Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسن حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشده است،گفت : با توجه به ادامه‌ مهاجرت و نقل و انتقال پرندگان در فصل سرد سال، امکان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان وحشی مهاجر از کشور‌های بالادستی در فصل سرد سال به کشور منتقل می‌شود که با رعایت نکات بهداشتی و زیست محیطی می‌توان از شیوع آن در استان کرمانشاه و به صورت سراسری در کشور جلوگیری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه پرندگان وحشی مهاجر از طریق تماس مستقیم دهان به دهان و یا آلوده سازی آب و غذای پرندگان وحشی بومی همچون گنجشک و کلاغ از طریق ترشحات دفعی ویروس را منتقل می‌کنند، افزود: بیمار شدن پرندگان وحشی بومی سبب ایجاد کانون بیماری در روستا‌ها از طریق انتقال به ماکیان روستاییان می‌شود.

روستاییان ماکیان و پرندگان جدید را از وانت‌بار‌های دوره گرد نخرند

حیدری با تاکید بر نخریدن ماکیان و پرندگان از وانت‌بار‌های دوره گرد، گفت: با توجه به دوره کمون سه الی پنج روزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، امکان ابتلای ماکیان وانت‌بار‌های دوره گرد به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی وجود دارد، بنابراین در صورت تماس این ماکیان با پرندگان روستا امکان ایجاد کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه میسر می‌شود.

او ادامه داد: به دلیل مشترک بودن برخی سویه‌های این ویروس میان پرندگان و انسان و به منظور جلوگیری از همه‌گیری بیماری، روستاییان در صورت مشاهده هرگونه تلفات و یا علائم بیماری به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی مراجعه کرده و یا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ ارتباط برقرار کنند.

مرغداران مراقب انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از روستا‌ها باشند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به امکان انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از روستا به مرغداری‌ها، گفت: تردد افراد در مرغداری‌ها باید به گونه‌ای کنترل شود که افراد پس از دوش گرفتن و استفاده از لباس تمیز مرغداری مربوطه وارد واحد شده تا امکان انتقال ویروس از خارج از واحد صنعتی کاهش یابد.

حیدری افزود: کنترل تردد خودرو‌ها به درون واحد‌های صنعتی حائز اهمیت بوده به طوری که چرخ خودرو باید از درون حوض محتوی محلول ضدعفونی کننده در ورودی واحد صنعتی عبور کرده و بدنه اتومبیل با پمپ‌های ضدعفونی‌کننده گندزدایی شود.

او با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در هیچ‌یک از واحد‌های صنعتی استان کرمانشاه مشاهده نشده است، ادامه داد: پارسال ۹ کانون روستایی گزارش شد که در سال ۹۹ هنوز هیچ گزارشی واصل نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در ۹ ماهه اول امسال ۱۲ هزار بازدید با بیش از سه هزار نمونه گیری به منظور رصد و پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه انجام شده است .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی استان دامپزشکی کرمانشاه آنفلوانزای پرندگان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پرندگان وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۶۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز

ایوب شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: با بررسی و تحقیقات محرمانه و رصد کامل محل اختفا، دو متخلف که اقدام به نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی در مرکز نگهداری خود کرده بود شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد: با اخذ حکم از مراجع قضائی و هماهنگی و همکاری لازم با پاسگاه و همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در تفتیش و بازرسی از محل مذکور تعداد ۹ قطعه کبک وحشی و ۹ قفس چوبی از متهمین کشف و ضبط شد.

شریفی بیان کرد: عرضه، نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی بدون اخذ مجوز از محیط زیست بر اساس قانون شکار و صید جرم است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

کبک‌ها ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

کد خبر 6094834

دیگر خبرها

  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است