Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، محمدمهدی برومند در روند نشست کارگروه کشاورزی شهرستان جهرم اظهار داشت: استان فارس ویترین تولید محصولات باغبانی کشور است و دو شهرستان جهرم و خفر، جایگاه اول استان را در این زمنیه به خود اختصاص داده اند. 

وی با بیان اینکه فارس ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و نقش پررنگی در تأمین امنیت غذایی کشور در بخش کشاورزی داشته است، گفت: در سال گذشته علاوه بر تولید غذای کشور، ۷ و نیم میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشته‌ایم که از این طریق ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی در شرایط تحریم نصیب کشور شده است و از این میزان، قریب به ۳ میلیارد دلار سهم بخش باغبانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: ایران به دلیل وجود ارتفاعات مناسب و قرار گرفتن در عرض جغرافیایی ۳۲ درجه، کمربند تولید محصولات استراتژیک است در بخش کشاورزی و باغبانی می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

برومند خاطرنشان کرد: نمی‌شود در استانی که ۱۵ درصد محصولات باغبانی کشور را تولید می‌کند و شهرستان جهرم که گل سرسبد و در خط اول این تولید در جنگ اقتصادی است، از اعتبارات استانی سهمی کمتر از ۸ درصد تخصیص یابد چرا که در توسعه و برنامه تعریف شده مشکل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی وظیفه ما تولید حداکثری است و توسعه در دنیا با تولید مازاد بر مصرف در بخش کشاورزی رقم می‌خورد که ما به این وظیفه عمل کردیم.

برومند اظهار کرد: خرمای شاهانی جهرم کمتر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و باید دنبال رفع مشکلات بوده و موانع صادراتی را برطرف کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت سنتی و شکافی که در بین سیاست‌گذاری، آموزش و ترویج وجود دارد اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: باید شناسنامه باغات و سند توسعه باغات استانی داشته باشیم.

وی بیان داشت: باید دو مسئله مهم تولید نهال و بذر هیبرید در استان فارس را حل کنیم و این دو ماموریت معاونت باغبانی وزارت جهاد است و چند ردیف استانی هم در این زمینه ایجاد ‌می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در زوال مرکبات با طرحی که تهیه شده باید به بهره‌بردارن تسهیلات ‌دهیم، تاکید کرد: برای ۳ الی ۴ هزار هکتار در استان و بخش مهمی از آن در جهرم با بانک کشاورزی به تفاهم رسیده‌‌ایم که بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شود.

برومند گفت: برای اینکه این تسهیلات ارزان قیمت شود با صندوق توسعه ملی هم در حال رایزنی هستیم که بر اساس بند الف ماده ۲ در مناطق محروم ، این میزان را به ۱۰ درصد برسانیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی ضمن درخواست از سازمان برنامه بودجه فارس برای تعریف کردن ردیفی به عنوان اصلاح بازسازی باغات و کمک های فنی اعتباری، تصریح داشت: تسهیلات بسیار ارزان در اختیار باغداران و بهره برداران قرار‌ گیرد.

وی بیان کرد: با هزار هکتار در جهرم و خفر زمینه کار این طرح علمی و تلفیقی را آماده می‌کنیم که اگر اقدام نشود در چندسال آینده چیزی به عنوان مرکبات در این دو شهرستان وجود نخواهد. داشت. 

برومند با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای اعطای تسهیلات گلخانه نداریم، اعلام کرد: مشکلی که در زمینه سایبان داریم این است که در بانک کشاورزی و مقررات موجود، دوره تنفس برای این کار کوتاه است و با تغییر شیوه و آیین نامه‌های صندوق توسعه ملی به دنبال این هستیم که طرحی را به صورت پایلوت در جهرم اجرا کنیم.

در ادامه این مراسم، نماینده مردم جهرم و خفر اظهار داشت: در زمانی که دولت با ارز مناسب واحد تولیدی و کارخانه ایجاد می‌کرد، استان فارس همه ظرفیتش را معطوف به توسعه کشاورزی کرد.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: امروز آن سفره ها  و بسیاری از دشت‌ها را از دست دادیم و کشاورز شرایط سختی را سپری می‌کند پس باغداری در فارس مقرون به صرفه نیست. 

وی با بیان اینکه حداقل‌های حمایت‌های باغبانی و کشاورزی از طریق وزارت جهاد نداریم، اظهار داشت: باغداران شهرستان جهرم و خفر برای مردم کشور میوه تولید می‌کنند و مورد کم مهری قرار می‌گیرند و هیچ حمایتی ندیدیم.

رضایی تاکید کرد: باید طرح الگوی کشت در کشور به ویژه استان فارس اجرا شود و کشاورز را آموزش دهیم چرا که مرکز تحقیقات جهاد در سطح ملی نتوانست اهداف را محقق کند و هر چه وجود دارد اغلب تجربه کشاورز است.

نماینده مردم جهرم با بیان اینکه، نگاه علمی و تحقیقاتی که نشأت گرفته از ارتباط این وزارت‌خانه با مراکز دانشگاهی و علمی باشد وجود ندارد، تصریح داشت: حداقل نزدیک به ۵۰ درصد باغات به دلیل زوال مرکبات در جهرم دچار آسیب شد و وزارت جهاد کشاورزی باید از قبل این مشکلات را پیش‌بینی می کرد.

وی اعلام کرد: در جهرم و خفر نزدیک ۶۰‌ درصد اقتصاد مردم کشاورزی است و اگر کشاورزی را از دست دهیم معیشت و اقتصاد مردم دچار آسیب می‌شود.

 رضایی کوچی افزود: خرما یک محصول استراتژیک است و ناشایست است که بگوییم بیشتر از ۱۲ هزار تن خرمای ما در سردخانه‌ها مانده است، امروز با این قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات است.

وی بیان کرد: در این زمینه کشت بافت نخل می‌تواند موثر باشد، نهال‌های تجاری عاری از ویروس مناسب داخل کشور و حتی صادرات در جهرم تولید شود و وزارتخانه باید از این طرح حمایت کند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی کشاورزان جهاد کشاورزی شهرستان جهرم استان فارس وزارت جهاد جهرم و خفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد

شایسته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در گلخانه‌های استان گفت: این میزان گل پارسال از سطح یک و نیم هکتار از گلخانه‌های استان برداشت شده است.  

او با اشاره به اینکه قیمت هر شاخه گل رز ۲۵ هزار تومان است افزود: گل‌های رز علاوه بر داخل استان برای فروش به استان‌های مشهد و تهران ارسال می‌شوند.  

شایسته بیان کرد: ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.  

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ارقام موجود گل رز، هلندی، زرد، سفید و قرمز است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید