Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:10:19 GMT

کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۰۳۶۳

کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر

ایسنا/خراسان رضوی فیبر بخشی از توصیه‌های معمول در رژیم غذایی سالم است. دلیل آن این است که فیبر از بسیاری جهات ازجمله مدیریت وزن تا کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان برای سلامتی مفید است.

به گزارش مدیکال نیوز، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف فیبر ممکن است با کاهش خطر افسردگی به‌ویژه در زنان قبل از دوره یائسگی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسردگی یک بیماری شایع و جدی روانی است که نه‌تنها توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به خودکشی نیز شود. تخمین زده‌شده است که بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلابه افسردگی هستند که تعداد آنان با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این وضعیت تضعیف کننده در زنان بیشتر مشاهده می‌شود و تعدادی نظریه وجود دارد که دلیل این امر را توضیح می‌دهند؛ تغییر در سطح هورمون‌ها در زنان نزدیک به یائسگی با افسردگی ارتباط دارد.

به دلیل پیامدهای جدی و شیوع افسردگی، مطالعات زیادی برای ارزیابی گزینه‌های درمانی فراتر از استفاده از داروهای ضدافسردگی انجام‌شده است. مداخلات در شیوه زندگی، ازجمله رژیم غذایی، ورزش و ذهن آگاهی، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند. در این مطالعه جدید بیش از ۵۸۰۰ زن در سنین مختلف شرکت کردند و محققان به‌طور ویژه سعی کردند رابطه بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی زنان را در هنگام یائسگی بررسی کنند. فیبرهای غذایی عمدتا در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات یافت می‌شوند.

مطالعات قبلی به مزایای فیبر در سلامت روان اشاره‌کرده بودند اما این اولین مطالعه شناخته‌شده‌ای است که این مزایا را در زنان، قبل از دوره یائسگی و دوران یائسگی مطرح می‌کند. همچنین سنین شرکت‌کنندگان طیف وسیعی را شامل می‌شود و هم شامل زنانی بود که به‌طور طبیعی یائسه شدند و همچنین کسانی که به دلیل جراحی در این دوره قرار گرفتند.

این مطالعه ارتباط مثبت بین دریافت فیبر غذایی بیشتر و افسردگی کمتر را در زنان قبل از یائسگی  را پس از تنظیم سایر متغیرها تایید کرد اما تفاوت معنی‌داری در زنان یائسه ثبت نشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش استروژن ممکن است در توضیح اینکه چرا زنان یائسه از افزایش فیبر غذایی سود کافی نمی‌برند، نقش داشته باشد، زیرا استروژن بر تعادل میکروارگانیسم‌های روده در زنان قبل از یائسگی و در دوران یائسگی تاثیر می‌گذارد.

ارتباط بین فیبر غذایی و افسردگی را می‌توان تا حدی با فعل‌وانفعالات روده و مغز توضیح داد زیرا این نظریه وجود دارد که تغییرات در ترکیب روده (میکروبیوتا) ممکن است انتقال عصبی را تحت تاثیر قرار دهد. فیبر، غنی شدن و تنوع میکروبیوتای روده را بهبود می‌بخشد.

نتایج این تحقیق در مقاله‌ای بانام «ارتباط مثبت بین دریافت فیبر در رژیم غذایی و افسردگی در زنان قبل یائسگی»، یک نظرسنجی مبتنی بر جمعیت منتشرشده است.

دکتر استفانی فاوبیون (Dr. Stephanie Faubion)، مدیر پزشکی انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) اظهار کرد: این مطالعه رابطه مهم بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی را تاکید می‌کند، اما مسیر این ارتباط در این مطالعه مشاهده‌شده نامشخص است، به‌این‌ترتیب که زنان با سلامت روان بهتر ممکن است رژیم غذایی سالم‌تری داشته و فیبر بیشتری مصرف کرده باشند یا مصرف فیبر غذایی بیشتر ممکن است با تعدیل ترکیبی یا میکروبیوم روده در بهبود سلامت مغز نقش داشته باشد.

وی افزود: بااین‌حال، همیشه این واقعیت درست بوده است که شما انعکاس همان چیزی هستید که می‌خورید، با توجه به اینکه آنچه می‌خوریم تاثیر زیادی بر میکروبیوم روده دارد که به نظر می‌رسد نقشی اساسی در سلامت و بیماری دارد.

نتایج این مطالعه به‌صورت آنلاین در Menopause، مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی افسردگی غذایی و افسردگی رژیم غذایی زنان قبل فیبر غذایی مصرف فیبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی را با نوشابه نخورید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگر شما از طرفداران بزرگ نوشابه‌هاهستید، احتمالاً می‌دانید که این نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما مفید نیستند. اما، اگر نمی‌توانید از نوشیدنی مورد علاقه‌تان دست بردارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که باید آن را با برخی مواد غذایی مصرف نکنید. چون ممکن است این ترکیب باعث سوء هاضمه یا برخی اختلالات داخلی خطرناک شود، حتی اگر اثرات منفی آن را به سرعت مشاهده نکرده باشید.

نوشابه با میوه‌های اسیدی
میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و آناناس اسیدی هستند. در صورت مصرف همزمان با نوشابه، می‌تواند باعث سوء هاضمه، درد شکم، تحریک روده و سایر اختلالات دستگاه گوارش شود.

نوشابه با شیر
بدون شک، منظور ما از ترکیب شیر و نوشابه در یک لیوان مخلوط کردن آنها نیست. بلکه، برخی از غذا‌هایی که ما برای ناهار یا شام می‌خوریم، حاوی شیر هستند؛ مانند برخی از سوپ‌ها، دسر‌ها و غیره. به عنوان مثال، پاستا با خامه یا کیک‌های تولد حاوی شیر هستند. زمانی که شما این غذا‌ها یا شیرینی‌جات را می‌خورید و در عین حال نوشابه هم می‌نوشید، این دوتا در معده شما باعث ایجاد حالت اسیدی وسیعی می‌شوند که ممکن است باعث درد معده شدید، ریفلاکس و سوء هاضمه شوند.

نوشابه با غذا‌های چرب
مصرف نوشابه با غذا‌های چرب مانند برگر، ناگت، کیک و پیتزا باعث ایجاد سوء هاضمه، کاهش جذب مواد مغذی و افزایش وزن می‌شود.

نوشابه با غذا‌های حاوی کافئین
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی کافئین هستند مانند قهوه، چای سیاه و شکلات باعث ایجاد اضطراب، بی خوابی و سردرد می‌شود.

نوشابه با غذا‌های قندی
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌هایی که حاوی قند زیادی هستند مانند کیک، شیرینی و شکلات باعث افزایش سطح قند خون و اختلالات متابولیکی می‌شود.

نوشابه با قهوه
یک ساعت پس از مصرف نوشابه، دفع کلسیم از طریق ادرار کلید می‌خورد که می‌تواند در طولانی مدت باعث پوکی استخوان، پوسیدگی دندان یا شکنندگی استخوان‌ها شود. این مشکل خطرناک در اثر ترکیب نوشابه با غذا و یا نوشیدن آن با دسر و قهوه نیز وجود دارد. زمانی که این دوتا در داخل دستگاه گوارش ترکیب می‌شوند، نوعی کف فرار تشکیل می‌شود که اسیدیته زیادی تولید می‌کند. اگر به اشتباه این ترکیب را میل کنید، ممکن است با علائمی مانند تندمزاجی، عصبانیت، درد معده و سوء هاضمه مواجه شوید. لذا، بهتر است نوشابه را به تنهایی و بدون ترکیب با دیگر مواد مصرف کنید.

نوشابه با غذا‌های شور
مصرف نوشابه با غذا‌های شور مانند چیپس، تاکو و پفک باعث ایجاد خشکی دهان، تحریک روده و فشار خون بالا می‌شود.

نوشابه با غذا‌های تند و پرادویه
درست است که ادویه‌های تند به غذا‌ها طعمی خوشمزه می‌دهند، اما مصرف زیاد غذا‌های پرادویه می‌تواند برای بدن مضر باشد. این غذا‌ها معمولاً حاوی چربی و نمک بالا هستند که مصرف آنها به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چاقی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌شود. همچنین، ادویه‌های تند ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند و مشکلات هضمی را افزایش دهند.

نوشابه با غذا‌های سرد
مصرف همزمان نوشابه با غذا‌های سرد مانند بستنی، کیک یخی و شیرینی یخی باعث تحریک دهنده دستگاه گوارش و درد شکم می‌شود.

آب نبات‌های نعنایی
شاید در ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده اند، با فیلمی از یک بطری نوشابه که حاوی آبنبات نعنایی است، روبرو شده باشید. در این فیلم، یک انفجار کوچک و خطرناک را مشاهده می‌کنید که ناشی از ترکیب قدرتمند آبنبات‌های نعنایی با گاز موجود در نوشابه است. بهتر است حتی به فکر ترکیب این دو در معده خود نیز نیفتید، زیرا واکنش شیمیایی بین این دو ماده برای سلامتی بسیار خطرناک است. بهترین راهکار این است که از ترکیب این دو ماده خودداری کنید.

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد