Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:19:23 GMT

ماجرای تعرّض به جنگل حرّا

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۰۲۶۰

ماجرای تعرّض به جنگل حرّا

ایسنا/بوشهر چند روز گذشته که مردم دیٓر در استان بوشهر با نصب پلاکاردهای متعدد در سطح شهر نسبت به تخریب جنگل حرا در تالاب بردستان اعتراض کردند، تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها گزارش روند تخریب این اکوسیستم دریایی بود.

ماجرای تعرض به محدوده‌ی جنگل حرا و خطر نابودی این زیست‌بوم به چند سال قبل و اقدام یک‌ سرمایه گذار برای تأسیس سایت پرورش میگو بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناقشه بر سر محل قرارگیری این پروژه و راه دسترسی به آن،چالش اصلی بین فعالان محیط زیست این شهرستان و مالک پروژه است.

فعالان محیط زیست استان بوشهر و به ویژه بندر دیّر بارها به اشکال مختلف و حتی با درخواست رسمی از دادگستری شهرستان و نامه نگاری های متعدد اعتراض خود را نسبت به روند ساخت این پروژه که نسبت سود و زیان آن برای دیّری ها قابل پذیرش نیست اعلام داشته اند.

ارزشمندی و منافع جنگل حرا برای جغرافیای منطقه و همچنین ایجاد زنجیره تولید آبزیان پیرامون درختان حرا، این گونه ی گیاهی را به اکوسیستمی شگفت انگیز بدل کرده است. بر همین مبنا حساسیت ویژه ای نسبت به اتفاقی که در حال رخ دادن است شکل گرفته است.

«علیرضا حجازی» رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان دیّر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: «شرکت مهر تکثیر ساحل در سال ۹۴ اقدام به اخذ مجوز جهت اجرای سایت تکثیر لارو میگو در محدوده خور بردستان می نماید، که به دلیل قرار گرفتن در محدوده جذر و مدی و واقع شدن در بستر رودخانه و همچنین قرارگیری در قسمت بالادست جنگل حرا،این اداره و اداره کل حفاظت محیط زیست استان با صدور مجوز اعلام مخالفت می نماید.»

وی افزود :«بالاخره پس از پیگیری های به عمل آمده توسط متقاضی در مورخ ۹۸/۶/۲۴ موفق به دریافت مجوز استقرار از کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک گردید که این مجوز به مدت دو سال اعتبار دارد.»

این مسئول می‌گوید مساحت مورد درخواست متقاضی ۴ هکتار بوده که پس از بررسی ها و موقعیت و شرایط منطقه توسط ارگان های مربوطه با اجرای این طرح به میزان ۲ هکتار موافقت شده است. با عنایت به اینکه تا پایان اعتبار مجوز صادره چند ماه دیگر باقی مانده، اجرای طرح در مورخ 1399/10/12 با عملیات خاکریزی و احداث جاده دسترسی به سایت آغاز گردید.

رئیس اداره حافظت از محیط زیست شهرستان دیّر معتقد است به دلیل اینکه راه دسترسی از عرض و بستر رودخانه فصلی می گذرد، احداث آن بدون رعایت مسائل زیست محیطی، باعث مسدود شدن قسمتی از مسیر رودخانه و مانع از ورود سیلاب و دسترسی درختان حرا به آب شیرین می گردد.
وی تاکید می کند:«متقاضی می بایست در خصوص ایجادراه دسترسی نسبت ارایه طرح ارزیابی اقدام می نمود که پس از مطالعه و بررسی و توسط کارشناسان محیط زیست در این خصوص اعلام نظر می شد.»

او می گوید به دلیل عدم اخذ مجوز از این اداره مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری و نسبت به توقف عملیات اقدام گردید.

علیرضا حجازی اظهار داشت:«در این راستا مسوول شرکت آقای حبیب مختاری نسبت به ارایه مدارک و مستندات و هچنین مجوز اخذ شده از اداره راه مسکن و شهرسازی در خصوص راه دسترسی به سایت به مرجع قضایی اقدام نمودند.که براساس بررسی مدارک و محتویات پرونده توسط بازپرس محترم،حکم منع تعقیب و ادامه عملیات صادر گردید.»


با این وجود اما فعالان محیط زیست نا امید نشده و با تلاش های نهادهای مدنی و رسانه ها سعی در رساندن صدای خود برای نجات جنگل حرا و تالاب بردستان که جزو تالاب های شهری محسوب می شود، دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سایت پرورش میگو بندر دیر استان بوشهر مراکز تکثیر و پرورش راه دسترسی محیط زیست جنگل حرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

ایسنا/کرمانشاه رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان اردیبهشت ماه سرمایه‌گذار ایجاد سایت جدید دفن پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه مشخص شود.

صلاح‌الدین محمودی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت جدید پسماندهای بیمارستانی و پزشکی کرمانشاه، گفت: ارزیابی محیط زیستی سایت جدید انجام و مجوز آن صادر شده و اکنون در مرحله تعیین سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار احداث این سایت با همکاری اداره کل صمت استان کرمانشاه داده شد، ادامه داد: دو شرکت متقاضی اعلام آمادگی و درخواست‌های خود را ارائه داده اند و باید در جلسه کارگروه استانی مدیریت پسماند مطرح شود. در این کارگروه پاکت درخواست متقاضیان باز خواهد شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که امیدواریم این کار تا پایان اردیبهشت انجام شود.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه زمان مورد نیاز برای احداث سایت جدید را وابسته به شرایط سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد: احداث این سایت نیازمند یکسری تجهیزات پیشرفته است تا آلودگی محیط زیستی ایجاد نشود.

محمودی محل سایت جدید را نیز در مجاورت سایت فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی عنوان کرد و یادآور شد: سایت قبلی دیگر ظرفیت پذیرش پسماندهای جدید را ندارد.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار بود سایت فعلی یک سایت موقت برای دفن پساندهای بیمارستانی و برای مدت شش ماه باشد، گفت: با توجه به اینکه ایجاد سایت جدید نزدیک به ۱۰ سال زمان برده، این سایت(سایت فعلی) بسیار بیشتر از ظرفیتی که داشت مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته محمودی، در حال حاضر روزانه حدود هشت تا ۱۰ تن پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در کرمانشاه تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان