Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس در پاسخ به موضع عده‌ای که همچنان خواهان خرید واکسن از آمریکا و اروپا هستند، حمایت قاطع خود از واکسن ایرانی را اعلام کرده و گفتند: ایران آزمایشگاه آمریکا و اروپا نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بالاگرفتن بحث بر سر خریداری واکسن‌های ساخت آمریکا و اروپا برای واکسیناسیون مردم ایران برخی مسئولان و متخصصین مربوطه بارها بی‌اعتمادی خود را برای دریافت این واکسن مطرح کرده بودند اما عده‌ای دیگر بدون در نظر گرفتن تاثیرگذاری واقعی واکسن‌ها و یا حتی سابقه سیاه کشوری مانند فرانسه در ارسال خون‌های آلوده به ویروس ایدز در سال‌های گذشته به ایران همچنان خواهان خرید واکسن از آمریکا و اروپا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما رهبر معظم انقلاب روزگذشته در بیاناتشان صراحتا عنوان کردند که هیچ اعتمادی به اروپا و آمریکا نداریم. بعد از فرمایشات ایشان که با تأیید و حمایت از واکسن کرونای ایرانی و صدور دستور ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و اروپا همراه بود، منجر به فسخ قرارداد خرید واکسن از سوی هلال احمر از این کشورها شد. نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگوهایی ضمن تأکید بر ادامه روند ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و اروپا از تولید ملی حمایت کردند.

 

واکسن ایرانی؛ ایمن با پشتوانه علمی بالا/غرامت قربانیان جنایت فرانسه هنوز پرداخت نشده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که خرید واکسن کرونا از انگلیس و آمریکا ممنوع است، در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: در همین راستا امروز مقام معظم رهبری نیز بیاناتی را مطرح کردند و فرمودند که واکسن تولید این کشورها قابل اعتماد نیست و نباید از آن ها خرید، وقتی این موضوع از سوی ایشان مطرح می شود پس نیازی به حرف و حدیث نیست و وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد از این نوع واکسن ها به هیچ عنوان استفاده نکند.

وی تصریح کرد: پشت تمام فرمایشاتی که مقام معظم رهبری دارند، منطقی وجود دارد، مسائلی که مطرح می کنند از روی تعصب یا مسئله خاصی نیست، ایشان با نگاه واقع بینانه و عالمانه نظر می دهند و همه موظف هستیم که دقیقا فرمایشات ایشان را اجرا کنیم.
 
شهریاری اذعان کرد: تمام امیدواری به تولید واکسن داخلی است که دانمشندان ایرانی در حال کار روی آن هستند و واکسن مطمئنی خواهند ساخت، اما چون زمان می برد، اگر اضطرار و نیاز به واردات باشد، وزارت بهداشت باید بررسی کند از کشورهای با سابقه و قابل اعتماد خریداری کنند.

وی در خصوص جنایات بیولوژیک فرانسه، آمریکا و انگلیس با داروهای بیماری زا که فقط یکی از آنها شیوع ایدز در ایران با خون های آلوده است، بیان کرد: در پی جنایتی که به خاطر خون های آلوده از سوی فرانسه اتفاق افتاد، آن ها پاسخگو نبودند و غرامتی هم بابت خسارت وارده به ما و مردمی که آسیب دیده بودند، پرداخت نکردند.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: این کشورها اگر اتفاقی در رابطه با دارو یا هر آنچه به ایران می دهند، پاسخگو نیستند، بنابراین نمی توان از آن ها سوال و جواب کرد و از همین رو نیز می توان گفت که برای خرید واکسن کرونا هم قابل اعتماد نیستند.
 
وی گفت: بهتر است به واکسن خودمان فکر و در همین راستا تلاش کنیم، در صورت نیاز به خرید، از کوبا، روسیه، چین و کشورهایی که بتوان به آن اعتماد کرد و مطئن باشیم که تاثیر گذار است، وارد کنیم.
 
شهریاری درباره نگاه آزمایشگاه های اروپا و آمریکا به مردم جهان سوم به عنوان موش آزمایشگاهی، بیان کرد: یک مرحله استفاده از واکسن های آن ها به علت بی تدبیری روی مردم انجام شد که تکرار نخواهد شد.
 
وی با بیان این که ایران قطب بزرگ کشوری است، تصریح کرد: بیش از 100 سال سابقه کار انستیتو پاستور و رازی ایران است که سال ها پس از انقلاب جزو کشورهای صادر کننده واکسن بوده، اما به علت کوتاهی هایی که صورت گرفت این کار جدی پیپگیری نشد.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با اقدام هایی که دانشمندان جوانمان انجام می دهند، مجدد قطب بزرگ دنیا در تولید واکسن خواهیم شد.
 
وی با بیان این که واکسن ایرانی پشتوانه علمی و ایمن دارد، اذعان کرد: اگر این گونه نبود، دختر رئیس بنیاد برکت به عنوان اولین نفر برای انجام تست، داوطلب نمی شد، این نشان می دهد که به این واکسن اطمینان کامل دارند، اساتید بنیاد برکت و پرسنلش نیز از این واکسن به عنوان آزمایش استفاده کردند.
 
شهریاری با اشاره به واکنش های از سر تعظیم و حیرت رسانه های خارجی و عربی به تولید واکسن ایرانی، خاطرنشان کرد: حسادت بسیار زیاد این رسانه ها مشهود بود.

 

قدمت 100 ساله ایران در تولید واکسن‌ها/ واکسن ایرانی کرونا قطعاً اثرگذار و سالم‌تر است

سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری و ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور اظهار داشت: باتوجه به اینکه بیماری کرونا درمان قطعی ندارد، با گذشت یک سال از اپیدمی و شیوع این ویروس هیچ مرکز علمی و پزشکی نتوانسته است داروی انتخابی برای درمان این بیماری ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه تا به کنون در حوزه درمان، امکان شکست کرونا فراهم نشده، ادامه داد: بنابراین باید رویکرد بهداشت محور، رعایت پروتکل های بهداشتی، محدودیت های کرونایی مقطعی باشد و به عنوان راه حل سوم این موضوع در نظر گرفته شود که جامعه در مقابل این ویروس با استفاده از واکسن مصون شوند.

پاکمهر گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های شدید مقطعی است و نمی توان تمام طول سال این روال ادامه پیدا کند، قطعا برای طولانی مدت نمی تواند پاسخگو باشد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس یکی از راه های مهم در بحث بیماری کرونا را تولید واکسن خواند و گفت: رویکرد باید تامین واکسن برای مردم باشد که می تواند تولید داخل کشور و یا وارداتی باشد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه کمیسیون بهداشت و درمان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: فرمایشات رهبری فصل الخطاب است و 100 درصد پیرو این فرمایشات هستیم و از قبل نیز نگاه و دیدگاه کمیسیون در حمایت از واکسن داخلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه موافق واردات واکسن از خارج کشور به ویژه واکسن فایزر که تولید کشور آمریکا و آلمان است، نیستیم گفت: باتوجه به اینکه این کشورها محدودیت های شدید و تحریم هایی دارویی را برای کشور ایران ایجاد کردند و هیچ رحمی به بیماران نداشتند، اما اکنون در مورد واکسن رویکرد مثبتی نشان دهند، در حالی که شرایط بیماری در کشور خودشان قابل قبول نیست، ایهام ایجاد می شود.

پاکمهر فرمایشات رهبری را منطبق بر واقعیاتی دانست که همچون چراغی در تاریکی برای تمام محافل علمی می درخشد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر هفت شرکت با چهار پلت فرم در حال تولید واکسن هستند که دو شرکت به مرحله تست فاز انسانی رسیده اند و مرحله انسانی در حال انجام است که تاکنون موفق بوده اند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی یادآور شد: رویکرد کشور و کمیسیون بهداشت و درمان بر این است که واکسن حتما در داخل کشور تولید شود، زیرا در آینده بیماری ها و عوامل بیماری زا مشابه بیماری کوید 19  با ایجاد بیماری های جدید ممکن است ایجاد شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پایه تولید واکسن در داخل کشور وجود دارد، گفت: ایران با قدمت بیش از یکصد سال در گروه کشورهای پیش قدم و جلودار در تولید واکسن بوده است.

پاکمهر با اشاره به اینکه باید رویکرد تولید واکسن داخلی وجود داشته باشد، افزود: مشابه بیماری کرونا در گذشته همچون سارس تجربه شده و ممکن است در آینده اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: در رابطه با مباحث تولید واکسن با دشمنی هایی که آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، اینکه کشور بتواند مسیر خودکفایی، استقلال و قطع وابستگی ها را ایجاد کند، یک دستاورد بزرگی است.

پاکمهر یادآور شد: کشور ایران به لحاظ جایگاه علمی در مقایسه با کشورهای دیگر عقب نیست و امکانات و تجهیزات مورد نیاز، باید تقویت شود تا به تولید واکسن داخلی برسد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: واکسن داخلی باتوجه به اینکه روی مردم کشور تست می شود، قطعا اثرگذار و سالم تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه واکسن دو ویژگی باید داشته باشد، گفت: در شرایط فعلی سالم بودن واکسن یک شرط است و اینکه مردم به این واکسن اطمینان داشته باشند و بدانند تمام سیر مراحل در کجا تولید شده و هیچ گونه مخاطرات بیولوژیک نداشته باشد.

پاکمهر بیان داشت: وقتی واکسن در ایران روی افراد متعدد تست شود، مردم با اطمینان بیشتری برای تزریق خواهند رفت.

وی میزان اثرگذاری واکسن را ویژگی دوم خواند و گفت: بعد از تزریق واکسن باید دیده شود که بدن ایمن می شود و امکان بازگشت مجدد بیماری وجود دارد یا نه.

نائیب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود:  واکسن های ساخت داخل نسبت به تولید سایر کشورها می تواند موثرتر باشد.

پاکمهر در انتها با اشاره به اینکه نگاه بر تولید واکسن داخلی است، خاطرنشان کرد: بینش قوی و عمیق مقام معظم رهبری در مورد واکسن آمریکایی، آلمانی و انگلیسی با توجه به سابقه ای که نسبت به فرآورده های خونی از کشور فرانسه وجود دارد، بهترین چراغ راهنما برای مجامع علمی و پزشکی است که 100 درصد و بدون ایهام و شک آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

هرگز به سراغ تهیه واکسن خارجی آلوده نمی رویم

«حسن رزمیان مقدم» دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه رهبر انقلاب راه تهیه واکسن کرونا را به خوبی به ما نشان داد، گفت: این منویات را به روی چشم گذاشته و برای سلامت ملت عزیزمان به سراغ تهیه واکسن خارجی آلوده از کشورهایی که دشمنی آن ها بر ما ثابت شده نمی رویم.

وی اظهار کرد: با توجه به صبحت های کارشناسان و متخصصان این تصمیم، اقدامی مدبرانه، زیرکانه و عاقلانه ای است و در جلسات متعددی هم نخست بر تولید واکسن کرونای داخلی تأکید شد و اولویت دوم وارد کردن واکسن سالم از کشورهای متعهدی است که سلامت محصول تولیدی آنان تأیید شده باشد.

 

مجلس از تولید واکسن داخلی حمایت می‌کند

محسن فتحی در گفتگو با کُردتودی، با بیان اینکه نگاه آزمایشگاه های اروپا و آمریکا به مردم جهان سوم به عنوان موش آزمایشگاهی است، گفت: ایران تنها کشوری نیست که از آمریکا و انگلیس واردات واکسن نخواهد داشت.

وی افزود: بی اعتمادی جهانی به آمریکا وجود دارد و در خصوص واکسن کرونا علاوه بر تولید داخل بر روی مبادی امن ورود واکسن هم برنامه ریزی شده است.

فتحی اولویت کشور را حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا دانست و اظهار کرد: ما تاکید داریم از تولید داخلی واکسن کرونا استفاده کنیم، چرا که هم دانش فنی کشور افرایش پیدا کرده و هم ارزان‌تر خواهد بود، ضمن اینکه سلامت واکسن هم برای ما تضمین شده است.

وی گفت: اگر فاصله زمانی خیلی زیادی میان تولید داخلی و خارجی واکسن وجود داشته باشد به دلیل جلوگیری از افزایش مرگ و میرها ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم. اما در جلسه ای که در مجلس برگزار شد، برخی از تولید کنندگان معتقد بودند اگر مورد حمایت قرار بگیرند، با سرعت خودشان را به شرکت‌های خارجی رسانده و واکسن را در زمان بهتری تحویل می‌دهند.

نماینده مردم سنندج، دیوانئره و کامیاران در مجلس تاکید کرد: در حال حاضر 7 شرکت داخلی از طریق چهار پلتفرم، مدعی توانایی تولید واکسن کرونا هستند.

 

اعتمادی به ایمنی واکسن‌‌های خارجی نیست/ آزمایش مشترک واکسن کرونا ایران و کوبا تا پایان امسال

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما درباره تولید و خرید واکسن کرونا و با توجه به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه اولین نمونه تزریق واکسن داخلی در کشور به حیطه آزمایش در آمد، امیدوارم به نتیجه مطلوب برسیم، سازندگان واکسن داخلی اعلام کردند که نتیجه نهایی واکسن داخلی آخر خرداد ماه 1400 خواهد بود، حدودا 6 ماه زمان داریم تا به این نتیجه برسیم که واکسن‌های داخلی ما چه میزان موثر هستند.

وی با اشاره به اختصاص 200 میلیون یورو برای خرید واکسن گفت: دولت پذیرفته با اختصاص 200 میلیون یورو اقدام به واردات واکسن کرونا کند؛ چین، روسیه، هندوستان، کوبا در راس مطالعه هستند، باید واکسنی که در این کشورها تولید می‌شود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی واقع شود و در درون کشورهای تولید شده آزمایشات انسانی را با موفقیت سپری کرده باشد. ویروس کرونا به شدت در حال تغییر چهره است و واکسنی که قابل اعتماد باشد به صورت صد در صد وجود نداشته است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی عمده مسئولان وزارت بهداشت و مردم این است که ویروس کرونا به شدت در حال تغییر چهره است و واکسنی که قابل اعتماد باشد به صورت صد در صد وجود نداشته است و کشورهای اروپایی هم به آن دست نیافته‌اند بر همین اساس بهترین راهکار مبارزه با کووید ۱۹ رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تنها با اجرای محدودیت‌ها توانستیم قربانیان را از مرز۵۰۰ نفر در روز به مرز ۱۰۰ تن برسانیم بر همین اساس رعایت پروتکل‌های بهترین راهکار از بین بردن بیماری است، بدون اینکه امیدوار به واکسنی باشیم که اثر بخشی آن هنوز مورد تایید هیچ کشوری نشده است.

محسنی بندپی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند ما را محدود به خرید واکسن فقط از یک کشور کند، ایران برای وارد کردن واکسن کووید ۱۹ دو شرط مهم گذاشته یکی اینکه واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد بر همین اساس ایران از موسساتی که رسمی هستند و صاحب اعتبار بین المللی واکسن تامین کند و دوم اینکه اگر قرار است واکسنی به طور داوطلبانه تزریق شود، تولید کشور خودمان باشد، اگر قرار است واکسنی نمونه انسانی آن به مرحله اجرایی شدن در بیاید از داوطلبان کشور خودمان باشد برای واکسن خارجی از داوطلبان داخلی استفاده نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا فاز اول کارآزمایی بالینی انسانی آن در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

در شرایطی که کشورمان در پروژه تولید واکسن پابه پای کشورهای غربی پیش رفته است و تست انسانی یک واکسن نیز آغاز شد و عملا ورود واکسن خارجی در بهترین حالت همزمان با تولید انبوه واکسن ایرانی خواهد بود، این سوالات پررنگ تر می شود که واردات واکسن از آمریکا و کشورهای غربی با چه اهداف روشنی در حوزه سلامت انجام می‌شود؟

این اصرار بر واردات واکسن آمریکایی اروپایی در شرایطی است که پروژه مشترک ایران و کوبا (یکی از پیشروترین کشورها در تولید واکسن و مهار کرونا) نیز در حال انجام است و به احتمال زیاد واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز طی چند ماه آینده به ثمر خواهد نشست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نائب رئیس کمیسیون بهداشت کمیسیون بهداشت و درمان تولید واکسن داخلی مجلس شورای اسلامی آمریکا و اروپا واکسن از آمریکا رعایت پروتکل مقام معظم رهبری تولید واکسن واردات واکسن واکسن ایرانی ایران و کوبا قابل اعتماد واکسن کرونا واکسن خارجی خرید واکسن محدودیت ها تولید داخل انسانی آن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: رویکرد اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد مانعی در برابر تولید فقر است و در این باب باید نگاه درست و واقع‌بینانه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، علیرضا حسین‌نژاد در نشست با منتخب مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۴ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل هستند اظهار کرد: همه ساله بخشی از این مددجویان با تولید اشتغال و کار شایسته و دریافت تسهیلات بانکی از چرخه حمایت مستقیم خارج می‌شوند که در این راستا سال گذشته خودکفایی ۲۰۰۰ نفری مددجویان کمیته امداد استان را شاهد بودیم.

وی افزود: پرداخت تسهیلات بانکی برای مددجویان معرفی شده دارای طرح اشتغال‌زایی در قالب تبصره ۱۸ در حال پرداخت است که انتظار می‌رود بانک‌های عامل تا نیمه اول سال‌جاری در عمل به تمام تعهدات خود در حوزه پرداخت تسهیلات کم‌بهره همتی مضاعف داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: رویکرد اشتغال و توانمندسازی کمیته امداد مانعی در برابر تولید فقر است و در این باب باید نگاه درست و واقع‌بینانه داشته باشیم.

وی بیان کرد: اشتغال تولید شده برای مددجویان کمیته امداد از جنس اشتغال مولد و پایدار است و با کمترین انحراف همه تسهیلات در مسیر اشتغال مددجویان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار بحث اشتغال و توانمندسازی مددجویان ساخت مسکن با همت خیران و نهادهای حمایتی و انقلابی در حال انجام است تا هیچ مددجوی فاقد سرپناه در روستاها نداشته باشیم.

حسین‌نژاد منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس با قدردانی از نگاه ویژه کمیته امداد در جهت رفع مشکلات و آسیب‌های مددجویان تحت حمایت این کمیته گفت: امیدواریم مجلس دوازدهم، حامی محرومان و نیازمندان باشد و با قوانین کارآمد به رفع فقر در کشور بیش از گذشته کمک کند.

کد خبر 748005

دیگر خبرها

  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟
  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد