

نصیریانی رئیس هیئت مدیره شرکت فناور گفت: روزانه ۲۰۰ تن نخ در این شرکت تولید می‌شود که اکنون با بهره گیری از روش دانش بنیان، دارای ویژگی ضد باکتری هستند.

وی افزود: نخ‌های آنتی باکتریال با نانو ذرات اکسید روی به هر دو روشِ افزودن حین ذوب ریسی و افزودن به روغن تکمیل تولید می‌شود و در نتیجه ماندگاری بالاتر نانو ذرات در بافت پلیمر خواص منسوجات تهیه شده به این روش تا مدت طولانی تری باقی می‌ماند.

نصیریانی اظهار داشت: نخ‌های ضد میکروب قابلیت شست وشو بدون کاهش اثر و جلوگیری از بوی نامطبوع این محصولات را برای استفاده در تولید فرش ها، روفرشی ها، و همچنین تولید البسه و پوشاک مناسب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید نخ در یزد گفت: نانو ذرات اکسید روی علاوه بر خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی و به طبع آن کاهش بوی نامطبوع، همچنین سبب بازتاب نور می‌گردد و به همین دلیل مقاومت منسوجات را به پرتو یووی افزایش می‌دهد. این ویژگی می‌تواند از بدن انسان در مقابل این پرتو‌ها محافظت کند.

نصیریانی افزود: نانوذرات اکسید روی به دلیل سمیت کمتر و پایداری بالاتر جز بهترین انتخاب‌ها برای تولید نخ ضد باکتریال است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • رهبر انقلاب: تبیین مصالح بنیادی از وظایف معاونت پرورشی است
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن