Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مصرف گاز در بخش خانگی کشور بر اساس آمار موجود از پاییز تا روز‌های زمستانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بطور میانگین حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است و همین امر به مشکلاتی بویژه در گازرسانی به نیروگاه‌ها و برخی صنایع منجر شد، زیرا اولویت گازرسانی برای بخش خانگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مصرف گاز طبیعی بخش خانگی در استان اصفهان بنا به گفته مسوولان در روز‌های سرد امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یافت به طوری که مصرف بخش خانگی در این خطه به حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز رسید که ۲.۵ برابر مصرف گاز بخش صنایع است.

به گفته سید مصطفی علوی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان مصرف گاز در این خطه در روز‌های سرد امسال به مرز ۸۰ میلیون متر مکعب در یک شبانه روز رسید در حالی که در سال‌های گذشته بیشترین میزان مصرف گاز در یک شبانه روز ۷۶ میلیون متر مکعب بود.

مسوولان و کارشناسان اعتقاد دارند که سرمای شدید امسال و همچنین شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا مانند ماندن مردم در خانه، باز گذاشتن پنجره‌ها برای تهویه هوا و رعایت مسائل بهداشتی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است، اما از طرف دیگر، کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها به کاهش تولید برق منجر شده و همین امر احتمال اِعمال خاموشی را بهمراه دارد. لزوم همکاری همه مشترکان از طرفی امسال بیش از ۴۲ هزار مشترک جدید گاز طبیعی به مشترکان استان اصفهان اضافه شد که اشتراک پذیری‌های جدید در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری و عمومی است.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان تاکید دارد که با توجه به افزایش تعداد مشترکان و برخورداری جمعیت بالای استان از نعمت گاز طبیعی لازم است تا همه مشترکان نسبت به رعایت مصرف منطقی همکاری لازم را داشته باشند تا استفاده از گاز در همه بخش‌ها تداوم یابد. کاهش ۵۰ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های اصفهان
افزایش چشمگیر مصرف گاز در استان اصفهان در روز‌های اخیر باعث شد تا گازرسانی به برخی از صنایع و واحد‌های تولیدی از جمله نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان تحت تاثیر قرار بگیرد و با کاهش تولید در این بخش‌ها بویژه انرژی برق مواجه شویم.

به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان، نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری در روز‌های اخیر با کاهش ۵۰ درصدی توزیع گاز طبیعی مواجه بود و این واحد‌ها با حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

سعید محسنی خاطرنشان کرد: نیروگاه اصفهان به پنج میلیون متر مکعب گاز در روز برای تولید برق با همه ظرفیت خود نیاز دارد، اما در این روز‌ها حدود ۲ میلیون متر مکعب گاز به آن تحویل می‌شود همچنین نیروگاه شهید منتظری به ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد، اما در زمان حاضر حدود چهار تا پنج میلیون به آن تخصیص می‌یابد.

او با تاکید بر اینکه تا کنون در نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری از سوخت مازوت استفاده نشده است، افزود: نیروگاه‌های جنوب، زواره و کاشان به دلیل کاهش توزیع گاز طبیعی با سوخت گازوییل و با ظرفیت کمتر از نصف فعال هستند.

محسنی با بیان اینکه در این روز‌ها حدود ۳۰ درصد از برق مورد نیاز استان از شبکه سراسری برق و ۷۰ درصد از نیروگاه‌های داخل استان تامین می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که پیش از این ۹۰ درصد برق استان از شبکه داخلی تامین می‌شد.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با توجه اینکه مصرف گاز در بخش خانگی به نقطه هشدار رسیده است توزیع گاز در هفت کارخانه سیمان استان بتدریج دچار محدودیت شد. افزایش مصرف گاز یعنی کاهش تولید برق و خاموشی مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که اگر مصرف گاز در بخش خانگی بهمین منوال پیش رود و نیروگاه‌ها با نصف ظرفیت خود یا حتی کمتر کار کنند پیش بینی می‌شود که در روز‌های آینده خاموشی‌های در شبکه برق بویژه در شهر‌های بزرگ برای پایداری شبکه اعمال شود.

استان اصفهان با بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق و چندین نیروگاه بزرگ و کوچک با یکی از بزرگترین شبکه‌های برق کشور را دارد و با وجودی که نیروگاه‌های آن سهم بسزایی در تولید برق دارند، اما معضل کاهش گازرسانی به آن‌ها در روز‌های سرد زمستانی، احتمال ناپایداری شبکه و خاموشی را افزایش داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان، میزان تولید و مصرف برق در استان باهم برابر شده است و اگر مصرف برق افزایش یابد دچار خاموشی خواهیم شد.

حمید علاقمندان با تاکید بر اینکه گاز و برق به یکدیگر وابسته است، توضیح داد: با افزایش مصرف گاز، سوخت کمتری به نیروگاه‌ها برق می‌رسد بهمین دلیل با کاهش تولید برق مواجه می‌شویم.

او با اشاره به افزایش ۶ درصدی مصرف برق در استان اصفهان در روز‌های سرد دی ماه امسال، خاطرنشان کرد: تعدادی از استان‌های شمالی کشور بدلیل محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها دچار قطعی برق شدند، اما تا کنون در استان اصفهان این مشکل پیش نیامده است. ضرورت همراهی مردم در همه بخش‌ها مسوولان شرکت‌های توزیع برق شهرستان و استان اصفهان تاکید دارند که تا کنون با مجموعه تدابیر اتخاذ شده و همراهی مردم و بخش‌های مختلف، اعمال خاموشی بدلیل کاهش تولید برق در این خطه در زمستان امسال نداشتیم، اما این موضوع را باید در نظر گرفت که قطعی برق حتی برای چند دقیقه تبعات بسیاری بهمراه دارد و قابل تحمل نیست، زیرا باعث از کار افتادن بسیاری از سیستم‌ها مانند شبکه‌های ارتباطی، بانکی، گرمایش مرکزی، پکیج‌ها و تلفن، توقف آبرسانی در مجتمع‌های مسکونی و اداری بزرگ و ضرر و زیان صنایع و واحد‌های مختلف تجاری و خدماتی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت که با بسته تعریف شده برای مدیریت مصرف گاز و برق در استان تا امروز قطعی برق بدلیل کاهش گازرسانی و تولید برق نداشتیم.

منصور شیشه فروش تاکید کرد که مردم و دستگاه‌های اجرایی همراهی و همکاری خوبی در اجرای این بسته عملیاتی داشتند که باعث شد تا کنون خاموشی نداشته باشیم.

از طرفی کارشناسان و مسوولان تاکید دارند که مردم باید با مصرف بهینه در انرژی‌های برق و گاز، احتمال خاموشی را به صفر برسانند در غیر این صورت شاید شب‌های سرد زمستانی را سردتر از همیشه و با لامپ‌های خاموش و خانه‌های سرد بگذرانند. مصرف انرژی در اصفهان بسیار بالاست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر فشار زیادی بر روی نیروگاه‌های استان اصفهان بدلیل شرایط موجود از جمله سردی هوا و کاهش توزیع گاز وارد می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه مصرف انرژی در کشورمان و استان بسیار بالاست در حالیکه اگر مردم ۱۰ درصد صرفه جویی کنند بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

او افزود: اگر وضع بهمین منوال ادامه یابد، مردم در مصرف انرژی صرفه جویی نکنند و حالت بحرانی ایجاد شود شاید چاره‌ای جز استفاده از روش‌هایی مانند اِعمال خاموشی یا سوخت دوم نباشد.

استان اصفهان پنج میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به اینکه از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک شرکت توزیع برق استان اصفهان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک و از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک شرکت برق شهرستان اصفهان نیز حدود ۹۲۰ هزار مشترک خانگی هستند، لزوم همراهی مردم و خانواده‌ها در صرفه جویی در مصرف برق بیش از پیش مشخص می‌شود.

از طرفی حدود ۴۹ درصد مصرف گاز در استان اصفهان در زمان حاضر مربوط به مشترکان خانگی است، زیرا در فصول سرد سال سهم مشترکان خانگی در مصرف گاز نسبت به صنایع بیشتر می‌شود.

بهمین دلیل اگر مشترکان گاز بویژه مصرف کنندگان خانگی به مصرف منطقی گاز بیش از پیش توجه نکنند با تداوم روند افزایشی مصرف گاز مواجه شده و مشکلاتی مانند افت فشار گاز و قطعی برق بوجود می‌آید. کاهش ۲ درجه‌ای دمای خانه، ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز اگر هر خانواده‌ای ۲ درجه سانتی‌گراد دمای خانه خود را کم کند ۱۰ درصد در مصرف گاز کل کشور معادل ۷۰ میلیون متر مکعب تولید گاز در روز صرفه جویی می‌شود؛ این موضوع شاید با نوشتن یک جمله ساده بنظر بیاید، اما تحقق آن مستلزم همراهی همه مردم در گوشه و کنار کشور است.

صرفه جویی در مصرف گاز علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی هوا هم موثر است، باعث گازرسانی بیشتر به نیروگاه‌ها و افزایش تولید برق و پایداری شبکه انرژی کشور خواهد شد و این اطمینان را بوجود می‌آورد که قطعی برق بدلیل ناپایداری شبکه نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه هر یک درجه کاهش دمای خانه، ۶ درصد کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد، گفت: مصرف کنندگان با اتخاذ راهکار‌های ساده مانند حفظ دمای رفاه (۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد)، استفاده از یک بخاری یا وسیله گرمایشی در هر خانه، پوشیدن لباس گرم، استفاده از پنجره‌های دو جداره و جلوگیری از هدر رفت انرژی در جهت مصرف منطقی گاز اقدام کنند.

علوی از مردم خواست تا وسایل گرمایشی اضافی را در خانه خاموش کنند و افزود: در اداره‌ها لازم است که شب‌ها شیر گاز بسته شود و با توجه به دورکاری تعدادی از کارکنان در مکان‌ها و اتاق‌هایی که نیازی به گرم کردن ندارد، وسایل گرمایشی خاموش شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، تأکید کرد: بسیاری از ادارات روز‌های پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند، لذا باید در این روز‌ها و سایر روز‌های تعطیل شیر‌های گاز وسایل گاز سوز بسته شود و چناچه در بازدید بازرسین این شرکت سیستم‌های گرمایشی در روز‌های مذکور روشن باشد با اعلام اخطار در محل و در صورت عدم توجه گاز مشترک قطع خواهد شد.

او به طرح رایگان شدن هزینه گازب‌های مشترکان کم مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: مشترکانی که کمتر از ۲۰۰ مترمعکب گاز در ماه مصرف کنند، هزینه مصرف گاز آن‌ها رایگان است و اگر بیش از این مقدار باشد با میانگین سال‌های گذشته مقایسه می‌شود و در صورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف، گاز بهای آن‌ها با ۱۵ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

علوی اضافه کرد: اگر مشترکان خانگی ۱۵ درصد بیشتر از میانگین مصرف سال‌های گذشته گاز مصرف کنند، هزینه آن‌ها ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

علاقمندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز از مشترکان خواست در طول شبانه روز پنج تا ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا قطعی برق و خاموشی نداشته باشیم.

صرفه جویی ضرورتی است اجتناب ناپذیر

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد که موثرترین کار برای عبور از زمستان امسال بدون اِعمال خاموشی، صرفه جویی و منطقی‌تر شدن مصرف مشترکان گاز طبیعی و برق است و باید با صرفه جویی گاز و برق بدون آنکه سطح رفاه خانواده دچار چالش شود مدیریت لازم را انجام داد.

به گفته علی اکبری با راهکار‌های ساده مانند استفاده بیشتر از نور طبیعی و خاموش کردن لامپ‌های اضافی، تنظیم وسایل گرمایشی بر روی دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه آسایش و جلوگیری از هدررفت انرژی با درز گیری و عایق بندی پنجره‌ها می‌توان به سلامت از زمستان گذر کرد.

۹۹.۰۸ درصد جمعیت روستایی معادل یکهزار و ۶۰ روستا و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

شرکت گاز استان اصفهان یکی از بزرگترین توزیع کنندگان گاز طبیعی در کشور محسوب می‌شود و در زمان حاضر ۱۱۰ شهر استان، در مجموع بیش از یک میلیون و ۸۷۰ مشترک دارد.

این شرکت با توزیع سالانه ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، در میزان مصرف گاز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

مهندس علوی، ضریب نفود گاز طبیعی در استان اصفهان را در حوزه شهری ۱۰۰ درصد و در حوزه روستایی ۹۹.۰۸ درصد بیان کرد و افزود: استان اصفهان شامل ۱۱۰شهر است که تمامی شهر‌ها و تعداد ۱۰۶۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند.   منبع:ایرنا انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصرف برق مصرف گاز مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گازرسانی به نیروگاه ها میلیون متر مکعب گاز استان اصفهان شرکت توزیع برق کاهش تولید برق روز های سرد زمان حاضر مصرف گاز یک میلیون مصرف گاز مصرف انرژی هزار مشترک توزیع گاز صرفه جویی گاز طبیعی بخش خانگی مصرف کنند گاز و برق مصرف برق قطعی برق تا کنون ۱۵ درصد ۱۰ درصد بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۸۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند

بوکسور وزن ۷۵ کیلوگرم تیم ملی امید ایران با صعود به نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا، مدال برنز خود را قطعی کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، رقابت‌های قهرمانی جوانان و امید آسیا از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز شده و تا هجدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های جوانان و امید ایران در مجموع با ۱۸ بوکسور راهی قزاقستان شده‌اند.

امروز سه‌شنبه، چهار بوکسور تیم امید ایران به مصاف حریفان قدرتمند خود رفتند که نتایج آنان بدین شرح است:

در وزن ۷۵ کیلوگرم، محمد محشری با ارائه مبارزه‌ای تماشایی از سد گورپاد از هند گذشت و ضمن صعود به نیمه‌نهایی، برنزش را قطعی کرد. وی در این مبارزه، حریفش را ۲ بار ناک‌دان کرد و هر سه راند را برنده شد. محشری در نیمه‌نهایی با جواهر اوماتالیف ازبکستانی و دارنده مدال طلای جهان و آسیا مبارزه دارد.

در وزن ۴۸ کیلوگرم، آرشام حسنی که برابر لی جونگ هو از کره‌جنوبی پیروز شده بود با ویشوانا از هند قهرمان جوانان جهان در اسپانیا رقابت کرد و با وجود تلاش فراوان نتوانست به نتیجه برسد و کارش در این مسابقات به پایان رسید.

در وزن ۶۰ کیلوگرم، آرمان عبادی نتیجه را به آکاش گورکا از هند واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت.

در وزن ۶۷ کیلوگرم، علی گرجی پس از استراحت در دور نخست به مصاف سویونبایف از قزاقستان نایب قهرمان جوانان جهان رفت و نتیجه را واگذار کرد و به کار خود پایان داد.

فردا چهارشنبه، مسابقات رده سنی جوانان برگزار می‌شود و ۵ نماینده ایران بالای رینگ می‌روند.

در وزن ۵۱ کیلوگرم، مهدی کاظمی با ظفربیک کمیل‌اوف از قرقیزستان می‌رود.

در وزن ۵۷ کیلوگرم، رضا فضلی که پیش از این نماینده امارات را شکست داده با قیس عشیش اردنی روبه‌رو خواهد شد.

در وزن ۶۳.۵ کیلوگرم، سیدعلی اکبرمیراحمدی با سینگ یاشی‌واردان هندی می‌رود.

در وزن ۸۰ کیلوگرم، سام استکی با مهرالدینوف ازبکستانی مبارزه خواهد کرد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم، عباس گرشاسبی با آریان از هند جدال می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه‌های عبور از اوج مصرف برق در تهران
  • مسابقات بوکس قهرمانی جوانان آسیا/ محشری دومین نشان ایران را قطعی کرد
  • بوکس امید‌ها و جوانان آسیا؛ محشری دومین نشان ایران را قطعی کرد
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • اطلاعیه قطعی گاز در برخی از مناطق برخوار و کاشان
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم