Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@05:59:21 GMT

بازگشایی سینماها و تئاترها در تهران

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۲۶۴۷۸

بازگشایی سینماها و تئاترها در تهران

پس از مدت‌ها تعطیلی و اعتراض بی‌نتیجه اهالی سینما و تئاتر، با تغییر شرایط ابتلا به کرونا سالن‌های سینما و تئاتر در تهران بازگشایی شدند.

به گزارش ایسنا، در پی تغییر وضعیت آمار کرونا در تهران از امروز، ۲۰ دی‌ماه اکران یک فیلم سینمایی (دیدن این فیلم جرم است) در سه سینمای حوزه هنری آغاز و به این ترتیب پس از چند ماه تعطیلی، امکان بازگشایی سینماها در پایتخت فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس شرایط برای فعالیت سالن‌های تئاتر نیز مهیاست و قادر آشنا - مدیرکل هنرهای نمایشی - در این باره به ایسنا گفت: با توجه به تغییر وضعیت تهران از نارنجی به زرد، سالن‌های تئاتری با رعایت پروتکل‌ها براساس همان شیوه‌نامه‌هایی که پیش از این اعلام شده بود بازگشایی خواهند شد.

او با اشاره به اینکه در همه شهرهای زرد امکان بازگشایی سالن‌های تئاتر وجود دارد، درباره اینکه چه قدر اطمینان و ضمانت برای گروه‌های تئاتری وجود دارد تا با آماده شدن یک نمایش، دوباره با تعطیلی مواجه نشوند؟ بیان کرد: برای فعالیت گروه‌ها در شهرهای با وضعیت زرد متناسب با شیوه‌نامه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و گروه‌هایی که قبلاً آماده بودند می‌توانند اجرا بروند و متقاضیان هم درخواست خود را ارائه کنند.

آشنا گفت: با این حال علاوه بر اینکه خوشحال هستیم که امکان بازگشایی سالن‌ها فراهم شده و آرزو می‌کنیم وضعیت همه شهرها سریع‌تر سفید شود، امیدوارم این موقعیت پیش آمده ادامه دار باشد. البته تاکید می‌کنم که ما همچنان در پی انتقال مشاغل تئاتری از گروه سه به گروه دو هستیم و در همین راستا فردا هم جلسه داریم تا آنچه پیش‌تر آقای صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- پیگیر بودند به نتیجه برسد.

بنابراین طبق گفته‌های قادر آشنا احتمالاً یکی از اولین نمایش‌هایی که شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود اثر جدید حمیدرضا نعیمی («گرگاس یا روز بخیر آقای وزیر») در سالن اصلی تئاتر شهر است که از مدت‌ها قبل تمرین آن انجام و آماده اجرا شده بود.

اگرچه تئاتر شرایط ‌سخت‌تری نسبت به سینما برای بازگشایی دارد، اما اوضاع سینما هم چندان مساعد به نظر نمی‌رسد چرا که برخی صاحبان سینماها تاکید دارند باید فیلم‌های خوب اکران شود تا بتوان سینما را باز کرد. ضمن اینکه با توجه به منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ شب ممکن است شرایط همچنان برای سینماداران مناسب نباشد.

نکته دیگر این است که تنها دو، سه هفته تا آغاز جشنواره فیلم فجر باقی‌مانده و همیشه این زمان به فصل مرده سینماها معروف بود، به همین دلیل باید دید آیا تهیه‌کننده‌ای از میان انبوه فیلم‌های پشت خط اکران مانده حاضر است در این روزها فیلم خود را روانه سالن‌های سینما کند یا خیر؟

لینک کوتاه: asriran.com/003CuN

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سینما تهران سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۶۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد

پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن می‌شود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمن‌ماه بلکه در اردیبهشت‌ماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار می‌شد و میزبان سینماگران و فیلم‌هایی از کشورهای دیگر بود.  

جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح می‌شد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دوره‌ی برگزاری چهره‌های بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.

شریدر -فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامه‌های «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال‌ اهالی رسانه شد.

او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که می‌توان جشنواره جهانی فجر را با آن‌ها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلم‌های حاضر در آن شگفت‌زده شدم» درباره آشنایی‌ خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژه‌ای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار می‌رود که در هر جشنواره‌ای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد.  برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلم‌های دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلم‌های ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران می‌نویسد و به من فیلم‌های ایرانی پیشنهاد می‌دهد.»

شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکه‌های مختلف و کمپانی‌هایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر می‌کنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلم‌ها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر می‌کردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر می‌کنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکایی‌ها نیستند بلکه برای چینی‌ها می‌سازیم.»

وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالی‌که فیلم‌ها منحصر به کلاس خاصی از فیلم‌سازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی می‌تواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی می‌تواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمی‌شود امرار معاش کرد.»

شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر می‌رسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شده‌اند، بیان کرده بود: «تا جایی که من می‌دانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلم‌هایی را دیده‌ام که بیرون نمایش داشته‌اند، اما فیلم‌هایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیده‌ام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچ‌کدام از کارگردان‌ها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمی‌دانم ولی می‌دانم فیلم‌های سیاسی جذابی می‌شود اینجا ساخت.

این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریم‌های رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیب‌های آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریم‌ها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمی‌شود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذاب‌آور است.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد غافلگیری‌های جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما

دیگر خبرها

  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • «مست عشق» به سینماها آمد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد