Web Analytics Made Easy - Statcounter

مختاری گفت: واکسن‌های خارجی قابل اعتماد نیست و احتمال شیطنت وجود دارد بنابراین بهتر است به توانایی متخصصان داخلی اتکا کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یک واکسن برای تایید شدن باید مراحل مختلفی را طی کند و مطالعات گوناگونی را پشت سر بگذارد تا به تأیید نهایی برسد که آخرین مرحله واکسن، مطالعات انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر نتیجه تست انسانی موفقیت آمیز باشد واکسن توسط سازمان‌های معتبر مجوز استفاده را می‌گیرد؛ سازمان بهداشت جهانی از نهادهای معتبری است که اگر یک دارو بخواهد به صورت جهانی مورد استفاده قرار بگیرد معمولاً تاییدیه این سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتری بهداشت محیط و استاد دانشگاه عنوان کرد: در برخی کشورها نیز وزارت بهداشت یا سازمان‌های متولی بهداشت و سلامتی وجود دارد که اگر واکسن را تأیید کنند می‌تواند برای مردم کشور خودشان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در رابطه با نگرانی رهبر معظم انقلاب در رابطه با احتمال آلوده بودن واکسن‌های خارجی، تصریح کرد: با توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی‌ که با کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس داریم باید با دوراندیشی و آینده نگری به این موضوع نگاه کنیم و فراموش نکنیم که احتیاط شرط عقل است.

مختاری بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در واکسن هایی که قرار است به ایران فروخته شود شیطنت‌هایی اتفاق بیفتد؛ ما در بحث خون‌های آلوده فرانسه هم همین مسئله را داشتیم که نباید تکرار شود، با توجه به اینکه در کشور خودمان روی موضوع واکسن سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده، خوشبختانه نتایج خوبی هم در مرحله تست حیوانی حاصل شده و در حال حاضر واکسن به مرحله آزمایش انسانی رسیده بنابراین بهتر است به تولید داخلی اتکا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر واکسن داخلی مورد حمایت قرار بگیرد احتمالات ناشی از واکسن‌های خارجی که ممکن است برای کشورهایی مثل ایران مشکل‌ساز شود وجود نخواهد داشت و ما با اطمینان می‌توانیم از این واکسن‌های داخلی استفاده کنیم.

دکتری بهداشت محیط و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آخرین مرحله تایید یک واکسن فاز انسانی است که این مرحله از ابتدای دی ماه در کشور ما شروع شده و احتمالا تا پایان سال واکسن آماده می‌شود و اگر مشکل خاصی نداشته باشد تاییدیه آن تا پایان سال صادر و تا بهار ۱۴۰۰ می‌توانیم واکسن تولید داخل داشته باشیم.

وی گفت: اگر واکسنی بتواند حدود ۷۰ درصد ایمنی در جامعه ایجاد کند واکسن موفقی است؛ ما ایمنی بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد را از واکسن ایرانی انتظار داریم البته همه این موارد منوط به تایید نتایج انسانی است که با توجه به مراحل اولیه و تست حیوانی، واکسنداخلی  بسیار امیدبخش است.

مختاری اظهار داشت: بعد از تولید واکسن ایرانی، اگر اطمینان لازم در رابطه با آن در جامعه ایجاد شود، از مسائل حاشیه‌ای و شایعه‌سازی بپرهیزیم، به متخصصان این بخش اطمینان کنیم و مسئولان وزارت بهداشت که تولیدکننده هستند اولین افرادی باشند که واکسن را تزریق کنند قطعاً مردم با اطمینان کافی از این واکسن استقبال می‌کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۸۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلانشهر شیراز

طی مراسمی دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلان شهر شیراز و منطقه قره پیری انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط سازمان مدیریت جهاد کشاورزی استان فارس، صبح امروز_ دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلانشهر شیراز و منطقه قره پیری در سطح حدود ۹۰ هکتار با به‌کارگیری ادوات مکانیزه سبک و سنگین صورت گرفت.

عملیات امحاء این مزارع آلوده با عنایت به نظر شبکه بهداشت و درمان به جهت آلودگی و با دستور مقام قضائی و همکاری دستگاه‌های متولی در قالب گشت هم‌پوشان اجرایی شده است.

این عملیات با حضور محمد میرزایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و آرش طاهری معاون فنی و اجرایی و فرهاد اتحاد نژاد رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه شیراز به جهت نظارت کامل بر حسن اجرای کار انجام شد.

به گزارش ایمنا، اولین مرحله از عملیات امحا مزارع مذکور در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان‌شهر شیراز در روز سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت صورت گرفت که در این اقدام محصولات کشاورزی بیش از ۱۰ قطعه از مزارع امحا شد.

کد خبر 751164

دیگر خبرها

  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • منابع صهیونیستی: آتش‌بس مورد قبول حماس، برای اسرائیل غیرقابل قبول است
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد
  • دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلانشهر شیراز
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است