Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- دانشمندان راه حلی کارآمد و ارزان برای ایجاد یک واکنش شیمیایی در قلب بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی یافته‌اند که می‌تواند باعث ایجاد راه‌هایی بهتر برای تولید زیست سوخت از گیاهان شود.  

 به نقل از فیز، دانشمندان سراسر جهان دائما در تلاش هستند تا زیست سوخت و دیگر محصولات زیستی را به طور ارزان‌تری تولید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر طبق مقاله‌ای که امروز در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است این موضوع امکان‌پذیر است.

ونکات گوپالان(Venkat Gopalan) که نویسنده ارشد این مقاله و استاد شیمی و بیوشیمی در دانشگاه ایالتی اوهایو است می‌گوید: فرآیند تبدیل شکر به الکل باید بسیار کارآمد باشد تا محصول نهایی با سوخت‌های فسیلی قابل مقایسه باشد. فرآیند مناسب برای انجام این کار وجود دارد اما هزینه‌ی زیاد آن باعث می‌شود نتوان آن را جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی دانست حتی با حمایت‌های مالی دولت. اما به نظر می‌رسد این پیشرفت جدید به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

روشی ساده‌تر و ارزان‌تر برای تولید این سوخت‌ها ایجاد "مولکول‌های کمک کننده" که به تبدیل کربن به انرژی در سلول کمک می‌کنند است. این مولکول‌های کمک کننده که شیمی‌دانان آنها را "کوفاکتور" می‌نامند شامل نیکوتیدآمید آدنین دی‌نوکلئید(NADH) و نیکوتین‌آمید ‌آدنین دی‌نوکلئوتید فسفات(NADPH) هستند. این دو کوفاکتور در شکل کوتاه شده خود نقش مهمی در فرآیند تبدیل شکر از گیاهان و تبدیل آن به بوتانول یا اتانول برای تولید سوخت ایفا می‌کنند. همچنین هر دوی این کوفاکتورها نقش مهمی در کاهش سرعت متابولیسم‌ سلول‌های سرطانی دارند و برای درمان برخی سرطان‌ها نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند. اما NADH و NADPH گران هستند.

ویش سابرامینام(Vish Subramaniam) از نویسندگان این مقاله و استاد بازنشسته دانشکده مهندسی دانشگاه اوهایو می‌گوید: اگر بتوان هزینه‌های تولید این دو کوفاکتور را کاهش داد در آن صورت زیست سوخت‌ها تبدیل به افزونه‌ای جذاب برای تولید سوخت‌های جایگزین با بنزین می‌شوند.

بوتانول معمولا برای این کار به کار نمی‌رود زیرا قیمت زیادی دارد اما اگر بتوان هزینه تولید آن را نصف کرد شرایط تغییر می‌کند و این کار شدنی است زیرا هزینه‌های تولید آن وابسته به کوفاکتور هاست.

دانشمندان در آزمایشگاه با استفاده از یک الکترود که با نیکل و کوپر ارزان قیمت پوشانده شده بود دو کوفاکتور مورد نظر را تولید کردند و از آن‌ها برای تولید الکل از یک مولکول دیگر استفاده کردند. بر طبق این آزمایش آنها نشان دادند که الکترودی که ساخته‌اند می‌تواند سلول‌های گیاهی را تبدیل به زیست سوخت کند.

اما از آنجا که NADH و NADHP مرکز بسیاری از فرآیندهای تولید انرژی درون سلول هستند این تحقیقات می‌تواند به سایر موضوعات نیز کمک کند.

تحقیقات پیشین سابرامانیام(Subramaniam) تاثیر میدان‌های الکترومغناطیسی بر کاهش پیشرفت سرطان سینه را نشان داده است.

او می‌گوید: این موضوع به دانشمندان کمک می‌کند تا راحت‌تر و موثرتر جریان الکترون‌ها را در سلول‌های سرطانی کنترل و روند رشد و پیشرفت این سلول‌ها را متوقف کنند.

وی همچنان بیشتر فعالیت‌های علمی خود را صرف تحقیق در مورد ساخت گیاهانی مصنوعی کرد که بتوانند با استفاده از نور خورشید کربن‌دی‌اکسید را به اکسیژن تبدیل کنند. او تصور می‌کرد که در مقیاسی بزرگ این گیاهان بتوانند با کاهش کربن‌دی ‌اکسید اتمسفر مشکل تغییرات جوی را حل کنند.

این تحقیقات می‌تواند گامی به سوی رسیدن به این موضوع باشد. زیرا گیاهان از NADPH برای تبدیل کربن‌دی‌اکسید به شکر استفاده می‌کنند که در نهایت در فرآیند فتوسنتز منجر به تولید اکسیژن می‌شود و راحت‌تر شدن دسترسی به NADPH می‌تواند به تولید یک واکنش فتوسنتز مصنوعی کمک کند. اما پیش از آن مورد ضروری‌تر و محتمل‌تر تولید زیست سوخت‌ها است.

ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برای تولید زیست سوخت سوخت ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فعال درزمینه تولید مواد نانو ساختار و  مستقر در پارک فناوری پردیس در خصوص فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش‌بنیان در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است.

کازرونی نمونه‌هایی آورد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد و گفت: این لیسانس برای اولین بار در دنیا توسط این شرکت ایجاد شده و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در حال اجرا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان